اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

آشنائی با تجهیزات برق صنعتی و کاربردهای آنها

برق صنعتی را می توان به عنوان یکی از گسترده ترین و پیچیده ترین مباحث مربوط به برق در سراسر جهان شناسایی کرد. اگر ما بخواهیم تا این مدل از انواع برق را به صورت دقیق شرح دهیم، باید بگوییم که برق صنعتی به برقی گفته می شود که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی، همانطور که از نام برق صنعتی و باتری صنعتی مشخص است، این ابزار ها می توانند برای مدیریت منابع برقی در موقعیت های صنعتی و تجاری مختلف مورد استفاده قرار گیرند. برق صنعتی در خانه ها کاربرد نداشته و ویژگی های خاصی را نیز در خود جای داده است. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع برق صنعتی و کاربرد های آن هستید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

برق صنعتی چیست؟

قبل از هر چیز، بیایید تا به یک سوال مهم پاسخ دهیم: برق صنعتی چیست؟ همانطور که در قسمت اول هم به این مسئله مهم و کلیدی اشاره کردیم، در ساده ترین حالت ممکن برق صنعتی به یک شاخه مهم از انواع برق گفته می شود که در صنایع و موقعیت های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی، برق صنعتی می تواند برای راه اندازی دستگاه های صنعتی کاربرد داشته باشد. زمانی که ما به دنبال استفاده از یک سری تجهیزات خاص در دنیای صنایع مختلف هستیم، باید بتوانیم به درستی سیستم های مورد نیاز راه اندازی نماییم. عدم راه اندازی سیستم ها و تجهیزات مورد نیاز می تواند مشکلات زیادی را برای صنایع مختلف ایجاد نماید. اینجاست که استفاده از برق صنعتی به مسئله ای مهم تبدیل می شود.

کاربرد برق صنعتی چیست؟

  1. خاموش و روشن موتورها
  2. روشنایی کارخانه ها، کارگاه ها و… از طریق کنتاکتور
  3. توان راکتی یک کارگاه را با استفاده از خازن کنترل می‌کند.
  4. با استفاده از برق صنعتی کلید الکتریکی قابل کنترل است.
  5. خاموش و روشن پمپ شناو

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلو برق صنعتی دستگاهی برای کنترل و پایش انرژی الکتریکی و محافظت کردن از تجهیزات برق صنعتی است.

قطعات کنترل برق به طور مرتب در تابلو برق صنعتی قرار می‌گیرند و تحت محافظت قرار می‌گیرند، به این صورت که محفظه تابلو برق می‌تواند در برابر عوامل طبیعی و محیطی از تجهیزات مراقبت کند، حتی این مراقب ها به گونه ای است که از برق گرفتگی افراد نیز جلوگیری می‌کند.

تابلو برق صنعتی از جنس فلز، کامپوزیت، پلی کربنات و… می‌باشد؛ در داخل آنها قطعات مختلفی مانند دستگیره ها، سوئیچ و نمایشگر وجود دارد که به طور مرتب در محفظه قرار گرفته اند.

بر اساس انواع تابلو برق صنعتی ، ولتاژ متفاوت نیز وجود دارد؛ آنها در سه نوع وجود دارند که به دسته های تابلو برق فشار ضعیف با محدودیت ولتاژ 1000 ولت، فشار متوسط با با محدوده ولتاژ 36 کیلو ولت و فشار قوی با محدوده ولتاژ بیش از 36000 ولت تقسیم می‌شوند.

آشنایی با قطعات برق صنعتی pdf |آموزش تجهیزات برق صنعتی |آموزش صفر تا صد برق صنعتی رایگان

معرفی برخی از تجهیزات برق صنعتی

  1. کنتاکتور:

یکی از پرکاربرد‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات در حوزه برق صنعتی، کنتاکتور می‌باشد. کنتاکتور خود از بخش‌های مختلفی از جمله تیغه، محفظه، بوبین و همینطور رله حرارتی و تیغه کمکی تشکیل شده است. به کمک کنتاکتور می‌توان مدار‌های قدرت را از راه دور قطع و وصل نمود. از کنتاکتور به عنوان کلید الکترومغناطیسی در تابلو برق نیز استفاده می‌شود.

این قطعه اندازه‌های مختلفی دارد. سایز کوچک آن ولتاژ پایینی دارد. در مقابل، سایز بزرگ آن دارای ولتاژ‌های بالایی می‌باشد. کنتاکتور در وسایلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید با قطع و وصل شدن مدار، به طور مکرر خاموش و روشن شوند. کنتاکتور در مقایسه با کلیدهای دستی دارای مزایایی می‌باشد.

مزایای کنتاکتور به کلید دستی:

  • امکان فرمان اتوماتیک از چندین محل
  • دارای قابلیت اتصال به PLC
  • سرعت قطع و وصل بالا در عین حال استهلاک پایین
  • قطع مدار مصرف کننده در زمان قطع برق ( در این حالت نیاز به استارت مجدد می‌باشد، در نتیجه از خطراتی که ممکن است در اثر وصل ناگهانی برق به وجود آید، جلوگیری می‌شود.)
  • طول عمر بیشتر آن در مقایسه با دیگر تجهیزات برق صنعتی
  • ایمن‌تر و اقتصادی‌تر بودن آن

 

نمایندگی فروش انواع رله کنترل فاز، سه فاز، تنظیم، مدار، تک فاز، لطفا جهت استعلام خرید رله کنترل بار، سفارش، دریافت مشخصات فنی و دانلود کاتالوگ کلیک کنید

نمایندگی یونیتی در زمینهٔ مهندسی برق و تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می کند. با مراجعه به سايت ما می‌توانيد به راحتی و با اطمینان از اصالت کالا، خرید تجهیزات برق صنعتی مورد نظر خود را انجام دهید.
مرجع مقاله: بابا ادیسون

نمایش بیشتر