اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

انواع لوازم مه پاش و کاربرد آن‌ها

امروزه با کمک تکنولوژی می توان تغییرات زیادی در محیط ایجاد کرد که برای بشر مفید است. یکی از دستگاه هایی است که بسیار ساده کار می کند و می تواند دما و رطوبت محیط را تنظیم کند. این تکنیک ساده اما کاربردی امکان تولید محصولات کشاورزی در فصول مختلف و در نتیجه رفع نیازهای غذایی انسان را فراهم کرد. همچنین با افزایش رطوبت و کاهش دمای محیط، فضایی برای گردشگری و خوش خلقی در هر فصل ایجاد شد. در اقلیم های گرم با کمک پارک ها و مناطق سبز خاص ایجاد می شود و به این ترتیب آب و هوای معتدل و مطبوع را برای ساکنان این مناطق شبیه سازی می کند. به طور گسترده در صنعت و گردشگری استفاده می شود و ابزاری بسیار کاربردی محسوب می شود.

مه چیست؟

مه پاش چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که از نام آن پیداست، تجهیزات مه‌پاشی با همان سیستم مه‌گیر طبیعت کار می‌کنند. وقتی در یک محیط مه آلود هستید، قطرات آب را مستقیماً حس نمی کنید و فقط خنکی و رطوبت محیط را حس می کنید. دستگاه دارای مخزنی است که آب در آن ریخته شده و پس از کار بر روی آب وارد محیط می شود. البته آبی که وارد کل محیط می شود به صورت پودر بوده و اندازه قطرات آن به اندازه مه است. بنابراین باعث ایجاد رطوبت در محیط و افراد موجود در آن نمی شود. قطرات آب باعث افزایش رطوبت و خنک شدن محیط می شود. قطرات آب ظرفیت گرمایی بالایی دارند و این عامل دمای محیط را تا حد زیادی متعادل می کند.

بسته به کاربرد محیطی، دئودورانت ها، ضدعفونی کننده ها، سموم مایع و غیره نیز ممکن است به آب موجود در آن اضافه شود. بنابراین به صورت قطرات آب وارد محیط می شود.

سیستم نبولیزاسیون چگونه کار می کند؟

سیستم رطوبت ساز نازل کاربردهای زیادی دارد. نحوه کار سیستم به این صورت است که با افت فشار ناگهانی باعث تبخیر آب می شود. اندازه تقریبی ذرات آب در حدود 3 تا 20 میکرون است و به دلیل سبکی در هوا معلق بوده و رطوبت فضا را افزایش می دهد. ذرات آب را به طور یکنواخت در فضا پراکنده می کند و آب گرما را به محیط اطراف جذب و تبخیر می کند. به همین دلیل فضایی خنک با رطوبت مناسب ایجاد می کند. سیستم های آن به انواع زیر تقسیم می شوند:

از خانه

صنعتی

پروفایل

سیستم دود صنعتی

سیستم دیگری که بیشتر برای گلخانه ها استفاده می شود، سیستم نازل صنعتی است. تولید رطوبت و مه در این سیستم از طریق یک پمپ پرفشار برای تحت فشار قرار دادن محیط و چندین نازل کار می کند. آب با استفاده از پمپ فشار بالا به داخل مخزن آب کشیده و فشرده می شود. این آب به داخل شیلنگ مخصوص پمپ می شود. این فشار معمولاً روی سیستم آبیاری قابل تنظیم است. شیلنگ به نازل هایی متصل می شود که دارای سوراخ هایی به ضخامت 10 تا 30 میکرون می باشد. فشار آب پشت نازل باعث می شود که آب از سوراخ های کوچک عبور کند و با هوا مخلوط شود و مه ایجاد کند. از این نوع سیستم در گلخانه ها برای پرورش گل و گیاه، پارک ها و … استفاده می شود.

برق |بیمارستان |تابستان

سطح صدای کم و کیفیت خروجی بالا باعث می شود تا از این نوع نازل ها به خصوص در مکان های عمومی مانند پارک ها استفاده شود. می توان آن را با سنسورها و ترموستات های مختلف برای کنترل رطوبت، زمان و دما پیکربندی کرد. البته راه اندازی این سیستم کمی پیچیده تر از دو مورد قبلی است، اما آنقدرها هم سخت نیست و خودتان می توانید از عهده آن برآیید.

2 – لوازم جانبی نبولایزر – قیمت نبولایزر – مه پاش Fitco انگلیسی

انواع تجهیزات مه پاش و کاربرد آنها

همانطور که می بینید انواع مختلفی وجود دارد و هر کدام می توانند با سیستم عامل های مختلفی کار کنند. هر سیستم با توجه به عملکرد خود در محیط های مختلفی استفاده می شود و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین هر سه مدل موجود و مورد استفاده در بازار هستند. دستگاه های اسپری بسته به کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند که به دو دسته اصلی خانگی و صنعتی تقسیم می شوند.

مه پاش های نوع امام

همانطور که از نام آن پیداست کاربردهای محدودی دارد و در منازل و ادارات و محیط های کاری استفاده می شود. رطوبت و دمای محیط به ویژه برای کسانی که بیماری های پوستی، تنفسی، قلبی عروقی و … دارند بسیار مهم است. از سوی دیگر، محیط خانه یا محل کار ممکن است به گونه ای باشد که نیاز به ضدعفونی یا معطر شدن داشته باشد.

آنها معمولاً با سیستم های کم فشار کار می کنند و نیازی به برق ندارند. طرح های آنها می تواند از نظر زیبایی به دکوراسیون خانه کمک کند. رطوبت خنک ایجاد شده توسط محیط به تنفس بهتر کمک می کند، از بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می کند و در تابستان محیط را خنک می کند. اما اینها را می توان به روش های دیگری نیز استفاده کرد. برای رفع بوی محیط می توان دستگاه را با آب نصب کرد و در محیط پخش کرد. بوی خوش دئودورانت را بهتر می کند.

همچنین در صورت وجود مشکلات بهداشتی در محیط و یا ابتلا به بیماری های خاص جمعیت، می توان مواد ضدعفونی کننده مایع را وارد محیط کرد و این مواد را همراه با مولکول های آب ضد عفونی کرد. از این رو سیستم بسیار موثر و مفیدی در منازل، بیمارستان ها، محیط های اداری و … می باشد.

سیستم های خانگی متفاوت از سیستم های صنعتی طراحی شده اند و می توانند در رنگ ها و طرح های مختلف متناسب با سلیقه های مختلف تولید شوند. همچنین میزان مه خروجی از آنها متفاوت است و برخی مدل ها میزان مه خروجی از دستگاه را کنترل می کنند. بقیه لوازم مه پاش را از اینجا ببینید.

نمایش بیشتر