ترفندها و روش های جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام
هایلایت های اینستاگرام یکی از ابزارهای قدرتمند در دسترس برای جذب مخاطبین است. با استفاده از این ابزار، شما می توانید محتوای خود را در قالب داستان های کوتاه و جذاب به نمایش بگذارید و مخاطبین خود را به سمت صفحه خود جذب کنید. اینستاگرام یکی از بهترین شبکههای اجتماعی برای کسبوکارها و سازمانهاست، چرا که در آن میتوانید ارتباط نزدیکتری با مخاطب و مشتریتان ایجاد کنید. از این رو آموزش اینستاگرام حرفه ای نیز برای رشد کردن در این پلتفرم بسیار مهم است. این ارتباط و درگیری میتواند از طریق انتشار عکس، ویدیو، لایو و یا IGTV و استوری باشد. اما در این میان یکی از ویژگیهای اینستاگرام وجود دارد که با وجود قدرتمند بودنش در جذب مخاطب گاهی نادیده گرفته میشود و تلاشهای لازم در مورد آن صورت نمیگیرد. این ویژگی هایلایت استوری نام دارد.
استوری اینستاگرام با انواع عکسها، فیلمها و یا پستهای تلفیقی توانسته توجه کاربران زیادی را به خود جلب کند. به نحوی که به عنوان یکی از ابزارهای مهم اینستاگرام به حساب میآید. هایلایت (Highlight) نیز یکی از قابلیتهای کاربردی استوری کردن است. با کمک هایلایت اینستاگرام فرصت ذخیره کردن استوریها بعد از 24 ساعت با نام، کاور و طراحی خلاقانه فراهم میشود. ویژگیهای مختلف این قابلیت و ذخیره شدن استوریها سبب استفادۀ گسترده از هایلایت معرفی محصولات و خدمات شده است.
با رشد کسبوکارهای اینترنتی، جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام به خوبی امکانپذیر شده است. اما سؤال اینجاست که چگونه با هایلایت میتوان فروش در اینستاگرام را به مقدار زیادی افزایش داد؟ اگر شما هم میخواهید با هایلایت استوریهای خود برندسازی موفقی تجربه کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
هایلایت استوری اینستاگرام چیست؟
هایلایت استوریهای اینستاگرام مجموعهای از عکسها، ویدیوها و در کل استوریهایی هستند که شما قبلا منتشر کردهاید و در واقع دسته بندیهایی هستند که هر کدام موضوع متفاوتی میتواند داشته باشد.
همانطور که میدانید عمر هر استوری در اینستاگرام فقط ۲۴ ساعت است و اگر بخواهید آن را در صفحهتان نگه دارید باید از آن یک هایلایت درست کنید که این هایلایت میتواند به صورت همیشگی در پیج شما بماند. البته هر زمان اراده کنید میتوانید این هایلایتها را از صفحهتان پاک کنید. هایلایت استوریها زیر بایو اینستاگرام و بالای صفحه فید شما قرار میگیرند.
چگونه از هایلایت اینستاگرام استفاده کنیم؟
اگر شما هم استوری اینستاگرام را استفاده کرده باشید، قابلیتهای مختلف آن را دیدهاید. علاوه بر قابلیتهای موجود هنگام آماده کردن استوری، میتوانید از هایلایت هم بعد از انتشار استوری بهرهمند شوید.
هایلایت اینستاگرام برخلاف استوریها بعد از یک شبانهروز ناپدید نمیشود. زیرا پایین اطلاعات بیو در قابهای دایرهای نمایش داده میشوند. برای این منظور باید گامهای زیر را بردارید تا بتوانید علاوه بر ذخیرهسازی استوریها در فضای ابری اینستاگرام، هر وقت تمایل داشتید، آنها را هایلایت کنید.
در اولین گام باید از طریق تنظیمات وارد گزینۀ استوری (Story) شوید.
گزینه ذخیرهسازی استوری در بایگانی (Save Story to Archive) را فعال کنید.
چگونه هایلایت استوری بسازیم؟
برای ساختن هایلایت استوری باید مراحل زیر را پیروی کنید:
- روی استوری اینستاگرام پروفایل خود ضربه بزنید.
- بعد از انتشار استوری، باید گزینه (Add to Highlights) انتخاب شود.
- برای نام هایلایت اینستاگرام، اسمی جذاب و مناسب موضوع در نظر بگیرید.
- گزینه (Add) را برای افزودن هایلایت به آلبوم خود انتخاب کنید.
همچنین می توانید به مقاله ” آموزش ساخت و حذف هایلایت اینستاگرام ” مراجعه کنید.
15 روش مهم جذب نظر مشتریان از طریق هایلایت اینستاگرام
برای اینکه هایلایت نظر مشتری را به درستی استفاده کنید، میتوانید به صورت تصادفی برخی از استوریها را هایلایت کنید. استفاده نادرست از آن ممکن است باعث گیج شدن مشتریان و دریافت بازخوردهای منفی داشته باشد.
اما شما با راهکارهای زیر میتوانید استوریهای مناسب را برای هایلایت کردن انتخاب کنید. علاوه بر این تکنیکهای استفاده از هایلایت برای استوریهای مختلف را متوجه شوید. در ادامه به بررسی و توضیح 10 روش کلیدی برای جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام میپردازیم.
1- استفاده از تصاویر با کیفیت بالا
یکی از مهمترین عناصر های هایلایت اینستاگرام، تصاویر با کیفیت بالا هستند. شما باید از تصاویر با کیفیت و حجم کم استفاده کنید تا کاربران شما در دیدن محتوای شما لذت ببرند. همچنین، تصاویر با کیفیت بالا می توانند تاثیر قابل توجهی بر روی نگاه کاربران شما داشته باشند.
2- استفاده از تصاویر حرفه ای
باید مطمئن باشید که تصاویر هایلایت شما حرفه ای و جذاب باشند. برای بهبود ظاهر و بازدهی هایلایت های خود، می توانید از ابزار های حرفه ای طراحی تصویر مثل Canva و Adobe Spark استفاده کنید.
3- استفاده از عنوان های گویا و جذاب
عناوین جذاب و دلچسب می توانند کاربران را به سمت هایلایت های شما جذب کنند. شما باید از عناوین گویا و بیان کننده استفاده کنید که موضوعات مختلف هایلایت های شما را به خوبی نشان دهند.
4- استفاده از تصاویر مرتبط
استفاده از تصاویر مرتبط با محتوای هایلایت شما می تواند جذب کاربران را تسهیل کند. برای مثال، اگر شما در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت می کنید، می توانید از تصاویر مربوط به این حوزه استفاده کنید.
5- استفاده از نقل قول های جذاب
استفاده از نقل قول های جذاب می تواند عنصری بسیار جذاب به هایلایت های شما اضافه کند. با استفاده از نقل قول هایی از مشتریان خود، می توانید به کاربران نشان دهید که محصولات یا خدمات شما چقدر مورد توجه و رضایت مشتریان قرار دارند.
6- برند خود را به نمایش بگذارید
برای اینکه بتوانید اصول برندینگ اینستاگرام را به درستی اجرا کنید، میتوانید استوریهای تبلیغاتی خود را آماده کنید. سپس هایلایت معرفی محصول را در زیرمجموعۀ این گروه از استوریها قرار دهید. با این روش مشتریان به راحتی میتوانند استوریهای مورد علاقۀ خود را پیدا کنند. در نتیجه هایلایت اینستاگرام احتمال موفقیت استراتژی برندینگ را افزایش میدهد
7- محصولات خود را تبلیغ کنید
اگر میخواهید با روشی ایده آل به معرفی محصولات یا خدمات خود بپردازید:
- تقویم انتشار استوریهای معرفی محصولات را طراحی کنید.
- با کمک چندین ایده برای هایلایت اینستاگرام استوریهای جذاب بسازید.
- با دادههای حاصل از نرمافزار (Buffer) تعدادی از استوریها را هایلایت کنید.
- انتشار برنامهریزی شدۀ هایلایتهای تبلیغکنندۀ محصولات را ادامه دهید.
- تعامل خود با مشتریان را با کمک هایلایت محصولات ادامه دهید.
مشتریان با مشاهدۀ آلبوم هایلایتهای شما به بازدید از سایت و حتی خرید از فروشگاه تشویق میشوند. این افراد به عضویت در سایت و کسب آگاهی از آپدیتهای فروشگاه تمایل دارند. بنابراین استفاده از هایلایت رضایت مشتری را نسبت به فروشگاه اینترنتی افزایش میدهد.
برای مثال استوریهای شرکت (Letterfolk) به صورت سازماندهی شده به صورت هایلایت ذخیره میشوند. هایلایتها دربارۀ اشیایی از جنس کاشی، تقویم، حروف چاپی و مواردی دیگر است. بنابراین مشتریان به سرعت و راحتی میتوانند محصولات (Letterfolk) بشناسند و برای خریداری در سایت فروشگاه اقدام کنند. با کمک هایلایت میتوانید محصولات برگزیده را انتخاب و معرفی کنید.
8- رویدادهای مختلف را منتشر کنید
اینستاگرام بستر مناسبی برای اطلاعرسانی دربارۀ رویدادهای مختلف است. شما میتوانید با هایلایتهای مناسب فالوورهای خود را از انواع رویدادهای آینده مطلع کنید. علاوه بر این شما با بزرگداشت رویدادهای موفق گذشته، میتوانید اعتماد کاربران بیشتری را جلب کنید. مجموع این هایلایتها اعتبار برند شما در میان مشتریان را افزایش میدهد.
نمونۀ آشنای به اشتراکگذاری رویدادها، مربوط به صفحات اینستاگرامی آموزشی است. کسبوکارهایی که انواع کارگاهها، جلسات و دورهمیها را برگزار میکنند، با انتشار استوری رویدادها میتوانند افراد زیادی را مطلع کنند.
با آماده کردن استوری مناسب، انتخاب اسم و ساخت کاور هایلایت اینستاگرام میتوانند هویت بصری خود را تضمین کنند. به نحوی که نه تنها محصولات و خدمات که برندها نیز به طور گسترده معرفی میشوند.
9- انواع فعالیتهای خود را با کاربران به اشتراک بگذارید
وقتی مشتریان خود را دربارۀ فعالیتهای مختلف مطلع میسازید یا استوریهای مختلف از کارهای خود میگذارید، پیوند خود را محکمتر میکنید. این نکته باعث محبوبیت بیشتر شما، افزایش اعتماد کاربران و بهبود تعامل دوسویه با مشتریان خواهد شد. شما میتوانید با استوری عکسها و فیلمهای مختلف از کسبوکار و همکاران خود ابتکارات تیم خود با کاربران به اشتراک بگذارید. برای مثال:
- با انتشار استوری و هایلایت محصول جدید، مشتری خود را برای بهرهمندی از محصولات جدید با خبر کنید. این استوریها که همراه شوخی و دست انداختن است، علاوه بر معرفی محصولات پیوند شما با مشتریان را قویتر میکند
- از جلسات واحدهای مختلف شرکت عکس، اسکرینشات و ویدیو آماده کرده و استوری کنید.
- محیط کار کارمندان را با استوریهای مختلف به نمایش بگذارید.
فعالیت برندها در اینستاگرام با کمک پست، استوری، لایو و ویدیوهای (IGTV) امکان ارتباط گسترده با فالوورها را فراهم میکند. علاوه بر موارد بالا، اگر هنگام ساختن استوریها ایده، اسم و کاور هایلایت خلاقانه و جذابی استفاده شود. با کمک هایلایتهای جذاب میتوانید کاربرانی که به پروفایل شما سر میزنند را با برند و فعالیتهای خود آشنا کنید. جلب اعتماد آنها با افزایش تعداد کاربران همراه خواهد بود.
10- هایلایت نظر مشتری ایجاد کنید
اگر میخواهید با هایلایت اینستاگرام مشتریان بیشتری جذب کنید بهتر است
راههای تعامل مشتریان با خود را باز بگذارید.
اجازه دهید کاربران بازخوردهای مشتریان شما را مشاهده کنند.
مشتریان را به ارسال پست و استوریهای خود به سایر کاربران تشویق کنید.
از مشتریان درخواست کنید در صورت ارسال محتواها، شما را با تگ کنند.
پست و استوریهایی که شما را تگ کردهاند، با یک هایلایت واحد به نام هایلایت نظر مشتری مشخص کنید.
11- با نظرسنجیهای تعاملی با مشتریان در ارتباط باشید
شما میتوانید برای به اشتراکگذاری بهتر بازخوردهای مشتریان از نظرسنجی در استوری استفاده کنید. قابلیت (Poll) برای نظرسنجی و تعامل بهتر با مشتریان استفاده میشود. شما علاوه بر درک بهتر نظرات مشتریان میتوانید ایدههای آنها را در استوریهای بعدی به اشتراک بگذارید. این عملکرد، امکان رفع نقاط ضعف شما را فراهم میکند.
با انتخاب اسم برای هایلایت اینستا، جمعآوری ایدههای مشتریان در هایلایتی مشخص میسر میشود. با کمک نظرسنجیها میتوانید کمپینهای موفقی را اجرا کرده و تبلیغات خود را گستردهتر منتشر کنید. با هایلایت رضایت مشتری میتوانید نظرسنجیهای اینستاگرامی خود را در آلبومی واحد گردآوری کنید. با این روش فالوورها به راحتی میتوانند نظرات و بازخوردهای ثبت شده را مشاهده کنند.
12- سؤالهای فالوورهای خود را پاسخ دهید
اگر تعدادی از استوریهای خود را به پاسخ سؤالهای رایج فالوورها اختصاص داده و هایلایت کنید، میتوانید اعتماد و توجه بیشتر فالوورها را جلب کنید. در سال 2018 اینستاگرام استیکر پرسش و پاسخ (Q&A) را ساخت. کسبوکارها با قرار دادن این استیکر به عنوان کاور هایلایت استوری خود مشتریان را از پاسخ سؤالهای رایج مطلع میکنند.
در واقع با کمک استیکر پرسش و پاسخ، فالوورها مطلع میشوند که بستری برای طرح پرسشهای خود دارند. شما متوجه پروفایل کاربرانی که سؤال پرسیدهاند میشوید اما هنگام پاسخ میتوانید با استیکر پرسشها نام و مشخصات پروفایل این کاربران را مخفی کرده و هایلایت کنید. این باعث رعایت حریم خصوصی فالوورهای پرسشکننده هنگام ارائۀ عمومی پاسخها میشود.
در این هایلایت میتوانید جواب سؤالات احتمالی کاربران مانند ساعت کاری، نوع محصولات و خدمات و آدرس (location) را منتشر کنید.
13- ارائه کردن راهنمای استفاده از محصولات
شما میتوانید هایلاتهایی را تنها مخصوص راهنمای استفاده از خدمات و محصولات آماده کنید. این استراتژی یکی از اصول برندینگ در اینستاگرام به حساب میآید. تعدادی از استوریهای شما میتواند تصاویر واقعی از مشتریان شما هنگام استفاده از خدمات و محصولات باشد. به این طریق سهولت استفاده از محصولات را به نمایش میگذارید.
علاوه بر این بازخورد مشتریان از محصولات و خدمات مورد استفاده را با کاور هایلایت دیگر میتوانید نمایش دهید. این روش برای کسبوکارهای کوچک یا برندهای ناشناخته میتواند گام سازندهای به حساب آید.
14- پیشنهادات مشتریان را به اشتراک بگذارید
برای افزایش اعتماد کاربران به برند خود میتوانید یک یا چند اسم هایلایت اینستاگرام را به پیشنهادات و توصیههای مشتریان اختصاص دهید. در واقع به نوع هایلایت رضایت مشتری را به اشتراک گذاشتهاید. در این مرحله میتوانید
- از عکسهای خود مشتریان در هنگام استفاده از محصولات و خدمات را استوری کنید.
- توصیفات مشتریان دربارۀ مزایای استفاده از محصولات و خدمات مشوق خوبی برای افزایش فروش در اینستاگرام خواهد شد.
- میتوانید در یک هایلایت استوری لینک پیشنهادات را قرار دهید. از مشتریانی که محصولات و خدمات شما را استفاده کردهاند درخواست کنید با (swipe up) وارد لینک پیشنهادات شوند.
15- فروش و تخفیفات خود را به اشتراک بگذارید
ارائۀ انواع تخفیفها و جوایز یا هدیهها میتواند روش خوبی برای جذب مشتری باشد. بنابراین میتوانید جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام را امتحان کنید. کافی است که در این راستا ایدۀ مناسب، کاور هایلایت جذاب و کاربردی برای تخفیفها، هدیهها و جوایز استفاده کنید.
همین زیبایی و جذابیت برای فالوورها جالب است و معرفی برند شما را به خوبی پیش میبرد. در نتیجه بازدید و خرید از فروشگاه اینستاگرامی شما افزایش مییابد.
در نهایت…
زمانی که در اینستاگرام وارد صفحهای میشویم، در اولین نگاه، عنوان هایلایتها هستند که نظر ما را جلب میکنند. در نتیجه بهترین مکان هستند تا کسبوکارمان را به خوبی به نمایش بگذاریم، محصولاتمان را معرفی کنیم و نحوه کارکرد آن را توضیح دهیم و حتی بگذاریم مخاطب کمی با شخصیت سازمان ما آشنا شود.
هایلایت استوری قابلیت کاربردی اینستاگرام برای ذخیرۀ استوری بعد از 24 ساعت است. کافی است ایده، اسم و کاور مناسبی برای هایلایت اینستاگرام خود انتخاب کنید تا بازخورد فالوورها را افزایش دهید.
ارسال منظم و برنامهریزی شدۀ هایلایتها نقش مهمی در افزایش تعامل و دریافت بازخورد کاربران دارد. استوریهای تبلیغاتی با کاور هایلایت جذاب یکی از عوامل موفقیت برندینگ در اینستاگرام است.
آشنا کردن فالوورها با فعالیت واحدهای مختلف کاری و کارمندان شرکت میتواند در قالب هایلایت مناسبی ارائه شود. هایلایت نظرسنجی و پرسش و پاسخ محبوبیت برند شما را افزایش میدهد.
اطلاعرسانی درباره رویدادها و راهنمای استفاده از محصولات در قالب هایلایتهای مختلف نقش مهمی در افزایش بازخورد شما خواهد داشت. به اشتراکگذاری توصیهها، پیشنهاد خرید محصولات شما و پاسخگویی به نظرات شما عامل مؤثر جذب مشتری به حساب میآید.