تغییرات تحولی نظام ارزیابی شرکتها؛ از مسیر رشد تا بازارسازی و رقابتپذیری برای شرکتهای دانشبنیان
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری کردوار نیوز، در نظام ارزیابی جدید دانشبنیانها، برای شرکتهایی که میخواهند دانشبنیان و مشمول حمایتها شوند، معیارهایی حرفهایتر و سختگیرانه در نظر گرفته شده است. این فرایند، نقش نخبگان در حل مشکلات کشور را عمیقاً تقویت میکند.
نظام ارزیابی محصولات دانشبنیان بالاخره بعد از چندین سال اصلاح شد و ملاکهای جدیدی برای شناسایی این کالاها و خدمات به آن اضافه شد. از زمان شکلگیری زیستبوم اقتصاد دانشبنیان در کشور و بهرسمیتشناختن این شرکتها حدود یک دهه میگذرد و اکنون وقت آن رسیده که این شرکتها به رسالت خود، یعنی تأثیرگذاری شگرف در صنعت و اقتصاد کشور بپردازند. نظام ارزیابی جدید دانشبنیانها که بهنوعی ناشی از قانون جهش تولید دانشبنیان است، مسیر جدیدی را برای شرکتهای صنعتی باز میکند تا بتوانند ارتباط خود را با دانشبنیانها و فعالیتهای تحقیق و توسعه بهبود دهند.
پس از گذشت حدود یک دهه از شکلگیری این زیستبوم و شرکتهای کوچک و بزرگ دانشبنیان و همچنین تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان در سال گذشته، لازم بود تا روش جدیدی برای طبقهبندی این شرکتها در نظر گرفته شود. در نظام پیشین ارزیابی دانشبنیانها، تنها به سطح فناوری شرکت نگاه میشد. اگر شرکتی میتوانست ثابت کند که از فناوری سطح بالا نسبت به سطح فناوری کشور استفاده میکند و یا فرایندها و فناوری خود را از طریق تحقیق و توسعه بهبود داده است، در زمره دانشبنیانها قرار میگرفت و میتوانست از خدمات و حمایتهای دانشبنیانها استفاده کند.
مدل ارزیابی قبلی به دنبال افزایش سطح فناوری در کشور بود و شرکتها با ارائه اسنادی که نشان میداد به دنبال ارتقای زیرساختهای فناورانه خود رفتهاند، یا حتی اگر به یک نمونه آزمایشگاهی یا MVP پیشرفته نیز رسیدهاند، بهعنوان دانشبنیان ثبت میشدند.
در مدل ارزیابی جدید شرکتهای دانشبنیان، برنامه رشد ۵ساله این شرکتها دریافت و بررسی میشود. مطابق با این نظام جدید، دانشبنیانها به سه دسته شرکتهای دانشبنیان «نوپا»، شرکتهای دانشبنیان «نوآور» و شرکتهای دانشبنیان «فناور» تقسیم میشوند. هر کدام از این شرکتها مطابق با شرایطی که دارند مورد حمایت قرار میگیرند.
علی پاشایی بیدار کارشناس حوزه فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری کردوار نیوز با بیان اینکه نظام ارزیابی دانشبنیان در اوایل دهه کلید خورد، عنوان کرد: در آن زمان بنابراین بود که بر اساس حمایت دولت از دانشبنیانها بر اساس مسیر رشد و تولید محصولات باارزش افزوده بیشتر رقم بخورد.
وی افزود: یکی از اهداف تحول نظام ارزیابی در کشور این است که شرکتها و صنایع از خامفروشی و یا نیمخام فروشی به سمت تولید پیاده حرکت کنند.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه درگذشته شرکتهای دانشبنیان در دو گروه مورد ارزیابی قرار میگرفتند، عنوان کرد: گروه نخست شرکتهای نوپایی که درآمد از محصول که تولید و اختراع کردند نداشته و صرفاً محصول را تولید و در پارک علم و فناوری مستقر میشدند.
پاشایی بیدار ضمن اشاره به شرکتهای دانشبنیانی که محصول خود را تولید کرده و از راه درآمد کسب میکنند نوع دیگر را تشکیل میدهند، افزود: در این راستا شرکتها به دو نوع یک و دو تقسیم شده که نوع یک آن را شرکتهای که فناوری در حد بینالملل تولید میکنند تشکیل داده دراینخصوص به اختراع و تولید ربات جراح اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح و تغییر نظام ارزیابی باعث انگیزه رشد در شرکتهای بهویژه آن دسته از شرکتها که فناوری و نوآوری خوبی داشتند شد.
این پژوهشگر حوزه فناوری با بیان اینکه در نظام ارزیابی جدید شرکتهای دانش بینیان به سه دسته تقسیم میشوند، خاطرنشان کرد: هدف اصلاح در نظام ارزیابی و ایجاد نظام حمایتی جدید برای اکوسیتسم اقتصاد دانشبنیان ارتباط صنعت و جامعه با شرکت دانشبنیان و بهرهمندی از فناوری و نوآوری آنها است که درگذشته این نگاه وجود نداشت. از نظر من، مهمترین محور تحولی نظام ارزیابی جدید شرکتها، تعیین مسیر رشد برای شرکتهای نوپا در جهت رسیدن به بلوغ نوآوری و ورود به بازار است و درنهایت این آیین نامه جدید منجر به بازارسازی و رقابتپذیری برای شرکتهای دانشبنیان خواهد شد.
پاشایی بیدار با بیان اینکه در نظام ارزیابی جدید مسیر رشد و ارزیابی شرکتهای دانشبنیان قاعدهمند شده است، تصریح کرد: در واقع ارتباطگیری با صنعت و اکوسیستم شرکتهای دانشبنیان تغییر کرده و به سمت توسعه تحقیق و توسعه پیش رفته است.
وی با بیان اینکه تغییروتحول که در حوزه دانشبنیان رخداده سبب شده که شرکتها سالها در یک نقطه باقی نمانند، عنوان کرد: درگذشته شرکت دانشبنیان به ۳ شکل نوپا شرکتهای دانشبنیان کوچکی که هنوز به کسب درآمد مطلوب نرسیده، شرکت نوآور (شرکتهایی که سهم فروش دانشبنیان آنها کمتر از ۵ میلیارد تومان است) و شرکت نرسیده، شرکت نوآور (شرکتهایی که سهم فروش دانشبنیان آنها کمتر از ۵ میلیارد تومان است) و شرکت دانشبنیان فناور که تمرکز اصلی آنها در حوزه اقتصاددانش بنیان معطوف شده است.
این کارشناس حوزه فناوری دستیابی به سهم بازار بیشتر و اشتغال را دستاورد تغییر نظام ارزیابی و حرکت شرکتهای دانشبنیان به سمت تحقیق و توسعه دانست و افزود: ارتباط شرکتهای دانشبنیان بزرگ با یکدیگر از یک سو و با صنعت از سوی دیگر سبب خواهد شد که این شرکتها تمایل بیشتری به تحقیق و توسعه، پیشرفت و تولید محصولات باارزش افزوده بهتر داشته باشند.
انتهای پیام/