اخبار بین المللی

کودتا در بولیوی شکست خورد

آفتاب‌‌نیوز :

پس از محکومیت کودتای بولیوی توسط رئیس‌جمهور این کشور و درخواست حمایت بین‌المللی، نیرو‌های کودتاگر از کاخ ریاست‌جمهوری در لاپاز عقب نشستند.

به نوشته رویترز، پیشتر در روز چهارشنبه، واحد‌های نظامی به رهبری ژنرال خوان خوزه زونیگا که اخیراً از فرماندهی نظامی خود خلع شده بود، در میدان مرکزی پلازا موریلو، محل کاخ ریاست‌جمهوری و کنگره بولیوی تجمع کرده بودند. یک شاهد رویترز دید که یک خودروی زرهی به درب کاخ ریاست‌جمهوری برخورد کرد و سربازان به داخل هجوم بردند.

لوییس آرسه، رئیس‌جمهور این کشور در سخنانی از کاخ خود که سربازان مسلح در بیرون آن حضور داشتند، گفت: «امروز کشور با کودتای نافرجام روبرو است. امروز کشور بار دیگر با منافع قدرت‌هایی روبرو شده که می‌خواهند دموکراسی در بولیوی را نابود کنند. مردم بولیوی امروز فراخوانده شده‌اند. ما به مردم نیاز داریم تا برای دفاع از دموکراسی در برابر کودتا سازماندهی و بسیج شوند».

چند ساعت بعد، یک شاهد رویترز دید که سربازان از محل خارج شده و پلیس کنترل آنجا را به دست گرفت. مقامات بولیوی زونیگا را دستگیر و با خود بردند؛ هرچند مقصد او مشخص نیست.

در داخل کاخ ریاست‌جمهوری، آرسه خوزه ویلسون سانچز را به عنوان فرمانده نظامی جایگزین زونیگا سوگند داد. او خواستار بازگشت آرامش و نظم شد.

سانچز گفت: «من دستور می‌دهم که تمام پرسنلی که در خیابان‌ها بسیج شده‌اند به واحد‌های خود بازگردند. ما خواهش می‌کنیم که خون سربازانمان ریخته نشود».

ایالات متحده اعلام کرد که وضعیت را به دقت زیر نظر داشته و خواستار آرامش و خویشتن‌داری شد.

پیش از انتخابات سراسری سال ۲۰۲۵ بولیوی، تنش‌ها در این کشور افزایش یافته است. اِوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق چپ‌گرای آن در حال آماده‌شدن برای رقابت با آرسه، متحد سابقش بوده و شکاف بزرگی در حزب حاکم سوسیالیست و عدم قطعیت سیاسی گسترده‌ای ایجاد شده است.

بسیاری خواهان بازگشت مورالس نیستند؛ کسی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ حکومت کرد و زمانی که در میان اعتراضات گسترده برکنار شد و یک دولت موقت محافظه‌کار به قدرت رسید. سپس آرسه در انتخابات سال ۲۰۲۰ پیروز شد.

زونیگا اخیراً گفته بود که مورالس نباید دوباره به قدرت بازگردد و در صورت تلاش برای این کار، او را تهدید کرد که منجر به برکناری زونیگا از سمتش توسط آرسه شد.

پیش از حمله به کاخ ریاست‌جمهوری، زونیگا با خبرنگاران در میدان پلازا صحبت کرده بود و به خشم رو به رشد در این کشور محصور در خشکی اشاره کرد؛ کشوری که با رکود اقتصادی، کاهش ذخایر بانک مرکزی و فشار بر واحد پول ملی، در حالی که صادرات گاز خشک شده، دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی محلی، ضمن ابراز نارضایتی شدید، ژنرال زونیگا خواستار تشکیل کابینه جدیدی از وزرا شد و گفت: «سه رئیس نیرو‌های مسلح برای ابراز ناراحتی شدید با ما آمده‌اند».

او در حالی که لباس نظامی کامل به تن داشت و سربازان در کنارش ایستاده بودند، گفت: «دست از تخریب بردارید، کشور ما را فقیرتر نکنید، ارتش ما را تحقیر نکنید». او تأکید کرد که اقدامات انجام‌شده با حمایت مردم همراه است.

زونیگا بعداً در روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که آرسه از او خواسته بود تا برای افزایش محبوبیتش، کاری انجام دهد.

ادواردو دل کاستیلو، وزیر کشور بولیوی بعداً گفت که زونیگا به دنبال جلب حمایت مردم بوده و اینکه ۹ نفر در جریان مجروح شدند، ثابت می‌کند که «این یک مانور تمرینی نبوده است».

نمایش بیشتر