معرفی توانمندیهای صنعتی فناوری نانو در «تریبون نانو»
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، مهدی رحمانی مدیر ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما، با بیان اینکه رویدادعلمی نانو با هدف معرفی توانمندیهای فناوری نانو و دانش بنیان ایران در حوزههای مختلف صنعتی برگزار میشود افزود: شرکت در تمامی برنامههای این رویداد، برای عموم علاقمندان، آزاد و رایگان است.
شرکت کنندگان در این رویداد، برای کسب اطلاعات بیشتر، میتوانند با ایمیل IND@nano.ir مکاتبه و یا با شماره ۰۹۱۹۰۳۹۹۰۶۱ تماس حاصل نمایند.
مشروح گفتگو به این شرح است:
** سوال: رویداد نانویی کشور که در حال پیگیری و برگزاری است، یکی از مهمترین آوردگاههایی است که فرصتی است تریبونی باشد برای همه کسانی که مشتاق هستند از نانو بیشتر بدانند، نبوغی اگر دارند، بیاورند پای کار و در سنین مختلف هم انشاالله بتوانند مثمر ثمر باشند و در این حوزه فعالیت کنند، دانش افزایی کنند و در کنارش بتوانند کارآفرینی کنند که نقطه آخر این کار هست و بتواند به کسب سود برسد، انشاالله این زنجیره را تکمیل کنند. تریبون نانو به دنبال چیست؟
برنامه تریبون نانو و صنعت شاید بتوانیم بگوییم یکی از برکات دوره کرونا است که اگر برگردیم به آن زمانی که کرونا تازه شروع شده بود و فضای جامعه به حالت تعطیل رسیده بود و کسب و کارها امکان فعالیت حضوری نداشتند، یک رویدادی را ستاد نانو هر ساله برگزار میکند که فکر میکنم امسال سال ۱۴۰۱، سیزدهمین مرحله نمایشگاه بین المللی فناوری نانو هست و طبیعتا این نمایشگاه هم تحت تاثیر قرار گرفته از زمان کرونا و فعالیتهای نمایشگاهی کلا در کشور تحت تاثیر قرار گرفت و ما برای این که بتوانیم به نوعی حمایت از شرکتهای فناور و دانش بنیان در آن ایام کرونا داشته باشیم به این فکر افتادیم که فعالیت مجازی را طراحی کنیم که بتواند در آن بازه زمانی آن فضا را پوشش بدهد و به همین خاطر به فکر یک رویداد آنلاین افتادیم که به جرات میتوانیم بگوییم یکی از رویدادهای بی نظیر و کم نظیر از نظر حجم و تعداد برنامههایی است که دارد انجام میشود.
رویدادی تحت عنوان تریبون نانو و صنعت با رویکرد تجاری و صنعتی، شکل گرفت که ما الان سومین دوره اش را اجرا خواهیم کرد از بازه ۶ تا ۱۳ اسفندماه، که مرحله اول سال ۹۹ اجرا شد که در ۶ روز بود، پارسال یک روز اضافهتر شد با توجه به استقبالی که از رویداد شد و به هفت روز افزایش پیدا کرد و امسال افتخار داریم که تعداد روزهای رویداد به هشت روز افزایش پیدا کند، اگر بخواهیم در خصوص اهدافی که این برنامه دنبال میکند تمرکز این برنامه بیشتر بر ترویج و فرهنگ سازی معرفی توانمندیهای حوزه صنعتی است که در این برنامه فرصتی برای شرکتها بوجود میآید برای این که محصولات و توانمندیها و خدماتی را که میتوانند ارائه دهند را به نوعی معرفی کنند.
از طرفی ظرفیتی است که ستاد نانو بعنوان یک نهاد حمایتی و نهاد سیاستگزاری حوزه فناوری است برنامهها، حمایتها و سیاستهای این حوزه را معرفی کند، در کنار آن یک فرصتی است با توجه به این که این برناامه به صورت دوسویه است یعنی صرفا مخاطبین، شرکت کنندهها یک طرف، ارائه دهندههایی هستند که شامل شرکتهای فناور و متخصصین این حوزه هستند، در طرف دیگر کسانی هم که در این رویداد ثبت نام میکنند برای استفاده از این رویداد، امکان ارتباط با شرکتهای فناور و ارائه دهندهها را هم دارد و این کمک میکند که این فضا دوسویه بشود و این فضای دوسویه کمک میکند برای این که کسانی که در این رویداد شرکت میکنند هم بتوانند ارتباط مستقیمی را بگیرند با شرکتهای فناور و متخصصین برای رفع نیازها و مشکلاتشان که مخاطبین این رویداد بیشتر شرکتها، سازمانها، صنایع و متخصصین دانشگاهی هستند که کمک میکند از آن طرف شرکتهای فناور به نوعی بتوانند اگر که نیاز و ظرفیتی برای یک جذب همکاری دارند از شرکت کنندهها استفاده کنند از طرفی هم شرکت کنندههای رویداد اگر به دنبال استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای شرکتهای ارائه دهنده باشند، بتوانند این ارتباط را در این فضا بگیرند.
سوال: یکی از نکاتی که هست و شایدکارویژه شما باشد، صنعتی کردن همه این ایده هاست و چقدر بارها اعلام شده و در خبرها خواندیم، خودمان این جا از زبان میهمانهای مختلفی و محترمی که آمدند شنیدیم که تا زمانی که این ایدهها و این طرحها و این محصولات به بازار فروش نرسد، این زنجیره تکمیل نشده، چقدر این رویداد میتواند به این موضوع کمک کند؟
رحمانی: تجربه ما نشان میدهد که یکی از مشکلات اصلی که شرکتهای فناور و دانش بنیان با آن روبرو هستند بحث مصرف محصولات فناورانه است، رویکرد ما در تریبون نانو و صنعت، رویکرد ترویجی و فرهنگ سازی هست یعنی فضای تبلیغی نیست، ما به دنبال این هستیم که یک جریان پایدار در راستای فرهنگ سازی و ایجاد الگوی مصرف محصولات فناورانه را ایجاد کنیم یعنی انتظار داریم که به آنجایی برسیم که زمانی که یک مشتری به مغازه مراجعه میکند و بعنوان مثال میخواهد یک محصولی را خریداری کند به دنبال این باشد که آن محصول از فناوری بالاتری برخوردار باشد بعنوان مثال اگر میخواهد یک ماسکی را بخرد و برای سلامتی خودش استفاده کند ماسک نانویی را به جای ماسک معمولی بخرد و استفاده کند، و همانطور که در دوران کرونا هم دیدیم ماسکهای معمولی جواب نمیدادند یعنی بعضی از این فناوریها به نوعی هست که شما راهی جز استفاده از آن محصولهای تک ندارید به سلامتی شما مربوط میشود، به آن مشکلاتی که ناچارید برای رفع آن از این فناوری استفاده کنید.
همانطور هم که اشاره کردم این رویداد با توجه به این که دو سویه هست و ظرفیتی برای معرفی شرکتها هست، کمک میکند به این که آن چالشها و مشکلاتی که در سازمانها، صنایع یا حتی در جامعه وجود دارد، شناسایی شود در این تعاملاتی که شکل میگیرد و از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان برای حل شان استفاده شود، یک نکتهای را ما باید در نظر بگیریم این که شرکتهای فناور و شرکتهای دانش بنیان، محدود و محصور به آن محصول تولیدی خودشان نیستند شرکتهایی هستند که فعال و پویا هستند و میتوانند بر اساس نیاز روز و بر اساس تقاضای روز محصول را ارتقا بدهند و فناوریهای جدیدی را توسعه بدهند و این خواه ناخواه نیازمند این است که بستری باشد که این تعامل و این ارتباط بین متقاضی و بین ارائه دهنده محصولات فناوری وجود داشته باشد به طور مستمر و این رویداد میتواند به این موضوع کمک کند.
سوال: یک نکته این است که از صنعتگران چطور دعوت کردید که حضور پیدا بکنند، چون رویداد که میگوییم بیشتر انگار ناظر بر این هست که کسانی که علاقمند هستند یا ایده دارند، ورود کنند به این تریبون و ابراز علاقه یا ابراز ایده یا ابراز طرح و ابراز نخبگی خودشان را داشته باشند از آن سمت خود صنعتگران با چه شانی دارند برای این موضوع وارد میشوند؟
رحمانی: بنده اشاره کردم به شرکتهای فناوری نانو، در حال حاضر ۳۴۳ شرکت فناوری نانو داریم که هزار و ۴۲۷ محصول فناورانه را که از فناوری نانو در آن استفاده میشود را دارند تولید میکنند. پس این یک گروه؛ یک گروه دیگر شرکتهای دانش بنیان هستند که طبق آخرین آماری که دیروز چک میکردم ۸ هزار و ۱۲۶ شرکت دانش بنیان هم هستند. مخاطب ارائه دهندههای رویداد ما شرکتهای فناوری نانو و شرکتهای دانش بنیانی هستند که در قالب فراخوانی که در سایت ترویج صنعتی فناوری نانو “indnano.ir”منتشر میشود، این شرکتها میتوانند در خواست حضور در تریبون را بدهند برای معرفی توانمندیهای خودشان؛ از بابت این که چطور شرکتها میتوانند در این رویداد حضور پیدا کنند و توانمندیهای خودشان را معرفی کنند.
از آن سمت رویداد هم که بحث ثبت نام در رویداد و استفاده از ارائه است که عموم علاقمندان که به ویژه صنعتگران، صاحبان کسب و کار، صنایع، سازمانها و ادارات نوعا که ارتباط پیدا میکنند به مصرف محصولات فناورانه یا احیانا نیاز و چالشی دارند میتوانند در این رویداد شرکت کنند و حتی عموم علاقمندان، دانشمندان یا محققین دانشگاهی در این رویداد میتوانند شرکت کنند و در واقع میتوانیم بگوییم هیچ محدودیتی برای استفاده و شرکت در رویداد وجود ندارد و رویداد به صورت کاملا رایگان است برای حمایت از شرکتها و حمایت از شرکت کنندگانی که قصد استفاده دارند.
اشاره بکنم به این که آن ۳۴۳ شرکت فناوری نانو، چطور به یک شرکت میگوییم شرکت فناوری نانو.
سوال: خود این هم باید یک تعریف منطقی داشته باشد
رحمانی: نکته خیلی مهمی است، سایتی هست به نام سایت نانو پروداکت دات آی آر، علاقمندان اگر فارسی هم سرچ کنند محصولات فناوری نانو ایران میتوانند به آن سایت دسترسی داشته باشند، یکی از دغدغههایی که در حوزه فناوری همیشه وجود دارد این است که یک محصول فناورانه ایا واقعا آن چیزی که آن شرکت ادعا میکند هست یا نیست.
سوال: اصلا دانش بنیان هست یا نه؟
رحمانی: این خیلی مهم است، پس ما نیاز به یک مرجعی داریم، یک منبعی داریم که اطمینان پیدا کنیم که این محصولات تایید شده هستند یا نیستند.
سوال: مثل یک تارنامهای که شما میخواهید مدرک تحصیلی تان را انطباق بدهید با معیارهای وزارت علوم، اینجا هم دارد بر مبنای معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری که آن ساز و کارها را گذاشته تطبیق بدهد، درست است؟
رحمانی: بله، مثل نشان استانداردی که شما وقتی محصولی را میخرید نشان استاندارد دارد، شما برای این که چک کنید یک محصولی نانو هست یا نیست سایت نانو پروداکت دات آی آر سرچ میکنید اسم شرکت و اسم محصول همه اطلاعاتش بالا میآید که این محصول از چه فناوری دارد استفاده میکند و چطور دارد استفاده میکند و کجاها کاربرد دارد و آن شرکت کجاست و چه کار دارد میکند و همه اطلاعات را میتوانید به دست بیاورید، ستاد نانو یک واحد ارزیابی محصولات دارد که گواهی نانو مقیاس میدهد به شرکتهایی که از فناوری نانو در محصولاتشان استفاده میکنند. اگر که شرکت و مجموعهای الان محصولی را دارد تولید میکند که از فناوری نانو دارد استفاده میکند میتواند به ستادنانو درخواست بدهد که این محصول مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد از نظر نانویی بودن و از نظر کارایی و این گواهی را دریافت کند و وارد سایت محصولات فناوری نانوی ایران بشود و از آنجاست که این شرکت هم بعنوان شرک فناوری نانو شناخته میشود و از حمایتهای ستاد توسعه فناوری نانو و معاونت علمی میتواند استفاده کند؛ که خود این برنامهها به نوعی حمایتی است از همان شرکتهایی که آمدند و گواهی را گرفتند.
سوال: نکات کلی را فرمودید، شاید برای یک استارتاپ و شاید برای کسی که هنوز یک آرزوی بزرگی دارد و دوست دارد که در این حوزه بیاید و کارآفرین بشود مهمترین چیز روحیه دادن است، چقدر روی موضوع انگیزش در این رویداد کار کردید؟
رحمانی: در بحث انگیزش، یکی از قسمتهایی که بنده اشاره کردم بحث معرفی سیاستها، برنامهها و حمایتها است.
سوال: منظورم این است که نمونههای موفق هم آوردید که جوانترها بخواهند بروند با آنها گفتگو کنند؟
رحمانی: تمامی این چیزی که دارد ارائه میشود، البته تجربههای شکست هم قطعا در کنار تجربههای موفق مطرح خواهد شد در این رویداد، اما هر آنچه که.
سوال: این که کسی بتواند دوباره ادامه راه بدهد همان هم انگیزه بخش است.
رحمانی: اشاره میکنم به این که تمامی ارائههای این رویداد چه آنهایی که توسط شرکتها انجام میشو، د طبیعتا شرکتها دارند دستاوردها و توانمندی هایشان را ارائه میدهند و برای جامعه محققین و جامعه دانشگاهی بسیار میتواند امیدبخش و الگو بخش باشد و تجربه ما هم یعنی آن اطلاعات دو رویداد گذشته هم نشان میدهد که یک بخش عظیمی از مخاطبین ما همین محققین و متخصصین دانشگاهی هستند که استفاده میکنند یا نوعا واحدهای تحقیقات شرکتها که ایده میگیرند از ارائهها و برای توسعه محصولات خودشان؛ اما در بخش ارائههای ستادی هم که برنامهها و سیاستها معرفی میشود آنجا دوباره یک سکوی پرتابی هست که قدم به قدم از مرحله تحقیق و توسعه که ابتداییترین هست تا مرحله تجاری سازی و بعد از آن حتی ورود به بازارهای داخلی و خارجی بین المللی، ما روز جمعه دوازدهم اسفندماه را در خدمت پایگاههای صادراتی محصولات دانش بنیان هستیم که تجربههای موفق حوزه صادراتی را معرفی میکنند.
انتهای پیام/