بروکر چیست؟ راهنمای کامل برای مبتدیان در بازار ارزهای دیجیتال

 انواع بروکرها در فارکس

این بروکرهای خرده فروش امکان انجام سفارشات کوچک تریدرها (کوچک نسبت به سرمایه بانک‌ها) در بازار فارکس را به وجود می‌آورند اما چطور چنین چیزی در بازار بزرگ فارکس ممکن می‌شود؟

به طور کلی، آموزش رایگان بروکرها خرده فروشی دو نوع هستند.

1- این بروکرها خودشان قیمت‌های خرید و فروش را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند. به این بروکرها مارکت میکر یا بازار ساز گفته می‌شود.

۲- بروکرهایی که بدون واسطه گری، تریدرها را به شبکه ارتباطات الکترونیکی یا ECN وصل می‌کنند تا بهترین قیمت‌های خرید و فروش با یکدیگر هماهنگ شوند. به این کارگزاران، بروکرهای ECN گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با و نحوه کار آن‌ها می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

البته بروکرها در فارکس از اسم‌ها و اصطلاحات دیگری هم استفاده می‌کنند. برای این که زمان ثبت نام در بروکر مثل یک حرفه‌ای عمل کنید و نوع بروکرها را بشناسید، بهتر است با مطالعه این مقاله با آشنا شوید.

آیا امکان فعالیت در فارکس بدون بروکر ممکن است؟

بدون بروکر فارکس امکان انجام معاملات برای شما وجود نخواهد داشت. همان طور که با ثبت نام در کارگزاری می‌توانید در بورس ایران سرمایه گذاری کنید یا با ثبت نام در یک صرافی می‌توانید در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنید برای سرمایه گذاری و معامله‌گری در فارکس هم به یک شرکت واسطه نیاز دارید. واسطی که می‌توان گفت تقریبا در نقش شریک تجاری شما ظاهر می‌شود.

اگر بازار فارکس را مثل یک دریای بزرگ در نظر بگیرید و بانک‌ها و کمپانی‌های بزرگ را مثل کشتی‌های عظیم، در این حالت شما بدون وسیله چطور می‌خواهید وارد دریا شوید. در این مثال ساده، بروکرها قایق‌های کوچکی هستند که مشتریان خود را سوار این قایق کرده و به بازار بزرگ فارکس متصل می‌کنند.

بروکرها با پلتفرم‌های معاملاتی‌شان، قیمت‌های خرید و فروش در فارکس را به شما نشان می‌دهند و شما می‌توانید از طریق همین پلتفرم‌ها، سفارشات خرید و فروش خود را به راحتی انجام دهید. بیشتر بروکرها از پلتفرم استفاده می‌کنند اما شما برای دسترسی به قیمت‌ها حتما پس از ثبت نام در بروکر مورد نظر خود باید متاتریدر را از طریق وب سایت آن‌ها دانلود و استفاده کنید. این پلتفرم ها عمدتا در نسخه‌های مناسب برای کامپیوتر، موبایل و تحت وب در دسترس هستند. حالا اهمیت وجود بروکر را بیشتر درک می‌کنید.

پس برای ، وجود یک بروکر الزامی است اما از آن جایی که قرار است سرمایه خود را به بروکتان که نوعی شریک تجاری شما محسوب می‌شود بسپارید، بهتر است با نحوه انتخاب یک بروکر معتبر آشنا شوید.

چطور یک بروکر معتبر انتخاب کنیم؟

یک بروکر معتبر فارکس، باید رگوله معتبری داشته باشد. رگوله، مجوزی است که از طرف نهادهای ناظر یا رگولاتورها در فارکس به بروکرها داده می‌شود. اگر بروکر، رگوله معتبری داشته باشد می‌توان برای انجام معاملات در فارکس به آن اطمینان کرد.

۱- سازمان رگوله کننده بروکر شما چیست؟

برای پیدا کردن نوع رگوله بروکر، باید به سایت بروکر مورد نظرتان مراجعه کنید. در بیشتر مواقع اطلاعات مربوط به در قسمت پایین صفحه اصلی سایت درج شده است. بعد از دیدن نام سازمان رگوله کننده از کجا بفهمیم:

۲- سازمان رگوله کننده یا ناظر معتبر است یا نه؟

هر چه سازمان‌های ناظر قوانین سختگیرانه‌تری داشته باشند، محافظت آن‌ها از معامله گران بیشتر است و بروکرها باید هزینه بیشتری برای گرفتن مجوز این نهادهای ناظر بپردازند. مثال‌هایی از این قوانین سخت گیرانه شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن دفتر محلی به همراه کارکنان.
  • داشتن یک سرمایه زیاد برای شروع کار به عنوان بروکر.
  • ذخیره مقدار مشخصی از سرمایه (علاوه بر سرمایه اولیه) برای پرداخت پول به مشتریانی که در معاملاتشان برنده می‌شوند.
  • ارائه گزارش‌های منظم برای تطبیق با تمام الزامات مجوز.

هزینه بروکرها فقط منحصر به گرفتن مجوز اولیه نیست. آن‌ها باید سالانه برای حفظ مجوز خود نیز هزینه بپردازند. بنابراین بروکری که از رگولاتورهای سختگیرتر مجوز فعالیت دریافت کرده، بروکر قابل اعتمادتری است. برای این که با رتبه بندی این رگولاتورها و نحوه انتخاب بروکر آشنا شوید، می‌توانید مقاله را مطالعه بفرمایيد.

۳- آیا بروکر واقعا از رگولاتور، مجوز دریافت کرده است؟

هر بروکر فارکسی که از نهادهای ناظر مجوز فعالیت می‌گیرد، یک شناسه یا آی دی منحصر به فرد دارد. در واقع بروکرهای رگوله شده در فارکس موظف‌اند که اطلاعات مربوط به رگولاتوری خود را در وب سایت خود و در محلی که همه بتوانند آن را ببینند، قرار دهند. همان طور که گفتیم این اطلاعات معمولا در پایین صفحه قرار دارد.

نقش حساب های معاملاتی در انتخاب بروکر چیست؟

وجود حساب‌های معاملاتی متنوع، یکی از مزیت‌های بروکرها محسوب می‌شود. با وجودِ این حساب‌های متنوع افراد مختلف می‌توانند بر اساس سبک معاملاتی خود و میزان سرمایه اولیه، یکی از این حساب‌ها را انتخاب کنند. برای انتخاب یک حساب معاملاتی، معامله گران باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کنند.

۱- لوریج و مارجین در بروکر

 میزان لوریج (یا مارجین) یکی از معیارهای انتخاب بروکر به شمار می‌رود. در قالب و ، بروکر به شما به صورت صوری مقداری پول قرض می‌دهد تا بتوانید معاملات با حجم بالا را انجام دهید. انتخاب لوریج بیشتر یا کمتر به سبک معاملاتی شما بستگی دارد ولی این را هم بدانید که اکثر حرفه‌ای‌های فارکس از لوریج پایین استفاده می‌کنند.

۲- کارمزد

 بروکر به خاطر تسهیل در فرآیند انجام معاملات و برقراری ارتباط میان معامله گران و بازار فارکس، از معامله گران کارمزد می‌گیرد. این کارمزدها در سه قالب اسپرد، کمیسیون و بهره شبانه از معامله‌گران دریافت می‌شوند (در ادامه بیشتر راجع به این کارمزدها صحبت می‌کنیم).

۳- حداقل شارژ اولیه حساب

میزان اولین سپرده گذاری در بروکر برای خیلی از معامله گران مهم است. اگر جز کسانی هستید که به تازگی به فارکس پیوسته اید بهتر است به دنبال حساب‌های نانو یا باشید. چون در این حساب‌ها معمولا حداقل شارژ اولیه برابر با یک دلار است و شما به راحتی می توانید با سرمایه کم و بدون ریسک کار معامله گری را شروع کنید.

۴- روش‌های واریز و برداشت

 روش‌های انتقال وجهِ بروکر باید برای تمام افراد قابل اجرا باشد. به همین دلیل است که بروکرها آپشن‌های مختلفی را برای واریز و برداشت وجه ارائه می‌کنند. انتقال بانکی، کیف پول‌های الکترونیک، کارت‌های اعتباری، ارزهای دیجیتال و… از روش‌هایی هستند که بروکرهای فارکس برای انتقال پول استفاده می‌کنند.

 از آن جایی که شرایط ایران با بقیه کشورهای جهان متفاوت است شاید بپرسید پس ایرانی‌ها چطور می‌توانند کار واریز و برداشت وجه به بروکر را انجام دهند؟ در بخش‌های بعدی نحوه واریز و برداشت ریالی که مخصوص کاربران ایرانی بروکرها است را توضیح می‌دهیم.

۵- نوع حساب‌های معاملاتی

در قسمت انواع بروکرها دو نوع اصلی بروکرها را توضیح دادیم. اغلب بروکرها ترکیبی از مارکت میکر و ECN هستند. به همین دلیل است که هم می‌توانید حساب‌های ECN در بروکرها پیدا کنید و هم حساب‌های استاندارد (معاملات در حساب‌های استاندارد معمولا با روش مارکت میکری انجام می‌شود). بنابراین می‌توان گفت هر معامله گری با توجه به سبک معاملاتی خود به دنبال حساب خاصی می‌گردد.

محل درآمد بروکرها از چیست؟

بروکرهای فارکس معمولا از چهار روش درآمد کسب می‌کنند.

1-اسپرد

زمانی که معامله گران قصد باز کردن یک پوزیشن معاملاتی را دارند با دو قیمت متفاوت برای خرید و فروش مواجه می‌شوند. مثلا اگر بخواهند جفت ارز EUR/USD را بخرند، با قیمت خرید 1.20025 مواجه می‌شوند ولی اگر بخواهند در همان لحظه این جفت ارز را بفروشند، قیمت فروش 1.20010 است. تفاوت دو قیمت خرید و فروش که در این جا به اندازه 1.5 است، نامیده می‌شود و به عنوان کارمزد به بروکر تعلق می‌گیرد.

۲- کمیسیون

گاهی به دلایل مختلفی که مربوط به نوع اجرای سفارشات است، میزان اسپردها خیلی کم و در حد صفر می‌شوند. در این حالت بروکر مبلغ ثابتی به عنوان کمیسیون از معامله گران دریافت می‌کند.

۳- بهره شبانه

سوآپ یا بهره شبانه یکی دیگر از روش‌هایی است که بروکرهای فارکس به عنوان کارمزد معاملات از آن استفاده می‌کنند. اگر معامله شما بیش از یک روز معاملاتی باز باشد به آن بهره شبانه تعلق می‌گیرد. بعضی بروکرها حساب‌های بدون بهره شبانه به مشتریانشان ارائه می‌دهند. به این حساب‌ها، حساب‌های اسلامی نیز گفته می‌شود.

4. کارمزد واریز و برداشت

برخی از کارگزاران ممکن است برای واریز یا برداشت کارمزد دریافت کنند، به‌خصوص اگر شامل تبدیل ارز یا روش‌های پرداخت خاصی باشد.

امروزه رقابت میان بروکرها بسیار زیاد شده و بیشتر آن‌ها سعی می‌کنند با اسپردها و کمیسیون‌های پایین‌تر افراد بیشتری را به خود جذب کنند پس بهتر است بروکری را انتخاب کنید که کارمزد کمتری می‌گیرد.

 

نمایش بیشتر