اخبار همه جانبه

سیاه‌چاله غزه و روسیاهی نتانیاهو

فلسطین |قدس |نیروی هوایی

در حالی که مقامات صهیونیست هر روز با چنگ و دندان نشان دادن بر قطعی بودن حمله زمینی به غزه سخن می گویند اما در مقام عمل جرات انجام کوچکترین گامی در این مسی را از توان خود خارج می بینند. در این مسیر در حالی که چند روز پیش و بعداز بالا گرفتن احتمال آغاز تجاوز زمینی به غزه ناگهان صهیونیست ها بارندگی و بدی آب و هوا و عامل به تعویق افتادن اقدام خود معرفی کردند، روز گذشته در ادامه توجیهات طنزآمیز اعلام کردند که تل آویو با درخواست واشنگتن برای تعویق حمله زمینی به غزه تا زمان رسیدن نیروهای آمریکایی بیشتر موافقت کرده است.

به گزارش کردوار نیوز، اعلام تعویق چندباره عملیات زمینی علیه غزه در حالی است که روز گذشته برخی رسانه‌های عبری با انتشار گزارش‌هایی از تشدید اختلافات میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات ارتش این رژیم بر سر نوع عملیات در غزه خبر دادند. همزمان ارتش رژیم صهیونیستی از درون نیز دچار چالش است. منابع عبری‌زبان فاش کردند چهار نفر از سرتیپ‌های نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی همراه با ۲۰۰خلبان و کمک‌خلبان نیروی هوایی در اعتراض به اقدامات نتانیاهو، ضمن نافرمانی، پایگاه‌های خود را ترک کردند. براساس گزارش‌ها، آنچه در مورد فرار شمار زیادی از نظامیان اسرائیلی از میدان جنگ منتشر شده بود، صحت دارد و اکنون اخباری در مورد اختلافات حتی داخل کابینه جنگ هم به گوش می‌رسد.

در همین زمینه قدس گفت‌وگویی با علی عبدی، کارشناس مسائل فلسطین اشغالی درباره پشت پرده ترس صهیونیست‌ها در آغاز حمله زمینی علیه غزه داشته که در ادامه می‌خوانید:

گزینه دردناک پیش روی نتانیاهو

عبدی با اشاره به تحولات یاد شده و در تحلیل علت تعویق چندباره حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گفت: با اینکه صهیونیست‌ها تمایل زیادی برای حمله زمینی به نوار غزه دارند اما موانع جدی برای ورود این رژیم به غزه وجود دارد که عملاً دست و پای صهیونیست‌ها را بسته، به‌طوری‌که این حمله برای کابینه نتانیاهو تناقض‌های شدیدی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی معتقد هستند تنها پاسخی که می‌توان به عملیات طوفان‌الاقصی به مقاومت(حماس) داد حمله زمینی به نوار غزه است که این امر می‌تواند منجر به نابودی دولت نتانیاهو شود؛ البته این درحالی است که عدم ورود به غزه نیز می‌تواند به دادگاهی شدن نخست‌وزیر اسرائیل منجر شود.

او در ادامه اظهار کرد: ورود به نوار غزه می‌تواند یک تراژدی تلخ برای ارتش رژیم صهیونیستی به همراه داشته باشد و به نوعی پایانی برای دولت نتانیاهو محسوب شود. دردناک‌ترین و تاریک‌ترین نقطه‌ای که امروز نخست‌وزیر اسرائیل در طول ۱۴سال اخیر بر آن ایستاده تصمیم‌گیری برای حمله زمینی به نوار غزه است. این تصمیم می‌تواند به‌عنوان نقطه‌ای پرتناقض و دشوار در بقای زندگی سیاسی نتانیاهو محسوب شود.

تهاجم از پیش شکست خورده

کارشناس مسائل اسرائیل چندعامل را به‌عنوان مانع جدی در حمله زمینی مطرح می‌داند که یکی از آن‌ها شکست اشراف اطلاعاتی اسرائیل در غزه است، به‌طوری‌که تنها با عملیات بزرگ طوفان الاقصی از بین رفت و حماس توانست با یک غافل‌گیری و عملیات فریب بزرگ، قدرت پوشالی اسرائیل را نسبت به گذشته آشکارتر کند.

عبدی با اشاره به دومین عامل مهم در نبرد زمینی گفت: هر اقدام نظامی باید در سه مرحله ورود، عملیات و پاک‌سازی صورت گیرد و رژیم صهیونیستی برای هر کدام باید طرح‌هایی داشته باشد. این در حالی است اسرائیل سال ۲۰۰۴ در این منطقه حضور داشت و به‌خاطر ناامنی و نجات جان نظامیانش از غزه فرار کرد. نوار غزه سال ۲۰۰۴ با سال ۲۰۲۳ خیلی تفاوت پیدا کرده، به‌طوری‌که متر به متر آن، مسلح و آماده دفاع است.

وی تصریح کرد: ورود نظامی به هر سرزمینی مستلزم چهار بخش سرپل‌گیری، تصرف نقاط اصلی و راهبردی، پاک‌سازی و استقرار نیرو در مکان‌های راهبردی است. ولی از لحاظ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با مشکل و شکاف امنیتی مواجه است، چراکه اجرای هرکدام از مراحل بالا همراه با چالش و آسیب برای اسرائیل خواهد بود.

کارشناس مسائل فلسطین در ادامه اظهار کرد: اسرائیل با حمله زمینی به غزه در واقع وارد دالانی تو در تو خواهد شد و این دالان‌ها برای رژیم صهیونیستی هزینه‌ساز خواهد شد. اگر اسرائیل بخواهد وضعیت جنگی را در غزه فریز کند تنها دستاوردش جلوگیری از تلفات سنگین در آینده خواهد بود. امروز نتانیاهو به دنبال شرایطی است که حمله نکردن به غزه را به گردن ارتش و مقامات نظامی بیندازد تا از دادگاهی شدن خود جلوگیری کند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر