اخبار ورزشی

پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس از دربی ۱۰۰ گفتند: این بازی انتحاری است!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری کردوار نیوز؛ علیرضا محمد و اصغرطالب‌نسب، دو پیشکسوت پرسپولیس و استقلال میهمان کردوار نیوز بودند و در خصوص خاطرات خود از این دیدار و شرایط دو تیم به صحبت پرداختند.

 در ۶۵ سال اخیر استقلال و پرسپولیس با نام‌های مختلف مقابل هم قرار گرفتند و این رقابت جذاب را ساخته‌اند. در نزدیکی یکصدمین دربی هستیم. هرکدام در چند دربی حضور داشتید؟ فکر می‌کنم مقابل هم قرار نگرفته‌اید.

محمد: من در ۷ دربی حضور داشتم. که البته هیچ‌کدام هم مقابل اصغر طالب‌نسب نبوده است.

طالب‌نسب: من ۴ بار دربی را تجربه کردم که ۲ بار از این تعداد بار به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شدم. زمان آقای خجازی در استقلال نبودم و زمان قلعه‌نویی و مرفاوی در دربی حضور پیدا کردم. قراردادم زمان آقای حجازی به پایان رسیده بود.

طعم دربی صد چگونه است؟

طالب‌نسب: این دربی یکی از حساس‌ترین‌ها در چند سال اخیر است. هیچ وقت چنین شرایطی نبوده که هر دو تیم در کورس باشند و حساسیت این‌گونه باشد. در زمان خودمان این‌گونه نبود و دیگر سال‌ها را هم بررسی کردم آن‌قدر دو تیم آماده نبوده‌اند.

محمد: موافقم که حساسیت بسیار بالاست. با دوستان که صحت می‌کردیم به همین نتیجه رسیدیم که یکی از حساس‌ترین‌ها در تایخ لیگ برتر است. استقلال و پرسپولیس در کورس هستند. سپاهان در تبریز امتیاز از دست داد و فاصله‌ها نزدیک شد. ۳ امتیاز این بازی می‌تواند در قهرمانی تاثیرگذار باشد.

این فرضیه صحیح است که هرچه دربی حساس‌تر، کم‌گل‌تر و اخطار و اخراج بیشتر؟

طالب‌نسب: بار فنی دو تیم بالا است. استقلال اتفاقی به هوادار ۶ گل نزد و شرایط خوبی دارد. پرسپولیس هم شرایط خوبی دارد. این دو تیم فقط رقیب هم نیستند و یک تیم دیگر هم وجود دارد. تساوی یعنی قهرمانی سپاهان. بازی شرایطی دارد که هر دو تیم باید انتخاری بازی کنند. مساوی و باخت یعنی از دست رفتن امتیازات. برخلاف باور عموم اما حس می‌کنم این بازی کیفیت فنی بالایی خواهد داشت.

محمد: این بازی می‌تواند دو شکل باشد. می‌تواند پرگل شود یا مساوی. بستگی به ترکیب هر دو تیم دارد که بسیار مهم است.

می‌گویند یحیی گل‌محمدی محاظفه‌کار است. آیا واقعا اینگونه است؟

محمد: با او کار نکرده‌ام اما دربی‌هایی که او سرمربی بوده، دیده‌ام. موافق لغت محافظه کاری نیستم اما برای قهرمانی باید پرسپولیس با تمام وجود بازی کند. دربی‌های قبلی پرسپولیس پس از گلزنی عقب نشسته است. در یکی از دربی‌ها قرار بود تعویض سریع انجام شود اما این‌گونه نشد و تیم گل خورد. در مجموع این دیدار، مسابقه‌ای است که پرسپولیس باید برای قهرمانی انتحاری بازی کند.

آیا برنده بازی قهرمان است؟

طالب‌نسب: بازی ‌های دیگری در راه است. استقلال با تراکتور و مس هم بازی دارد. نمی‌تونیم بگوییم قطعا تعیین کننده است اما تاثیرگذار است.

محمد: من اعتقاد دارم تعیین‌کننده است.

محمد

آقای محمد از ۷ دربی‌تان کدام برای شما خاطره‌انگیز بود؟

محمد: اکثرا مساوی شد. در یک برد بودم که باقری با شوت خود برد را رقم زد. بیشتر در همان ۱-۱ ها و تساوی‌های بدون گل حضور داشتم.

شما چطور آقای طالب‌نسب؟

طالب‌نسب: دو مساوی در کارنامه‌ام داشتم. یک شکستم هم با گل اولادی رقم خورد.

قشنگترین کری که در دربی علیه‌تان شنیدید کدام بود؟

طالب‌نسب: قبل از حضور در استقلال با پرسپولیس قرارداد داخلی بسته بودم. همه‌چیز تمام شده بود. این مساله باعث ناراحتی پرسپولیس‌ها شد و در هفته‌های اول به شدت علیه من شعار می‌دادند. این یکی از مواردی بوده که در خاطره‌ام مانده.

محمد: آن‌قدر کری روی سکوها زیاد است که چیز خاصی خاطرم نمانده. وقتی به زمین می‌رویم اصلا حواس‌ به سکوها نیست. در سال اول که از راه‌آهن به پرسپولیس رفتم ورزشگاه پر بود. تجربه نداشتم. زمان آقای قطبی. بازیکنان خوبی داشتیم. وقتی می‌خواستم وارد زمین شوم دیدم چه صدای وحشتناکی می‌آید. سرم گیج رفت. در ۱۰ دقیقه اول گنگ بودم و با بغل پای ساده راه افتادم. در این دیدار باید ساده شروع کنی تا در جریان بازی قرار بگیری.

طالب‌نسب: آقای قلعه‌نویی خیلی به من اعتقاد داشت. در اصفهان که بودم استقلال و پرسپولیس را در تهران راحت می‌بردیم. در فینال جم حذفی استقلال را در تهران بردیم و ۱۰۰ هزار نفر به من فحش دادند. در اولین دربی که می‌خواستم به زمین بروم تمام سعی‌ام یک چیز بود؛ به زمین نروم! جوری تمرین کردم به زمین نروم. خود قلعه‌نویی هم متوجه شد. در دیدار رفت بازی نکردم اما در بازی برگشت به میدان رفتم. واقعا بازی سختی است و شرایط روحی  روانی دشوار است. اگر بازیکنی فنی عالی باشد و نتواند از لحاظ روحی و روانی خود را کنترل کند اتفاقاتی شبیه به درگیری‌های دهه ۷۰ بوجود می‌آید. هیچ کدام از بازیکنان هدف دعوا ندارند اما شرایط ورحی روانی‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در یک دیدار ۱-۱ مقابل پرسپولیس دنیزلی بخاطر دارم یوسفی گفت نمی‌توانم بازی کنم. تماس گرفتند با گیلائوری تا شب قبل از بازی به هتل بیاید. او در دفاع چپ قرار گرفت. در یک ربع اول هم تیرک خوردیم، هم پنالتی از دست دادیم و هم گل خوردیم. همه چیز بوی باخت می‌داد اما همه چیز برگشت و بازی ۱-۱ شد.

درباره داوری چه نظری دارید؟

طالب‌نسب: زمان ما داورها همه خارجی بودند. در دوران آقای قلعه نویی یک داور خوب داوری کرد. یک پنالتی واضع روی من گرفت. به داور که نگاه می‌کردید متوجه می‌شدید تحت تاثیر قرار گرفته. بهترین کار انتخاب داوران ایرانی است. همه داوران اشتباه می‌کنند. تنها حسن داوران خارجی این بود که بعد از بازی از ایران می‌رفتند و دیگر فحش نمی‌خوردند.

محمد: دربی ما کمتر از تاثیر بارسا-رئال در اسپانیا را ندارد. تیم‌های ما پیشینه تاریخی دارند. دوست دارم داوران خارجی این بازی را قضاوت کنند تا حرف و حدیث نباشد. یمک مساله مهم هم ورود var است. واقعا حق تیم‌ها خورده می‌شود.

آقای محمد شما در مصاحبه‌ای گفتید با تساوی، سپاهان قهرمان است. هنوز به آن اعتقاد دارید؟

محمد: اگر بازی مساوی شود سپاهان قهرمان است. هیچ تیمی در این هفته‌ها امتیاز از دست نمی‌دهد.

طالب نسب

آقای طالب‌نسب، یکی از بازیکنان که می‌تواند رکوردشکنی کند ارسلان مطهری است. شما درباره او پیشتر صحبتی داشته‌اید. او می‌تواند در دربی فیکس باشد و بدرخشد؟

طالب‌نسب: در ابتدای فصل از نوع برخورد با او ناراحت بودم. در تمام دنیا برای بازیکن جوری ارزش قایلند که اگر رفت، شخصیتش حفظ شود تا یک بازیکن جدید بدانید موقع خروج هوایش را دارند. ما خوش استقبال و بد بدرقه‌ایم. خودم هم این مساله را دیده‌ام که با سلام و صلوات می‌آوردند اما در لحظه خروج، آن نفرات با دل شکسته می‌رفتند. درباره مطهری باید بگویم هر زمان به عنوان یار تعویضی او به زمین آمده بهتر بوده.

آقای محمد آل‌کثیر و عبدی هم خوب کار کرده‌اند. نظرتان درباره خط حمله پرسپولیس چیست؟

محمد: این بازی یک دیدار سخت است. خط حمله باید با چینشی شکل گیرد که خطرناک‌ترین بازیکن نوک خط حمله باشد. عمری شاگرد من در پرسپولیس بوده. اگر شرایط او خوب باشد یحیی می‌تواند از او به خوبی استفاده کند. آل ‌کثیر فوتبالیستی توانمند است. عبدی هم هفته به هفته بهتر می‌شود و وبا روحیه خوب می‌تواند تاثیرگذار است.

در خصوص تماشاگران چه نظری دارید؟

طالب‌نسب: سیستم مدیریتی ورزش ما ایراد دارد. در تابستان دنبال زمستان هستیم و برعکس. هر اتفاق قرار بود در آزادی رخ دهد باید اولویت را اول دربی قرار می‌دادند و بعد دیگر کارها. بازی ملی که نداریم. یک دربی را داریم. زمانی که من در سپاهان بودم هم بخاطر دارم بازی‌های استقلال و پرسدولیس در تختی برگزار می‌شد. قبول دارم باید برنامه‌ریزی صحیح برای بهسازی ورزشگاه انجام شود اما ویترین بازی‌های‌ ما دربی است و باید پس از این بازی کارها انجام شد. در حاشیه خلیج فارس هم دربی می‌بینند. وقتی انقدر زیبا می‌توانیم یک ویترین زیبا داشته باشیم چرا تعداد تماشاگران را کم در نظر می‌گیریم؟ به نظرم باید این مساله مدیریت شود. درباره فنی یک مساله داریم. سیستم فکری گل‌محمدی اول گل نخوردن و بعد گل زدن است.  قطعا در دربی هم این سیستم را حاکم می‌کند. چیزی که می‌تواند شرایط را بر هم بزند. خط حمله استقلال است. تفکر ساپینتو بیشتر به دنبال برد است. اگر سیستم گل‌محمدی در نظر گرفته شود بازی ۰-۰ تمام می‌شود در غیر این صورت خیر.

برگ برنده پرسپولیس و استقلال در دربی؟

محمد: کمربند میانی. علی بیراوند یکی از مهره‌های کلیدی است اما به طور کلی اگر در میانه میدان پرسپولیس بهتر باشد، موفق است. خط حمله استقلال باید از کار بیفتد. محبی و قایدی بسیار خطرناکند و نباید توپی به ان‌ها برسد در بازی مقابل هوادار دیدم هافبک‌های استقلال بازی‌خوانی خوبی دارند. پس از قطع توپ هم بلافاصله حمل توپ می‌کنند. اگر خط هافبک پرسپولیس در زمینه بازیسازی بد کار کنند و توپ‌ربایی انجام شود، استقلالی‌ها خطرناک‌اند.

طالب‌نسب: وقتی استقلال به این خوبی بازی نمی کرد هم می‌گفتم قایدی اگر روی اوج باشد استقلال نتیجه می‌گیرد. به نظرم برگ برنده استقلال قایدی است. یک نکته هم باید بگویم. اصلا به این مساله اعتقاد ندارم که بازی‌ها دستوری مساوی می‌شود. در دربی‌هایی که خودم حضور داشتم چنین چیزی را نشنیدم. اصلا نشنیدم.

انتهای پیام//






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نمایش بیشتر