اخبار سلامت

راه‌حل عجیب برای جلوگیری از شکار کرگدن‌ها / کاشت تراشه رادیواکتیو در شاخ کرگدن!

غزال زیاری: دانشمندان در آفریقای جنوبی به راهکار جدیدی دست‌یافته‌اند تا بتوانند تلاش‌های شکارچیان غیرقانونی را برای شکار کرگدن‌ها خنثی کنند.

به گزارش کردوار نیوز، راهکار آن‌ها کاشت ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در شاخ کرگدن‌هاست تا بدین ترتیب بتوانند شکارچیان را از شکارشان منصرف کنند. روش کار این‌گونه است که آن‌ها دو تراشه کوچک رادیواکتیو را در شاخ کرگدن‌ها می‌کارند. قدرت این تراشه‌ها برای فعال کردن آشکارسازها کافی است ولی شدتشان به میزانی نیست که به‌سلامت حیوان آسیب وارد کند.

نگرانی‌ها از شکار کرگدن‌ها

تلاش‌های دانشمندان به این خاطر است که سه گونه کرگدن به‌شدت در معرض خطر انقراض هستند. در شرایطی که با تلاش‌های حفاظتی، کرگدن‌های سفید در آفریقا تا حدودی از خطر انقراض فاصله گرفته‌اند، اما شکارچیان غیرقانونی در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۹۹ کرگدن را شکار کردند که از افزایش ۱۱ درصدی آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ حکایت دارد.

راه‌حل عجیب برای جلوگیری از شکار کرگدن‌ها / کاشت تراشه رادیواکتیو در شاخ کرگدن!

در این میان محققان و محافظان طبیعت در تلاش‌اند تا آمار زادوولد و رشد این حیوانات زیبا را افزایش دهند تا این خطر تا حدودی رفع شود. تا پیش‌ازاین، فعالان محیط‌زیست برای حفاظت از کرگدن‌ها به‌صورت عمدی شاخ آنها را قطع می‌کردند تا شکارچیانی که به دنبال شاخ کرگدن هستند، دیگر به شکار آنها نروند.

آن‌ها برای انجام این کار از اره‌برقی استفاده می‌کردند که البته این روش انتقادات زیادی را به همراه داشت. حالا با به‌کارگیری روشی جدید، دانشمندان امیدوارند که به لطف شاخ‌های رادیواکتیو کرگدن، بتوانند بدون آنکه آسیبی به کرگدن‌ها وارد شود، از آن‌ها در مقابل شکارچیان محافظت کنند.

موارد استفاده از شاخ کرگدن

تقاضا برای شاخ کرگدن در کشورهای مختلف دنیا به‌ویژه در آسیا بسیار بالاست و دلیل عمده آن استفاده در طب سنتی است. این در حالی است که هیچ مدرک علمی‌ای برای تأیید این ادعاها وجود ندارد؛ اما درهرحال و به دلیل تقاضای بالا، کرگدن به خاطر شاخش، به هدف محبوب شکارچیان تبدیل‌شده است. این تجارت در حدی رونق دارد که قیمت شاخ کرگدن حتی از کوکائین یا طلا هم بیشتر است و همین ارزش نجومی، شکارچیان غیرقانونی را به شکار کرگدن‌ها سوق داده است.

حالا دانشمندان امیدوارند تا با به‌کارگیری این شیوه، بتوانند مانع از این اقدام تلخ شوند؛ با استفاده از این تراشه‌های رادیواکتیو، شکارچیان قادر نخواهند بود تا کرگدن‌های حامل این تراشه را شناسایی کرده و آن‌ها را به خاطر جدا کردن شاخشان بکشند.

راه‌حل عجیب برای جلوگیری از شکار کرگدن‌ها / کاشت تراشه رادیواکتیو در شاخ کرگدن!

درنهایت گذر زمان ثابت خواهد کرد که آیا این ایده روش مؤثری برای جلوگیری از شکار این حیوانات زیبا هست یا خیر؛ اما درهرحال شیوه جالبی برای محافظت از کرگدن‌ها به نظر می‌رسد.

بااین‌وجود، کرگدن‌ها تنها حیواناتی نیستند که به دلیل شکار بی‌رویه و مداخلات انسانی در معرض خطر انقراض قرار دارند. با افزایش محبوبیت گوشت نهنگ در کشورهایی مثل ژاپن، شکار این جانور غول‌پیکر نیز در سال‌ها و دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و نهنگ‌های در حال انقراض نیز از شلیک شکارچیان ظالم در امان نیستند.

منبع: msn

۵۴۳۲۱

نمایش بیشتر