اقتصادی

پیش‌بینی جالب یک کارشناس از آینده بازار مسکن/ قیمت‌ها در سال جدید به چه سمتی می‌رود؟

بخش خصوصی |پول |تورم

بیت‌اله ستاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کردوار نیوز در خصوص شرایط بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: صددرصد اقتصاددانان بر روی این موضوع که تورم در اقتصاد ایران برای سال ۱۴۰۲ بالا خواهد بود، اتفاق نظر دارند؛ بازار مسکن شرایط خاصی دارد و هیچ‌گاه از دیگر کالاها و دیگر بازارها تبعیت نکرده‌است و همواره در بلند مدت از سایر بازارها جلوتر بوده‌است چراکه از جمله معاملات کلان است که تورم را در زمان بیشتری نشان می‌دهد اما به طور کلی تورم بازار مسکن بیش از سایر بازارها است و حتی اگر تورم در اقتصاد صفر باشد، بازار مسکن تورم سرسام‌آوری خواهد داشت.

وی افزود: مسکن را نمی‌توان بلافاصله تولید و یا وارد کرد و ما کسری بسیار بالایی در تولید مسکن داریم که سال به سال روی یکدیگر انباشته می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه در خصوص تبعات کاهش ساخت و ساز بر روند توسعه، عنوان کرد: زمانی که ساخت و ساز کاهش پیدا می‌کند، گردش پول کاهش پیدا می‌کند و روند توسعه را کند می‌کند و اقتصاد به سمت رکود می‌رود. در سال‌هایی که آمار ساخت و ساز بالا است، اقتصاد پررونق است و گردش پول بالا است.

ستاریان با اشاره به اینکه مسکن پتانسیل سیاسی بالایی دارد، گفت: استفاده سیاسی از آن ممنوع است و هیچ دولتی حق ندارد قبل از تولید، وعده تولید و یا وعده کاهش و افزایش قیمت بدهد و این سخنان باعث خروج بخش خصوصی از اقتصاد مسکن می‌شود.

مشروح اظهارات بیت‌اله ستاریان درباره بازار مسکن را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

نمایش بیشتر