طراحی استراتژی تبلیغاتی، مستلزم مطالعه و سنجش بازار است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
به گزارش بازرگانی خبرگزاری آنلاین، داشتن استراتژی مناسب بخش مهمی از روند بازاریابی است که بدون آن واقعاً نمیتوان به هیچ نتیجهای رسید. برای استراتژی تبلیغاتی میتوان اجزای مختلفی در نظر گرفت که با توجه به بودجهای که برای تبلیغات در نظر گرفتهایم میتوانیم روشهای تبلیغاتی مناسب را فیلتر و انتخاب کنیم. در این مطلب، در نشستی کارشناسی با بابک بادکوبه بنیانگذار آژانس تبلیغاتی بادکوبه، این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهایم.
چگونه میتوانید از تبلیغات به عنوان ابزاری جهت توسعه برند و ایجاد ارتباط با مشتریان استفاده کنید؟
ذات و ماهیت ارتباطات، ارسال پیام از یک فرستنده به یک گیرنده خاص است. یکی از ابزارهایی که میتوان به کمک آن، پیامها را سریعتر، راحتتر اثربخشتر به مخاطبان رساند، تبلیغات است. از طریق بهکارگیری روشهای خلاقانه و هنرمندانه میتوان تأثیرگذاری و جذابیت تبلیغات را بیشتر کرد.
در چه مواقعی استراتژیهای تبلیغاتی میتوانند باعث تقویت شناخت برند و شناسایی آن توسط مشتریان شوند؟
وقتی استراتژی درست طراحی شده و از دل برند استخراج شود و ماهیت اصلی برند با استراتژی طراحی شده سازگار باشد، آن وقت است که این استراتژیهای تبلیغاتی میتوانند منجر به تقویت شناخت برند یا Brand Awareness یا همان آگاهی از برند شوند و کمک کنند مشتریان برند را راحتتر شناسایی کنند؛ اما اگر استراتژیهای تبلیغاتی مغایر با ذات اصلی برند باشند، باعث سردرگمی یا کم اثری خواهند شد و از آنجایی که بابت تبلیغات هزینه پرداخت میشود، اگر استراتژی با ذات برند منطبق نبوده و درست انتخاب نشده باشد، باعث هدر رفت پول خواهد شد.
چگونه میتوان به کمک تبلیغات، ارزشها و ویژگیهای برند را به مشتریان ارائه داد و آنها را متقاعد کرد که از محصولات یا خدمات ما استفاده کنند؟
تبلیغات بهترین راه گفتگو کردن و برقراری ارتباط با مشتریان است. ما در بهترین لوکیشنهای شهر، فضاهای دیجیتال، فضای تلویزیون یا فضای دیگر رسانهها پول پرداخت میکنیم تا بتوانیم از این طریق با مخاطب مورد نظرمان ارتباط بگیریم و پیاممان را منتقل کنیم.
در صورتی که استراتژی داشته باشیم و پیاممان درست و مطابق با ذات برندمان طراحی شده باشد و همچنین کمپین تبلیغاتی به صورت هنرمندانه و خلاقانه، پیام ما را به دست مخاطبان برساند، این کار قطعاً معجزه کرده و مخاطب را متقاعد میکند تا از محصول یا خدمت ما استفاده کند.
ناگفته نماند لازمه چنین کاری این است که ما ذات مخاطب، ذات محصول و خدمات و ذات برند خودمان را به درستی درک کرده باشیم، پیام و IDEA CORE یا همان ایده اصلی صحیح خلق کرده باشیم و همچنین از طریق هنر و خلاقیت آن ایده را درست پرورش داده و پخته باشیم تا بتوانیم از طریق استراتژی رسانهای درست، در زمان درست، در رسانههای درست و برای مخاطب درست ارسالش کنیم.
کدام نوع تبلیغات و کانالهای ارتباطی برای توسعه برند و تقویت ارتباط با مشتریان بهترین عملکرد را دارند؟
دلیل اینکه چه کانال تبلیغاتی برای ارتباط با مشتری و توسعه و تقویت ارتباط، سریع عمل میکند، به برند، محصول یا خدمات وابسته است. اگر در زمینه فروش محصولات ورزشی فعالیت داشته باشیم، بهترین راه ارتباط با مخاطبانمان قطعاً باشگاههای ورزشی خواهد بود. اگر محصولی که عرضه میکنیم برای عموم جامعه است، تلویزیون بهترین راه توسعه برند میشود. اگر محصولی که داریم، مناسب مخاطبان خاص در ردههای سنی خاص است، در چنین مواقعی تبلیغات دیجیتال بهترین انتخاب است.
گاهی اوقات نیاز است برای رساندن پیاممان از ایستگاههای رادیویی مانند رادیو آوا، رادیو دریا، رادیوهایی که موسیقی پخش میکنند یا حتی رادیوهای خبری استفاده کنیم.
اینکه چه نوع تبلیغ و کانال ارتباطی باید برای توسعه برند و تقویت ارتباط با مشتری انتخاب کنیم کاملاً به این بستگی دارد که چه محصول یا خدمتی ارائه میدهیم و مخاطبان ما چه کسانی هستند. اینها مواردی هستند که تعیین میکنند کجا باید تبلیغ کنیم.
چگونه میتوان از استراتژیهای تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی استفاده کرد؟
قبل از طراحی استراتژی تبلیغاتی، نیاز به مطالعه و سنجش بازار داریم؛ بازاری که هم باید از نظر کیفی و هم از نظر کمی سنجیده شود. برای این منظور میتوانیم به سراغ توزیعکنندگان، همکاران، مخاطبان مصرفکننده و غیرمصرفکننده محصولات و خدماتمان و حتی مصرفکنندههای محصولات و خدمات رقبا برویم و از طریق گفتگو با آنها به اطلاعاتی برسیم. سپس از طریق تجزیه و تحلیل این اطلاعات، استراتژیهای تبلیغاتی خلق کنیم.
استراتژیهایی که به چنین روشی تهیه شده باشد، میتواند باعث شود مشتریان جدید و مشتریانی که اصلاً از محصول ما استفاده نکردهاند را جذب کنیم. همچنین کمک میکند مشتریان فعلی را حفظ کنیم.
پس تحقیقاتی که انجام میدهیم باید چندوجهی، اثربخش، کیفی و کمی باشد و از طریق تحلیل آن بتوانیم استراتژیهای تبلیغاتی خلق کرده و انتقال دهیم.
چگونه میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را برای ایجاد تجربه مثبتی برای مشتریان ارتقا داد و باعث تقویت وفاداری آنها به برند شد؟
این امکان تنها از طریق استراتژی تغییر بستر میسر میشود. اگر از طریق استراتژیهای تبلیغاتی قصد ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان را دارید، میتوانید کیفیت، تنوع و ویژگیهای محصول یا خدماتتان را مطابق با نیازهای آشکار مشتریان و نیازهای پنهان مشتریان و آن نیازهایی که خود مشتریان از آن مطلع نیستند، پیش ببرید تا وفاداری و تجربه مثبت ارتقا پیدا کند.
انجام تمامی این کارها از طریق استراتژی تغییر بستر میسر است. با این کار دیگر نیازی نیست CRM و Customer service را تغییر دهیم و همه چیز میتواند ثابت باشد، فقط باید بستر تغییر پیدا کند.
چگونه میتوان از دادهها و تحلیلهای بازار برای بهبود استراتژیهای تبلیغاتی و بهبود ارتباط با مشتریان استفاده کرد؟
به هیچ وجه بدون دادهها و تحلیل و تحقیق در بازار نمیتوان استراتژیهای تبلیغاتی را بهبود بخشید و ارتباط با مشتری را بهتر کرد.
تنها از طریق تحلیل و بررسی تحقیقات چندوجهی و علمی و اصولی از کمی گرفته تا کیفی میتوان نیازهای پنهان را کشف کرد. همچنین از طریق تحلیل درست دادهها میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را در ارتباط با مشتری بهبود بخشید. تحقیقات و بررسیهای پس از اجرای کمپینهای تلبیغاتی و پس از ارائه خدمت و محصول و تجربه مشتری نیز میتواند در این بهبود نقش مؤثری داشته باشند.
برای اینکه تبلیغات به عنوان یک ابزار مؤثر برای ارتقای برند در ذهن مشتریان شناخته شود، باید به چه نکاتی توجه شود؟
اگر مطالعه داشته باشیم، استراتژی درستی طراحی کنیم و تبلیغات هم انجام دهیم، باز جای خالی Consumer Insight یا همان بینش مخاطب یا مصرفکننده احساس میشود.
اگر به بینش مخاطب و مصرفکننده توجه کنیم و بر مبنای آن تبلیغاتمان را طراحی کنیم، آن وقت است که این تبلیغات به ابزاری مؤثر برای ارتقا برند در ذهن مشتری تبدیل خواهد شد؛ زیرا دقیقاً تبلیغات را برمبنای ذهن مشتری طراحی و اجرا کردهایم. البته فراتر از این نیز امروز عمل میشود و برمبنای مطالعات و تحقیقات و نیازهای پنهان و آشکار مشتری أساسا کالا یا خدمات طراحی میشوند و سپس تبلیغ میشوند.
چگونه میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را برای تحقق اهداف مشخص برند، مانند افزایش فروش، افزایش شناخت برند، یا افزایش وفاداری مشتریان، به کار برد؟
برای هر کدام از این اهداف؛ یعنی اهداف افزایش فروش، افزایش شناخت برند یا افزایش وفاداری مشتری، استراتژیهای متفاوتی وجود دارد. به این صورت که برای هدف افزایش فروش یک استراتژی تبلیغاتی، برای افزایش شناخت برند استراتژی تبلیغاتی متفاوت و برای افزایش وفاداری، استراتژی دیگری خواهیم داشت. اینطور نیست که مثلاً یک استراتژی بتواند منجر به افزایش فروش، افزایش Awareness شناخت برند و افزایش وفاداری مشتری شود.
این یک ترکیب کار پیچیده از انواع استراتژیها است که ما میتوانیم از آنها استفاده کنیم؛ اما قطعاً اگر بخواهیم افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و افزایش وفاداری داشته باشیم نیاز به استراتژی تبلیغاتی قدرتمند علمی و اثربخش خواهیم داشت.
برای اینکه استراتژیهای تبلیغاتی برند از رقبا متمایز شده و به نتایج مطلوبی دست یابد، چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
اگر میخواهید استراتژی تبلیغاتی برندتان از رقبا متمایز شود، به سراغ آژانسهای خلاق و متفاوت چون بادکوبه بروید. چند اقدام دیگر نیز وجود دارد که میتواند استراتژی تبلیغاتی برند شما را متفاوت کند که شامل؛ دپارتمان مارکتینگ و تبلیغات آگاه و هوشمند در داخل سازمان( برند ) است، همچنین برقراری یک ارتباط مؤثر و اثربخش و گرم و صحیح بین دپارتمان تبلیغات برند و آژانس تبلیغاتی است، همچنین اجرای تبلیغات و استراتژی بر مبنای تحقیقات و همچنین تحقیقات قبل از LUNCH میتواند نقش مؤثری داشته باشد و بررسی اثربخشی کمپینهای اجرا شده و برنامههای ارتباطی برای اصلاح روند قبلی مؤثر است. به طور کلی اگر بخواهیم یک گزینه را انتخاب کنیم باید بگوییم ارتباط قوی بین برند و آژانس، به تنهایی از اثربخشترین کارها خواهد بود.
سخن پایانی
با توجه به صحبتهای آقای بادکوبه، متوجه شدیم که تبلیغات اصولی و علمی فرصتهای زیادی را برای رونق بیشتر کسبوکاری که به آن مشغول هستید در اختیار شما قرار میدهد. باید مشتریان هدف را بشناسید و بدانید این افراد در چه مکانهایی حضور دارند و چگونه میتوان افراد بیشتری را با مشخصات مشتریان هدف جذب کرد. سپس منابع کافی را به رسانههای تبلیغاتی مورد نظر اختصاص دهید.