معایب کابینت‌های گران ‌قیمت بازار

هزینه و دستمزد ساخت بالا، اصلی‌ترین ایراد کابینت‌های گران قیمت بازار است. با این حال هر کدام از انواع کابینت‌های گران قیمت، دارای معایب مختلفی هستند. در این مطلب به طور جداگانه، به بررسی ایرادات انواع کابینت‌های گران قیمت بازار می‌پردازیم. در میان انبوه کابینت‌های موجود در بازار، چهار مورد از گران‌ترین کابینت‌ها با متریال‌های لاکچری عبارت‌اند از:

  1. کابینت پلی اورتان
  2. کابینت چوب
  3. کابینت روکش چوب
  4. کابینت پولیشی

این کابینت‌ها نه تنها قابلیت اجرای هر طرح و سبکی را دارند، بلکه از کیفیت و زیبایی فراوان برخوردار هستند. اما در کنار زیبایی و جلوه لوکس کابینت‌های گران‌قیمت، ایراداتی نیز وجود دارند که باید قبل از انتخاب این کابینت‌ها، مورد توجه قرار گیرند. در این مطلب به بررسی معایب 4 کابینت گران قیمت شناخته شده در بازار می‌پردازیم تا خرید کابینت را برای شما آسان کنیم. همراه ما باشید.

1.   معایب کابینت پلی اورتان چیست؟

کابینت‌های پلی اورتان را از ام دی اف با یک یا چند لایه پوشش رنگ پلی اورتان می‌سازند. اگرچه این کابینت دارای استحکام و طول عمر بالایی است، اما اگر می‌خواهید بدانید معایب کابینت پلی اورتان چیست همراه ما باشید.

·        هزینه بالای ساخت و نصب

یکی از مهم‌ترین معایب کابینت‌های پلی اورتان، هزینه بالای ساخت و نصب آن‌ها است. این نوع کابینت‌ها به دلیل فرآیند تولید پیچیده و استفاده از مواد اولیه مرغوب از جمله رنگ پلی اورتان، قیمت بالایی دارند.

·        مراحل ساخت حساس

ساخت کابینت پلی اورتان باید در یک محیط ایزوله انجام شود، زیرا رنگ پلی اورتان در هنگام خشک شدن مستعد جذب گرد و غبار، پرز و موارد دیگر است؛ بنابراین، حساسیت مراحل ساخت یکی دیگر از معایب کابینت پلی اورتان محسوب می‌شود.

·        نیاز به نگهداری و مراقبت‌های خاص

کابینت‌های پلی اورتان نیاز به مراقبت و تمیز کردن خاصی دارند. استفاده از مواد شوینده نامناسب می‌تواند به تغییر رنگ آن‌ها منجر شود؛ بنابراین این نوع کابینت را نباید با مواد شوینده شیمیایی تمیز کنید.

·        اهمیت انتخاب رنگ

در کابینت‌های پلی اورتان، انتخاب رنگ اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که سطح این کابینت‌ها به طور کامل با رنگ پوشانده می‌شود. کیفیت رنگ پلی اورتان به طور مستقیم بر طول عمر و زیبایی نهایی کابینت شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل برای اطمینان از به کارگیری رنگ پلی اورتان باکیفیت، چه ایرانی و چه خارجی،  بهتر است ساخت کابینت‌ها را به سازندگان معتبر و شناخته شده بسپارید.

2.   معایب کابینت چوبی چیست؟

یکی دیگر از کابینت‌های گران‌قیمت موجود در بازار، کابینت‌های چوبی (تماما ساخته شده از چوب طبیعی) هستند. این مدل کابینت‌ها هم از معایبی به شرح زیر برخوردار هستند.

·        حساس به رطوبت

همه می‌دانیم که کابینت چوبی به رطوبت بسیار حساس است. همچنین، رطوبت موجود در چوب طبیعی به دنبال تغییرات آب و هوایی، منبسط و منقبض می‌شود که منجر به تاب برداشتن کابینت‌ها در طول زمان می‌شود.

·        هزینه بالای ساخت

کابینت چوبی (تمام چوب) را می‌توان گران‌ترین کابینت موجود در بازار دانست. فرآیند ساخت زمان بر و به کار بردن متریال اصیل چوب درختان در این کابینت، علت گران بودن قیمت آن است. بنابراین قیمت بالای این کابینت، کمی محدودیت در خرید آن ایجاد می‌کند.

·        نیاز به مراقبت خاص

کابینت آشپزخانه چوبی در عین زیبایی، به مراقبت‌های خاص نیاز دارد. شما باید برای حفظ درخشندگی و سلامت چوب، به صورت دوره‌ای از محصولات مراقبتی چوب مانند روغن‌های مخصوص و یا واکس‌های چوب استفاده کنید. این محصولات باعث افزایش محافظت و افزایش دوام سطوح چوبی می‌شوند. همچنین برای تمیز کردن کابینت چوبی باید از محلول‌های تمیز کننده با فرمول خاص استفاده کنید و از تماس مستقیم آب و مواد شوینده با این کابینت‌ها جلوگیری کنید.

·        مستعد جذب موریانه

کابینت‌های چوبی یک انتخاب محبوب برای آشپزخانه هستند، اما همچنین می‌توانند یک خطر بزرگ برای هجوم موریانه باشند. موریانه‌ها به طور طبیعی به سمت چوب طبیعی کشیده می‌شوند و اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهید، آشپزخانه شما ممکن است در معرض این آفات مخرب قرار گیرد.

3.   معایب کابینت روکش چوب چیست؟

برای ساخت کابینت‌های روکش چوب، از ام دی اف با یک لایه نازک روکش از جنس چوب طبیعی استفاده می‌شود. بنابراین این کابینت‌ها با قیمت کمتر، همان ظاهر و بافت مشابه به کابینت چوب طبیعی را دارند. اما معایب کابینت‌های روکش چوبی عبارت‌اند از:

·        مستعد آسیب از طریق رطوبت

با اینکه کابینت‌های روکش چوب نسبت به سایر کابینت‌ها در برابر تاب خوردگی مقاوم‌تر هستند، اما همچنان در معرض آسیب رطوبت می‌باشند. اگر آب برای مدت طولانی روی سطح کابینت بنشیند، می‌تواند باعث کنده شدن روکش شود.

·        ساخت و ترمیم دشوار

ساخت و نصب کابینت روکش چوب نیاز به افراد ماهر دارد. شکاف هوا در ورق روکش چوب باید به درستی گرفته شود تا کابینتی بادوام و باکیفیت داشته باشید. همچنین جهت ترمیم بخشی از این کابینت‌ها نمی‌توان تنها بخش آسیب‌دیده را تعمیر کرد. بلکه باید کل قطعه جدا شود و در کارگاه مجدداً رنگ‌آمیزی شود یا از رنگ‌های مشابه برای ترمیم استفاده گردد. این فرآیند می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد و نیاز به تخصص دارد.

·        محدودیت طرح و رنگ کابینت روکش چوبی

اگرچه کابینت‌های روکش چوب زیبایی زیادی دارند، اما ظاهر این کابینت‌ها عمدتاً به رنگ‌های طبیعی چوب محدود می‌شود. درست است که رنگ برخی از چوب‌های طبیعی مانند بلوط، گردو و ماهون محبوب است، اما با این حال روکش‌های چوبی کابینت، تنوع رنگ روکش‌های مصنوعی ملامینه یا هایگلاس با رنگ‌های خاص را ندارند.

·        محدودیت رنگ آمیزی کابینت روکش چوب سفید

در کابینت‌های روکش چوب سفید، نمی‌توانید از رنگ پلی استر دو مواد برای پوشاندن سطح روی کابینت استفاده کنید، زیرا این نوع رنگ لایه‌ای زرد رنگ روی کابینت تشکیل می‌دهد. برای رفع این مشکل باید از رنگ پلی استر یک مواد استفاده کنید. اما مشکل اینجاست که رنگ پلی استر یک مواد مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارد و به طور کلی رنگ نسبتا ضعیفی است. این نوع رنگ در برابر خش و ضربه نیز آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به رنگ دو مواد دارد.

4.   معایب کابینت پولیشی چیست؟

کابینت‌های پولیشی را از ام دی اف با پوشش رنگ پولیشی براق می‌سازند. علاوه‌بر اجرای محدود این کابینت‌ها به رنگ‌های سفید و مشکی، سایر معایب کابینت پولیشی را در زیر آورده‌ایم.

·        هزینه ساخت زیاد

پیچیده و زمان‌بر بودن فرایند ساخت و پولیش کاری کابینت پولیشی، باعث شده قیمت این کابینت بسیار بالا باشد. همچنین مواد اولیه مورد استفاده در تولید این نوع کابینت نیز بسیار گران‌قیمت هستند. این مسئله باعث می‌شود که استفاده از کابینت پولیشی برای بسیاری از افراد غیر ممکن باشد.

·        نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر

کابینت‌های پولیشی نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی دارند. برای حفظ زیبایی و براقیت سطح این کابینت، باید مرتب از پولیش و محافظ‌های مخصوص استفاده کنید، در غیر این صورت، این زیبایی به سرعت از بین می‌رود.

·        ترمیم سخت

کابینت‌های پولیشی به دلیل داشتن سطحی براق و صاف قابل ترمیم هستند، اما استفاده مکرر از پولیش برای قسمت‌های آسیب‌دیده، باعث کاهش ضخامت کیلر یا همان لایه‌‌ی بیرونی محافظ رنگ می‌شود.

جمع بندی

کابینت‌های گران‌قیمت بازار مانند پلی اورتان، چوب، روکش چوب و پولیشی علاوه بر زیبایی و کیفیت بالا، معایب خاص خود را دارند. این معایب شامل هزینه‌های بالای ساخت و نصب، حساسیت به رطوبت و نیاز به مراقبت‌های خاص است. همچنین، تعمیر و نگهداری این کابینت‌ها دشوار و پرهزینه است. با توجه به این نکات، انتخاب آگاهانه می‌تواند از بروز مشکلات آینده جلوگیری کند.

نمایش بیشتر