اقتصادی

رکوردشکنی بورس؛ شاخص کل وارد کانال 1.8 میلیون واحدی شد

رکوردشکنی بورس؛ شاخص کل وارد کانال 1.8 میلیون واحدی شد

شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته به روند صعودی خود ادامه داد و به کانال یک میلیون و 800 هزار واحدی وارد شد و طی دو روز گذشته بیش از 8 درصد رشد کرد.

به گزارش خبرگزاری کردوار نیوز، بازار سرمایه پس از هفته‌ها افت، در هفته ابتدایی اسفندماه ردش بالایی را ثبت کرد. شاخص کل بورس با رشد 65 هزار و 520 واحدی همراه بود و و بعد از حدود دو سال وادر کانال 1.8 میلیون واحدی شد و به رقم یک میلیون و 804 هزار واحد رسید. در معاملات امروز شاخص کل هم وزن با 14828 واحد رشد، رقم 408 هزار و 336 واحدی را ثبت کرد.

همچنین نمادهای فولاد، فملی، فارس، شپنا، وغدیر، شستا و شبندر نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر را روی شاخص گذاشتند. نمادهای شستا، خودرو، فولاد، شپنا، فملی، شتران و خگستر پر تراکنش های بازار بودند. 

در پایان معاملات فرابورس نیز شاخص کل با 549 واحد رشد به رقم 22 هزار و 757  واحد رسید و نمادهای انتخاب، دی، فروژ، کرمان، حآفرین و فجهان پر تراکنش های بازار بودند. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 634 هزار میلیارد تومان رسید.

ازار سرمایه این روزها تحت‌تأثیر قیمت دلار در بازار آزاد رو به رشد نهاده، البته پیش از این هم بسیاری از کارشناسان معتقد بودند پتانسیل رشد در بازار سرمایه وجود دارد. در عین حال نباید از ریسک و نوسان موجود در بازار غافل باشیم و قبل از انجام معامله حتما تحلیل، مشاوره و مطالعه صورت گیرد.

در روز شنبه نیز شاخص‌ کل بورس تهران جهش بی ‌سابقه‌ای داشت و 4 رکورد جدید را به ثبت رساند؛ بیشترین رشد شاخص، بیشترین صف خرید و بیشترین سرانه خرید حقیقی و بیشترین ورود پول حقیقی به بورس را تجربه کرد.

ورود پول حقیقی طی این مدت بازهم رکوردشکنی کرد، نشان می‌دهد، بسیاری از افراد آماده هستند تا سرمایه خود را به بورس وارد کنند و این مساله می‌تواند منجر به رشد بورس نیز شود. تصمیم بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز نیمایی و خرید ارز شرکت‌های بورسی با قیمت بازار مبادله‌ای تاثیر مستقیم در رشد بورس داشته است.

به عقیده کارشناسان بورس تهران چه از نظر تکنیکال و چه از نظر بنیادی، در وضعیت بسیار ارزنده‌ای قرار دارد. همین مساله در کنار عوامل گفته شده، منجر به حرکت سریع بورس به سمت شاخص 2 میلیون واحدی خواهد رفت.

بورس می‌تواند بهترین ضربه گیر برای رشد نقدینگی باشد، اما در 2 سال و نیم گذشته روند بورس به گونه‌ای بوده است که سرمایه‌های خرد و حقیقی از این بازار خارج شده و همین مساله نیز باعث ایجاد التهاب در سایر بازارها شده است. سیاست های دولت در صورتی که در حمایت از بورس باشد، این بازار می تواند محرک همه بخش‌های اقتصادی شود.

بورس به عنوان موتور محرک تولید در کشور می تواند بسیاری از مشکلات مانند سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را حل کند.

انتهای پیام/






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نمایش بیشتر