6 عیب ماکسیما که از خرید منصرفتان می‌کند

۶ عیب ماکسیما که از خرید منصرفتان می‌کند

نیسان ماکسیما یکی از سدان‌های باکیفیت، پرشتاب و جادار موجود در بازار کشور است که درحال حاضر به‌دلایلی همچون توقف تولید، گرانی قطعات یدکی، کمبود امکانات و مصرف سوخت بالا محبوبیت سال‌های گذشته خود را از دست داده است.

نیسان ماکسیما یکی از سدان‌های باکیفیت، پرشتاب و جادار موجود در بازار کشور است که درحال حاضر به‌دلایلی همچون توقف تولید، گرانی قطعات یدکی، کمبود امکانات و مصرف سوخت بالا محبوبیت سال‌های گذشته خود را از دست داده است. اگر قصد خرید این سدان اسپرت ژاپنی را دارید، بهتر است به‌معایب آن که در این مطلب به‌آن‌ها اشاره کرده‌ایم، دقت کنید.ماکسیما یک سدان سایز متوسط، سریع و لوکس از شرکت ژاپنی نیسان است که تولید آن از سال ۱۹۸۹ میلادی آغاز شد و تاکنون هفت نسل از آن به‌بازار جهانی عرضه شده است. در کشور ما، نیسان ماکسیما تنها با یک نسل و درفاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱ توسط پارس‌خودرو مونتاژ شد و دراختیار خریداران قرار گرفت. این خودرو طی حیات 10 ساله‌اش با خودروهای متفاوتی از تویوتا کمری گرفته تا لیفان ۸۲۰ به‌رقابت پرداخت و مدت‌ها به‌واسطه پیشرانه شش‌سیلندر خود، لقب قوی‌ترین خودرو تولید داخل را یدک می‌کشید. نمونه‌ تولیدشده در ایران مدل خاصی از خودروهای نیسان به‌نام نیسان سفیرو (Nissan Cefiro) است. نیسان سفیرو از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳ روی خط‌ تولید نیسان قرار داشت و نسل سوم آن که با اتاق A33 نام‌گذاری شده بود در برخی کشورها از جمله استرالیا و نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما به‌فروش می‌رسید.نسل سوم نیسان سفیرو خودرویی محبوب و دوست‌داشتنی بود و علاوه‌بر سایت اصلی ژاپن، در مالزی و ایران نیز تولید می‌شد. این خودرو با تنوع گسترده‌ای از پیشرانه‌های چهار و شش‌سیلندر قابل خرید بود که پارس‌خودرو نسخه شش‌سیلندر سه‌لیتری آن را به‌ایران آورد. نیسان ماکسیما ابتدا با گیربکس دستی و سپس با جعبه‌دنده اتوماتیک از سوی پارس‌خودرو مونتاژ شد. نیسان ماکسیما از ابتدای ورود به‌بازار مورد توجه همگان قرار گرفت و به‌ستاره محبوب پارس‌خودرو تبدیل شد. طی 10 سالی که این خودرو روی خط تولید قرار داشت، رقبای متعددی آمدند و رفتند و نیسان ماکسیما با اقتدار همچنان قادر به‌پس زدن آن‌ها بود. محبوبیت این خودرو پس از توقف تولید کاسته نشد و با وجود معایب ماکسیما همچنان مشتریان به‌این خودرو علاقه‌مند هستند.

مصرف سوخت بالا

نیسان ماکسیما از ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی به ایران آمد و در آن زمان خودرویی پرمصرف محسوب نمی‌شد؛ چرا که براساس فناوری آن زمان ساخته شده بود و انتظارات مشتریان را به‌خوبی برآورده می‌کرد. مساله گرانی بنزین و سهمیه‌بندی مصرف سوخت نیز در آن سال‌ها مطرح نبود و کمتر کسی از خریداران ماکسیما به‌مصرف‌سوخت چنین خودرویی اهمیت می‌داد. اما اکنون و پس از گذشت بیش از یک دهه از ورود ماکسیما، شرایط کاملا متفاوت شده است و این خودرو در زمینه مصرف سوخت یک هیولای خوش‌اشتها محسوب می‌شود. فناوری ساخت پیشرانه و گیربکس نیسان ماکسیما مربوط به‌دو دهه قبل است و از سوی دیگر گرانی و سهمیه‌بندی بنزین موجب شده است اغلب افراد از خرید خودروهای پرمصرف و اسپرت دست بکشند. مصرف سوخت بالا نخستین مورد از معایب ماکسیماست و این خودرو را درمقابل برخی رقبای چهار سیلندر نظیر تویوتا کمری درموضع ضعف قرار می‌دهد.

استرالیا |ایران |ایرانی

کمبود امکانات و آپشن‌ها

کمبود امکانات رفاهی و ایمنی نیز از دیگر معایب ماکسیماست که همانند مصرف سوخت به‌گذر زمان و کهنه شدن ماکسیما ارتباط دارد. این خودرو در اوایل دهه ۸۰ شمسی رقیب قدرتمندی برای تویوتا کمری گرند محسوب می‌شد؛ اما اکنون که سال‌ها از آن زمان می‌گذرد، نیسان ماکسیما خودرویی به‌شدت فقیر در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی است. البته نباید از یاد برد که حذف امکانات و آپشن‌ها، یک رویه مرسوم در خودروسازی ایران است و نیسان ماکسیما نیز در زمان تولید از دستکاری‌های مونتاژکننده در امان نماند و برخی امکانات خود را به‌دلیل رسیدن به‌قیمت مناسب و توانایی رقابت با خودروهای دیگر در آن زمان طی فرآیند مونتاژ پارس‌خودرو از دست داده است. توجه به‌این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که درحال حاضر دیگر نیسان ماکسیما با ۳۰ میلیون‌تومان قابل خرید نیست و قیمت آن در بازار به‌چندین برابر قیمت کارخانه در سال ۸۴ رسیده است. پرداخت چنین مبلغ زیادی برای خرید ماکسیما از سوی اغلب مشتریان ایرانی به‌هیچ‌وجه منطقی نخواهد بود؛ چراکه هجوم گسترده خودروهای چینی در سال‌های اخیر مصرف‌کنندگان ایرانی را آپشن‌پسند کرده و آن‌ها با همین قیمت می‌توانند سدان‌های چینی خوش‌رنگ و لعابی را خریداری کنند که علاوه‌بر ظاهر بسیار جذاب از امکانات و آپشن‌های فراوانی برخوردار هستند.

یکی از معایب ماکسیما مصرف سوخت بالاست

ماکسیما در زمان ورود به کشور، خودروی پر مصرفی محسوب نمی‌شد و احتمالا از آن‌جایی که بنزین نیز در آن زمان شرایط کنونی را نداشت، کمتر کسی به فکر بررسی میزان مصرف سوخت ماکسیما افتاده بود. به هر روی با پیشرفت تکنولوژی، امروزه مصرف سوخت بالا یکی از مهم ترین معایب ماکسیما بوده و هزینه های زیادی را در سال برای مصرف کنندگانش به همراه می آورد. به عبارتی دیگر، مصرف ۱۰.۳ لیتری این خودرو در سیکل ترکیبی با توجه به شرایط کنونی و قیمت‌های سوخت در بازار، دشواری‌های زیادی را به دنبال داشته و از منظر اقتصادی مناسب قشر متوسط و پایین جامعه نیست و  قشر مرفه جامعه هم که مسلما انتخاب‌های بهتری پیش روی خود خواهند داشت!

مصرف سوخت بالای نیسان ماکسیما که یکی از بزرگترین معایب این خودرو به حساب می‌آید، آن را به خودرویی تبدیل ساخته است که خریدارانی از قشر متوسط را جذب خود کرده و سپس بخاطر هزینه‌های بالایش، از سوی همین مشتریان/خریداران ترد می‌شود. امروزه رقابت خودروسازان مطرح بین المللی بر سر مصرف سوخت زیر هفت لیتر بوده و در تلاش‌اند که همین اعداد و ارقام را نیز کاهش دهند، اما ماکسیمای نسل چهارم برای حرکت، بیشتر از ده لیتر بنزین در هر صد کیلومتر از شما طلب خواهد کرد که یکی از دلایلش تکنولوژی قدیمی تر موتور و گیربکس آن به نسبت خودروهای امروزی است. (البته اگر شما جزو آن قشر از جامعه باشید که برای هزینه‌های سوخت مشکلی ندارند، این مورد از ایراد ماکسیما برایتان کم اهمیت خواهد بود).

شرکت ما بیش از ۱۵ سال است که در حوزه لوازم یدکی ماکسیما مشغول به کار است . شما مشتریان عزیز میتوانید لوازم یدکی هیوندای اصل را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از فروشگاه کرمان موتور یدک خریداری کنید .

نمایش بیشتر