اقتصادی

تاثیر استانداردهای شایستگی در یافتن شغل مناسب

آموزش |حوزه |خلاقیت

بی‌تردید برای گرفتن هر شغل به داشتن مهارت، دانش و توانایی‌های ویژه آن نیاز است و استانداردهای شایستگی در این زمینه می تواند مولفه های انجام کار در یک حرفه یا شغل را برابر استانداردها فراهم کند. در دومین جشنواره ملی مهارت از ۹۶۶ استاندارد جدید شایستگی و ارزیابی آموزش فنی‌وحرفه‌ای رونمایی شد.

به گزارش کردوار نیوز، یکی از وظایف و ماموریتهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین استانداردهای شغلی و مهارتی در حوزه های مختلف از جمله صنعت است و از این طریق به تربیت نیروهای ماهر و اشتغال پذیری افراد کمک کرده است.

هدف از تدوین استانداردهای مختلف، تدوین استانداردهای جدید مطابق با نیاز روز بازار کار برای توانمندسازی نیروهای انسانی و ارتقای سطح کیفی آنهاست.
منظور از صلاحیت شغلی، توانایی‌ها و مهارتهای شغلی حداقلی برای انجام شرح وظایف یک شغل است که این مهارتهای فنی یا سخت شامل مواردی می شوند که به آسانی قابل یادگیری هستند ولی شایستگی‌های شغلی، ‌مجموعه‌ای از دانشها، مهارتها و ویژگی‌های شخصیتی نظیر توانایی حل مساله، قدرت خلاقیت و خودمدیریتی است که باعث می شود افراد عملکردی فراتر از حد انتظار از خود نشان بدهند و این عوامل شایستگی های شغلی فرد به شمار می روند.
در همین راستا روز گذشته در دومین جشنواره ملی مهارت ۹۶۶ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی در قالب سند حرفه مبتنی بر نظام صلاحیت حرفه‌ای مورد رونمایی قرار گرفت.
این ۹۶۶ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی به همت دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی درسی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور رونمایی شده و از مجموع این تعداد عنوان استاندارد، ۴۷۰  عنوان در خوشه صنعت، ۴۱۴ عنوان در خوشه خدمات و ۸۲ عنوان در خوشه فرهنگ و هنر تدوین شده است.

طراحی نقشه راه آموزش حِرَف و مشاغل، شناسایی مشاغل و تحلیل آن‌ها، شایستگی‌های مورد نیاز حرف و مشاغل تعیین‌شده، سطح‌بندی شایستگی‌ها و تدوین عناصر شایستگی و معیارهای عملکرد از جمله مراحل تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی بوده است.

غلامحسین حسینی نیا – معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای پیشتر تدوین استانداردهای آموزش شغلی را مطابق با آخرین استانداردهای روز دانسته و گفته بود: به منظور استقبال بیشتر بخش خصوصی و صنایع و افزایش جذابیت آموزش، استانداردها به استانداردهای شایستگی تبدیل شده و با توجه به اهمیت موضوع مشاغل آینده و آینده مشاغل، تدوین و آموزش استانداردهای شایستگی در حوزه مشاغل نوین ونوظهور و برافکن نیز در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش کردوار نیوز، رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بحث تدوین استانداردها از ابتدای سال ۱۴۰۱ از آموزش شغلی به سمت تقاضا محور کردن آموزش و استانداردهای شایستگی سوق یافته و با مشارکت شرکای دولتی و غیردولتی به ویژه صنایع و صنوف، استانداردهای شایستگی را بر اساس نیاز واقعی بازار کار تدوین کرده است. در دولت سیزدهم ۱۵۰۰ استاندارد شایستگی برای ۹۰ شغل در حوزه مشاغل نوین و دانش بنیان از سوی سازمان فنی و حرفه ای تدوین شده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.