اقتصادی

کار‌هایی صورت می‌گیرد تا مردم از فوتبال زده شوند/ از کشور‌های درجه ۲ و ۳ آسیا عقب افتاده ایم

فوتبال آسیا |مالکیت |نوجوانان

سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان گفت: عمداً کار‌هایی صورت می‌گیرد تا مردم از فوتبال زده شوند.

عباس چمنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص لغو رقابت‌های لیگ برتر آن هم در فاصله دو روز مانده تا شروع مسابقات اظهار داشت: این موضوع به افرادی بازمی‌گردد که در حیطه مدیریت و برنامه‌ریزی هستند و حیطه مسئولیت آنها فنی نیست ولی به کادرفنی یکایک تیم‌ها آسیب می‌زنند. وقتی کانون تصمیم‌گیری از یک جا فرمان نمی‌گیرد و چند کانون تصمیم‌گیری داریم نمی‌توانیم سازمان لیگ را تقصیرکار بدانیم. وجود کانون‌های تصمیم‌گیری متعدد باعث می‌شود در زمان نامناسب و حتی به غلط تصمیمی مهم را بگیرند و اگر اعتراض هایی دیده می‌شود بر حق بوده چون کار غیرحرفه‌ای در لیگی که برچسب حرفه‌ای دارد رخ داده است.

وی ادامه داد: روند آماده‌سازی تیم‌ها بر این بوده که بازی‌های هفته اول را در زمانی که از چند هفته قبل اعلام شده در زمان مقرر برگزار کنند، طراحی تمرینات بر مبنای آنالیز رقبا بوده و مسئولیت‌هایی به بازیکنان داده ده اما توقف غیرمنتظره مسابقات، سکته ناقصی برای تمامی تیم‌ها بوده است. در شرایطی که بحران مالی کلیه تیم‌ها را آزار می‌دهد، بحث بلیت، سفر زودتر از موعد، رزرو هتل و … وجود داشته و ضمن آنکه هزینه لغو بلیت و هتل گرفته می‌شود باید دوباره این هزینه‌های سرسام‌آور تکرار شود. برخلاف آنکه می‌خواهند فوتبال را مستقل کنند اما با تصمیم‌گیری‌هایی که در زمان خود انجام نمی‌شود، شکل اجرای مسابقات به هم می‌خورد و هزینه‌های اضافی روی دوش باشگاه‌ها می‌افتد که جبران‌پذیر نیست.

بیش از یک دهه شده بحران کیفیت داریم

سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان در واکنش به کمبود امکانات ورزشگاه‌های میزبان بازی‌های لیگ برتر ایران عنوان کرد: بیش از یک دهه شده بحران کیفیت داریم و برای همین هم نمایش فنی بازی‌های لیگ سال به سال بیشتر دچار افت می‌شود. ایرادهای متعددی که در بحث ساختارها داریم مانع از آن شده تا ضعف کیفی به چشم آید. ضعف کیفیت تیم‌ها نشان می‌دهد که کارها طبق قاعده و اصول درستی پیش نرفته است. معیارهای مهمی را چون میزان دوندگی، ایجاد موقعیت، مالکیت توپ و … نداریم. در سایر گزینه‌ها هم دچار ضعف هستیم. به همراه این موضوع باید بپذیریم تماشاگران برای حضور در ورزشگاه‌ها امکانات رفاهی خوبی ندارند و این روزها با توجه به فضای مجازی امکان مقایسه وجود دارد. بگذریم بازی‌های بزرگ و تیم‌های پر طرفدار می‌توانند از نعمت تماشاگران برخوردار باشند ولی به یاد داشته باشیم زمان برگزاری مسابقات در میان هفته نیز یکی از دلایل استقبال ضعیف تماشاگران حتی برای تیم‌های پرهوادار بوده است. 

از کشورهای درجه دو سه آسیا عقب افتاده‌ایم

چمنیان خاطرنشان کرد: عمداً کارهایی صورت می‌گیرد تا مردم از فوتبال زده شوند. وقتی ورزشگاه‌ها فاقد استانداردهای روز دنیا است و وسایل نقلیه عمومی تردد به ورزشگاه‌ها هم سهولت در اختیارشان قرار نمی‌گیرد استقبال کاهشی می‌شود. انتظار کیفیت فنی را از زمین‌های تمرین کم کیفیت و ورزشگاه‌هایی که چمن مطلوب ندارند نداشته باشیم. فقط آمارها پر می‌شود چون اصلی‌ترین مسئله ایجاد چرخه سالم بازیکن سازی است که در این زمینه ایرادهای فاحشی داریم. اینکه کنفداسیون فوتبال آسیا پای خود را به گلوی فوتبال ما فشار می‌دهد به این خاطر است که از کشورهای درجه دو و سه فوتبال آسیا عقب مانده‌ایم. توانایی داریم ولی فرصت می‌سوزانیم و هبچ کار اصولی برای رفع نواقص انجام نمی‌دهیم پس اجبار سرلوحه دستورات AFC قرار می‌گیرد. فوتبال ما دولتی است خصوصی نمی‌شود و روی دوش صنعت است. بخش خصوصی منفعتی ندارد، تماشاگر از چرخه هارج می‌شود و دغدغه خاصی وجود ندارد. الزامات AFC حداقل‌ها را برای تظاهر ایجاد کرد و خدا پدر و مادر عوامل AFC را قرین رحمت واسعه خود قرار دهد که با اجبار حداقل‌هایی را در فوتبال‌مان داریم. 

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.