بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان، خسارت سالانه گرد و خاک به ایران

دانشگاه |سازمان ملل |سازمان هواشناسی

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر افزایش خسلرات گرد و غبار اظهار کرد: سالانه ۵۸ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان سالانه از گرد و خاک خسارت می‌بینیم که این میزان مربوط به شش استان است.

به گزارش کردوار نیوز، علی محمد طهماسبی بیرگانی در نشست روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و خاک با شعار «هشدار گرد و خاک برای همه» که امروز در پژوهشگاه سازمان هواشناسی برگزار شد، اظهار کرد: نامگذاری این روز به این دلیل است که سال گذشته در بهار تاثیرات گرد و غباری منطقه در ایران بسیار شدید شد بنابراین نشست‌ها و کمیسیون‌های بسیاری تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌های دو جانبه با کشورهای همسایه منعقد و اجلاس همکاری‌های دوجانبه برای آینده‌ای بهتر نیز برگزار شد که در نتیجه بیانیه تهران و صندوق مشترک منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار، کارگروه منطقه‌ای، راه‌اندازی کنوانسیون مقابله با گرد و خاک ایجاد شد.

وی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل جلسه‌ای تشکیل داد که و برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و خاک پیشنهاد شدو  این کنفرانس را در نیمه دوم شهریورماه با دعوت ۵۴ کشور و ۱۹ نهاد بین‌المللی برگزار خواهیم کرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اکید کرد: کشور ما از جهات گوناگون درگیر تاثیرات گرد و خاک است و حدود ۲۷۰ کانون فعال با شدت بالا به تفکیک ۲۱ کشور مشخص شده است. اقدامات زیر منطقه‌ای برای کانون‌های داخلی گرد و غبار در حال انجام است.

وی افزود: اقدامات بسیار مناسبی در خصوص آثار و خسارات گرد و خاک انجام شده و نشریه‌های بسیاری درباره این موضوع منتشر شده است. ما بیشتر به دنبال این هستیم که درباره تبعات گرد و خاک هشدار دهیم چراکه آثار زیادی بر زراعت دارد و کانون‌های داخلی گرد و غبار سالانه ۱۲۷۰ میلیارد تومان به کشاورزی آسیب وارد می‌کنند، به‌ویژه بر زنبورداری‌ زیان زیادی زد.

در بخش دیگری از این نشست مهدی رهنما – رییس پژوهشگاه هواشناسی – اظهار کرد: از گذشته‌های دور ما درگیر گرد و خاک بوده‌ایم و پدیده نو ظهوری نیست و در آینده نیز با توجه به تغییرات اقلیمی بیشتر درگیر آن خواهیم شد اما در گذشته در برابر آن تاب‌آوری بیشتری داشتیم.  

وی افزود: از جمله اقدامات مهم همکاری با ستاد ملی گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست و شناسایی کانون‌های گرد و غبار داخلی و کانون‌های گرد و غبار کشورهای همسایه همچنین شناسایی تاثیرات آن‌ها بر ایران بوده است. در مرحله آخر پروژه‌ای با همکاری ستاد ملی گرد و غبار دانشگاه خوارزمی انجام دادیم و برنامه عمل در حوزه گرد و خاک مشخص شد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ادامه داد: تمامی پروژه‌ها بر مبنای اقدامات میدانی و عملیاتی در سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی صورت می‌گیرد و تنها به شکل جلسه محور نیست.

ادامه دارد…

خروج از نسخه موبایل