در فارکس چه چیزی معامله می شود؟ معرفی جفت ارزها،‌نمادها و …

در بازار فارکس چه چیزی معامله می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید اندکی به عقب‌تر برگردیم. غالباً زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌شود، در ذهن اکثر ما بازاری نقش می‌بندد که در آن برگه‌های سهام، طلا، سکه و یا ارز قابل‌ خرید و فروش هستند. اما در بازاری به بزرگی بازار فارکس که در سطح بین‌المللی کار می‌کند، علاوه بر سهام و طلا و ارز،‌ کالاهایی نظیر مس،‌ نفت و یا حتی قهوه و کاکائو نیز قابلیت معامله دارد. وجود همین فرصت‌های معاملاتی بیشمار باعث شده است که حجم معاملات و میزان نقدینگی این بازار بسیار بالا باشد و مورد توجه تریدرها و سرمایه‌گذاران قرار گیرد؛ بنابراین در پاسخ به این سؤال که در فارکس چه چیزهایی معامله می‌شوند؟ باید بگوییم علاوه بر جفت‌ارزها، تمامی محصولات بین‌المللی که قابلیت خرید و فروش دارند، در فارکس معامله می‌شوند. در ادامه این مقاله به معرفی انواع کالاها و نمادهایی اشاره می‌کنیم که در بازار فارکس معامله می‌شوند.

جفت ارزها

ارز هر کشور مرجع اصلی برای ارزش‌گذاری کالاها و خدمات آن کشور به‌حساب می‌آید و معمولاً کلمه‌ای سه حرفی است که دو حرف اول نشان‌دهنده کشور و حرف آخر نشان واحد پولی آن کشور است. به‌عنوان‌مثال USD را در نظر بگیرید. US نشان‌دهنده کشور آمریکا و D نشان‌دهنده دلار (واحد پولی کشور آمریکا) است. درصورتی‌که USD در کنار ارز کشور دیگری قرار بگیرد، اصطلاحاً به این دو جفت‌ارز می‌گویند. معمولاً ارزی که در ابتدا ذکر می‌شود ارزندگی بیشتری نسبت به ارز دوم دارد (مانند EUR/USD که یورو ارزش بیشتری نسبت به دلار آمریکا دارد). در مثال جفت‌ارز EUR/USD به ارز اول، ارز پایه و به ارز دوم ارز متقابل می‌گویند. به‌طورکلی جفت‌ارزها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

جفت ارزهای اصلی

در جفت‌ارزهای اصلی، یک طرف همیشه دلار آمریکا است. ارزهای اصلی، بخش بزرگی از معاملات فارکس را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل نقش پررنگی در میزان نقدینگی در بازار فارکس دارند. در جدول زیر هفت جفت‌ارز اصلی به ترتیب اهمیت و میزان معاملات نشان‌داده‌شده است

جفت‌ارز

نماد معاملاتی

یورو به دلار

EUR/USD

پوند به دلار

GBP/USD

دلار به ین

USD/JPY

دلار به فرانک سوئیس

USD/CHF

دلار آمریکا به دلار کانادا

USD/CAD

دلار استرالیا به دلار آمریکا

AUD/USD

دلار نیوزیلند به دلار آمریکا

NZD/USD

جفت ارزهای فرعی

در این جفت‌ارزها خبری از USD یا همان دلار آمریکا نیست؛ بنابراین میزان ارزش ارزهای قدرتمندترین اقتصادهای دنیا (به جز آمریکا) در مقابل یکدیگر سنجیده می‌شود. این ارزها با نام‌های minor currency pairs، Cross-currency pairs و یا ارزهای متقاطع نیز شناخته می‌شوند که سهم کمتری نسبت به جفت‌ارزهای اصلی در بازار معاملات فارکس دارند.

جفت‌ارز

نماد معاملاتی

یورو به پوند

EUR/GBP

یورو به دلار استرالیا

EUR/AUD

یورو به فرانک سوئیس

EUR/CHF

پوند به ین ژاپن

GBP/JPY

پوند به دلار کانادا

GBP/CAD

فرانک سوئیس به ین ژاپن

CHF/JPY

جفت ارزهای اگزوتیک

در جفت‌ارزهای اگزوتیک (Exotic Currency Pairs) ترکیبی از ارزهای اصلی و ارزهای کشورهای در حال پیشرفت را مشاهده می‌کنید. در این نوع از جفت‌ارزها، ریسک معاملاتی و نوسان بالا و میزان نقدینگی پایین است.

جفت‌ارز

نماد معاملاتی

دلار به پزو مکزیک

USD/MXN

دلار به راند آفریقای‌جنوبی

USD/ZAR

دلار به لیر ترکیه

USD/TRY

یورو به یوآن چین

EUR/TRY

پوند به روپیه هند

GBP/INR

دلار آمریکا به دلار سنگاپور 

USD/SGD

کالا (Commodity)

کالا یا همان کامودیتی، مواد خامی هستند که در صنعت برای تولید سایر کالاها از آن‌ها استفاده می‌شود. کالاها را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: 

فلزات (Metal)

رتبه اول در این تقسیم‌بندی متعلق به طلا است. طلا که در دسته فلزات گران‌بها (Precious Metal) قرار دارد،‌ پرمعامله‌ترین فلز گران‌بها در جهان است. در زمانی‌که بازارهای جهانی به دلیل نوسانات زیاد دارای ریسک معاملاتی بالا نیز هستند تمایل معامله‌گران به خرید طلا بیشتر است و به همین دلیل به آن Safe Haven نیز می‌گویند. 

  • نکته: تا سال ۱۹۷۱ استاندارد طلا در آمریکا، روشی بود که در آن دولت اجازه تبدیل مستقیم دلار به طلا و بالعکس را صادر کرده بود. پس از آن ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور توقف یک‌جانبه این روش را صادر کرد که به آن شوک نیکسون نیز می‌گویند.
    سایر فلزات نظیر نقره،‌ مس، پالادیوم، پلاتین نیز در بازار فارکس قابل معامله هستند. 

انرژی

کالای دیگری که در بازار فاکس مورد معامله قرار می‌گیرد انرژی است. از مهم‌ترین اشکال انرژی می‌توان به نفت و گاز اشاره کرد. نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) که معیار نفت خام آمریکاست، نفت برنت (Brent) که معیار تعیین قیمت در اروپاست و گاز طبیعی (Natural Gas) از مهم‌ترین نمادهای نفتی و گازی هستند.

  • نکته: در بازار فارکس بر خلاف سایر بازارهای مالی هیچ کالا و یا دارایی به‌صورت فیزیکی معامله نمی‌شود؛ بلکه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزش هر یک از دارایی‌های موجود در بازار فارکس را مورد معامله قرار می‌دهند.

محصولات کشاورزی

میزان معاملات محصولات کشاورزی به‌اندازه طلا و نفت نیست، اما برخی از این کالاها با تغییر فصل (مانند پنبه و گندم) و برخی دیگر به دلیل تقاضای جهانی (مانند قوه، سویا و یا کاکائو) برای استفاده حائز اهمیت هستند.

سهام

همان‌گونه که در سطح ملی و در کشور خود می‌توانید سهام شرکت‌های مختلف را در کارگزاری‌ها معامله کنید، در سطح بین‌المللی و در بازار فارکس نیز می‌توانید از طریق بروکر فارکس سهام شرکت‌های بین‌المللی را ترید کنید. از مهم‌ترین و مشهورترین این سهام می‌توان به سهام شرکت‌های گوگل، اپل، تسلا، آمازون اشاره کرد.

  • نکته: برخلاف بازار بورس که شما ابتدا باید یک دارایی را بخرید و سپس اقدام به فروش آن کنید، در بازار فارکس شما می‌توانید شاخص‌ها و سهام را به صورت CFD معامله کنید و از نوسانات آن‌ها کسب سود کنید.

اوراق‌قرضه

اوراق‌قرضه یا اوراق بدهی که در اصطلاح لاتین به آن Bounds نیز گفته می‌شود، ابزاری است که توسط دولت‌ها و یا شرکت‌های بزرگ به‌منظور تأمین نقدینگی منتشر می‌شوند. به‌عنوان‌مثال شرکت A اوراق‌قرضه با سررسید یک‌ساله را منتشر می‌کند و افراد و یا شرکت‌ها این اوراق را خریداری می‌کنند. در طول بازه زمانی یک‌ساله، شرکت A بهره این اوراق را به قرض‌دهندگان پرداخت می‌کند و در پایان یک سال نیز اصل بدهی و اوراق‌قرضه را به آن‌ها باز می‌گرداند. این ابزار به هر دو طرف سود می‌رساند:
شرکت و یا دولت قرض‌گیرنده قادر است با هزینه کمتر و نرخ بهره معقول‌تر اقدام به نقدینگی مورد نیاز خود کند و فرد یا شرکت قرض‌دهنده نیز علاوه بر دریافت بهره دوره‌ای، می‌تواند باتوجه‌به نوع اوراق‌قرضه اقدام به فروش آن کند. از مهم‌ترین اوراق‌قرضه در بازار فارکس می‌توان به US10Y یا همان اوراق‌قرضه 10 ساله آمریکا اشاره کرد.

شاخص‌های سهام

علاوه بر معاملات سهام، شاخص‌های سهام (Indices) نیز در بازار فارکس قابل‌خرید و فروش هستند. شاخص‌های سهام به مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های مختلف اطلاق می‌گردد که عملکرد یک بازار (به‌عنوان‌مثال بازار تکنولوژی) و یا بخشی از آن را در بازه‌های زمانی مختلف ارزیابی می‌کند. به‌عنوان‌مثال شاخص داوجونز که به‌اختصار آن را DJ30 نیز می‌گویند، یک شاخص وزنی است که عملکرد 30 ابر شرکت آمریکایی را بررسی می‌کند. نزدک (Nasdaq)، اس‌اندپی 500 (S&P 500)نیکی 225 (Nikkei 225) از دیگر نمونه‌های شاخص سهام در بازار فارکس هستند.

ارز دیجیتال

بیت‌کوین به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری محبوب در سال‌های اخیر سبب توجه هر چه بیشتر افراد به بازار ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) شده است. این سیستم پرداخت دیجیتال که بدون نیاز به بانک و تنها با تایید تراکنش از سوی کاربر کار می‌کند نیز از دیگر دارایی‌های مورد معامله در بازار فارکس است.

برای موفقیت در معاملات بازار فارکس از کجا باید شروع کنیم؟

بازار فارکس، عرصه‌ای پویا و هیجان‌انگیز، همواره مشتاق ورود معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جدید است. این میدانِ پرماجرا، قوانین خاص خود را دارد و بدون دانش و مهارت کافی، طعم تلخ شکست را به کام معامله‌گران تازه‌کار خواهد چشاند. آموزش فارکس از صفر تا صد، کلید گشودنِ دروازه‌های موفقیت در این بازار پرفراز و نشیب است. آموزش فارکس برای مبتدیان شامل آشنایی با مفاهیم پایه‌ای نظیر جفت‌ارزها، اسپرد، لوریج، مارجین و… می‌شود.

آشنایی با این اصطلاحات و یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی از مهم‌ترین گام‌های آموزش بازار فارکس است که می‌تواند به موفقیت در این بازار پویا و پرنوسان کمک کند. پس اگر خواهان فتح قله‌های فارکس هستید، آماده سفری پرمشقت و پرفراز و نشیب باشید. آموزش فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها، لازمه این است که گام در این مسیر پر ماجرا بگذارید و طعم شیرین موفقیت را در این بازار بی‌رحم بچشید. به یاد داشته باشید که پاداش این سفر پرمشقت، ثروتی بادآورده نیست، بلکه حاصل تلاش، پشتکار و دانش شما خواهد بود.

نتیجه‌گیری

آشنایی با دارایی‌ها و منابع قابل معامله در فارکس و پاسخ به این سوال که در فارکس چه‌چیز معامله می‌شود؟ هدف اصلی از نگارش این مقاله بود. اهمیت شناخت منابع،‌ کالا و خدماتی که در بازار فارکس قابلیت معامله دارند از آن جهت است که پتانسیل و ظرفیت این بازار،‌ حجم معاملات و تمایلات معامله‌گران را تعیین می‌کند. در ادامه تلاش کردیم تا پس از معرفی جفت‌ارزها به عنوان رایج‌ترین دارایی قابل‌معامله در این بازار به این مسئله که چه چیزهایی در فارکس معامله می‌شود بپردازیم. و در نهایت آنچه که این بازار را در دید تریدرها جذاب‌تر می‌کند تنوع دارایی‌ها و نقدینگی بسیار بالای این بازار برای انجام معاملات است.

نمایش بیشتر