اقتصادی

بیشترین جمعیت داوطلبان شبه‌دار از کنکوری‌های ۱۴۰۰ بودند 

رئیس سازمان سنجش در برنامه زنده تلوزیونی: 

آموزش |علم |فناوری

رئیس سازمان سنجش گفت: بیشترین جمعیت داوطلبان شبه‌دار، کنکوری‌های ۱۴۰۰ بودند که این وضعیت نامطلوب از سال ۹۷ شروع شد.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در برنامه زنده تلوزیونی اظهار کرد: در سال ۸۴ یک قانونی از به علت تقلب گسترش یافته همان سال تصویب شد؛ چرا که صبح روز آزمون سوالات از محل حوزه خارج شد، در صورتی که صبح روز آزمون سوالات از مسیر کنترل و هدایت و نظارت شده به میز داوطلب می رسد. 

وی افزود: روز پس از حکم بنده در سازمان به این نتیجه رسیدم که چرا زیر ساخت را ریشه‌کن نمی‌کنیم و جلوی تقلب را نمی‌گیریم، ریشه تقلب تا سال ۸۸ کنده شد؛ چرا که دفترچه‌ها طوری طراحی شده بود که تقلب به حداقل کاهش یابد و رعایت این مسئله تقلب را سال به سال کمتر کرد و این روند با کار مجدد بنده در سازمان سنجش با کمیسیون اصل ۹۰ همراه شد و ۲۸۰۰ داوطلب به عنوان شبه‌دار کنکور تا قبل از سال ۱۴۰۰ مطرح شد. 

پورعباس تصریح کرد: طبق قانون مجلس هر آزمونی دارای دو فصل تقلب بر حسب ماده ۱۰ و ۱۱ است که ماده ۱۱ شبهه را مشخص می‌کند و در این ماده تا ظرف ۴ ماه باید تکلیف داوطلب مشخص شود که یا رفع شبه یا محکوم می شود. 

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: بیشترین جمعیت داوطلبان شبه دار، کنکوری های ۱۴۰۰ بودند که این وضعیت نامطلوب از سال ۹۷ شروع شد و به آقایان قول رسیدگی مجدد پرونده ها را دادیم و آن را اجرایی کردیم و به این نتیجه رسیدم که انتهای مسیر معلوم نیست، در حال حاضر دنیا در عصر تکنولوژی است و تصمیم گرفتیم که آزمون های کاغذی کنار گذاشته شوند و آزمون الکترونیکی جایگزین شوند. 

وی گفت: از ۴ شبه‌ای که وارد می‌کنیم باید ۲ مصداق داشته باشیم تا به پرونده ورود پیدا کنند و مشاهده کردیم که حجم وسیعی از افراد با گزارشات مردمی شبه دار شناخته شدند که در انتهای دولت دوازدهم این سامانه بدون سند راه اندازی شد و آن موضوع تنها ادعا بود و راستی آزمایی نشده بودند، برخی متقلب واقعی با متقلبان خیالی ترکیب شده بودند و یک نامه روی گزارش مردمی بود که شبه را نشان می‌داد به همیت علت بررسی کردیم که ۱۰۳۷ نفر را به عنوان متقلب از نظر مردم شناسایی کردیم، درصورتی که آنها هیچ مشکل تقلبی نداشتند و هیئت به آن ها حکم عدم ورود به دانشگاه داد و سپس مشکل رفع شد. 

پورعباس ادامه داد: در گروه دوم داوطلبان شبه‌دار کنکور که تبرئه شده بودند به دانشگاه بازگشتند. در کنکور ۱۴۰۱ تعداد ۸۵۱ وسیله الکترونیکی تقلب را از داوطلبان گرفتیم که در گوش خود مخفی کرده بودند تا جواب‌ها را دریافت کنند.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.