عوارض مکمل های بدنسازی بر کبد

بدنسازی یکی از ورزش های پرطرفدار برای افزایش قدرت و زیبایی بدن است. از آنجایی که تغذیه نقش اساسی در بدنسازی دارد، بسیاری از بدنسازان برای راحتی و البته اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن هر روز از مکمل های بدنسازی متعدد استفاده می کنند. همانطور که می دانیم مهم ترین هدف ورزش سلامتی بدن است. شاید در مورد مضرات مکمل های بدنسازی به کبد زیاد شنیده باشید. لازم است بدانید که کبد عضوی مهم در بدن است که وظیفه دفع سموم و البته چربی های بدن را بر عهده دارد. کبد بیمار قادر به عملکرد صحیح و کامل نیست. در این مقاله سعی کردیم بدانیم که آیا مکمل های بدنسازی کبد را چاق می کنند؟
بدن |بدنسازی
مکمل بدنسازی و کبد چرب

متاسفانه این روزها شاهد استفاده بی رویه و بی رویه از مکمل های بدنسازی در بین جوانان هستیم. دلیلش این است که من علاقه مندم در مدت زمان بسیار کوتاهی بدنی عضلانی داشته باشم. این امر افراد را از هدف اصلی ورزش یعنی سلامتی منحرف می کند. آسیب کبدی همیشه به عنوان یکی از مهم ترین آسیب هایی که در هنگام استفاده از مکمل های بدنسازی ممکن است ایجاد شود، ذکر شده است، اما این امر قطعا نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که سابقه بیماری کبدی دارند، با مصرف مکمل های بدنسازی، مشکلات کبدی آنها بدتر شده است. با این حال، اگر افراد سالم از برخی از این مکمل ها در دوزهای بالا یا برای مدت طولانی استفاده کنند، می توانند باعث آسیب کبدی شوند. نام بیماری کبد چرب خاموش این روزها بسیار رایج شده است.

به همین دلیل است که به آن بیماری خاموش و بدون علائم خاص می گویند و شاید فرد در مرحله ای که کبدش آسیب جدی دیده است مشکل کبد را درک کند. باید بدانید که به دلیل عملکرد مهم کبد در بدن، آسیب به این عضو می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. آیا مکمل های بدنسازی کبد را چرب می کنند؟
برای اطلاع از قیمت پودر ریل گینز یونیورسال نوتریشن با ما تماس بگیرید.

عملکرد کبد

کبد دومین عضو بزرگ بدن است و در سمت راست شکم قرار دارد. جگر حدود 3 پوند وزن دارد و رنگ آن قرمز مایل به قهوه ای است. خوب است بدانید که کبد وظایف مختلفی در بدن دارد، اما وظیفه اصلی آن در دستگاه گوارش پردازش مواد مغذی جذب شده از روده کوچک است. صفرا توسط کبد ترشح می شود و نقش مهمی در هضم چربی ها در روده کوچک دارد. علاوه بر این، کبد نیز به عنوان “کارخانه” شیمیایی بدن در نظر گرفته می شود و مواد شیمیایی بالقوه مضر را سم زدایی می کند. آیا مکمل های بدنسازی کبد شما را چاق می کند؟

بیماری کبد چرب چیست؟

وجود کمی چربی در کبد طبیعی است، اما مقدار زیاد آن می تواند مشکل جدی برای بدن باشد. خوب است بدانید که چربی اضافی در کبد می تواند باعث التهاب کبد شود که در صورت عدم استفاده از چربی در بدن، به کبد آسیب می رساند و باعث کبد چرب می شود. چربی بیش از حد در سلول های کبدی ذخیره می شود، جایی که تجمع می یابد و باعث بیماری کبد چرب می شود. کبد چرب به عنوان استئاتوز کبدی شناخته می شود. این بیماری به دلایل زیادی در بدن ایجاد می شود. شامل:

نوشیدن الکل؛ که منجر به کبد چرب الکلی می شود.

اضافه وزن و چاقی

عدم تحرک و عدم انجام فعالیت های ورزشی.

فشار خون بالا

داشتن دیابت

علائم بیماری کبد چرب

متاسفانه بیماری کبد چرب به خصوص در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد و تنها با آزمایشات پزشکی سالانه قابل تشخیص است. اما برخی از علائم را می توان در مراحل شدیدتر کبد چرب مشاهده کرد که عبارتند از:

خسته ام

ضعف عمومی

حالت تهوع

درد در قسمت بالای شکم

از دست دادن اشتها

مشکل در تمرکز و همچنین سردرگمی و گاهی فراموشی

زرد شدن چشم ها

احساس سوزن سوزن شدن مداوم در بدن

مشکلات مصرف مکمل های بدنسازی

به طور کلی می توان از تمامی مکمل های غذایی از جمله مکمل های ورزشی برای مدت کوتاهی برای رفع نیازهای موقت بدن استفاده کرد. در واقع مصرف زیاد این مکمل ها اثرات منفی زیادی بر بدن دارد. باید بدانید که مکمل های بدنسازی از نظر محتوایی متفاوت هستند. این تفاوت در مواد تشکیل دهنده نیز منجر به تفاوت در نتایج می شود. به عنوان مثال، برخی از این مکمل ها، مانند نیکوکاران، می توانند باعث چاقی شوند.

مصرف زیاد پروتئین آب پنیر نیز عوارضی مانند درد شکم، نفخ، اسهال و استفراغ را به همراه دارد. البته تهوع و مشکلات گوارشی یکی از علائم مصرف بیش از حد اکثر این مکمل هاست. اما مهم ترین مشکلی که در ارتباط با مصرف مکمل های بدنسازی به وجود آمده، آسیب به کلیه ها و کبد در بدن است. این مشکل در افرادی که سابقه بیماری کبدی و کلیوی دارند بارزتر است. حال تصور کنید اگر یک مکمل بدنسازی تقلبی مصرف کند، چه دردسری در انتظار یک مرد به خصوص در کشورهای جهان سوم است؟ البته علاوه بر عوارض جسمی ناشی از مصرف مکمل های بدنسازی، ایجاد اعتیاد و اثرات طولانی مدت آن بر وضعیت روحی و انگیزه ورزشکاران نیز نگران کننده است.

آیا مکمل های بدنسازی کبد را چاق می کنند؟

طبق یک مطالعه جدید، ممکن است بخواهید بدانید که چندین داروی گیاهی و مکمل های غذایی می توانند باعث آسیب کبدی شوند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که از 7 درصد آسیب های کبدی مرتبط با دارو در سال 2004 تا 2014، آسیب های مرتبط با این مکمل ها در حال افزایش است. این محققان موارد آسیب کبدی را بررسی کردند.

در طول دوره مطالعه، 700 مورد آسیب کبدی به برنامه گزارش شد. شاید تعجب آور باشد که بدانید 130 مورد از این موارد شامل مکمل های غذایی است. بر اساس این گزارش، بیشترین خطر مربوط به بدنسازی و کاهش وزن است. مطالعات نشان داده اند که این محصولات بدنسازی و کاهش وزن مسئول حدود نیمی از موارد آسیب کبدی مرتبط با مکمل های غذایی هستند.

در تجزیه و تحلیل جدید، محققان دریافتند که دو ماده بزرگترین تهدید برای کبد هستند: استروئیدهای آنابولیک، که گاهی به طور غیرقانونی در بدنسازی گنجانده می شوند. و عصاره چای سبز که در بسیاری از مکمل های کاهش وزن یافت می شود. محققان به ویژه از خطر چای سبز در کبد شگفت زده شدند. استروئیدهای مصنوعی از هورمون مردانه تستوسترون تقلید می کنند، اما مطالعات نشان داده اند که عوارض جانبی جدی دارند، مانند: آسیب کبدی، تومورهای سرطانی، طاسی زودرس و کوچک شدن بیضه ها، و بسیاری دیگر.

نمایش بیشتر