صفر تا صد مقاوم سازی ساختمان با وال مش

یکی از معایب بزرگ ساختمان ها، مقاومت پایین دیوارهای غیر سازه ای در آن ها است. دیوارهای غیر سازه ای بخش مهمی از ساختمان را تشکیل می دهند که مقاومت آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در زمان زلزله و ارتعاشاتی که در ساختمان ایجاد می شود، اولین تخریب مربوط به دیوارهای غیر سازه ای است که به خوبی مهار نشده اند. البته با وجود روش نوین مانند اجرای وال پست، می توان تا حدی از بروز این حوادث جلوگیری کرد. اجرای وال مش یکی از انواع روش های اجرای وال پست در ساختمان ها است که به دلیل داشتن مزایای زیاد، توانسته جایگزین وال پست فلزی و سنتی شود.

مراحل اجرای وال مش

در اینکه با اجرای وال مش می توان مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را افزایش داد، شکی نیست. در کنار این موضوع، اگر مراحل اجرای وال مش به درستی انجام شوند، می توانیم شاهد مقاومت بالای دیوار غیر سازه ای باشیم. در غیر این صورت عملا اجرای وال پست مش تاثیری روی مقاومت سازه ندارد و حتی می تواند یک هزینه اضافه باشد. همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، اجرای وال پست مش می تواند بدون نیاز به نیروی متخصص و ماهر انجام شود. کافیست که مراحل مربوط به اجرای وال مش به صورت اصولی انجام شود تا در نهایت شاهد افزایش استحکام و مقاومت دیوارهای غیر سازه ای باشیم. در ادامه شما را با مراحل اجرای وال مش در ساختمان آشنا می کنیم.

گام اول اجرای وال مش: دیوارچینی در ساختمان

اولین گام برای اجرای وال مش در ساختمان، دیوار چینی است. دیوار چینی به منظور اجرای وال مش باید به صورت عادی و بدون نیاز به اقدامات خاصی انجام شود. مهم ترین مزیت دیوارچینی جهت اجرای وال پست این است که بدون نیاز به وادارهای قائم، تیرک های افقی و میلگرد بستر انجام خواهد شد. همچنین، به دلیل اینکه دیوار تخت خمش قائم قرار می گیرد، نیازی نیست که در حین دیوارچینی از میلگرد بستر استفاده کرد. بنابراین، بسیاری از مراحل مربوط به دیوارچینی به لطف وال پست مش حذف می شوند و سرعت دیوارچینی نیز بالاتر می رود.

برای دیوارچینی جهت اجرای وال مش، نیاز به ایجاد محدودیت در طول دیوار نیست. می توان بدون اینکه محدودیت خاصی برای طول دیوارها قائل شد، آن را اجرا کرد. البته اتصال لبه قائم دیوارها به ستون ها و عضوهای قائم باید به شکلی باشد که محدودیتی برای جابجایی نسبی اعضا به وجود نیاید. همچنین می بایست برای جداسازی دیوار از قاب، از فوم تراکم پذیر یونولیت در میان دیوار و تیر استفاده کرد.

نکته حائز اهمیتی که در مورد اجرای وال مش وجود دارد، نوع دیوارچینی است. وال مش می تواند روی انواع دیوارها مانند بلوک دیواری، بلوک سفالی، بلوک سیمانی، بلوک هبلکس، بلوک لیکا و بلوک آجری اجرا شود. بنابراین، امکان استفاده از هر نوع دیوار به منظور اجرای وال مش وجود دارد.

موضوع دیگر اینکه برای اجرای وال پست فلزی، ابتدا نیاز است که وال پست اجرا شود و پس از آن مراحل دیوارچینی آغاز شوند. اما به منظور اجرای وال مش، نیازی به اجرای وال پست نبوده و اول دیوار چینی انجام می شود. بنابراین، حتی برای ساختمان هایی که مراحل ساخت آن ها انجام شده است، می توان مراحل مربوط به اجرای وال مش را انجام داد.

گام دوم اجرای وال مش: اجرای اندود رویین (لایه اول پلاستر) بر روی دیوار

پلاستر یا گچ کاری در مرحله دوم برای فیکس شدن وال مش بر روی آن اجرا می شود.

گام سوم اجرای وال مش: نصب مش فایبرگلاس بر روی دیوار با اسپایک وال پست

سومین مرحله برای اجرای وال مش، نصب توری فایبرگلاس بر روی دیوار است. در نظر داشته باشید که توری فایبرگلاس بدون نیاز به وال پست روی دیوار اجرا شده و کاملا ایمن است. قبل از نصب مش فایبرگلاس، باید عرض آن به طور دقیق مشخص شده باشد. مش فایبرگلاس باید به صورت عمودی و به شکل الیاف های شیشه ای روی دیوار نصب شود. اگر ارتفاع دیواری که نیاز به نصب وال مش دارد، بیش از 1 متر و 80 سانتی متر باشد، می بایست نوار وال مش در دو طرف دیوار نصب گردد. اگرچه پلاستر زده شده قبل از نصب مش فایبرگلاس، تا حدی روی مهار کردن توری ها موثر است. اما باید از یک روش دیگر برای مهار کردن آن ها نیز استفاده کرد. برای مهار توری فایبرگلاس می توان از اسپایک های وال پست استفاده کرد. این اسپایک ها به شکل یک پیچ پلاستیکی هستند که با دریل در محل مورد نظر نصب می شوند و می توانند توری فایبرگلاس را مهار کنند. برای تثبیت اسپایک های وال پست نیز می توان از چسب اپوکسی یا رزین اپوکسی استفاده کرد. در این صورت توری فایبرگلاس به صورت ایمن روی دیوار نصب شده و آماده مرحله بعدی خواهد بود.

گام چهارم اجرای وال مش: اجرای اندود زیرین (لایه دوم پلاستر) بر روی دیوار

سپس لایه دوم پلاسر بر روی توری مش قرار می گیرد.

گام پنجم اجرای وال مش: نصب نبشی و یا ناودانی با چسب اپوکسی بر روی دیوار

گام آخر برای اجرای وال مش، مهار لبه های دیوار است. نبشی ها و ناودانی ها می بایست در مرحله آخر در قسمت بالایی و پایینی دیوار نصب گردند تا بتوان مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را افزایش داد. بدین منظور نبشی و ناودانی ها بر اساس نقشه راهنما در قسمت بالایی و پایینی دیوار نصب می شوند. نکته مهمی که برای مهار لبه های دیوار با نبشی و ناودانی باید به آن توجه داشت، اهمیت داشتن دقت و مهارت کافی برای انجام این کار است. در زمان نصب نبشی ها باید دقت کافی وجود داشته باشد تا آن ها دقیقا مطابق با نقشه روی دیوار نصب شوند. فقط در چنین شرایطی است که می توان شاهد عملکرد مناسب دیوارهای غیر سازه ای بود. مهار لبه های دیوار در وال مش توسط پروفیل نبشی یا ناودانی و چسب اپوکسی: نبش ها یا ناودانی در مرحله آخر باید در قسمت بالایی و پایین دیوار نصب شوند. شایان ذکر است که برای نصب نبشی ها از نقشه راهنما استفاده می شود. نصب نبشی ها اگر مطابق با نقشه انجام شود بدون تردید اجرای وال مش به روشی صحیح انجام شده است. در نتیجه در زمان نصب نبشی ها باید دقت و مهارت لازم به خرج داده شود.

هزینه اجرای وال مش چقدر است؟

همانطور که در مقاله “” اشاره شد، هزینه و قیمت اجرای وال مش تحت تاثیر عوامل بسیار متنوعی است که از جمله آن ها می توان به متراژ دیوارها، و حجم کار اشاره کرد. هر چقدر حجم کار برای اجرا بیشتر باشد، کل هزینه پروژه اجرای وال مش نیز افزایش پیدا می کند. بهترین راه برای اطلاع از هزینه اجرای وال پست مش، کمک گرفتن از شرکت های ارائه دهنده این خدمات است. در این صورت با دریافت اطلاعات از نوع پروژه، هزینه اجرای وال مش نیز به شما اعلام خواهد شد.

جمع بندی

وال مش با توری فایبرگلاس بر روی دیوارهای ساخته شده انجام می شود و می تواند مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را چندین برابر کند. نصب سریع و راحت و مقرون به صرفه بودن، از جمله مزایای اجرای وال مش در دیوارها محسوب می شوند. البته لازم است که مراحل اجرای وال مش به درستی انجام شود تا بتوانیم شاهد حداکثر مقاومت در هنگام استفاده از این نوع وال پست باشیم.

 

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. با درود. من یک مقدار اطلاعات در خصوص نصب و اجرای وال مش میخواستم. ممنون میشم من رو در این خصوص راهنمایی بفرمایید