اقتصادی

راهنمای جامع انواع گیربکس خودرو – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری آنلاین، به طورکلی گیربکس‌های اتوماتیک و دستی دو مورد از مهم‌ترین انواع گیربکس خودرو هستند. در کشور ما چند سالی است خودروهای رده متوسط و بالا به گیربکس اتوماتیک مجهز شده‌اند. قبل از آن تمام خودروها از نوع گیربکس دستی بودند.

ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایران از گیربکس‌های MA و BE برای ساخت خودروهای خود استفاده کرده است. گیربکس‌های دوکلاچه یا DCT، cvt، AMT، AT و al۴ از جمله اصلی‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک در ایران هستند. ما قصد داریم شما را با انواع گیربکس‌ها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

انواع گیربکس‌های ایران خودرو

انواع گیربکس دستی

انواع گیربکس اتوماتیک در ایران

انواع گیربکس اتوماتیک cvt

انواع گیربکس صنعتی

انواع گیربکس‌های ایران خودرو

ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های خودروسازی ایران از انواع گیربکس خودرو استفاده می‌کند. از جمله مهم‌ترین این گیربکس‌ها می‌توان به MA، BE،al۴، MT۶، DCT یا دوکلاچه، AMT۶ و AT۶ اشاره کرد.

گیربکس BE از جمله گیربکس‌های دستی است که دارای یک دنده عقب و ۵ دنده جلو است. سیستم تعویض دنده در این گیربکس‌ها در دو نوع اهرمی و کابلی است. سیستم کلاچ نیز در این نوع گیربکس‌ها از نوع هیدرولیکی و کابلی است. وزن این گیربکس در حدود ۳۵ کیلوگرم بوده و بیشترین تعداد تولید را در ایران داشته است.

سمند، پژو پرشیا، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، رانا و پژو SD ۲۰۶ از جمله خودروهایی هستند که از گیربکس BE در ساخت آنها به‌کار رفته است.

گیربکس al۴ نیز یکی از انواع گیربکس خودرو است که در ساخت خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ اتوماتیک و پژو پرشیا اتوماتیک به‌کار رفته است.

گیربکس ۶ دنده دستی MT۶ نیز در ساخت خودروهایی مانند راناپلاس، پژو ۲۰۷ و دناپلاس به‌کار رفته است. یکی از ویژگی‌های این گیربکس این است که در سرعت‌های بالا دور موتور را پایین نگه می‌دارد. از دیگر ویژگی این گیربکس این است که در دور موتور بالا فشار روی موتور کم شده است.

انواع گیربکس دستی

گیربکس‌های دستی انواع مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به BE، MA و MT۶ اشاره کرد.

گیربکس BE: این گیربکس بیشترین فروانی را در خودروهای ایرانی دارد. در ساخت سمند و انواع پژو از گیربکس دستی BE استفاده شده است.

گیربکس MA: گیربکس MA نیز در ساخت برخی خودروها کاربر دارد.

گیربکس MT۶: MT۶ نیز یکی از انواع گیربکس خودرو است که مصرف سوخت پایین یکی از ویژگی‌های خوب آن به شمار می‌آید. از این گیربکس در ساخت خودروهایی مانند دناپلاس، راناپلاس و پژو ۲۰۷ استفاده شده است.

انواع گیربکس اتوماتیک در ایران

چند سالی است خودروها در ایران به گیربکس اتوماتیک مجهز شده‌اند. برخی از انواع گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

گیربکس cvt : گیربکس cvt یا تک‌سرعته یکی از گیربکس‌های پرکاربرد در ساخت خودروهای اتوماتیک است. این گیربکس‌ها فاقد چرخ‌دنده هستند و تعویض دنده در آنها ناملموس و خودکار است. هایما S۵، چانگان، دیگنیتی و جک S۳ از جمله خودروهای مجهز به گیربکس cvt هستند.

گیربکس al۴: al۴ جزو پرکاربردترین گیربکس‌ها در ساخت خودروها در ایران است. رنو داستر، ساندرو، پژو ۲۰۶ اتومات و پژو ۲۰۷ اتومات از جمله خودروهای مجهز به گیربکس al۴ هستند.

گیربکس DCT : بی‌صدا و هوشمند بودن از ویژگی‌های گیربکس DCT و یا دوکلاچه است. جک S۵ یکی از خودروهای دارای این نوع گیربکس به شمار می‌آید.

 راهنمای جامع انواع گیربکس خودرو

cvt ، al۴ و DCT ازجمله گیربکس‌های اتومات هستند

انواع گیربکس اتوماتیک cvt

گیربکس cvt یکی از انواع گیربکس خودرو است. همان‌طور که گفته شد به گیربکس‌های cvt، تک سرعته نیز می‌گویند. زیرا این گیربکس‌ها فقط دارای یک دنده و یک سرعت هستند. این گیربکس‌ها فاقد چرخ‌دنده بوده و تعویض دنده در آنها کاملاً ناملموس است. دور موتور بالا در این گیربکس‌ها احساس نمی‌شود. انواع مختلف این گیربکس به شرح زیر است:

گیربکس cvt معمولی

گیربکس cvt چنبره‌ای

گیربکس cvt هیدرواستاتیک

گیربکس cvt الکتریکی

گیربکس cvt مخروطی

گیربکس cvt سیاره‌ای

انواع گیربکس صنعتی

نیروی موردنیاز دستگاه‌های صنعتی با استفاده از گیربکس‌های صنعتی تأمین می‌شود. از جمله مهم‌ترین انواع گیربکس‌های صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیربکس خورشیدی

گیربکس‌های خورشیدی از پرکاربردترین قطعات صنعتی به‌حساب می‌آیند. دوام و استحکام فوق‌العاده و همچنین دقت، بازدهی و توان بالا از جمله مزایای این نوع گیربکس‌ها هستند

گیربکس حلزونی کاهنده

کاربرد این گیربکس‌ها عمدتاً در صنایع مواد شیمیایی، کود و مواد معدنی است.

گیربکس هلیکال

اندازه و حجم کوچک، آلودگی صوتی کم و توان مصرفی پایین از جمله ویژگی‌های مثبت گیربکس هلیکال است.

تعمیر گیربکس اتوماتیک؛ نیازمند دانش تخصصی

گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دنده‌ای از حساسیت بالاتری برخوردار هستند و در صورت عدم استفاده صحیح و اصولی ممکن است که استهلاک بالایی پیدا کنند. تعمیر گیربکس اتوماتیک به دلیل مشکلاتی که برای گیربکس‌های اتوماتیک به وجود می‌آید، متفاوت از گیربکس‌های دنده‌ای است و رفع آن‌ها نیازمند تخصص بالایی است.

عدم تعویض دنده، تقه‌زدن، گاز هرز خوردن و ورود به حالت اضطراری، از جمله مشکلات رایج این نوع گیربکس‌ها هستند. توجه داشته باشید که تعمیر گیربکس اتوماتیک حتماً باید توسط افراد متخصص و مجاز این زمینه انجام شود و در غیر اینصورت، ممکن است به بخش‌های مختلف گیربکس آسیب جدی وارد شود.

برای ورود به تعمیرگاه خودرو تعمیرکار کلیک کنید.

https://tamircar.net/

سخن پایانی

گیربکس‌های دستی و اتومات از جمله مهم‌ترین انواع گیربکس خودرو هستند. گیربکس‌های BE، MA و MT۶ از گیربکس‌های دستی هستند که به‌طور گسترده در ساخت خودروهای داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرند. گیربکس‌های CVT ، al۴ و DCT یا دوکلاچه نیز از جمله گیربکس‌های پرکاربرد در ساخت خودروهای اتومات به شمار می‌آیند. سایپا و ایران‌خودرو به‌عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های خودروسازی از این گیربکس‌ها برای ساخت خودروهای مختلف استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی انواع مختلف گیربکس‌ها پرداخته شد. اگر شما هم به دنبال بررسی و کسب اطلاع از انواع گیربکس خودروها هستید، به سایت تعمیرکار مراجعه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری آنلاین در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نمایش بیشتر