کیسه بگ فیلتر: تجربه خرید و استفاده

اگه مثل من یه کارگاه کوچیک داشته باشین که دائماً درگیر گرد و غبار باشه احتمالاً به اهمیت یک کیسه فیلتر خوب پی بردین بگ فیلترها یا همون Bag Filters در واقع یکی از بهترین ابزارها برای تصفیه هوای محیط های صنعتی هستن که جلوی ورود گرد و غبار و ذرات ریز به محیط کار رو می گیرن من برای کارگاهم یه دستگاه جمع آوری گرد و غبار خریدم که کیسه بگ فیلتر داشت و می خوام توی این مقاله از تجربه خودم در خرید و استفاده ازش بگم.

بگ فیلتر

اولین قدم: انتخاب درست

وقتی برای اولین بار دنبال بگ فیلتر بودم اصلاً نمی دونستم باید به چه چیزایی دقت کنم این جوری بگم که مثل خیلیا فکر می کردم فقط هر کیسه ای که به دستگاه بخوره کارمو راه میندازه اما واقعیت چیز دیگه ای بود کیسه های بگ فیلتر از نظر جنس اندازه منافذ و طول عمر خیلی متفاوتن در نهایت باید فیلتری رو انتخاب کنید که با دستگاهتون سازگار باشه و کارایی بالایی داشته باشه.

نکته مهم: جنس فیلتر یکی از اصلی ترین چیزاییه که باید بهش توجه کرد برای من بعد از کلی تحقیق یه کیسه از جنس پلی استر انتخاب کردم که برای دمای بالا و شرایط مرطوب هم مقاوم بود.

نصب بگ فیلتر: ساده ولی مهم

بعد از خرید کیسه نوبت به نصبش رسید شاید به نظر ساده بیاد ولی نصب درست بگ فیلتر خیلی مهمه اگه کیسه به درستی جا نیفته یا درست نصب نشه امکان داره گرد و غبار از اطرافش نفوذ کنه و به محیط برگرده من خودم این اشتباهو کردم! بار اولی که کیسه رو نصب کردم توجه کافی نداشتم و دیدم بعد از چند ساعت دوباره محیط پر از گرد و غبار شده.

مراحل نصب:

  1. دستگاه رو خاموش کنید و مطمئن بشید که هیچ جریانی از هوا داخل نیست.
  2. کیسه رو به دقت روی محفظه جمع آوری گرد و غبار نصب کنید.
  3. مطمئن بشید که هیچ نشتی از اطراف کیسه وجود نداره (برای این کار از چسب های مخصوص میشه استفاده کرد)

تجربه استفاده: مشکلات و چالش ها

بعد از نصب بگ فیلتر و شروع کار خیلی سریع متوجه شدم که همه چیز اون جوری که باید پیش نمیره هر چند کیفیت هوا بهتر شده بود ولی بعد از چند ساعت استفاده مداوم متوجه افت کارایی دستگاه شدم یه نگاه به کیسه انداختم و دیدم که کیسه پر شده بود و دیگه نمی تونست ذرات بیشتری رو جمع کنه اینجا بود که فهمیدم نیاز به یه برنامه منظم برای تمیز کردن بگ فیلتر دارم.

روش تمیز کردن کیسه بگ فیلتر: برای تمیز کردن کیسه شما می تونید از روش های مختلف استفاده کنید بهترین راه اینه که با یه جریان هوای قوی (مثلاً با دستگاه دمنده) کیسه رو تمیز کنید هر چند بعضی از کیسه ها قابلیت شست وشو هم دارن ولی بیشترشون بهتره فقط خشک تمیز بشن تا عمرشون کم نشه.

بگ فیلتر

جدول 1: مزایای بگ فیلتر پلی استر

ویژگی

توضیحات

مقاومت در برابر دما

مناسب برای دماهای بالا تا حدود 150 درجه

عمر طولانی

دوام بیشتر نسبت به جنس های نخی و معمولی

کارایی بالا

به خوبی ذرات ریز رو جمع می کنه

شستشوپذیری

بیشتر مواقع نیاز به شستشو نداره

نکات فنی برای عملکرد بهتر

  1. ظرفیت کیسه: یکی از مهم ترین نکاتی که باید حواستون باشه اینه که کیسه نباید بیش از حد پر بشه چون باعث افت کارایی دستگاه میشه.
  2. نشتی هوا: خیلی مهمه که همه قسمت های دستگاه به خوبی آب بندی بشه اگه هوا از کناره ها نشت کنه ذرات گرد و غبار دوباره به محیط برمی گردن.
  3. تعویض به موقع: هر چند کیسه های بگ فیلتر طول عمر بالایی دارن ولی بعد از یه مدت باید تعویض بشن من معمولاً هر شش ماه یه بار کیسه جدید می خرم.

جدول 2: مشکلات رایج در استفاده از بگ فیلتر و راه حل ها

مشکل

راه حل

نشت هوا از اطراف کیسه

بازبینی نصب و استفاده از چسب مخصوص

پر شدن سریع کیسه

استفاده از کیسه با ظرفیت بیشتر

کاهش کارایی دستگاه

تمیز کردن کیسه به صورت منظم

طول عمر کم کیسه

استفاده از جنس مناسب مثل پلی استر یا نومکس

نتیجه گیری: آیا بگ فیلتر ارزش خرید داره؟

با توجه به تجربه من بگ فیلتر یکی از اون تجهیزاتی بود که هرچند اولش هزینه بر به نظر می رسید ولی به مرور زمان متوجه شدم که صرفه جویی زیادی توی هزینه های تعمیرات دستگاه ها و حفظ کیفیت هوای کارگاه داشت اگه شما هم یه محیط کار پر از گرد و غبار دارین حتماً یه بگ فیلتر خوب تهیه کنید و از هوای تمیز و سالم لذت ببرید.

پرسش و پاسخ

1 چطور بفهمیم که کیسه بگ فیلتر نیاز به تعویض داره؟
اگه دستگاهتون عملکردش افت کرده یا هوای محیط دوباره پر از گرد و غبار شده احتمالاً کیسه پر شده و نیاز به تعویض داره.

2 آیا میشه بگ فیلتر رو شست؟
بعضی از بگ فیلترها قابل شستشو هستن ولی به طور کلی بهتره که فقط خشک تمیز بشن تا عمرشون بیشتر بشه.

3 هر چند وقت باید بگ فیلتر رو تمیز کنیم؟
بسته به میزان گرد و غبار محیط معمولاً هر دو هفته یا ماهانه باید بگ فیلتر رو تمیز کنید تا کارایی دستگاه حفظ بشه.

نمایش بیشتر