تعمیر گیربکس اتوماتیک چه زمانی لازم است؟

زمان تعمیرات گیربکس اتوماتیک

یکی از موارد مهم در امر تعمیر گیربکس اتوماتیک، شناسایی زمان تعمیرات گیربکس اتوماتیک است، تعمیر هر بخش از گیربکس اتوماتیک اگر در زمان مناسبی انجام شود نتیجه بهتری خواهد داشت. زمان تعمیرات گیربکس اتوماتیک به میزان خرابی و نوع خودرو وابسته است. با این حال، برای برخی تعمیرات معمول، زمان تقریبی می‌تواند بین ۴ تا ۸ ساعت باشد. برای تعمیرات بزرگتر مانند تعویض گیربکس، زمان بیشتری نیاز است که ممکن است به چند روز یا حتی هفته‌ها برسد. همچنین، زمان لازم برای تعمیرات می‌تواند به دلیل مشکلات اضافی که در حین تعمیرات شناسایی شوند، افزایش یابد. به هر حال، بهتر است با تعمیرکار خودروی خود در این مورد مشورت کنید.

زمان فرارسیدن تعمیرات گیربکس اتوماتیک

زمان فرارسیدن تعمیرات گیربکس اتوماتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند نوع خودرو، شرایط استفاده، نوع رانندگی و تعداد کیلومترهای طی شده توسط خودرو. با این حال، برای جلوگیری از تعمیرات بزرگ گیربکس اتوماتیک، بهتر است اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهید. به عنوان مثال، رعایت راهنمایی‌های تولید کننده خودرو برای نگهداری و تعویض روغن گیربکس، استفاده مناسب از ترمز و گاز، جلوگیری از بارگذاری اضافی و بارهای سنگین، و غیره. به طور کلی، مراقبت مناسب از خودروی خود و بررسی دوره‌ای گیربکس اتوماتیک توسط یک تعمیرکار ماهر می‌تواند به جلوگیری از تعمیرات ناخواسته و هزینه‌بر کمک کند.

فرقی نمی‌کند که شما یک گیربکس استاندارد رانندگی کنید یا اتوماتیک، گیربکس شما یک مکانیسم بسیار پیچیده است که برای گیربکس مؤثر نیرو به بسیاری از قطعات متحرک تکیه می‌کند تا بدون نقص باهم کار کنند. در اولین نشانه مشکل گیربکس ، باید برای بازرسی کامل به فروشگاه بروید. ازآنجایی‌که مشکلات به‌ظاهر جزئی گیربکس می‌تواند به‌شدت در عرض چند مایل بدتر شود، شما باید به‌سرعت عمل کنید، بنابراین امیدواریم که هر مشکلی می‌تواند در جوانی قبل از نیاز به تعمیرات بسیار گران‌تر برطرف شود. در برخی موارد، بازسازی کامل ازنظر مالی معقول‌ترین گزینه است.

در طی بازسازی، گیربکس از خودرو خارج می‌شود، جدا می‌شود و دوباره با قطعات کارخانه کنار هم قرار می‌گیرد. پس از پر شدن مجدد با روغن گیربکس، مجدداً در خودروی شما نصب می‌شود. در اینجا نگاهی به چهار نشانه که ماشین شما نیاز به بازسازی گیربکس دارد.

گیربکس تغییری در دنده ندارد

در برخی موارد، گیربکس به یک‌دنده خاص تغییر نمی‌کند. در موارد دیگر، اصلاً در هیچ دنده‌ای تغییر نمی‌کند. این ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که دندانه‌های فرسوده دنده اجازه نمی‌دهند گیربکس به‌درستی درگیر شود.

بوی سوختگی از گیربکس به مشام می‌رسد

بوی سوختن روغن گیربکس شبیه بوی سوختن پلاستیک است. این بو نشانه گرم شدن بیش‌ازحد دستگاه است. با رسیدن سریع به فروشگاه، امیدواریم بتوانید از بازسازی کامل جلوگیری کنید.

گیربکس صداهایی غیرعادی می‌دهد

اگر وسیله نقلیه شما در حالت خنثی است و به نظر می‌رسد که گیربکس شما در حال سنگ‌زنی است، باید برای رفع این علامت، روغن گیربکس را شستشو دهید. اگر فلاش گیربکس این کار را انجام ندهد، احتمالاً این مشکل به مراقبت پیچیده‌تری از یک مکانیک نیاز دارد. این می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی مانند فرسودگی یاتاقان‌ها یا مشکل دنده بیکار معکوس باشد.

روغن گیربکس دچار نشتی است

هوشمندانه است که به‌طور دوره‌ای به پیاده‌روهایی که معمولاً وسیله نقلیه شما در آن پارک شده است نگاهی بیندازید و شواهدی از نشت روغن خودرو را بررسی کنید. روغن گیربکس را اغلب می‌توان بارنگ قرمز آن تشخیص داد. نشت روغن گیربکس باید به‌سرعت برطرف شود تا مشکلات عمده ایجاد نشود. گاهی اوقات، تنها چیزی که لازم خواهد بود، تعویض مهروموم نشتی است. اما اگر نشت برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است آسیبی وجود داشته باشد که نیاز به بازسازی داشته باشد.

چه زمانی مجبور به تعمیر گیربکس اتوماتیک هستیم؟

گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای مهم خودرو است که در صورت عدم تعمیر و نگهداری، ممکن است با مشکلات جدی مواجه شود. بنابراین، لازم است به صورت دوره‌ای به مراکز تعمیراتی معتبر مراجعه کرده و این سیستم را بررسی و بازدید کنید. به طور کلی، نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهند که گیربکس اتوماتیک شما نیاز به تعمیر دارد، به عنوان مثال:

  1. 1. سخت شدن تغییر دنده: اگر متوجه شدید که تغییر دنده گیربکس شما سخت شده است و نیاز به استفاده از قدرت بیشتری برای تغییر دنده دارد، احتمالاً به یک مشکل در گیربکس اتوماتیک برمی‌گردد.
  2. 2. شنیدن صداهای عجیب: در صورت شنیدن صداهای ناشی از ترک یا سایش قطعات در گیربکس، باید به سرعت به مراکز تعمیراتی مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کنید.
  3. 3. لرزش و لغزش: در صورتی که خودرو شما به شدت لرزش یا لغزش نشان می‌دهد، احتمالاً مشکل در گیربکس وجود دارد و باید به مراکز تعمیراتی مراجعه کنید.
  4. 4. افت کیفیت عملکرد: در صورتی که تغییر دهنده سرعت بطور غیرمنتظره ای عمل نموده و گاهی اوقات بین دنده ها گیر می کند، نیاز به تعمیرات گیربکس اتوماتیک خواهید داشت.
  5. 5. افزایش دمای گیربکس: اگر دمای گیربکس شما بالا رفته و به صورت مداوم در حال افزایش است، باید به سرعت به مراکز تعمیراتی مراجعه کرده و مشکل را بررسی کنید.

اهمیت روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک بسیار اهمیت دارد و به عنوان یکی از عوامل مهم در عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک، توصیه می‌شود که به طور دوره‌ای تعویض شود. این روغن به منظور حفظ عمر و عملکرد بهینه گیربکس اتوماتیک و همچنین جلوگیری از ایجاد آسیب و خرابی در اجزای گیربکس استفاده می‌شود. روغن گیربکس اتوماتیک عملکرد‌های مهمی مانند کاهش سایش و سایر خرابی‌های ناشی از حرارت و فشار را بهبود می‌بخشد. همچنین، باعث کاهش سایش بین قطعات گیربکس می‌شود و از ایجاد خرابی ناشی از فرسایش جلوگیری می‌کند.

توصیه می‌شود که به طور دوره‌ای (به صورت معمول حداقل هر 50,000 کیلومتر یا بهتر است با توجه به دستورالعمل‌های تولید کننده خودرو) روغن گیربکس اتوماتیک تعویض شود. همچنین، در صورتی که خودرو به طور مداوم در شرایط سخت (مانند شهرهای پرتردد یا در شرایط آب و هوایی سخت) استفاده می‌شود، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید به صورت متناسب با شرایط استفاده و زمان تعیین شود.

روغن گیربکس برای روان کاری اجزای گیربکس خودرو برای عملکرد بهینه استفاده می‌شود. در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، این روغن به‌عنوان خنک‌کننده نیز عمل می‌کند. درحالی‌که عملکرد اصلی روغن گیربکس خودکار روان کاری قسمت‌های مختلف گیربکس است، می‌تواند عملکردهای دیگری را نیز انجام دهد:

شما می‌توانید روغن گیربکس خود را به همان روشی که روغن‌موتور خود بررسی می‌کنید، بررسی کنید، با این تفاوت که هنگام انجام این کار، خودرو باید روشن باشد. می‌توانید از میله اندازه‌گیری برای بررسی سطح روغن گیربکس خود استفاده کنید، و اگر متوجه شدید که در حال اتمام است، می‌خواهید فوراً سرویس را انجام دهید. همچنین باید مطمئن شوید که روغن رنگ مناسبی دارد. روغن گیربکس صورتی شفاف است. اگر روغن قهوه‌ای است یا بوی سوختگی می‌دهد، زمان تعویض آن فرارسیدهاست. روغن گیربکس خود را هر یکتا سه ماه یک‌بار چک کنید. باید هر 50000 تا 100000 مایل تعویض شود.

تعویض سنسور سرعت گیربکس چیست؟

سنسور سرعت گیربکس، یا سنسور سرعت خروجی گیربکس، یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه اندازه گیری سرعت چرخاندن شافت خروجی گیربکس را دارد. اطلاعات اندازه گیری شده توسط این سنسور به کنترلر گیربکس و سیستم کنترل موتور خودرو منتقل می‌شود. در صورتی که سنسور سرعت گیربکس خراب شود، ممکن است سرعت و عملکرد خودرو تحت تأثیر قرار گیرد و مشکلاتی مانند ترمز خوردگی، سوخت بیشتر، نامنظم شدن تعادل خودرو و بیشتر شدن آلودگی هوا ایجاد شود. بنابراین، تعویض سنسور سرعت گیربکس در صورت خرابی آن بسیار مهم است.

تعویض سنسور سرعت گیربکس شامل جدا کردن قطعات محافظ و اتصال سیم‌ها به سنسور جدید است. این کار در خودروهای مختلف با توجه به مدل، سال ساخت و موقعیت سنسور انجام می‌شود و بهتر است توسط یک تعمیرکار ماهر یا نمایندگی خودروانجام شود. در این سرویس، یک مکانیک بررسی می‌کند که سنسور سرعت گیربکس شما معیوب است و سپس سرویس تعویض را انجام می دهد. سنسور سرعت گیربکس یک سنسور مغناطیسی است که سرعت مبدل گشتاور یا شفت ورودی گیربکس را محاسبه می‌کند. اگر سنسور آسیب ببیند، واحد کنترل گیربکس قادر به تشخیص سرعت واقعی نخواهد بود، و تعویض دنده‌ها را سخت یا غیرممکن می‌کند.

نحوه تعویض سنسور سرعت گیربکس

یک مکانیک معمولاً هنگام انجام تعویض سنسور سرعت گیربکس مراحل زیر را انجام می‌دهد:

سنسور سرعت گیربکس قطعه‌ای نیست که بتوان آن را در طول تعمیر و نگهداری معمولی بازرسی کرد و فاصله زمانی تعویض مشخصی ندارد.

به‌محض اینکه چیزی غیرعادی به نظر می‌رسد، حتماً یک بازرسی انجام دهید.

نحوه تعویض سنسور سرعت گیربکس به طور کلی به مدل و سال ساخت خودرو و موقعیت سنسور بستگی دارد، اما در کل مراحل عملیاتی به صورت زیر است:

  1. 1. قبل از هرگونه عملیاتی باید مطمئن شوید که سیستم برق خودرو خاموش و باتری قطع است.
  2. 2. محل سنسور سرعت گیربکس را پیدا کرده و قطعات محافظ آن را باز کنید. معمولاً سنسور سرعت در کنار گیربکس قرار دارد.
  3. 3. با دقت سیم‌های اتصالی سنسور قبلی را جدا کرده و سنسور جدید را با محل قبلی قرار دهید.
  4. 4. باز کردن پیچ‌های سنسور را به کمک یک مفتاح مناسب و با فشار دادن به سمت راست انجام دهید. در صورتی که پیچ‌های سنسور به دلیل خوردگی یا غیر قابل دسترسی هستند، ابزاری مانند بسته باز کن پیچ مورد نیاز است.
  5. 5. سنسور جدید را با دقت وارد محل قبلی کنید و باز کردن پیچ‌های جدید را با فشار به سمت چپ انجام دهید.
  6. 6. سیم‌های اتصالی سنسور جدید را با سیم‌های قبلی مطابقت دهید و اتصال آن‌ها را با دقت انجام دهید.
  7. 7. قطعات محافظ را دوباره روی سنسور جدید قرار دهید.
  8. 8. باتری خودرو را مجدداً وصل کرده و مطمئن شوید که هیچ مشکلی در سیستم برق خودرو وجود ندارد.
  9. 9. با اجرای موتور، سیستم سنسور سرعت گیربکس باید بدون مشکل کار کند.

در نهایت، باید توجه داشت که بهتر است تعویض سنسور سرعت گیربکس توسط یک تعمیرکار ماهر یا نمایندگی تخصصی انجام شود.

منبع: تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک آنلاین گیربکس

خروج از نسخه موبایل