دیپلم رسمی برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها

ادامه تحصیل بعد از دیپلم و انتخاب بهترین راه برای ورود به دانشگاه، یکی از چالش های بسیاری از افراد می باشد که بهترین راه و شرایط ورود به دانشگاه پس از دیپلم به فاکتور های زیادی بستگی دارد. یکی راه کارهای موجود برای ادامه تحصیل دانش آموزان و همچنین افرادی که علاقه مند به ادامه تحصیل هستند، شرکت در آزمون کنکور و یا انتخاب رشته های بدون آزمون در دانشگاه های مختلف می باشد.

داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل بعد از دیپلم در دانشگاه های روزانه، شبانه، دانشگاه های پیام نور، غیر انتفاعی، علمی کاربردی، پردیس خودگردان و آزاد به صورت با آزمون یا بدون آزمون با توجه به شرایط ورود به دانشگاه پس از دیپلم شرکت نمایند و یا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند. به دلیل اهمیت موضوع ادامه تحصیل و راه های مختلفی که برای دستیابی به این هدف وجود دارد، در این مقاله به بررسی جزئیات ادامه تحصیل از دیپلم به لیسانس و دانشگاه های پذیرنده پرداخته شده است.

دانش آموزان بعد از اخذ مدرک دیپلم می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر اقدام کرده و یا وارد بازار کار شوند. البته لازم به ذکر است که بیشتر استخدامی دستگاه های اجرایی کشور و استخدامی بخش های خصوصی با مدرک بالاتر از دیپلم پذیرش دارند، که با توجه به این مورد ادامه تحصیل بعد از دیپلم برای بسیاری از افراد دارای ارجعیت است و راه های زیادی نیز برای ادامه تحصیل وجود دارد.

متقاضیان ادامه تحصیل بعد از دیپلم می توانند در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین کارشناسی پیوسته ادامه تحصیل دهند که پذیرش در این مقاطع هم به صورت با آزمون و هم به صورت بدون آزمون می باشد. شرایط پذیرش هر دانشگاه در کد رشته های براساس سوابق تحصیلی با توجه به فراخوان های دانشگاه ها، متفاوت است، اما پذیرش بر اساس با آزمون در دانشگاه ها متفاوت نبوده و بر اساس  می باشد.

داوطلبان برای اطلاع از شرایط ورود به دانشگاه پس از دیپلم و ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی می توانند به سایت دانشگاه مورد نظر و یا سازمان سنجش مراجعه نموده و از شرایط و کد رشته محل های بدون آزمون آگاه شوند. همچنین متقاضیان می توانند برای آشنایی با روند پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی به مقاله ای که لینک آن در ادامه قرار داده شده است مراجعه نمایند.

آموزشگاه |تبریز

ادامه تحصیل از دیپلم به لیسانس

یکی از مدارک لازم برای ادامه تحصیل از دیپلم به لیسانس داشتن مدرک دیپلم در تبریز یا پیش دانشگاهی می باشد و داوطلبانی که علاقه مند به ادامه تحصیل هستند و در سال های قبل از تحصیل جامانده اند می توانند نسبت به اقدام کرده و پس از دریافت دیپلم خود، در کنکور سراسری ثبت نام کرده و یا با توجه به لیست رشته های بر اساس سوابق تحصیلی هر دانشگاه، انتخاب رشته کنند.

داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در پنج گروه آزمایشی که شامل سه گروه اصلی علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی و دوگروه فرعی هنر و زبان به رقابت بپردازند. داوطلبان هنگام ثبت نام کنکور سراسری برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس می توانند با توجه به علاقه ویا رشته فارغ التحصیلی در مقطع دیپلم یک گروه ازمایشی از سه گروه اصلی و یک یا هر دو گروه فرعی برای ادامه تحصیل را انتخاب نمایند.

ادامه تحصیل بعد از دیپلم و در مقطع لیسانس در دانشگاه های مختلف بصورت روزانه و شهریه پرداز انجام می شود که دانش آموزان می توانند هم به صورت با آزمون و هم به صورت بدون آزمون اقدامات لازم برای ثبت نام در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را انجام دهند. با توجه به برگزاری آزمون کنکور سراسری در دو نوبت، داوطلبان می توانند در هر دو آزمون شرکت نمایند. پیشنهاد می شود، داوطلبان شرکت در کنکور سراسری برای اطلاع از نحوه ثبت نام در آزمون و جزئیات آن به مقاله ای که لینک آن در ادامه قرار داده شده است مراجعه نمایند.

 

ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد یکی دانشگاه های شهریه پرداز کشور می باشد که داوطلب برای تحصیل در دانشگاه آزاد ملزم به پرداخت هزینه است. شهریه دانشگاه آزاد به دوصورت ثابت و متغیر می باشد که شهریه متغیر با توجه به نوع و تعداد واحد های انتخابی متفاوت می باشد. همچنین لازم به ذکر است که نظام آموزشی دانشگاه آزاد به دوصورت تمام وقت و پاره وقت می باشد که تفاوتی از نظر اعتبار مدرکی نداشته اما تنوع رشته های ارائه شده در نظام تمام وقت بیشتر از نظام پاره وقت می باشد که نظام آموزشی پاره وقت تنها در کارشناسی پیوسته این دانشگاه ارائه شده است.

 

ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه پیام نور

پذیرش در دانشگاه پیام نور مشابه دانشگاه آزاد، به صورت با آزمون و یا بدون آزمون صورت می گیرد که داوطلبان می بایست برای هر دو مورد هزینه ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه پیام نور را پرداخت نمایند تا مجاز به دسترسی برای انتخاب رشته پیام نور در سایت سازمان سنجش شوند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که برای ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه پیام نور در رشته های بدون آزمون می توانند از طریق سایت سازمان سنجش به  دسترسی داشته باشند و طبق علاقه خود، رشته محل های مدنظر خود را اولویت بندی نمایند.

نظام آموزشی در دانشگاه پیام نور به دو صورت حضوری و غیر حضوری می باشد که داوطلب می تواند هنگام ثبت نام در دانشگاه مدنظر خود، نوع نظام آموزشی را انتخاب نماید. افرادی که برای ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه پیام نور، نظام آموزشی خود خوان را انتخاب می کنند، می بایست در  به صورت حضوری در حوزه دانشگاهی خود برای امتحانات حاضر شوند.

دانشگاه پیام نور همانند دانشگاه آزاد جزو دانشگاه های شهریه پرداز بوده و داوطلب باید هزینه تحصیل خود را به دانشگاه بپردازد. البته متقاضیان توجه داشته باشند که شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به شهریه دانشگاه آزاد کمتر است و مشابه دانشگاه آزاد به دو صورت ثابت و متغیر از داوطلب اخذ می شود که شهریه متغیر بر اساس انتخاب واحد داوطلب، بسته به نوع دروس عملی، اختیاری، تخصصی و دروس ازمایشگاهی متفاوت می باشد.

ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه علمی کاربردی

برای ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه علمی کاربردی داوطلب می تواند در مقاطع کاردانی پیوسته و یا ناپیوسته بعد از اخذ دیپلم اقدام نمایند و پس از دریافت مدرک کاردانی خود، اقدام به تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته نمایند. در ابتدا هدف دانشگاه های علمی کاربردی بیشتر بر افزایش مهارت شاغلین متمرکز شده بود، اما در سال های اخیر با توجه به افزایش تقاضا برای مهات آموزی و دسترسی سریع به بازار کار، بسیاری از دانش آموزان نیز خواهان ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه علمی کاربردی هستند.

ادامه تحصیل دیپلم در دانشگاه علمی کاربردی از طریق بدون آزمون بوده و این دانشگاه ها صرفا با سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند. داوطلبان با داشتن  می توانند در زمان ثبت نام و انتخاب رشته مراکز علمی کاربردی به سایت سنجش مراجعه کرده و اولویت بندی رشته محل های خود را در فرم مربوطه وارد نمایند. 

لازم به ذکر است که دانشگاه علمی کاربردی در چهار گروه اصلی صنعت، فرهنگ و هنر، کشاورزی و مدیریت و خدمات اجتماعی دانشجو می پذیرد. متقاضیان می توانند برای آشنایی بیشتر با نحوه، زمان و جزئیات ثبت نام دانشگاه های علمی کاربردی به مقاله ای که لینک آن در ادامه قرار داده شده است مراجعه نمایند.

ادامه تحصیل دیپلم بدون کنکور

همان طور که در متن مقاله اشاره کردیم یکی از روش های ادامه تحصیل دیپلم، از طریق پذیرش بدون کنکور می باشد که هدف بسیاری از داوطلبان است. برای ادامه تحصیل بدون کنکور می توان در دانشگاه های سراسری، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس های خودگردان، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی اقدام کرد.

ورود به دانشگاه سراسری بدون آزمون:

داوطلبانی که اقدام به ثبت نام در کنکور سراسری نموده و در کنکور شرکت کرده است، می تواند پس از اعلام نتیجه اولیه، برای انتخاب رشته در بین صد و پنجاه انتخاب خود، رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را نیز اولویت بندی نماید. لازم به ذکر است داوطلبانی که اقدام به ثبت نام در کنکور سراسری نموده اند اما در جلسه آزمون غیبت داشته اند، تنها مجاز به انتخاب رشته های بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی در انتخاب رشته می باشند. 

داوطلبانی که موفق به ثبت نام در کنکور سراسری نشده اند و متقاضی پذیرش در رشته های بدون آزمون هستند، می توانند هم زمان با تاریخ انتخاب رشته کنکور سراسری با مراجعه به سایت سازمان سنجش و پرداخت هزینه، انتخاب رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را انجام دهند.

لازم به ذکر است که انتخاب رشته از  هم برای داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند و هم برای متقاضیانی که در آزمون شرکت نکرده اند، مجاز می باشد. شانس پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها بسته به نوع رشته، وضعیت رقبا از نظر معدل و نوع انتخاب رشته متغیر است. به عبارت دیگر می توان بیان نمود که در رشته های پر متقاضی رقابت سخت تر است و احتمال قبولی داوطلبانی که معدل پایینی دارند، کمتر می باشد.

نکته حائز اهمیت در مورد ادامه تحصیل دیپلم بدون کنکور در رشته های بدون آزمون دانشگاه های دولتی، تنوع کم در رشته های بدون آزمون است که بسیار کمتر از رشته های ارائه شده توسط دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس های خودگردان می باشند. در اصل می توان این گونه بیان نمود که رشته های ارائه شده در دانشگاه های روزانه رشته های کم متقاضی هستند. رشته های پر متقاضی مانند رشته های حقوق و روانشناسی در پذیرش بدون آزمون ها در دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان به وفور دیده می شود.

مشاوره و ادامه تحصیل بعد از دیپلم در خارج از ایران

مهاجرت تحصیلی یکی از روش های ادامه تحصیل برای افرادی می باشد که متقاضی ادامه تحصیل در کشور های دیگر می باشند. البته اهداف افراد برای مهاجرت تحصیلی و زندگی در کشور های مختلف با یکدیگر متفاوت است که روند ادامه تحصیل بعد از دیپلم در خارج از ایران متقاضیان را مشخص می کند.

مهاجرت تحصیلی در رشته های متفاوت برای ادامه تحصیل دیپلم ملزم به پذیرش موافقت دانشگاه مورد نظر می باشد که معمولا دانشگاه های مختلف، شرایط ورود به دانشگاه پس از دیپلم خاصی از نظر سنی، مدرک زبان و غیره را برای پذیرش و جذب دانشجو در نظر می گیرند. نکته قابل توجه برای  این است که داوطلب باید تمکن مالی کافی برای هزینه های تحصیلی و اقامت در خارج از ایران را فراهم نماید. 

همچنین داوطلبان می توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند که استفاده از بورسیه تحصیلی در کشور های مختلف، شرایط بخصوصی دارد که از مهم ترین این شرایط می توان به رزومه علمی اشاره کرد. رزومه علمی برای  شامل مواردی زیادی مانند معدل آخرین مدرک تحصیلی یعنی دیپلم برای اتمام رشته های تحصیلی می باشد. البته کسب مدال در المپیاد های دانش آموزی و یا کسب رتبه در جشنواره های علمی نیز می تواند باعث افزایش شانس پذیرش متقاضیان شود.

نمایش بیشتر