اقتصادیکسب و کار ایرانی

اهمیت تنوع رنگ در نمای شهری

نمای ساختمان و طراحی آن بخش بسیار مهمی از طراحی معماری می باشد. در طراحی نمای ساختمان علاوه بر قوانین و مقررات ملی ساختمانسازی و همچنین قوانین شهرداری مواردی است که طراح می تواند به صورت سلیقه ای و بسته به شرایط عمل کند.

انتخاب رنگ در نمای ساختمان نیز تا حدودی وابسته به انتخاب متریال طراح می باشد. امروزه در کلان شهری مانند تهران که قدم میزنیم انواع نماهای رومی، نمای کلاسیک، نمای مدرن و … را مشاهده می کنیم. که از ترکیب متریال های متنوعی ساخته شده اند. همچنین دارای پالت رنگی مخصوص به خود نیز هستند.

تاثیر اقلیم منطقه بر انتخاب رنگ

هر رنگ خاصیت و ویژگی های مخصوص به خود را دارد. از لحاظ روانشناسی رنگ در معماری تاثیراتی بر روحیه افراد میگذارد. اما از لحاظ فیزیکی هر رنگ دارای ویژگی هایی است. به طور مثال رنگ های تیره جاذب گرما هستند. رنگ های روشن منعکس کننده نور هستند. بنابراین در اقلیم های سردسیر رنگ های تیره بیشتر در نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند تا نور و گرمای خورشید را جذب کنند. بدین صورت در مصرف انرژی ساختمان نیز صرفه جویی می شود.

در هر اقلیم با توجه به میزان تابش خورشید، میزان بارش و رطوبت و وزش باد متریال مناسب برای ساختمان ها می توان انتخاب نمود. بارش و اشعه خورشید دو عاملی هستند که در فرسایش نمای ساختمان به شدت تاثیرگذارند. بنابراین می بایست در هر منطقه با توجه به شرایط جوی متریال مناسب ساختمان را تهیه نمود.

روانشناسی رنگ نمای ساختمان

روانشناسی رنگ نمای ساختمان نقش بسزایی در شکل دادن به احساسات ما نسبت به یک سازه خاص دارد. رنگ این قدرت را دارد که حس خاصی را برانگیزد، پیام ها را منتقل کند و فضایی کلی ایجاد کند، به عنوان مثال، رنگ نمای پر جنب و جوش و جسورانه ای مانند قرمز می تواند حس انرژی، قدرت و هیجان را القا کند و ساختمان را از محیط اطرافش متمایز کند. از سوی دیگر، رنگ‌های خاکی و طبیعی مانند سبز یا قهوه‌ای می‌توانند محیطی آرام و دلپذیر ایجاد کنند که اغلب با دوستی محیط‌زیست یا ارتباط با طبیعت همراه است.

برای معماران و طراحان تأثیرات روانی رنگ ها هنگام انتخاب رنگ نما باید در نظر گرفته شود زیرا می توانند بر نحوه درک، تعامل و احساس افراد در مورد یک ساختمان تأثیر بگذارند. با درک روانشناسی رنگ نما، متخصصان می توانند فضاهایی را ایجاد کنند که نه تنها از نظر زیبایی شناختی راضی کننده است، بلکه از نظر احساسی نیز با ساکنان و رهگذران ارتباط برقرار می کند.

سنگ نما سفید

در ابتدا باید این مورد بررسی شود که چه سنگ نمایی برای ساختمان شما مناسب می‌باشد. با توجه به سبک معماری بنا و کاربردی که آن بنا در آینده خواهد داشت می‌بایست رنگ سنگ و طرح نما را انتخاب کرد. در نماهای کلاسیک معمولاً از سنگ سفید بیشتر استفاده می‌شود در سبک‌های معماری اروپایی نیز بهترین انتخاب رنگ‌های روشن می‌باشد که از انواع مختلف آن می‌توان استفاده کرد. بیشتر ساختمان‌هایی که در کشور ساخته می‌شود از سبک رنسانس و تراورتن برای تزیین نمای ساختمان خود استفاده می‌کنند. سنگ نما باعث می‌شود ساختمان زیباتر دیده شود سنگ نما مانع نفوذ رطوبت و آلودگی به قسمت‌های داخلی ساختمان می‌شود و در نهایت نیز بر روی قیمت ساختمان بسیار مؤثر خواهد بود.

مشخصه­ های فنی نمای ساختمان

  • عایق بودن نسبت به سرما و گرما
     

    مصالح مختلف ساختمانی ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی ویژه مختلفی دارند و در نتیجه عملکرد متفاوتی خواهند داشت. یک سیستم نمای موفق، نمایی است که زیبایی و بهره ­وری انرژی را باهم داشته باشد. داشتن نمایی که عملکرد حرارتی خوبی داشته باشد مستقیماً مصرف انرژی را تحت تأثیر قرار می­دهد لذا در نمای ساختمان، استفاده از مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

  • عایق بودن نسبت به صوت
    نمای ساختمان می­تواند به عنوان یک عایق صوتی ایده­ ال و مناسب عمل کند. توجه به این ویژگی به خصوص برای ساختمان­ هایی که در شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری و یا در کنار مسیر گذراصلی واقع شده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.۱- مقاومت در برابر زلزله
    ۲- مقاومت در برابر ضربه
    ۳- مقاومت در برابر یخ زدگی
    ۴- مقاومت در برابر آتش سوزی
    ۵- مقاومت در برابر جداشدن و افتادن از نما
    ۶- انعطاف پذیر بودن در اجرای نما: مصالحی که بتوان آنها را در نماهای با اشکال هندسی متنوع (نماهای مدرن) بکار برد.
    ۷-سبک بودن
    ۸-قابل اجرا بودن در ساختمان های مرتفع

انرژی |ایران |ایرانی

نمای مدرن ساختمان

اگر دقت کرده باشید امروزه برای طراحی نما بیرونی از ترکیب دو یا چند نوع رنگ و طرح و مصالح استفاده می شود.طرح های افقی و عمودی به صورت منظم و یا بینظم نوعی زیبایی در این بخش ایجاد می کند. با تمام این نکات و بهره از ایده هایی که می بینید یک طراحی نما بیرونی ساختمان ویلایی و آپارتمانی شیک خواهید داشت .

همانطور که می دانید هزینه برای طراحی نما بهترین سرمایه گذاری در ساخت و ساز ساختمان است
زیرا طراحی یک نما جذاب و زیبا می تواند ارزش هر ساختمانی را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

از آنجا که طراحی و اجرای نما ساختمانهای مدرن اروپایی بسیار هزینه بر است
و بسیاری از آن ها با شرایط اقلیمی و مصالح پر کاربرد در ایران همخوانی ندارد بهتر است
برای الگو برداری نما ساختمان از عکس ها و طرح های نما ساختمانهای ایرانی الگوبرداری کنیم.
در طراحی نماهای ایرانی نیز تفاوت در هزینه و موقعیت های جغرافیایی وجود دارد اما کاملا واضح است به راحتی می توان از ایده ها و طرح های نمای ایرانی الگوبرداری  کرد تا به موفقیت نزدیکتر شد.

نمایش بیشتر