اخبار سلامتکسب و کار ایرانی

برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان چه کنیم؟

در زنان باردار، پس از زایمان و یائسگی، استروژن هورمون اصلی است که بر رشد موهای شما تأثیر می‌گذارد. در دوران بارداری، بدن شما مقدار استروژنی را که تولید می‌کند افزایش می‌دهد که سیگنال فولیکول‌های بیشتری را برای ورود به فاز رشد نسبت به مرحله استراحت چرخه رشد مو می‌دهد. در این مدت، ممکن است موهای پرتر و ضخیم‌تری را تجربه کنید. همچنین امکان دارد متوجه شوید که موهای شما در دوران بارداری به طور قابل توجهی سریع‌تر از قبل رشد می‌کنند.

پس از زایمان، سطح استروژن کاهش می‌یابد (به سطح قبل از بارداری باز می‌گردد) که باعث می‌شود فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت شوند و موهای کمتری رشد کنند. پس از حدود ۱۰۰ روز در مرحله استراحت، موها شروع به ریزش می‌کنند. علاوه بر تغییرات استروژن و پروژسترون در دوره پس از زایمان، استرس و تغذیه بر سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد که می‌تواند بر رشد مو نیز تأثیر گذارد.

بسیاری از زنان چند ماه پس از زایمان دچار ریزش موی قابل توجهی می‌شوند. ریزش موها در این دوران طبیعی است و جزء ریزش موهای واقعی محسوب نمی‌شود. ریزش مو در دوران شیردهی از سن دو تا چهار ماهگی نوزاد آغاز می گردد. معمولاً ممکن است چند ماه تا یک سال بعد از زایمان نیز این ادامه داشته باشد.

گاهی این مسئله به حدی شدید است که باعث کاهش تراکم موهای سر می شود؛ اما به مرور زمان سیکل رشد و استراحت موها به حالت طبیعی بر میگردد و ریزش موها کاهش یافته و تراکم مو نیز به حالت قبل بازمی گردد. با داشتن یک تغذیه مناسب در دوران شیردهی و درصورت امکان مصرف مکمل های شیردهی، رشد موها تقویت شده و معمولاً در سال دوم پس از تولد نوزاد موهای ریزش یافته رشد خود را از سر می گیرند و تراکم موها به حالت طبیعی باز خواهند گشت.

مؤثرترین روش‌های درمان همراه با تونیک ضد ریزش مو بیز بعد از زایمان عبارتند از:

شامپوهای مناسب

اولین و آسانترین قدمی‌ که می‌توان جهت برطرف کردن مشکل ریزش مو برداشت مصرف یک شامپوی صحیح و مناسب با موهای مادران است. برای اینکه شامپوی مناسب خود را انتخاب کنید می‌توانید از یک مبسیاری از تازه‌مادران از دیدن افزایش ریزش موهایشان در چند ماه اول بعد از زایمان تعجب می‌کنند. اما این ریزش مو طبیعی است و نیازی به وحشت کردن نیست، پس نگران نشوید و بدانید که تا تولد یک سالگی فرزندتان مو‌های شما دوباره به وضعیت قبل از زایمانتان برمی‌گردد. در این مطلب می‌توانید با دلایل ریزش مو پس از زایمان و راهکارهای شما برای ریزش موها آشنا شوید.

چرا موهای شما بعد از زایمان می‌ریزد؟

حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد از موهای سر شما به طور معمول در حال رشد است و ۵ تا ۱۵ درصد دیگر اصطلاحاً در حال استراحت است. بعد از تمام شدن دورۀ استراحت، اغلب هنگام برس کشیدن یا شست‌وشوی موها، این مو‌ها می‌ریزد و مو‌های تازه جایگزینشان می‌شود که هر روز به طور متوسط حدود ۱۰۰ تار موی خانم‌ها می‌ریزد. در دوران بارداری با افزایش سطح استروژن بدن، مرحلۀ رشد مو طولانی‌تر می‌شود و تعداد مو‌های کمتری در مرحلۀ استراحت خواهد بود، بنابراین هر روز موی کمتری می‌ریزد و در نتیجه مو‌هایتان ضخیم‌تر و پرتر می‌شود.

بعد از زایمان، سطح استروژن بدن کاهش پیدا می‌کند و تعداد بسیار بیشتری از فولیکول‌های مو وارد مرحلۀ استراحت می‌شود. خیلی زود می‌بینید که موقع برس کشیدن یا شست‌وشو، ریزش موی بیشتری دارید. این ریزش غیرمعمول به مرور کاهش پیدا می‌کند و حدود ۱۲ ماه بعد از زایمان یعنی نزدیک به روز تولد کودکتان، موهای شما به ضخامت پیش از بارداری برمی‌گردد. در ضمن، تمام زنان در یا بعد از زایمان متوجه تغییر قابل توجهی در موهایشان نمی‌شوند و از بین مادرانی که متوجه این تغییرات می‌شوند، کسانی که موهایی بلند دارند طبیعتاً شاهد تغییرات واضح‌تری هم هستند.

برای ریزش موها پس از زایمان چه کار کنید؟

به‌طورکلی، شما نمی‌توانید مانع ریزش موهایتان در این دوره شوید، اما می‌توانید برخی کارها و روش‌ها را امتحان کنید تا هم کمتر متوجه ریزش موهایتان شوید و هم کم شدن حجم موهایتان کمتر به چشم بیاید. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که برای پایان دادن به جمع کردن موها از گوشه و کنار خانه، موهایتان را کوتاه کنید. همچنین نگهداری از مدل موی کوتاهی که بعد از شست‌وشو به نیاز ندارد، در دورانی که گرفتار و هستید نیز راحت‌‌تر است.

یک راه دیگر نیز استفاده از مدل‌های آرایش مو مثل پیچیدن موها یا سشوار کشیدن و حالت دادن یا محصولات مختلفی برای حجم دادن به موهاست که باعث می‌شود تا در این دوران گذرا موهایتان پرتر به نظر برسد. اما در نهایت بهتر است زیاد نگران ریزش موهایتان نباشید، زیرا آنها به زودی دوباره برمی‌گردند.

تورنیکه مویین یا پیچیدن مو دور انگشتان یا دیگر اعضای بدن نوزاد

در رابطه با ریزش موی مادران پس از زایمان یک نکتهٔ دیگر نیز وجود دارد که در مورد کودک شماست و بهتر است هنگام ریزش موها آن را بدانید و به آن دقت کنید. موهای تازه‌مادرانی که بلند نیز هست ممکن است محکم دور انگشتان دست، انگشتان پا، مچ دست و مچ پای کودک یا آلت تناسلی نوزاد پسر گره بخورد. این حالت که می‌تواند برای فرزندتان بسیار دردناک باشد، تورنیکه مو نام دارد. پس اگر دیدید نوزادتان بی‌هیچ دلیلی گریه می‌کند، یکی از کارهایی که برای سالم که بیمار هم نیست باید انجام دهید این است که با دقت نگاه کنید تا ببینید رشته‌های مویتان دور قسمت‌هایی از دست و پا یا آلت تناسلی او پیچیده نشده باشد و اگر تورنیکه اتفاق افتاده بود، خیلی آرام آن را باز و رها کنید..

مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ ها

چندین مکمل خوراکی ویتامین وجود دارد که می‌تواند به افزایش سلامت مو کمک کند. بیوتین یکی از ویتامین‌های شناخته شده محبوب برای کمک به سلامت مو و ناخن‌هاست. کمبود بیوتین در بدن می‌تواند منجر به ریزش مو شود و مصرف منظم آن می‌تواند به تحریک رشد مو کمک کند. سایر ویتامین‌های مفید شامل سلنیوم که هورمون‌هایی که رشد مو را بهبود می‌بخشند افزایش می‌دهد و زینک است که می‌تواند در صورت وجود فقر این ماده در بدن منجر به ریزش مو شود. ویتامین C نیز برای سلامت پوست کف سر ضروری است، این ویتامین گردش خون کافی را به منافذ پوست تنظیم کرده و باید به‌صورت روزانه از آن مصرف کرد.

نکته: شما میتوانید با استفاده از تونیک رویش مجدد مو، مو هایی که دیگر قادر به رشد نیستند را تقویت کنید.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت ( ) از خون خود شخص استفاده می‌کند. پس از گرفتن نمونه خون، آن را در دستگاهی قرار می‌دهند که خون را به عناصر سازنده آن جداسازی می‌کند. پلاکت‌ها که نوعی از سلول‌های خونی هستند فرآوری شده و سپس به پوست کف سر تزریق خواهند شد. متخصصین عقیده دارند که این کار باعث تحریک سلول‌ها برای رشد مو است.

اهمیت دادن به مراقبت‌های روزانه از موها

یکی دیگر از روش‌هایی که تا حد بسیار زیادی می‌تواند در ریزش مو تأثیر بگذارد انجام صحیح و اصولی مراقبت‌های لازم از موها است. به عنوان مثال می‌توانید از سرم‌ها و ماسک‌های تقویتی مو استفاده کنید. علاوه بر آن نکاتی نظیر شانه زدن موهای خیس، سشوار کشیدن‌های بیش از حد، استفاده از رنگ‌های شیمیایی و مضر و … را کنار بگذارید. این دسته از عادت‌های غلط تا حد زیادی به سلامت موها آسیب زده و سبب ایجاد ریزش در آن‌ها می‌شود.

تونیک هیر فرند

تونیک هیر فرند یک محلول ضد ریزش مو است که توسط شرکت بیز تولید می شود. این محصول حاوی مواد گیاهی مانند رزماری، بادرنجبویه، گزنه و مورد است که به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

نمایش بیشتر