اقتصادی

تمدن‌سازی اسلامی در عصر حاضر در حال شکل‌گیری است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران:

آموزش |فناوری |گرسنگی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: در طول تاریخ هر موقع اسلام قوی شد تمدن‌ساز شد و در دهه‌های اخیر نیز با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و با  همراهی بقیه امت‌های اسلامی، اسلام بار دیگر احیا شده است و تمدن‌سازی اسلامی در عصر حاضر در حال شکل‌گیری است.

به گزارش خبرنگار آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد محمدی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، در نخستین آیین نکوداشت دانش آموختگی دانشجویان بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تبریک جشن فارغ التحصیلی به دانشجویان بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی و با ابراز خوشحالی از میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی از این دانشجویان کشورهای دوست و همسایه، گفت: تعاملات بین المللی علمی پایه ارتباطات جوامع است و در اسناد بالا دستی کشو نیز بر این تعاملات تاکید شده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: علاوه بر این، در اسناد تعاملات بین‌المللی کشور تاکید ویژه‌ای بر ترویج و معرفی دست‌آوردهای علمی و فناوری کشور شده است.

محمدی در ادامه افزود: همچنین در سند مهندسی فرهنگی کشور ترویج و نهادینه سازی گفتمان اسلام و انقلاب در زمینه‌هایی چون عدالت، صلح، برادری و برابری، امنیت، اخلاق، آزادی، معنویت و خانواده و حاکمیت معنویت در جهان از مواردی ذکر شده است که در این سند بر آن تاکید شده است.

محمدی بهره‌گیری از ظرفیت ادیان و تمدن‌ها و تاکید بر مشترکات را از بندهای این سند برشمرد و گفت: ایران با ارائه مردم سالاری دینی به دنبال همگرایی اسلامی و وحدت بین کشورهای اسلامی برای دست‌یابی به تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وی افزود: علم و فناوری و نخبگان در فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی از مهمترین مولفه‌ها است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به اهمیت علم گفت: در بیانیه گام دوم نیز اولین توصیه‌ای که مقام معظم رهبری داشتند مربوط به علم و پژوهش است.

محمدی در ادامه افزود: در طول تاریخ هر موقع اسلام قوی شد تمدن‌ساز شد و در دهه‌های اخیر نیز با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و با  همراهی بقیه امت‌های اسلامی، اسلام بار دیگر احیا شده است و تمدن‌سازی اسلامی در عصر حاضر در حال شکل‌گیری است.

وی اخلاق، معنویت، استقلال و آزادی را از نکاتی عنوان کرد که در بیانیه گام دوم بر اهمیت آن تاکید شده است و گفت: استقلال و آزادی به معنای ایستادگی در مقابل کشورهای استعمارگر و زورگوی جهان است و مردم ایران اسلامی بیش از چهار دهه است که به این آرزو رسیده‌اند و توانسته اند در مقابل زورگویان دنیا ایستادگی کند.

محمدی در ادامه گفت: مردم ایران با تکیه بر پروردگار متعال و تحت رهبری معظم انقلاب توانسته است شعار ما می توانیم را محقق کند.

وی ادامه داد: ملت ایران با اعتماد به نفس ملی توانسته است تا چشم کشورهای قدرتمند و بزرگ جهان را نسبت به خود خیره کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به رشد پیشرفت 11 برابری ایران در جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون، رتبه ۱۵ و ۱۶ را در حوزه علم و فناوری ایران دربین بیش از 200 کشور جهان دارا است.

وی گفت: همه این افتخارات در شرایطی به ثمر نشسته است که بزرگترین تحریم‌های بی‌سابقه بر ملت ایران در طول همه این سال‌ها تحمیل شده است.

محمدی افزود: البته که باید تاکید کنم درهر بخشی که تحریم ها شدیدتری داشتیم شاهد پیشرفت های بیشتری نیز بودیم.

محمدی در ادامه به دست آوردهای دیگر کشور اشاره کرد و گفت: ایران در حال حاضر رتبه 4 در نانوتکنولوژی، رتبه 13 در بایوتکنولوژی و مقام اول منطقه را از آن خود کرده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای ۶۰۰ شرکت دانش بنیان است که به بیش از ۱۷  کشور محصولات بایوتکنولوژی صادر می کند. همچنین بیش از 8 کارخانه بزرگ بایوتکنولوژی در کشور وجود دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: موسسه سیاست استراتژیک استرالیا اعلام کرد؛ ایران در بین کشورهای جهان و در رده بندی ۴۴ عنوان فناوری ردیابی شده از رتبه بالایی برخوردار است.

وی گفت: همین موسسه ایران در تکنولوژی موتورهای مافوق صوت و علم سوخت زیستی نیز جزء کشورهای رده بالا معرفی کرده است.

محمدی در ادامه گفت: در سازمان ملل در 17 هدف توسعه پایدار، ایران رتبه بالایی را کسب کرده است و در اهداف 13 گانه ای که مطرح شده بود، رتبه هایی را کسب کرده است.

وی افزود: مثلا در رتبه بندی آب تمیز رتبه 5، در انرژی پاک و مقرون به صرفه مقام ۱۳، در ریشه کن کردن گرسنگی مقام 14، در شهرها و جوامع پایدار رتبه 15، در سلامتی و تندرستی رتبه 18، و در 2 هدف تغییرات آب وهوایی و برابری جنسیتی رتبه 19 را از آن خود کرده است.

محمدی با اشاره به آمار دانشگاه های کشور گفت: در حال حاضر ما یش از 2500 مرکز آموزش عالی داریم در حالیکه در ابتدای انقلاب اسلامی تعداد معدودی دانشگاه در کشور بود.

وی افزود: در ابتدای انقلاب 4 هزار عضو هیئت علمی داشتیم اما الان بیش از 100 هزار عضو هیئت علمی در کشورداریم. محمدی افزود: آمار باسوادی نیز در زمان انقلاب حدود 42 درصد بود و الان به بیش از 90 درصد رسیده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به سه شاخص اعلام شده توسط سازمان ملل به عنوان شاخص های توسعه یافتگی ملت ها گفت: در این حوزه ایران با نمره 77 درصد جزء کشورهای با توسعه انسانی بالا رتبه بندی شده است که این از افتخارات کشور است.

محمدی در پایان گفت: همه اینها و توسعه ای که حاصل شده است به برکت حضور جوانان بالنده این مرز و بوم بوده و از ثمرات حضور آنها است.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.