اخبار سلامتکسب و کار ایرانی

آیا نیکوتین موجود در ویپ سرطان زا است؟

در دهه های اخیر، سیگار الکترونیکی و ویپ به عنوان جایگزینی برای سیگار سنتی معرفی شده‌اند. این محصولات باعث شده‌اند تا بسیاری از افراد به جستجوی یک روش کمتر ضررآور و متناسب با سلامت خود برود. یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفته است، ارتباط این محصولات با سرطان است. در این مقاله، ما به بررسی این سؤال پرداخته‌ایم که آیا سیگار الکترونیکی و ویپ سرطان زا هستند یا خیر.

تعریف سیگار الکترونیکی و ویپ

سیگار الکترونیکی و ویپ، دستگاه‌هایی هستند که با استفاده از بخاری شامل نیکوتین و سایر ترکیبات شیمیایی، تنفس را شبیه‌سازی می‌کنند. این دستگاه‌ها از باتری برق تغذیه می‌شوند و بخاری که تولید می‌کنند، تنفس کردن دود سیگار سنتی را تقلید می‌کند.

مطالعات علمی درباره اثرات سیگار الکترونیکی و ویپ بر سلامت

تاکنون، تعداد محدودی مطالعه علمی درباره اثرات سیگار الکترونیکی و ویپ بر سلامت انجام شده است. برخی از این مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از سیگار الکترونیکی و ویپ ممکن است به مرور زمان منجر به مشکلاتی مانند التهاب ریه و آسم شود. همچنین، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از سیگار الکترونیکی و ویپ می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد تا بتوان نتایج قطعی‌تری درباره اثرات سلامت این محصولات به دست آورد.

آیا ویپ سرطان‌زا است؟ پاسخ کامل و دقیقی به این سوال نمی‌توان داد. زیرا دستگاه‌های ویپ یک پدیده نسبتاً جدید هستند و دانش ما در مورد اثرات بلندمدت آنها بر سلامتی در حال حاضر محدود است. لازم است که حداقل مطالعات کامل با دوره‌های پیگیری بیشتر از 5 سال انجام شود تا بتوان نظر دقیقی در مورد سیگار الکترونیکی و مضرات ویپ داد. اما در صورتی که هنگام خرید دستگاه‌های ویپ و مایع الکترونیکی از سایت فروش سیگار الکترونیکی، از برندهای معتبر و اورجینال استفاده کنید، قطعاً ضرر و زیان آن کاهش پیدا می‌کند. برای این منظور می‌توانید با کارشناسان روکوویپ در تمام مراحل انتخاب و خرید خود در ارتباط باشید.

اصول ویپینگ کردن

همانطور که محبوبیت سیگارهای الکترونیکی و دستگاه‌های ویپینگ روز به روز در حال افزایش است، بحث در مورد ایمنی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. چرا که در حال حاضر بیش از صدها هزار نفر برای رفع نیکوتین بدن خود به سمت استفاده از دستگاه‌های ویپینگ روی آورده‌اند.محبوبیت بیشتر این دستگاه‌ها به این امید است که مواد مضر موجود در سیگار در این دستگاه‌ها وجود ندارد و از پیامدهای استعمال دخانیات به دور هستند.

اما از آنجایی که روز به روز این محصولات در تنوع بالایی تولید می‌شوند، این سوال که آیا ویپ سرطان‌زا است؟ ایجاد می‌شود. قبل از اینکه پاسخ دقیقی به این سوال داده شود، باید اصول ویپینگ و اجزای آن را به درستی بشناسید تا با نحوه عملکرد آنها آشنا شده و متوجه نوع خطرات این دستگاه‌ها شوید.پس در ابتدا باید بگوییم سیگار الکترونیکی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ سیگار الکترونیکی دستگاهی است که با باتری کار می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد یک محلول بخار شده معروف به مایع الکترونیکی را استنشاق کند. این مایع با نام جویس در بازار معرفی می‌شود.

ترکیبات اصلی جویس شامل:

پروپیلن گلیکول

گلیسیرین گیاهی

طعم‌دهنده‌ها

درصد مشخصی از نیکوتین

است که این مایع توسط دستگاه ویپ به بخار تبدیل شده و کاربر بخار را به ریه انتقال می‌دهد. نیکوتین مورد نیاز در این مرحله وارد خون می‌شود.زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند از ویپینگ به عنوان تفریح یا جایگزین سیگار سنتی استفاده کنند، ابهامات بسیار زیادی برایشان به وجود می‌آید و البته دیگران هم در به وجود آمدن این ابهامات نقش موثری دارند.

یکی از این سوالات مهم این است که آیا ویپ سرطان‌زا است؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم ارتباط قطعی بین ویپینگ و سرطان وجود ندارد زیرا مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته هنوز جدید و نوظهور بوده و نتایج آزمایشات هم دقیق نیست.تا زمانی که مطالعات طولانی ‌مدت در مورد تاثیرات ویپینگ بر سلامتی و سرطان کامل نشود، نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد اما با توجه به ترکیبات مایع جویس و نحوه تبدیل آن به بخار، ممکن است که ویپ سرطان‌زا شود.در ادامه چند فاکتور برای ارزیابی خطر سرطان بالقوه ویپینگ را بررسی می‌کنیم:

1. محتوای نیکوتین

نیکوتین به تنهایی با افزایش خطر سرطان مرتبط است.مایعات الکترونیکی اغلب حاوی سطوح مختلفی از نیکوتین هستند.قرار گرفتن در معرض نیکوتین از طریق ویپینگ ممکن است به افزایش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.بهتر است از مایع جویس با حجم نیکوتین پایین یا بدون نیکوتین استفاده کنید.

2. طعم‌های مایع الکترونیکی

مایع الکترونیکی در دو دسته‌بندی طعم طبیعی و طعم مصنوعی قرار می‌گیرند.برخی از مواد طعم دهنده در مایع الکترونیکی سمیت بیشتری نسبت به سایر طعم دهنده‌ها دارند.به طور بالقوه این مایع‌ها خطر سرطان را افزایش می‌دهند.به عنوان مثال، استفاده از دیاستیل در مایعات الکترونیکی موجب بیماری‌های تنفسی جدی می‌شود.

3. نحوه ویپینگ

در صورتی که در ویپینگ زیاده‌روی کنید یا از بخار خیلی داغ در حجم زیاد استفاده کنید، قطعاً گرمای بخار می‌تواند به ریه، نای و گلو آسیب‌های زیادی وارد کند.برخی از این آسیب‌ها بسیار خطرناک بوده و ممکن است سرطان را هم به دنبال داشته باشد.

خطرات و مضرات ویپینگ

ویپینگ به عنوان جایگزین سیگارهای سنتی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در واقع، اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا برای ترک سیگار از دستگاه‌های الکترونیکی به نام ویپ استفاده کنند، زیرا نسبت به سیگار کشیدن روش سالم‌تری برای مصرف نیکوتین است.هنوز هیچ تحقیقات کاملی در مورد اینکه آیا ویپ سرطان زا است انجام نشده است. اما در همین بررسی‌های اولیه مشخص شده که اگر در مصرف دستگاه‌های الکترونیکی زیاده‌روی شود، می‌توانند برای سلامتی مضر باشند.

پس در پاسخ به این سوال که آیا ویپ ضرر دارد؟ باید بگوییم، در صورت استفاده صحیح و به اندازه، مزایای آن بسیار بیشتر از مضرات ویپ است. اگر در هنگام خرید سیگار الکترونیکی یک مجموعه معتبر مانند روکوویپ را در نظر بگیرید، قطعاً نحوه استفاده صحیح از این دستگاه‌ها را دریافت خواهید کرد و در نتیجه فقط از فواید آن بهره‌مند می‌شوید.

در ادامه به بررسی برخی از خطرات و مضرات ویپ بیش از اندازه می‌پردازیم:

بیماری‌های ریوی

استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است در درازمدت بیماری‌های ریوی به وجود بیاورد.از مهم‌ترین تاثیرات آن بر روی ریه می‌توان به برونشیت مزمن، آسم و کاهش عملکرد ریه اشاره کرد.در موارد بسیار نادر، ویپینگ منجر به برونشیولیت انسدادی می‌شود که این یک بیماری ریوی جدی است.

تاثیر ویپ بر سیستم ایمنی بدن

ممکن است در افکار عمومی، ویپ بر سیستم ایمنی بدن تاثیرات منفی زیادی بگذارد، اما در واقعیت این گونه نیست.

کشیدن یک پاکت سیگار یا قلیان با هزاران ماده سمی و افزودنی به شدت سیستم ایمنی را در مقابل ویروس‌ها ضعیف می‌کند.اما استفاده از ویپ به جهت تامین نیکوتین مورد نیاز، تاثیرات بسیار کمی بر روی سیستم ایمنی دارد و زمانی که حجم زیادی از نیکوتین مصرف شود، بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد.

بیماری‌های قلبی

نیکوتین تاثیرات منفی و مخربی بر قلب هم دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند حمله قلبی و بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهد.

تاثیر بر سلامت مغز

نیکوتین موجود در ویپ تاثیر مستقیم بر روی رشد مغز در افراد جوان دارد و در اغلب مواقع منجر به نقص‌های شناختی، کم شدن حافظه و توجه می‌شود.

خطر ابتلا به سرطان با ویپ

تا این بخش دریافتیم که استفاده بی‌رویه از ویپ ممکن است آسیب‌های زیادی به سلامتی افراد وارد کند، اما ممکن است برای بسیاری از افراد همچنان سوالات زیادی وجود داشته باشد، مانند: آیا ویپ سرطان زا است و چه سرطان‌هایی را ایجاد می‌کند؟در پاسخ به این سوالات باید بگوییم: به خودی خود ویپ سرطان زا نیست، اما در صورت استفاده بی‌رویه از دستگاه‌های ویپینگ و به کار بردن مواد غیر اورجینال و تقلبی با ترکیبات مضر، خطر ابتلا به سرطان با ویپ افزایش پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین سرطان‌هایی که ممکن است به این دلیل ایجاد شوند عبارتند از:

سرطان دهان

مواد شیمیایی موجود در بخارات ویپ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش بدهد.

سرطان ریه

تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت ویپینگ و ریه‌ها هنوز در حال انجام است، اما احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه در آینده وجود دارد.باور رایجی وجود دارد که ویپ بسیار ایمن‌تر از سیگارهای سنتی است. درست است که در بخار حاصل از ویپینگ هزاران ماده سمی و شیمیایی سیگار وجود ندارد، اما همین بخار ویپینگ هم می‌تواند به ریه و سایر بخش‌های بدن آسیب برساند.

گاهی اوقات استفاده از لوازم جانبی ویپ تا حد زیادی می‌تواند خطرات ناشی از گرمای زیاد بخار را کاهش بدهد، اما اگر به شکل بی‌رویه از آن استفاده کنید، قطعاً جواب این سوال که آیا ویپ سرطان زا است، مثبت می‌باشد.حقایقی که در مورد خطرات ویپینگ و ابتلا به سرطان وجود دارد، بسته به نوع افرادی که از آن استفاده می‌کنند، متفاوت است:

تاثیر ویپ بر افراد سیگاری

افراد سیگاری با جایگزین کردن سیگار با سیگار الکترونیکی تا حد زیادی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش بدهند، چرا که ترک سیگار با کمک ویپ می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی آنها به دنبال داشته باشد.

تاثیر ویپ بر افراد غیر سیگاری

تاثیر ویپ برای افراد غیر سیگاری مخرب بوده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، زیرا با شروع ویپینگ، این افراد حجم مشخصی از نیکوتین و مواد شیمیایی مضر را وارد بدن خود می‌کنند.

تاثیر ویپ بر افراد دیگر

تاثیر ویپ بر افراد دیگر که به هیچ عنوان از دستگاه‌های ویپ استفاده نمی‌کنند هم مضر است، زیرا دود دست دوم تمام مواد مضر را در خود دارد و پیامدهای زیادی برای سلامتی افرادی که در مجاورت دود دست دوم قرار می‌گیرند، دارد.

استفاده مطمئن و بهداشتی از سیگار الکترونیکی و ویپ

برای استفاده مطمئن و بهداشتی از سیگار الکترونیکی و ویپ، باید توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

خریداری محصولات با کیفیت: انتخاب محصولات با استانداردهای بالا و از منابع معتبر بسیار مهم است.استفاده از مایعات مرغوب: استفاده از مایعات با ترکیبات معتبر و مرغوبیت بالا به افزایش اطمینان از سلامت خود کمک می‌کند.

رعایت دستورالعمل‌ها: همیشه دستورالعمل‌های تولید کننده را درباره استفاده و نگهداری صحیح دستگاه‌ها دنبال کنید.

محدود کردن مصرف نیکوتین: در صورت استفاده از محصولات حاوی نیکوتین، مصرف آن را به حداقل ممکن محدود کنید.

اطلاعات به روز: با خواندن مطالب علمی و به‌روز درباره سیگار الکترونیکی و ویپ، از آخرین تحقیقات و راهنماهای بهداشتی آگاهی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

با توجه به تحقیقات موجود، هنوز نمی‌توان ادعا کرد که سیگار الکترونیکی و ویپ 100% سرطان زا هستند. با این حال، ترکیبات شیمیایی موجود در بخاری این محصولات ممکن است به برخی از بیماری‌های سرطانی مرتبط باشند. برای استفاده بهینه و بهداشتی از سیگار الکترونیکی و ویپ، رعایت توصیه‌ها و استفاده از محصولات با کیفیت بسیار مهم است.

 

نمایش بیشتر