اخبار استانی

در حوزه فاقدین شناسنامه باید تصمیم درست اتخاذ شود

کردوار نیوز/سیستان و بلوچستان نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه فاقدین شناسنامه باید تصمیم درست گرفته شود چرا که در غیر این صورت ظلمی در حق افراد یا در حق نظام اسلامی خواهد بود.

آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه شنبه اول اردیبهشت در دیدار مدیرکل و جنعی از کارکنان سازمان ثبت احوال استان عنوان کرد: سازمان ثبت احوال دارای یک وظیفه حساس است چرا که اطلاعات افراد را از ابتدای تولد تا زمان فوت آن‌ها ثبت می‌کند و مبنای بسیاری از خدماتی است که می‌تواند به افراد ارائه شود.

امام جمعه زاهدان افزود: کار گسترده در سیستان و بلوچستان با مشکلات و موانع مختلفی مواجه است اما انتظار می‌رود که با همت بلند و تلاش جهادی بتوانید موانع را کنار زده و به تدریج مشکلات را کم کنید.

آیت‌الله محامی بیان کرد: طبق گزارش‌هایی که به بنده ارائه شده میزان واقعی ولادت و وفات افراد در استان با میزان ثبت شده یکسان نیست و در مواردی از شناسنامه فرد فوت شده سوء استفاده صورت می‌گیرد و حتی در مواردی هنگام تولد نوزاد نیز سازمان ثبت احوال تنها با صورت جلسه و گواهی دهیار تولد نوزاد را ثبت می‌کند که این یک آسیب است و سازمان ثبت احوال باید به عنوان مدعی‌العموم و با همکاری دستگاه‌های مختلف در این جهت تدبیر کند تا میزان ثبت ولادت و وفات با میزان واقعی آن یکسان و گزارش‌هایی که ارائه می‌شود واقعی باشد.

وی با اشاره به معضل فاقدین شناسنامه ادامه‌ داد: در حوزه فاقدین شناسنامه باید تصمیم درستی اتخاذ شود چرا که ممکن است فرد ایرانی باشد و عدم ارائه شناسنامه سبب تضییع حقوق او شود و از طرف دیگر ارائه اسناد هویتی به فردی که تابعیت ایرانی ندارد ظلمی در حق نظام اسلامی خواهد بود.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مشکل فاقدین شناسنامه باید تعیین تکلیف شود و این گونه نباشد که نظام اسلامی بدهکار باشد و عده‌ای در این جهت یا از سر خیرخواهی و یا با اهداف دیگر جوسازی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل سازمان ثبت احوال استان مبنی بر ارائه برخی خدمات ثبت احوال در بستر سامانه‌های مجازی عنوان کرد: این یک کار مهم و ارزشمند است که می‌تواند محلی برای جمع آوری اطلاعات افراد باشد و در آینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: در حوزه منع خدمات افراد گاهی مردم گلایه مند هستند و باید در قضاوت این گونه مسائل دقت نظر صورت گیرد چرا که حق‌الناس است و هر گونه اشتباه در این جهت پیامدهای خاص خود را به همراه خواهد داشت.

همچنین در ابتدای این دیدار علی رحمتی مدیرکل سازمان ثبت احوال استان نیز عنوان کرد: استان سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ ولادت در سطح کشور را به خود اختصاص داده است و در سال۱۴۰۲ بالغ بر ۹۰هزار ولادت در استان به ثبت رسیده است.

وی در ادامه به بیان موانع و مشکلات پیش روی سازمان ثبت احوال در سطح استان پرداخت و گزارشی از حوزه فاقدین شناسنامه در سطح استان ارائه کرد.

رحمتی اظهار کرد: روند ازدواج در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کاهش داشته و متاسفانه آمار طلاق در مدت مشابه روند افزایشی داشته است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر