اخبار بین المللیکسب و کار ایرانی

جزایر قناری کجاست

جزایر قناری اسپانیا در اقیانوس اطلس، از زیباترین جاذبه‌های طبیعی هستند که دیدنی‌های فرهنگی و تاریخی زیادی نیز دارند. این جزایر از زیباترین به شمار می‌روند و گردشگران و جهانگردان زیادی را در طول سال به سوی خود جلب می‌کنند. جزایر قناری مجموعه‌‌ای از جزایر کوچک و بزرگ در جنوب غربی اسپانیا است که از سال ۱۹۸۲ میلادی منطقه خودمختار اعلام شده‌اند. این جزایر به‌دلیل فاصله کوتاه تا آفریقا، آب‌و‌هوا و طبیعتی نزدیک به جنگل‌های این قاره دارند. زیبایی‌های فراوان در جزایر قناری و حیات وحش متنوع با حیوانات و مناظر طبیعی رنگارنگ، دلیل اصلی شهرت این جزایر به شمار می‌روند. برای آشنایی با جزایر قناری و شرایط سفر به آن‌ها در این مقاله با ما همراه شوید.

Where are the Canary Islands

جزایر قناری کجاست؟

جزایر قناری مجموعه‌ای از جزایر خودمختار در جنوب غربی اسپانیا اهستند که در اقیانوس اطلس قرار دارند و فاصله آن‌ها تا نزدیک‌ترین نقطه در خاک این کشور در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است؛ اما تنها در حدود ۱۰۰ کیلومتر تا سواحل شمال غربی آفریقا فاصله دارند.

  • تنریف (Tenerife)
  • فوئرته ونتورا (Fuerteventura)
  • گران کاناریا (Gran Canaria)
  • لانزاروته (Lanzarote)
  • لا پالما (La Palma)
  • لا گومرا (La Gomera)
  • ال هیرو (El Hierro)
  • لاگراسیوزا (La Graciosa)

نزدیکی جزایر قناری به آفریقا سبب یکسانی شرایط اقلیمی این جزایر، به‌خصوص جزیره‌های شرقی آن با آفریقا می‌شود. جزایر قناری از فوران آتشفشان‌های این منطقه در میلیون‌ها سال قبل تشکیل شده‌اند و جزیره‌های واقع در بخش غربی در حال حاضر نیز از قله‌ها و کوه‌های مرتفعی تشکیل می‌شوند که همچنان احتمال فوران آتشفشانی در آن‌ها وجود دارد. آخرین فوران آتشفشانی در این منطقه در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ شمسی اتفاق افتاد که سبب تخلیه بخش‌های زیادی از جزیره لا پالما شد. جزایر تنریف، گران کاناریا، لاپالما و لاگومرا، از مهم‌ترین مناطق بخش غربی این جزایر هستند.

جزیره‌های شرقی مانند لانزاروته، فوئرته ونتورا و جزیره‌های کوچک اطراف آن‌ها، در منطقه‌ای فلاتی قرار گرفته‌اند و ارتفاع آن‌ها در حدود ۱۴۰۰ متر از بستر اقیانوس است. بلندترین قله اسپانیا در جزیره تنریف قرار دارد که ارتفاع آن کمی بیشتر از ۳۷۰۰ متر از سطح دریا است. جزایر قناری در بیشتر روزهای سال آب و هوایی یکسان دارند و در دسته مناطق گرمسیر جهان قرار می‌گیرند. متوسط درجه حرارت در شهرهای مختلف این جزایر بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و بین ماه‌های اوت تا ژانویه‌ (مرداد تا بهمن) کاهش دمای هوا از پنج تا ۶ درجه تجاوز نمی‌کند. پر بارش‌ترین مناطق جزایر قناری نیز در بخش‌های شمال غربی که ارتفاع بیشتری دارند اتفاق می‌افتد؛ با این حال میانگین بارندگی نیز در این جزایر بالا نیست.

آب‌و‌هوای معتدل و آتشفشان کوه‌ها در طول سالیان گذشته، سبب گسترش کشاورزی و پوشش گیاهی متنوع در خاک غنی این منطقه شده است. هرچه به‌سمت ارتفاع‌های بالاتر برویم، شکل پوشش گیاهی نیز تغییر می‌کند و از گیاهان استوایی در مناطق گرم و خشک فاصله می‌گیرد. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و باغداری در این جزایر می‌توان به موز، پرتقال، قهوه، خرما، نیشکر، انگور، انواع غلات  و درختان مورت و برگ بو در ارتفاع‌های بیشتر اشاره کرد.

جمعیت بومی جزایر قناری در مناطق تنریف و گران کاناریا تمرکز بیشتری دارند. زبان مردم این جزایر گرچه اسپانیایی است، در طول سال‌های طولانی به گویشی با لهجه پرتغالی تبدیل شده است؛ اما هنوز مردم این مناطق از کلمه‌های اصیل و سنتی در زبان اسپانیایی استفاده می‌کنند. قدیمی‌ترین ساکنان جزایر قناری اقوام «گوانچه» بودند؛ اما به‌تدریج رومیان و اعراب نیز برای بازرگانی و تجارت به این جزایر مهاجرت کردند. در طول قرن‌های ۱۳ و ۱۴ میلادی نیز جهانگردانی از ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و فرانسه به جزایر قناری سفر کردند و در آن ساکن شدند.

کشورهای پرتغال و مراکش در طول زمان ادعای مالکیت بر جزایر قناری داشته‌اند و لشکرکشی‌هایی نیز انجام داده‌اند که هنوز آثار فرهنگی از آن دوران در جزایر قناری به جا مانده است؛ اما در نهایت این جزایر به پادشاهی اسپانیا واگذار شد. در حال حاضر جزایر قناری با سواحل زیبا و تماشایی، تفریحات متنوع آبی، آب و هوای مناسب، حیات وحش متنوع و رنگارنگ و پوشش گیاهی سرسبز، از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیا به شمار می‌رود. از سال ۱۹۵۰ میلادی نیز امکانات رفاهی در این جزایر مانند انواع هتل و رستوران‌ها گسترش یافتند و گردشگری در این جزایر رونق چشمگیری گرفت.

تفریحات و جاهای دیدنی جزایر قناری

جزایر قناری بخشی از زیباترین سواحل در کرانه اقیانوس اطلس را دارند که تابش آفتاب بر ماسه‌های نرم آن توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. به‌جز سواحل آبی و درخشان، مناظر زیبای کوهستانی، جنگل‌های سرسبز گرمسیری و دشت‌های رنگارنگ این جزایر از دیگر جاذبه‌های طبیعی در این منطقه هستند.

تفریحات آبی، بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، تماشای معماری بناها و گشت‌وگذار در پارک‌های ملی، مهم‌ترین تفریحات در جزایر قناری بین گردشگران هستند بسیاری از گردشگران برای استفاده از طبیعت بکر و زیبا و کسب آرامش در سواحل جزایر قناری به این منطقه سفر می‌کنند. از معروف‌ترین تفریحات این جزیره‌ها می‌توان به بازدید از پارک‌های ملی و طبیعی، موج‌سواری، غواصی، قایق‌رانی، دوچرخه‌سواری در طبیعت، طبیعت‌گردی، سنگ‌نوردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در جزیرها اشاره  کرد.

موزه دیوکسان محل نگهداری از آثار ارزشمند هنری و مذهبی و مسکوکات طلا و نقره است و موزه جزایر قناری مهم‌ترین موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در این جزایر به شمار می‌رود. خانه کلمب نیز نخستین خانه فرماندار این شهر بوده است و معماری تاریخی زیبایی دارد. شهر لاس پالماس مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ مردمان بومی در جزایر قناری است. ()

بهترین زمان سفر به جزایر قناری

جزایر قناری به‌دلیل آب و هوای گرمسیر و اقلیم سرسبزی که دارند، مقصدی مناسب برای لذت از طبیعت و دریا به شمار می‌روند. در بیشتر زمان سال آب و هوای این جزایر مانند فصل بهار است و جنگل‌ها سرسبز و سواحل آفتابی هستند.

اختلاف دما بین فصل‌های سرد و گرم سال در جزایر قناری، از پنج تا ۶ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود و به همین دلیل تمام فصل‌ها برای بازدید از این جزایر مناسب هستند در تابستان گرمای نقاط مختلف جزایر قناری مطبوع است و بهترین زمان برای استفاده از تفریحات آبی و شنا در سواحل دریا، همین زمان از سال است. از نظر آب و هوایی نیز فصل‌های بهار و پاییز هوا در این جزایر به مطلوب‌ترین حالت می‌رسد و گردشگران زیادی این فصل‌ها را برای سفر به جزایر قناری انتخاب می‌کنند.

در فصل زمستان با توجه به تغییر کم در درجه حرارت هوا با تابستان، تنها از شدت آفتاب کاسته می‌شود و زمان پیاده روی میان جنگل‌ها و سواحل، خنکی گوارایی احساس خواهید کرد. البته این جزایر در طول زمستان از گردشگران زیادی که از دیگر نقاط سردسیر اروپا به این جزایر می‌روند پذیرایی می‌کنند و به همین دلیل این فصل از شلوغ‌ترین زمان‌های گردشگری در جزایر قناری به شمار می‌رود.

اگر برای لذت از طبیعت، کسب آرامش و گذراندن تعطیلاتی رویایی به جزایر قناری می‌روید، یکی از فصل‌های پاییز یا بهار را انتخاب کنید. برای شرکت در جشنواره‌ها، کارناوال‌ها و لذت از آفتاب ساحل و تفریحات آبی، بهترین زمان فصل تابستان است. فصل زمستان نیز هوای خنک و مطبوع در جزایر قناری در جوار اقیانوس اطلس، انتظار شما را می‌کشد.

هزینه سفر به جزایر قناری

با توجه به موقعیت جغرافیایی جزایر قناری، سفر به این جزایر از کشور ایران تنها به‌صورت هوایی امکان‌پذیر است. هزینه‌ها در اروپا برای گردشگران خارجی با ارز یورو محاسبه می‌شوند و به همین دلیل سفر به جزایر قناری برای ساکنان کشور ما بسیار پر هزینه است.

با توجه به قیمت بالای هزینه‌های سفر به جزایر قناری آژانس‌های محدودی تور جزایر قناری برگزار می‌کنند و در طول دو سال گذشته، یعنی از زمستان سال ۱۳۹۹ شمسی تاکنون به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اعزام تورها متوقف شده است. برای بازدید از جزایر قناری می‌توانید به خرید  تور اسپانیا یا تور ارزان اسپانیا به مقصد مادرید یا سایر شهرهای اسپانیا اقدام کنید و سپس با پروازهای داخلی این کشور خود را به جزایر قناری برسانید. اگر بلیط‌ها را به‌صورت مجزا تهیه می‌کنید، زمان پرواز را با توجه به تغییر ساعت در نظر بگیرید و برای ورود به جزایر قناری در طول روز برنامه‌ریزی کنید.

برای تهیه بلیط مستقیم جزایر قناری می‌توانید بسته یک‌جا خریداری کنید. خطوط هواپیمایی قطر ایرویز با دو توقف در شهرهای دوحه و مادرید، شما را به فرودگاه گرن کناریا می‌رسانند. برخی پروازها نیز در دیگر شهرهای اروپایی توقف دارند. هزینه پرواز به جزایر قناری با توجه به کلاس پروازی و شهرهای توقف در طول مسیر از قیمت ۱۸ میلیون تومان (پاییز ۱۴۰۰) آغاز می‌شود. شهر تنریف و سایر شهرهای جزایر قناری پروازهای مجزا به مادرید دارند که برای تهیه بلیط آ‌ن‌ها باید جداگانه اقدام کنید. شهرهای کوچک‌تر در این جزایر زمان‌های پرواز محدود با قیمت‌های بیشتری دارند.

شلوغ‌ترین فصل گردشگری جزایر قناری در ماه‌های نوامبر و دسامبر (آذر و دی) است و به همین جهت در این زمان قیمت پروازها و همین طور هتل و سایر خدمات در این جزایر به بیشترین مقدار خود می‌رسند. هفته‌های مصادف با برگزاری جشن‌های کارناوالی و جشنواره‌های متنوع در تابستان نیز قیمت‌ها بالا می‌روند. هزینه اقامت در هتل‌ها و صرف غذا در رستوران‌ها نیز با توجه به های سیزن و آف سیزن متغیر هستند. تنوع هتل‌ها در جزایر قناری بالا است و خارج از زمان تعطیلات رسمی در فصل تابستان، هتل‌ها کمترین هزینه‌ها را از گردشگران دریافت می‌کنند.

به‌طور متوسط هزینه‌های اقامت، خورد و خوراک، استفاده از تفریحات مختلف و حمل و نقل در جزایر قناری، برای هر گردشگر روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو بسته به نوع انتخاب افراد تفاوت دارد. خوشبختانه ظرفیت‌های گردشگری طبیعی در این جزایر بالا است که این تفریحات هزینه‌ای ندارند. هزینه‌ها در جزیره گران کاناریا در مقایسه با سایر جزیره‌ها کمی مناسب‌تر هستند و به همین دلیل استقبال زیادی از سفر به این جزیره نیز می‌شود.

نکات مهم در سفر به جزایر قناری

برای سفر به مقاصد خارجی به‌خصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آشنایی با برخی قوانین و نکات برای برنامه‌ریزی در زمان مناسب ضروری است. در ادامه به بررسی مهمترین نکات در سفر به جزایر قناری می‌پردازیم.

  • به‌رغم موقعیت جغرافیایی جزایر قناری، این جزایر بخشی از خاک اسپانیا محسوب می‌شوند و این کشور در محدوده اتحادیه اروپا قرار دارد؛ پس برای سفر به جزایر قناری به ویزای شینگن نیاز دارید که برای دریافت آن باید برنامه‌ریزی زمانی مناسب داشته باشید.
  • بهترین گزینه برای درخواست ویزا، ویزای تویستی برای بازدید از کشور اسپانیا است.
  • برای دریافت ویزا باید مدارک لازم مانند، گذرنامه، شناسنامه، گردش حساب بانکی، بلیط هواپیمای رفت و برگشت، مدارک رزرو هتل، سند ملکی و بیمه مسافرتی داشته باشید. گذرنامه شما نیز باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • با توجه به زمان سفر خود و استعلام از شرایط آب و هوایی، لباس و وسایل شخصی مناسب همراه ببرید.
  • اگر تمایل به اجاره ماشین در جزایر قناری دارید، گواهینامه بین‌المللی را پیش از سفر دریافت کنید.
  • پلیس اسپانیا نظارت کاملی بر ورود و خروج گردشگران خارجی در فرودگاه‌ها دارد و با حساسیت کامل بار مسافران را بررسی می‌کند.
  • پس از رسیدن به مقصد گذرنامه، مدارک شناسایی و وسایل ارزشمند خود را به صندوق امانت هتل بسپارید.
  • برای حمل و نقل تنها از تاکسی‌های معتبر با آرم مشخص استفاده کنید.
  • در جزایر قناری برای شنا و آبتنی سواحل شلوغ‌تر با حضور غریق نجات‌ها را انتخاب کنید.
  • برای استفاده از تورهای تفریحی ساحلی و گشت طبیعت، حتما از هتل محل اقامت و شرکت‌های گردشگری مختلف استعلام قیمت بگیرید، سپس تور مورد نظر خود را بخرید.
  • کرم‌های ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • آب لوله کشی در جزایر قناری آشامیدنی است؛ اما برای احتیاط بیشتر بهتر است از آب‌های معدنی بنوشید.
  • تمام ساعت‌های شبانه‌روز زندگی در جزایر قناری جریان دارد؛ اما برای تردد شبانه نقاط شلوغ را انتخاب کنید.
  • رایج‌ترین غذاها در رستوران‌های جزایر قناری انواع ماهی‌ها و خوراک‌های دریایی هستند. پیش از سفر حتما آشنایی نسبی با غذاهای محلی پیدا کنید تا در انتخاب غذای باب میل خود به مشکل برخورد نکنید.

و در آخر بد نیست بدانید که جزایر قناری آتشفشانی هستند و این مجموعه دو پایتخت دارد. فاصله جزایر قناری تا آفریقا به مراتب کوتاهتر تا اسپانیا است و چند میلیون گردشگر خارجی در طول سال به این جزایر سفر می‌کنند. این جزایر یکی از معدود خانه‌های لاک‌پشت‌های غول‌آسای اقیانوس اطلس به شمار می‌روند که گونه‌ای رو به انقراض هستند.

نمایش بیشتر