اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

الکتروموتور در کجا استفاده می‌شود؟

در دنیای صنعتی و پیشرفته امروز هر طرف که سر بچرخانید، نوعی الکتروموتور به کار رفته است. از آشپزخانه منزل شما گرفته تا کارخانجات و صنایع سنگین همگی از الکتروموتورها به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت و گستردگی موضوع، فروشگاه و تعمیرگاه الکتروچکاپ درمورد کاربردهای الکتروموتور مقاله‌ای تدوین کرده است. با ما همراه باشید.

آموزش تعمیر الکتروموتور |انرژی |باتری

کاربردهای الکتروموتور

الکتروموتور دستگاهی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. همین تعریف مختصر به شما نشان می‌دهد که هر جا نیاز به حرکت باشد، الکتروموتورها حرف اول و آخر را می‌زنند. تقریباً همه جا الکتروموتور کارایی دارد. برای درک بهتر، کاربردهای الکتروموتور را در سه دسته کلی قرار داده‌ایم؛

  • مصارف شهری و خانگی

زمانی که نیکولا تسلا با تعریف اصول میدان مغناطیسی، بانی اختراع الکتروموتور شد، این حد از گستردگی را تصور نمی‌کرد. امروزه در تمامی منازل و آپارتمان‌ها الکتروموتورها نقش پررنگی دارند. برای درک بهتر موضوع به کولر آبی، پمپ آب و آسانسور منزل خود دقت کنید.

می‌توان از این هم جلوتر رفت. در یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، حتی ماکروویو و لپ تاب شما نیز الکتروموتورها به کار رفته‌اند. با این گستردگی، خدمات تعمیر الکتروموتور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. از سوی دیگر در تمامی خودروهای سطح شهر، دینام وجود دارد. در واقع دینام که وظیفه شارژ کردن باتری اتومبیل را بر عهده دارد، نوعی الکتروموتور است.

  • کارگاه‌ها و کارخانجات

در واقع الکتروموتورها ابتدا برای مصارف صنعتی ابداع شدند. در تمامی کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی از الکتروموتور استفاده شده است. مثلاً در یک کارخانه تولید کاشی و سرامیک، در تمامی فرآیندها یک الکتروموتور در کار است. از مرحله سنگ‌شکنی و ایجاد خاک اولیه برای تولید سرامیک در نظر بگیرید، تا استفاده از تسمه‌های نقاله. این کار را یک الکتروگیربکس انجام می‌دهد. حتی در مرحله پخت کاشی‌ها نیز یک الکتروموتور نقش اصلی را بازی می‌کند.

همچنین داخل کارخانه‌ها از هواکش صنعتی، سیستم‌های نوار نقاله، پمپ‌ها وکمپرسورها استفاده می‌شود که همگی با الکتروموتور فعالیت می‌کنند. در صنایع کاغذسازی و چوب‌بری نیز این مساله صدق می‌کند. معمولاً در این سطح به سیم‌پیچی الکتروموتور تک فاز و سه فاز نیاز است.

  • صنایع سنگین و نیمه سنگین

در صنایع سنگین و نیمه سنگین، تولیدات صنعتی وزن بسیار بالایی دارند. الکتروموتورها در این صنایع نیز اهمیت فراوانی دارند. این صنایع عبارتند از؛ صنایع کشتی‌سازی (دستگاه‌های نورد و پیشران کشتی‌ها)، فشرده‌سازی خطوط لوله و کاربردهای ذخیره سازی پمپی، توربین‌های به کار رفته در صنایع سد سازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع هوا فضا، صنایع تسلیحاتی و موشک سازی.

الکتروچکاپ مرکز تخصصی تعمیرات الکتروموتور

شما عزیزان می‌توانید برای سیم پیچی الکتروموتور تک فاز ، سرویس، عیب‎یابی و تعویض قطعات الکتروموتور به وبسایت الکتروچکاپ مراجعه فرمایید.

نمایش بیشتر