اخبار فرهنگی

آقای جنتی! می‌گفتید در «مارمولک» به روحانیت توهین شده، اما در مقابل مناظره‌ها ساکتید!

به گزارش خبرگزاری کردوار نیوز، در هنگامه‌ی پخش مناظرات تلویزیونی رقابت‌های دهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ۸۸، منوچهر محمدی تهیه‌کننده‌ی فیلم «مارمولک» در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با یادآوری واکنش‌ها و اعتراض‌های وی به فیلم مارمولک، از سکوت او در آن روزها و پس از اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره‌ی برخی روحانیون به‌شدت انتقاد کرد. در ادامه بخش‌هایی از این نامه را به نقل از روزنامه‌ی اعتماد به تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۸، صفحه‌ی ۱۶ می‌خوانید:

جناب آقای جنتی خاطر مبارک هست، حتما هست، زمانی که فیلم «مارمولک» ساخته شد جنابعالی بدون این‌که آن را دیده باشید و صرفا بر اساس شنیده‌ها، درباره‌ی آن‌چه گفتید؟ شما مارمولک را فیلمی موهن و زشت برشمردید، به تبع شما دیگر یاران و برخی از هم‌صنفان شما سازندگان آن را ضدانقلاب، عامل صهیونیست‌ها و باج‌بگیران کاخ سفید خطاب کردند و روسای دادگاه‌های وقت مشهد، اردبیل، تبریز و رشت در صدور حکم دستگیری و بازداشت با یکدیگر مسابقه گذاشته بودند… آن فیلم کدام شخصیت روحانی، کدام مسئول، کدام صاحب‌ قدرت را مگر نشانه‌ رفته بود که این‌چنین همه برآشفته شده بودید که فریاد وااسلاما، واروحانیتا بر آسمان رفته بود؟ این روزها جنابعالی اگر نه به عنوان یک شهروند، که حتما به عنوان ناظر بر انتخابات فیلم‌ها و مناظره‌های انتخاباتی را می‌بینید که باید ببینید به اقتضای شغلی که بابتش مسئولیت دارید. نظر مبارک‌تان چیست؟ آبروی روحانیت نمی‌رود؟! آبروی انقلاب به بازی گرفته نمی‌شود؟ سهم امام اسباب مسخره نمی‌شود و آبروی مسلمین (که از خون‌شان مهم‌تر است) اسباب کسب قدرت نمی‌شود؟!…

جناب آقای جنتی! میان گریه و گریه‌ی تلخ تفاوت است. من در زندگی سه بار تلخ گریسته‌ام: اول بار در پذیرش قطع‌نامه، بار دوم در رحلت جان‌سوز امام و بار آخر این شب‌ها با دیدن مناظره‌ها. مکرر گفته بودید در دفاع از نظارت استصوابی، که وسیله‌ای است تا نااهلان غریبه با انقلاب و امام از معبر انتخاب نفوذ نکنند و انقلاب و ارزش‌های آن را دچار استحاله نسازند. چه بر سر معبر تنگ نظارت استصوابی شما آمده است که گذرکنندگان از آن این‌چنین همه چیز را هُمَزه و لُمَزه می‌کنند؟ آبروی روحانیت، مسئولان، زن و مرد و صغیر و کبیر را این روزها چوب حراج می‌زنند و جنابعالی حتما در دفاع از دموکرسی و مردم‌سالاری زبان در نیام کشیده‌اید. قرار بود فوتبال ما رنگ فرهنگ و فرهنگ ما رنگ دیانت بگیرد ولی ظاهرا به مدد مدیریت شما دیانت ما هم رنگ، که چه عرض کنم، عین فوتبال ما شده است…

جنابعالی حتما نوه و نتیجه دارید، بد نیست فیلم مناظره‌های این شب‌ها را با آن‌ها ببینید. نسل سوم و چهارمی که نه امام را دیده نه روزهای سخت جنگ و نه بحران‌ها و حوادث این ۳۰ سال را، تا شاید شما هم چون ما و بسیاری از خانواده‌هایی که این روزها در مقابل دانشگاه به اصطلاح بزرگ اسلامی ایران قطرات درشت و سهمگین عرق شرم و حیا بر پیشانی و صورت‌شان نقش می‌بندد را شاهد باشید، وقتی در مقابل این پرسش قرار می‌گیرند که نتیجه‌ی انقلابی که به خاطرش آن همه خون‌های پاک ریخته شد، این بود. قلب دل‌سوزان انقلاب و امام از این بازی‌هایی که به نام افشاگری بر سر کوی و برزن است، جریحه‌دار است.

جناب آقای جنتی!

من تهیه‌کننده‌ی فیلم مارمولک هستم و به آن افتخار می‌کنم چراکه در آن فیلم دزد خرده‌پایی در هم‌جواری با لباس روحانیت متنبه می‌شود و در پایان دعا می‌کند این لباس به اهلش برسد. و شما تهیه‌ی کننده‌ی اصلی این فیلم‌های مناظره هستید که پاک‌دستان و پاک‌دامنانی روحانی متهم و محکوم به دزدی می‌شوند. وجدان‌های بیدار قضاوت کنند عمل استصوابی کدام است؟

۲۵۹۵۷

نمایش بیشتر