برنامه نویسی پایتون در گوشی موبایل ( آموزش کامل )

زبان پایتون توانسته خود را به عنوان یک زبان بسیار توانمند به اثبات برساند. برای افراد مبتدی در برنامه نویسی چاره گشا است اما در دستان متخصصان برنامه نویسی ابزاری بسیار قدرتمند است. چرا باید نتوانیم از پایتون در هرجایی استفاده کنیم ؟ آیا ابزار های دم دست ما مثل گوشی موبایل و تبلت و … نباید قابلیت برنامه نویسی داشته باشند ؟ ممکن است شما جزو افرادی باشید که قصد دارید زبان برنامه نویسی پایتون را روی گوشی موبایل یا تبلت خود یاد بگیرید و توانایی برنامه نویسی و اجرای کدهای پایتون روی موبایل این فرصت را به شما میدهد تا بدون نیاز به کامپیوتر یا لپتاپ به یادگیری دروس پایتون ادامه دهید.

از آنجایی که پایتون یک زبان پرکاربرد و ابزاری برای همه ی شرایط است ، در موقعیت های زیر برنامه نویسی پایتون روی گوشی موبایل بسیار کاربردی است و حتی برنامه نویسان حرفه ای هم ممکن  است اجرای کدهای پایتون (Python) روی گوشی موبایل خود را نیاز داشته باشند:

و هر شخصی که به هردلیل شخصی توانایی دسترسی به سیستم را ندارد میتواند از قابلیت های گوشی موبایل خود استفاده کند. بهتر است بدانید که گوشی اندرویدی برپایه ی لینوکس ساخته شده است و لینوکس با زبان برنامه نویسی پایتون سازگاری خوبی دارد و به راحتی میتوانید اسکریپت های پایتون را روی آن اجرا کنید. شاید کمی برای گوشی های آیفون سخت باشد ولی برنامه نویسی پایتون روی گوشی های آیفون هم امکان پذیر است.

تفاوت برنامه نویسی پایتون روی گوشی با کامپیوتر

شاید برای شما جالب باشد که اگر بتوانید محیط برنامه نویسی روی گوشی موبایل را آماده کنید هیچ تفاوتی بین برنامه نویسی کامپیوتر نخواهد داشت و نتیجه ی کدهای نوشته شده کاملا یکسان است. تنها ایراد برنامه نویسی پایتون روی گوشی موبایل ، سخت بودن فرآیند آماده سازی محیط برنامه نویسی است که با کمی صبر و حوصله میتوانید آنرا نیز انجام دهید.

برای درک موضوع ابتدا باید نحوه ی اجرای کدهای برنامه نویسی را درک کنیم. در منطق برنامه نویسی ، کُدهای نوشته شده به هر زبان برنامه نویسی نهایتا باید به کدهای ماشین تبدیل شود. کد ماشین چیزی است که پردازشگر متوجه آن میشود. حال پردازشگر ممکن است پردازشگر گوشی شما باشد یا پردازشگر یک ابر کامپیوتر ، در زبان پایتون نیز تمامی کدهای نوشته شده توسط برنامه نویس باید نهایتا به کد ماشین تبدیل شود و این فرآیند توسط کامپایلر و مفسر انجام میگیرد. در تصویر زیر شما میتوانید نحوه ی تبدیل کد پایتون به کد ماشین را ببینید :

حال به نظر شما تفاوتی دارد که این تبدیل ها توسط کامپیوتر باشد یا گوشی موبایل ؟ قطعا خیر ولی ممکن است فرآیند آنها کمی متفاوت باشد اما نتیجه همیشه یکسان است. فرض کنیم کدی نوشته ایم که حاصل جمع تمامی اعداد بین ۱ تا ۱۰ را محاسبه میکند. آیا نتیجه ی محاسبه زمانی که کدها روی موبایل اجرا میشود متفاوت خواهد بود ؟ اگر چنین بود قطعا سیستم عامل اندروید روی گوشی هم به مشکل خورده بود و الان به این میزان مورد استفاده نبود.

پس از درک اصل موضوع حالا وقت آن رسیده است که ابزارهای مورد نیاز روی گوشی موبایل خودمان را نصب کنید و شروع کنیم به نوشتن اولین کدها به زبان پایتون. قطعا در هنگام کدنویسی رعایت اصول برنامه نویسی از مهم ترین کارهاست که باید حتما کدنویسی اصولی را نیز یاد بگیرید.

روش های اجرای کدهای پایتون روی گوشی موبایل

راه های مختلفی برای نوشتن و اجرای کدهای پایتون در گوشی موبایل وجود دارد که به هرکدام از انها میپردازیم. در نهایت انتخاب یکی از آنهاست تصمیم خودتان است.

اپلیکیشن های مناسب برنامه نویسی پایتون در آیفون :

اپلیکیشن های مناسب برنامه نویسی پایتون در اندروید :

سایت هایی که پایتون را در مرورگر برای شما اجرا میکنند :

چطور پایتون را روی گوشی موبایل یاد بگیریم

پایتون یک زبان آسان برای یادگیری است و اگر قصد دارید آموزش پایتون را روی گوشی یا تبلت خود ببینید ابتدا باید یک دوره ی آموزشی پایتون بصورت ویدیویی تهیه کنید یا یک کتاب الکترونیکی PDF از پایتون را دانلود کنید.

سایت ها و منابع بسیار زیادی برای آموزش پایتون هم بصورت فارسی و هم بصورت انگلیسی وجود دارد که میتوانید با کمی جستجو پیدا کنید. اگر تا اینجای مقاله همراه بودید و تصمیم گرفتید که پایتون را یاد بگیرید باید بدانید که پایتون هم اکنون محبوب ترین زبان جهان است و آینده ی پایتون بسیاری درخشان است.

برای فردی که اصلا تجربه ی برنامه نویسی ندارد اگر روزی دو ساعت آموزش و تمرین در نظر بگیریم بعد از شش ماه باید به سطح متوسطی از پایتون رسیده باشد یعنی بتواند پروژه های کوچک بگیرد و حتی با پایتون کسب درآمد کند. این مدت زمان برای افرادی که قبلا سابقه ی برنامه نویسی دارند و حداقل یک زبان بلد هستند حدود سه ماه یاحتی کمتر میباشد.

خروج از نسخه موبایل