اقتصادی

ترکیب اسید فسفریک با آهن

آهن |پوشش |رنگ

واکنش اسید فسفریک و اکسید آهن یک واکنش تبدیل است که منجر به محصول فسفات آهن + آب می شود. اسید فسفریک حاوی چهار اتم اکسیژن، یک اتم فسفر و سه اتم هیدروژن می باشد. همچنین این ماده به نام اسید اورتوفسفریک نیز شناخته می ‌شود. این ماده در استخوان‌ ها و دندان ها وجود دارد و به فرآیند های متابولیک کمک خواهد کرد. در حالت مایع اسید فسفریک به صورت محلولی بی رنگ و شفاف و در حالت جامد به صورت شفاف و کریستالی به نظر می ‌رسد.

ترکیب آهن و اسید فسفریک

زنگ زدگی اتفاقی است که وقتی فلز اکسید می شود، به وجود می آید. به عنوان مثال، Fe 2 O 3 روی آهن تشکیل می شود. اسید  وقتی صحبت از آهن یا فولاد است می تواند زنگ زدگی را حل کند. (Fe 2 O 3 ) باعث تشکیل زنگ بیشتر، اکسید اسیون بیشتر فلز و حل شدن آن زنگ زدگی می شود. وقتی اسید با فلز واکنش می دهد، تمایل دارد که هم زنگ زدگی و هم فلز با هم حل کند تا کلرید آهن تشکیل شود. با این حال، اگر قرار باشد از اسید رقیق با دقت استفاده شود، می توانید زنگ زدگی را قبل از حل شدن فلز حل کنید. برخی از اکسید ها زنگ زدگی را از بین می برند، در حالی که برخی دیگر باعث زنگ زدگی می شوند.

اسید فسفریک (H 3 PO 4 ) نوعی اسید است که با تبدیل آن به شکلی که می تواند در آب حل شود، زنگ زدگی را از بین برد. بسیاری از اسید های قوی دیگر باعث زنگ زدگی می شوند. توجه داشته باشید که برخی از زنگ زدگی ها حاوی اسید هیدروفلوئوریک (HF) هستند که بسیار خطرناک است. زیرا بدون اینکه حتی حضور آن را احساس کنید به پوست نفوذ می کند، استخوان را از بین می برد و باعث حمله قلبی می شوند.

زنگ زدگی آهن و اسید فسفریک

استفاده از مهار کننده های غیر آلی به خوبی مواد آلی نیستند. برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی فولاد  در برخی از پوشش ها، ضد زنگ اعمال می شوند. آلیاژ های دیگر می توانند در صورت وجود اثربخشی پوشش مانعی در برابر خوردگی باشند. با استفاده از برخی از تکنیک های شیمیایی ساده برای ایجاد یک سطح مطلوب قبل از پوشش، می توان زنگ زدگی را حذف کرد. معمولا فولاد ضد زنگ به دلیل توانایی مقاومت در برابر خوردگی در محیط های مختلف مشخص می شود. متأسفانه، فولاد ضد زنگ کاملاً ضد زنگ نیست، بلکه در برابر خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

 قرار گرفتن در معرض شوری زیاد مانند آب دریا می تواند لایه محافظ آن را از بین ببرد و باعث زنگ زدگی یا خوردگی فولاد ضد زنگ شود، به اصطلاح آهن آزاد روی سطح است. این آهن باقیمانده از منابع مختلفی مانند انتقال ذرات ابزار می تواند حاصل شود که پس از آن باقی بماند و اگر نتواند به درستی کنترل شود بسیار حساس به خوردگی است. اسید فسفریک، اکسید آهن را بدون حمله به سایر اجزای فولاد مانند کرومف حل خواهد کرد. زنگ زدگی با واکنش زیر حل می شود:

2

نمایش بیشتر