اخبار ورزشی

جام‌جهانی قطر، فرصتی برای آشنایی خارجی‌ها با اسلام

قطر از فرصت میزبانی جام جهانی برای آشنایی مردم با دین اسلام استفاده می کند.

قطر اولین کشور مسلمان میزبان جام جهانی است. منابع گازی فراوان در این کشور باعث شد که مجموعه ای از مساجد بزرگ و زیبا در کشور قطر ساخته شود. یک زوج کانادایی به نام های دورین و کلارا پوپ در مسجدی به سبک عثمانی در دوحه به اذان گوش دادند و گفتند که دیدگاه خود را به اسلام تغییر داده اند. این مسجد به خاطر موزاییک های آبی و بنفش روی دیوارها به مسجد آبی دوحه معروف است.

این زوج کانادایی در اولین دیدار خود پس از حضور در این مسجد در جام جهانی صحبت کردند و تاکید کردند که نسبت به فرهنگ اسلام و مسلمانان تعصب دارند. همسر وی که یک پزشک 52 ساله است، افزود: ما افکاری در سر داشتیم که شاید برخی از آنها به سمت اسلام تغییر کند.

قطر جهانی، فرصتی برای آشنایی خارجی ها با اسلام

چای و ایمان

مرکز مهمانان قطر که بر مسجد کبود نظارت دارد، ده مبلغ مسلمان را از سراسر جهان برای این مسابقات به قطر آورده است. بیرون مسجد کتابچه هایی به زبان های مختلف در توضیح اسلام و پیامبر اسلام همراه با چای و خرمای عربی وجود دارد که این افراد آن را سرو می کنند.

زیاد فاتح، یکی از مبلغان اسلام در سوریه، گفت که جام جهانی فرصتی است برای آشنایی میلیون ها نفر با اسلام و تغییر باورهای غلط درباره دینی که بسیاری در غرب آن را با افراط گرایی مرتبط می دانند.

وی افزود: در مورد اخلاق، اهمیت پیوند خانوادگی و احترام به همسایه و غیرمسلمان بیشتر برای مردم توضیح می دهیم. این افراد در نزدیکی مسجد، میز و صندلی هایی برای زنان تهیه کردند که روی آن نوشته شده بود: «از من درباره قطر بپرسید». چای عربی نیز به کسانی که قطع می کنند ارائه می شود.

یکی از وعاظ فلسطینی به نام سامیه گفت: بیشتر سؤالات خارجی مربوط به حجاب، فراوانی همسران و اینکه آیا زنان در اسلام مورد ظلم و ستم هستند یا خیر. بود در همان نزدیکی، بازدیدکنندگان می‌توانند یک تور پنج دقیقه‌ای واقعیت مجازی اسلام را تماشا کنند. این کمپین در سراسر قطر اجرا می شود.

«سعادت» در اسلام

در منطقه مروارید که مهاجران زیادی در آن زندگی می‌کنند و به قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های گران‌قیمت می‌روند، نقاشی‌های دیواری با نقل قول‌هایی از حضرت محمد (ص) وجود دارد که مردم را به رفتار خوب توصیه می‌کند. در بازار بازار که هر روز هزاران هوادار در آن جمع می شوند، در یک خیابان کتاب های رایگان گذاشته می شود و روی آن نوشته شده است: «اگر به دنبال شادی هستید، آن را در اسلام خواهید یافت».

سلطان بن ابراهیم الهاشمی، استاد حقوق شریعت در دانشگاه قطر، که ریاست ایستگاه رادیویی صدای اسلام را بر عهده دارد، گفت که باید به دنبال تبدیل مردم به دین اسلام بود. هاشمی به خبرگزاری فرانسه گفت که در دیدارهایش با هواداران خارجی به آنها پیشنهاد مسلمان شدن داده است.

وی در این زمینه گفت: اگر فرصتی پیدا کنم اسلام را به آسانی به آنها تقدیم می کنم و برکت می دهم و اگر فرصت نشد به آنها می گویم که شما مهمان و برادر ما هستید. وی تاکید کرد که اسلام تغییر دین اجباری را نمی پذیرد. پست های رسانه های اجتماعی ادعا می کنند که صدها پیرو مذهب خود را تغییر داده اند، اما سرویس راستی آزمایی AFP نشان داده است که این ادعاها نادرست است.

یکی از مکان های قطر به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف این کشور تعداد افرادی نیست که به اسلام گرویده اند، بلکه تعداد افرادی است که دیدگاه خود را نسبت به اسلام تغییر می دهند.

پیتر لولیک، جوان 21 ساله کروات در قطر، به خانواده خود گفت: این فرصت خوبی است تا درباره اسلام بیشتر بیاموزیم، اما هیچ کس دین جدیدی را در طول مسابقات فوتبال نمی پذیرد.

پیام نهایی

نمایش بیشتر