اقتصادی

وعده‌های پوچ همسان سازی حقوق بازنشستگان

آفتاب‌‌نیوز :

همسان سازی حقوق بازنشستگان مدت‌هاست به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و کمتر روزی است که مسئولان امر وعده جدیدی درباره تاریخ و نحوه افزایش حقوق این قشر ندهند. وعده‌هایی که هر یک از آنها، دیگری را نقض کرده و همچنان با گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال ۱۴۰۳ سرنوشت حقوق بازنشستگان در هاله‌ای از ابهام است.

در جدیدترین نمونه از این وعده‌ها، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بازنشستگان عزیز! الوعده وفا؛ خبر‌های خوشی در راه است. با عنایت به تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان در جلسه روز یکشنبه (۳ تیرماه) هیات دولت، در روز‌های آینده مبلغی به صورت علی‌الحساب در وجه بازنشستگان گرامی پرداخت خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب سازی، تسویه قطعی به عمل آید.»

هیات وزیران نیز در جلسه سوم تیرماه، تصویب کرد که به هر یک از گروه‌های بازنشستگان مبلغ یک میلیون تومان به صورت علی‌الحساب از ابتدای سال ۱۴۰۳ توسط صندوق بازنشستگی ذی‌ربط پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی به بازنشستگان مژده واریز یک میلیون تومانی را داده که در اواخر اردیبهشت ماه سال قبل گفته بود: «بر اساس زمانبندی طراحی شده در قانون، احکام همسان‌سازی از خرداد ماه اجرا و البته معوقات دو ماه نخست سال نیز پرداخت خواهد شد.»

احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه نشست ارائه گزارش و رسالت صندوق‌های بازنشستگی کشوری گفت: «همسان سازی حقوق بازنشستگان منابع آن در بودجه لحاظ و در جداول نهایی سهم ۴۰ درصدی برای اجرا در سال جاری تصویب شد. این موضوع به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال و تا قبل پایان اردیبهشت ان اشالله نهایی و از خرداد اجرایی خواهد شد. ۴۰ درصد میزان افزایش است و ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نیز دو مورد افزایش ۳۰ درصدی خواهیم داشت.»

با این وجود، خردادماه نیز به پایان رسید و باز هم خبری از واریز مبلغ همسان سازی به حساب بازنشستگان نبود. حتی حالا که دولت و سازمان برنامه و بودجه از واریز یک میلیون تومانی سخن می‌گویند هم مشخص نیست که این مبلغ چه زمانی به بازنشستان اختصاص پیدا می‌کند.

نمایش بیشتر