کسب و کار ایرانی

تاثیر سوشال مدیا بر پشتیبانی مشتری در تجارت الکترونیک

این خبر شامل این عناوین است مخفی

تاثیر سوشال مدیا

استراتژی سوشال مدیا خلاصه‌ای از همه چیزهایی است که قصد دارید انجام دهید و امیدوارید در رسانه‌های اجتماعی به آن برسید. این اقدامات شما را هدایت می‌کند و به شما امکان می‌دهد بدانید که آیا در حال موفقیت هستید یا شکست. هرچه استراتژی شما دقیق‌تر باشد، موثرتر خواهد بود. بهتر است آن را مختصر نگه دارید. آن را آنقدر بلند و گسترده نکنید که اندازه‌گیری آن دست نیافتنی یا غیرممکن باشد. در این مطلب، ما شما را از طریق یک برنامه ۹ مرحله‌ای راهنمایی می‌کنیم تا خودتان یک استراتژی سوشال مدیا برنده ایجاد کنید.

استراتژی سوشال مدیا چیست؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی روش استفاده از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی برای فروش یا تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات است.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به کسب و کارها کمک می‌کند:

استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

استراتژی سوشال مدیا سندی است که اهداف رسانه‌های اجتماعی، تاکتیک‌هایی را که برای دستیابی به آن‌ها استفاده می‌کنید و معیارهایی که برای اندازه‌گیری پیشرفت خود دنبال می‌کنید، مشخص می‌کند.

استراتژی سوشال مدیا شما همچنین باید تمام حساب‌های رسانه‌های اجتماعی موجود و برنامه‌ریزی‌شده شما را به همراه اهداف خاص برای هر پلتفرمی که در آن فعال هستید فهرست کند. این اهداف باید با استراتژی بازاریابی دیجیتال بزرگ‌تر کسب و کار شما هماهنگ باشد.

در نهایت، یک برنامه رسانه اجتماعی خوب باید نقش‌ها و مسئولیت‌های درون تیم و سرعت گزارش‌دهی شما را مشخص کند.

نحوه نوشتن استراتژی سوشال مدیا

در ادامه نحوه ایجاد استراتژی سوشال مدیا را به شما آموزش می دهیم.

مرحله 1. اهداف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را انتخاب کنید که با اهداف تجاری هماهنگ باشد

اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی سوشال مدیا برنده، تعیین اهداف خود است. بدون اهداف، هیچ راهی برای اندازه گیری موفقیت و بازگشت سرمایه (ROI) ندارید .

هر یک از اهداف شما باید این باشد:

این چارچوب هدف SMART است. این اقدامات شما را هدایت کرده و اطمینان حاصل می‌کند که به نتایج واقعی تجاری منجر می‌شود.

در اینجا یک مثال از یک هدف SMART آورده شده است:

ما از توییتر برای پشتیبانی از مشتری استفاده خواهیم کرد و میانگین نرخ پاسخ خود را تا پایان سه ماهه به کمتر از دو ساعت کاهش خواهیم داد.

ردیابی معیارهای بیهوده مانند تعداد فالوورها و لایک‌ها آسان، اما اثبات ارزش واقعی آنها دشوار است. در عوض، روی مواردی مانند تعامل، کلیک و نرخ تبدیل تمرکز کنید.

ممکن است بخواهید اهداف متفاوتی را برای شبکه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی یا حتی استفاده‌های متفاوت برای هر شبکه دنبال کنید.

به عنوان مثال، اگر از لینکدین برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده می‌کنید، میزان کلیک را اندازه‌گیری کنید. اگر اینستاگرام برای آگاهی از برند است، ممکن است تعداد بازدیدهای استوری اینستاگرام را ردیابی کنید. و اگر در فیس بوک تبلیغ می‌کنید، هزینه به ازای کلیک (CPC) یک معیار موفقیت رایج است.

اهداف رسانه‌های اجتماعی باید با اهداف کلی بازاریابی شما هماهنگ باشد. با نوشتن حداقل سه هدف برای رسانه‌های اجتماعی، یک استراتژی سوشال مدیا موفق را شروع کنید.

مرحله 2. هر چیزی که می‌توانید در مورد مخاطبان خود بیاموزید

دانستن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی را می خواهند در رسانه‌های اجتماعی ببینند بسیار مهم است. به این ترتیب می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که آن‌ها دوست داشته باشند، در مورد آن نظر بدهند و به اشتراک بگذارند. همچنین اگر می‌خواهید فالوورهای شبکه‌های اجتماعی را به مشتریان کسب‌وکار خود تبدیل کنید، داشتن پرسونای مخاطب بسیار مهم است.

وقتی نوبت به مشتری هدف شما می‌رسد، باید موارد زیر را بدانید:

طرفداران، فالوورها و مشتریان خود را به عنوان افرادی واقعی با خواسته‌ها و نیازهای واقعی بشناسید و بدانید که چگونه آنها را در رسانه‌های اجتماعی هدف قرار دهید و درگیر کنید.

اعداد نشان می دهد که بزرگ‌ترین جمعیت سنی فیس بوک در واقع 30 تا 49 سال است. تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه فالوورهای شما چه کسانی هستند، کجا زندگی می‌کنند و نحوه تعامل آن‌ها با برند شما در رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد. این بینش به شما امکان می‌دهد استراتژی خود را اصلاح کنید و مخاطبان‌تان را بهتر هدف قرار دهید.

Jugnoo، یک سرویس مشابه اوبر برای ریکشاهای خودکار در هند، از فیس‌بوک آنالیتیکس استفاده کرد تا متوجه شود که 90 درصد از کاربرانش که مشتریان دیگر را ارجاع داده‌اند بین 18 تا 34 سال سن دارند و 65 درصد از آن گروه از اندروید استفاده می‌کنند. آنها از این اطلاعات برای هدف قرار دادن تبلیغات خود استفاده کردند که در نتیجه هزینه هر ارجاع 40 درصد کاهش یافت.

مرحله 3. رقبای خود را بشناسید

این شانس با شما است که رقبای‌تان در حال حاضر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، و این بدان معناست که شما می‌توانید از کاری که آنها انجام می دهند یاد بگیرید.

تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید

تجزیه و تحلیل رقابتی به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید رقیب‌تان چه کسی است و چه کاری را به خوبی انجام می‌دهد. شما درک خوبی از آنچه در صنعت خود انتظار می‌رود به دست خواهید آورد، که به شما کمک می کند تا اهداف رسانه‌های اجتماعی خود را تعیین کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا فرصت‌ها را شناسایی کنید.

شاید یکی از رقبای شما مثلاً در فیس‌بوک مسلط باشد، اما تلاش کمی برای توییتر یا اینستاگرام انجام داده باشد. پس بهتر است از این پلتفرم‌ها برای جذب بیشتر کاربران استفاده کنید.

از گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

گوش دادن اجتماعی راه دیگری برای زیر نظر گرفتن رقبای خود است. نام شرکت رقیب، دسته حساب‌ها و سایر کلمات کلیدی مرتبط را در رسانه‌های اجتماعی جستجو کنید. آنچه را که آنها به اشتراک می‌گذارند و دیگران در مورد آنها چه می گویند پیدا کنید.

همانطور که ردیابی می‌کنید، ممکن است متوجه تغییراتی در نحوه استفاده رقبا و رهبران صنعت خود از رسانه‌های اجتماعی شوید.ممکن است با روندهای جدید و هیجان‌انگیز روبرو شوید. یا، ممکن است یک پست یا کمپین خاص را مشاهده کنید که واقعاً به پیشبرد اهداف شما کمک می‌کند.

از این نوع اطلاعات برای اطلاع رسانی استراتژی سوشال مدیا خود استفاده کنید.

مرحله 4. حسابرسی رسانه‌های اجتماعی را انجام دهید

اگر در حال حاضر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، تلاش‌های خود را تاکنون بررسی کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:

هنگامی که این اطلاعات را جمع‌آوری کردید، آماده خواهید بود که در مورد راه‌هایی برای بهبود فکر کنید.

حسابرسی شما باید تصویر واضحی از هدف هر یک از حساب‌های اجتماعی شما ارائه دهد. اگر هدف یک حساب کاربری مشخص نیست، به این فکر کنید که آیا ارزش نگه داشتن آن را دارد یا خیر.

برای کمک به تصمیم‌گیری، سوالات زیر را از خود بپرسید:

پرسیدن این سوالات سخت استراتژی سوشال مدیا شما را متمرکز نگه می‌دارد.

به دنبال حساب‌های جعلی باشید

در طول بررسی، ممکن است با استفاده از نام کسب و کار یا نام محصولات خود، حساب‌های جعلی را کشف کنید. این جعل‌کنندگان می‌توانند برای برند شما مضر باشند. هرگز توجه نکنید که دنبال‌کنندگانی را جذب می‌کنند که باید متعلق به شما باشند. پس آن‌ها را گزارش دهید.

ممکن است بخواهید حساب‌های خود را نیز تأیید کنید تا مطمئن شوید طرفداران شما می‌دانند که با شمای واقعی سروکار دارند.

مرحله 5. راه اندازی حساب‌ها و بهبود پروفایل‌ها

تصمیم بگیرید که از کدام شبکه‌ها استفاده کنید

همانطور که تصمیم می‌گیرید از کدام شبکه های اجتماعی استفاده کنید، باید استراتژی خود را برای هر کدام نیز تعریف کنید.

آنجلا پورکارو، مدیر رسانه‌های اجتماعی  Benefit Cosmetics، به eMarketer گفت: برای آموزش‌های آرایشی ما از پلتفرم‌های Snapchat و Stories اینستاگرام استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر، توییتر برای خدمات مشتری تعیین شده است.

نکته حرفه‌ای: برای هر شبکه یک بیانیه بنویسید. اعلان یک جمله‌ای برای تمرکز شما بر روی یک هدف خاص موثر است. به عنوان مثال: ما از توییتر برای پشتیبانی مشتری استفاده خواهیم کرد تا حجم ایمیل و تماس‌ها را کاهش دهیم.

هنگامی که تصمیم گرفتید روی کدام شبکه‌ها تمرکز کنید، نوبت به ایجاد پروفایل‌های خود می‌رسد. شما می‌توانید پروفایل موجود را بهبود ببخشید تا با استراتژی شما هماهنگ شوند.

مرحله 6. از رقبای خود الهام بگیرید

در حالی که مهم است که نام تجاری شما منحصر به فرد باشد، هنوز هم می‌توانید از سایر مشاغلی که در شبکه‌های اجتماعی عالی هستند الهام بگیرید.

داستان‌های موفقیت رسانه‌های اجتماعی

مطالعات موردی می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را به شما ارائه دهد که می‌توانید آن‌ها را در طرح رسانه‌های اجتماعی خود اعمال کنید.

حساب‌ها و کمپین‌های برنده جایزه

همچنین می‌توانید برندگان جوایز فیس‌بوک یا سایر پلتفرم‌ها بررسی کنید.

برندهای مورد علاقه شما در شبکه‌های اجتماعی

از دنبال کردن چه کسانی در شبکه‌های اجتماعی لذت می‌برید؟ چه کاری انجام می‌دهند که افراد را وادار می کند تا محتوای‌شان را به اشتراک بگذارند؟

به عنوان مثال، نشنال جئوگرافیک یکی از بهترین‌ها در اینستاگرام است که تصاویری خیره کننده را با زیرنویس‌های جذاب ترکیب می‌کند.

سپس Shopify وجود دارد. این برند تجارت الکترونیک از فیس‌بوک برای نمایش استوری‌های مشتری و مطالعات موردی استفاده می‌کند.

و Lush Cosmetics یک نمونه عالی از خدمات برتر مشتری در توییتر است. آنها از 280 کاراکتر خود برای پاسخ به سؤالات و حل مشکلات به روشی بسیار جذاب و با نام تجاری استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که هر یک از این حساب‌ها صدا، لحن و سبک ثابتی دارند. این نکته کلیدی است تا مردم بدانند چه چیزی از فید شما انتظار دارند. یعنی چرا باید دنبال‌تان بیایند؟ چه سودی برای آن‌ها دارد؟

از فالوورهای خود بپرسید

شما می‌توانید از فالوورهای خود نیز الهام بگیرید. ببینید که مشتریان هدف شما به صورت آنلاین در مورد چه چیزی صحبت می کنند؟ در مورد خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها چه می‌توانید بیاموزید؟

اگر کانال‌های اجتماعی دارید، می‌توانید از فالوورهای خود بپرسید که از شما چه می‌خواهند. فقط مطمئن شوید که آنچه را که آنها می‌خواهند انجام داده و تحویل می‌دهید.

مرحله 7. یک تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید

به اشتراک‌گذاری محتوای عالی البته ضروری است، اما به همان اندازه مهم است که برنامه‌ای برای زمانی که محتوا را به اشتراک می‌گذارید، داشته باشید تا حداکثر تأثیر را به وجود آورد.

تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی شما همچنین باید زمانی را که برای تعامل با مخاطبان صرف می‌کنید در نظر بگیرد (اگرچه باید اجازه تعامل خود به خود را نیز بدهید).

برنامه ارسال خود را تنظیم کنید

تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی شما تاریخ‌ها و زمان‌هایی را که در آن انواع محتوا را در هر کانال منتشر می‌کنید فهرست می‌کند. این مکان عالی برای برنامه‌ریزی تمام فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی شما است – از تصاویر، اشتراک‌گذاری لینک، و اشتراک‌گذاری مجدد محتوای تولید شده توسط کاربر گرفته تا پست‌ها و ویدیوهای وبلاگ. این شامل پست‌های روزانه و محتوای کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی نیز است.

تقویم شما همچنین تضمین می‌کند که پست‌هایتان با فاصله مناسب و در بهترین زمان برای ارسال منتشر شوند.

مطمئن شوید که استراتژی محتوایی و تقویم شما بیانیه‌ای را که به هر پروفایل اجتماعی اختصاص داده‌اید منعکس می‌کند، به طوری که هر چیزی که پست می‌کنید برای حمایت از اهداف تجاری شما کار می‌کند.

ممکن است تصمیم بگیرید که:

قرار دادن این نوع پست‌های مختلف در تقویم محتوای خود، ترکیب مناسبی را برای استراتژی سوشال مدیا شما تضمین می‌کند.

اگر از صفر شروع می‌کنید و مطمئن نیستید که چه نوع محتوایی را پست کنید ، قانون 80-20 را امتحان کنید :

همچنین می‌توانید قانون بازاریابی محتوای رسانه‌های اجتماعی را امتحان کنید:

اگر استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را از ابتدا شروع می‌کنید، ممکن است متوجه نشده باشید که هر چند وقت یک‌بار در هر شبکه برای حداکثر تعامل پست ارسال کنید.

اگر بیش از حد مکرر پست کنید، خطر آزار مخاطبان خود را دارید. اما، اگر خیلی کم پست کنید، به نظر می‌رسد که ارزش دنبال کردن را ندارید.

با این توصیه‌ها ارسال پست را شروع کنید:

نکته حرفه‌ای: هنگامی که تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی خود را برنامه‌ریزی کردید، از یک ابزار زمان‌بندی برای آماده سازی پیام‌ها از قبل به جای به روز رسانی مداوم در طول روز استفاده کنید.

مرحله 8. محتوای قانع کننده ایجاد کنید

بیانیه‌هایی که برای هر کانال در مرحله 5 ایجاد کردید را به خاطر دارید؟ خب، وقت آن است که کمی عمیق‌تر پیش برویم، مثال‌هایی از نوع محتوایی که برای انجام ماموریت خود در هر شبکه ارسال می‌کنید، ارائه دهید.

ایده در اینجا این است که:

در حالت ایده‌آل، انواع محتوا تولید می‌کنید که هم برای شبکه و هم برای هدفی که برای آن شبکه در نظر گرفته‌اید، مناسب هستند.

به عنوان مثال، اگر کانالی را عمدتاً برای پشتیبانی مشتری تعیین کرده‌اید، نمی‌خواهید زمان خود را برای ارسال ویدیوهای آگاهی از برند در توییتر تلف کنید. همچنین نمی‌خواهید تبلیغات ویدیویی شرکت را در  TikTok پست کنید، زیرا کاربران انتظار دارند ویدیوهای کوتاه و بدون اتلاف وقت را در آن پلتفرم ببینند.

ممکن است در طول زمان آزمایش شود تا بفهمیم کدام نوع محتوا در کدام نوع شبکه بهتر عمل می‌کند، بنابراین خود را برای به‌روزرسانی مکرر این بخش آماده کنید.

مرحله 9. عملکرد را دنبال کنید و استراتژی رسانه های اجتماعی خود را بر اساس آن تنظیم کنید

استراتژی سوشال مدیا یک سند بسیار مهم برای کسب و کار شما است و نمی‌توانید تصور کنید که در اولین تلاش دقیقاً به آن دست خواهید یافت. همانطور که شروع به اجرای برنامه خود کرده و نتایج خود را پیگیری می کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از استراتژی‌ها آنطور که پیش‌بینی می‌کردید کار نمی‌کنند، در حالی که برخی دیگر حتی بهتر از حد انتظار عمل می‌کنند.

به معیارهای عملکرد نگاه کنید

علاوه بر تجزیه و تحلیل در هر شبکه اجتماعی (مرحله 2 را ببینید)، می‌توانید از پارامترهای UTM برای ردیابی بازدیدکنندگان اجتماعی در وب سایت‌تان استفاده کنید، بنابراین می‌توانید دقیقاً ببینید که کدام پست‌های اجتماعی بیشترین ترافیک را به وب سایت شما می‌آورند.

دوباره ارزیابی کنید، آزمایش کنید و همه آن را دوباره انجام دهید

هنگامی که این داده‌ها شروع به ورود کردند، از آن برای ارزیابی مجدد استراتژی خود به طور منظم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از این اطلاعات برای آزمایش پست‌های مختلف، کمپین‌های بازاریابی اجتماعی و استراتژی‌ها در برابر یکدیگر استفاده کنید. آزمایش مداوم به شما امکان می‌دهد بفهمید چه چیزی موثر است و چه چیزی مفید نیست، بنابراین می‌توانید استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود را در زمان واقعی اصلاح کنید.

باید حداقل هفته‌ای یک بار عملکرد همه کانال‌های خود را بررسی کنید و با اصول گزارش‌دهی رسانه‌های اجتماعی آشنا شوید تا بتوانید رشد خود را در طول زمان پیگیری کنید.

استراتژی اینستاگرام

با توجه به اینکه این پلتفرم چقدر تکامل یافته و رشد کرده است، اکنون بهترین زمان برای تجدید نظر در استراتژی بازاریابی اینستاگرام است. برای برندهایی که عمدتاً علاقه‌مند به افزایش فروش از طریق این رسانه اجتماعی هستند، ۱۱ نکته کاربردی را در زیر ذکر کرده‌ایم.

نکات استراتژی تولید محتوای اینستاگرام

اولین نکته: چه پستی باید ارسال کنید؟

پست‌های مرتبط با محصول از محبوب‌ترین انواع محتوا در اینستاگرام هستند.

اگرچه برندها به وضوح می‌خواهند از ارسال هرزنامه به دنبال‌کنندگان خود جلوگیری کنند، اما نباید از نمایش محصولات خود غافل باشند.

همانطور که ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد، همه چیز در مورد ارائه محتوای باکیفیت و خلاقانه است. با ارسال عکس‌های ساده و بی‌جان از محصول، برند شما جذابیت زیادی نخواهد داشت. علاوه بر عکس‌ها، ویدیوها قطعاً باید بخشی از استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما نیز باشند. فیلم‌های به‌سبک بومرنگ، ریلز و … جذاب و سرگرم‌کننده هستند.

۲. خلاقیت داشته باشید

برندها باید تلاش کنند تا هر چه زودتر علامت تجاری یا همان تیک آبی را در اینستاگرام به دست آورند. یکی از راهکارهای به دست آوردن تیک آبی، داشتن خلاقیت است. تنها با داشتن خلاقیت می‌توان به تعداد زیادی فالوور دست یافت که این یکی از راه‌های کسب تیک آبی است. برای انجام این کار، در اینجا یک نمونه سریع از ابزارهای بازاریابی اینستاگرام برای افزایش خلاقیت آورده شده است:

۳. پست های خود را با هشتگ های مناسب ارسال کنید

هشتگ‌ها و اینستاگرام دست به دست هم می‌دهند تا پست شما دیده شود.

هشتگ‌ها نه تنها فالوورهای جدید را قادر می‌سازد تا محتوای شما را کشف کنند، بلکه دیگران را نیز تشویق می‌کند تا پست‌های مرتبط با برند شما را به اشتراک بگذارند. با تبلیغ هشتگ خود از طریق محتوا و بیوگرافی اینستاگرام، طرفداران راهی برای به اشتراک گذاشتن محصولات و خلاقیت‌های شما خواهند داشت.

۴. محتوای تولید شده توسط کاربر را مدیریت و تبلیغ کنید

این یک نکته بزرگ است.

عکس‌های به اشتراک گذاشته شده مشتری از دیدگاه بازاریابی طلای خالص هستند. پر کردن تقویم محتوای خود با محتوای تولید شده توسط کاربر یکی از بهترین راه‌ها برای فروش محصول و برند شما به طور گسترده به مخاطبان اینستاگرام است.

کشف این عکس‌ها “به صورت دستی” ممکن اما زمان‌بر است. اگر می‌خواهید UGC  را به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود به‌گونه‌ای که مقیاس‌پذیر باشد نشان دهید، به ابزاری مانند مجموعه اجتماعی PowerReviews نیاز دارید.

۵. فروش با استوری اینستاگرام

اگر نوع محتوایی وجود داشته باشد که در حال حاضر بر اینستاگرام غالب است، آن محتوا استوری است.

با بیش از 500  میلیون کاربر روزانه، استوری‌ها دیگر فقط یک چیز جدید برای برندهای تجارت الکترونیک و خرده‌فروشان نیستند.

داستان‌ها به برندها آزادی خلاقانه زیادی در زمینه تبلیغ محصولات ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، ShopDisney  دنبال کنندگان را تشویق می کند تا از طریق ویژگی  “see more” استوری که کاربران را مستقیماً به صفحه محصول می‌برد، انگشت خود را به سمت بالا بکشند.

به خاطر داشته باشید که تعداد زیادی ویژگی و برچسب جدید به طور مداوم برای Stories منتشر می‌شود. هوشمندانه است که خود را با این ویژگی‌های جدید به‌روزرسانی کنید تا همواره مشتریان‌تان را راضی نگه دارید.

۶. صفحات فرود مخصوص اینستاگرام ایجاد کنید

اینستاگرام به برندها این امکان را می‌دهد که یک لینک پیوند در قسمت بیوگرافی خود ایجاد کنند تا ترافیک را مستقیماً از پلتفرم به وب سایت‌شان منتقل نمایند.

توصیه می‌کنیم این امکان را هدر ندهید. به عنوان مثال، فقط یک لینک را در بیو اینستاگرام خود منتشر نکنید. انجام این کار توانایی شما را برای ارزیابی رفتار یا ترافیک اجتماعی یا ROI استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما محدود می‌کند. شما باید مطمئن شوید که صفحات مقصد شما برای پایگاه کاربران عمدتاً موبایلی اینستاگرام بهینه شده است.

دقیقاً به همین دلیل است که بسیاری از برندها صفحات فرود مخصوص اینستاگرام یا حداقل صفحات فرود بهینه شده برای موبایل را تبلیغ می کنند. مزیت در اینجا دو جنبه است: شما یک تجربه خرید ممبر یکپارچه برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنید و فرصتی برای اندازه‌گیری میزان تبدیل فالوورهای اینستاگرام خود دارید.

۷. محبوب‌ترین محصولات خود را از طریق اینستاگرام تبلیغ کنید

وقتی استراتژی بازاریابی ارگانیک اینستاگرام خود را کنترل کردید، تبلیغات پولی نباید خیلی عقب بماند.

پلتفرم تبلیغات اینستاگرام که به شما امکان می‌دهد مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید و تبلیغات خود را مقیاس بندی کنید، به ویژه برای برندهای تجارت الکترونیک و خرده فروشی ارزش کاوش را دارد.

یکی از برندهایی که به خوبی از تبلیغات استوری اینستاگرام استفاده می‌کند، saint-chic  است. این شرکت کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد و قدرت تبلیغات Stories و توانایی آن‌ها در جذب کاربران را با محتوای عالی نشان می‌دهد.

۸. تقویت روابط با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام که یک شکل معتبرتر از تبلیغات پولی است، به دلایلی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کار با اینفلوئنسرها به برندها این امکان را می‌دهد تا چهره‌ای انسانی به برند خود نشان دهند و در عین حال خود را به مخاطبان کاملاً جدید معرفی کنند. بررسی کنید حتی برندهای بزرگی مانند Skechers برای تبلیغ محصولات خود به اینفلوئنسرها متکی هستند.

۹. در دفعات ارسال خود تجدید نظر کنید

برای به حداکثر رساندن فروش بالقوه خود از اینستاگرام، برای برندها مهم است که به طور منظم پست ارسال کنند.

این به معنای ارسال روزانه حداقل یک پست به جای تلقی اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم ثانویه است. علاوه بر این، بهتر است پست‌ها را زمانی ارسال کنید که مخاطبان شما بیشترین مشارکت را دارند.

در حالی که نرخ‌های تعامل بر اساس مکان و صنعت کسب‌وکار شما متفاوت است، داده‌های Sprout Social می‌تواند ایده‌ای کلی از زمان‌های «ایده‌آل» برای انتشار محتوا به شما بدهد.

۱۰. اینستاگرام خود را در همه جا تبلیغ کنید

به جای پنهان کردن اینستاگرام خود از مشتریان بالقوه، باید حضور خود را با صدای بلند و واضح نشان دهید.

به عنوان مثال، فرض کنید در حال حاضر فالوورهای قابل توجهی در فیس بوک، توییتر یا پینترست دارید. ارسال محتوای خود به صورت متقابل و مناسب سازی آن برای شبکه‌های دیگر یک بازی کاملاً منصفانه است. یعنی اگر یک مطلبی را در اینستاگرام پست می‌کنید، آن را با کمی اصلاحات و تغییر در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز ارسال کنید.

۱۱. به مشتریان خود گوش دهید

این ممکن است به طرز چشمگیری بدیهی به نظر برسد، اما قطعاً ارزش ذکر آن را دارد.

همانطور که حضور خود را در اینستاگرام افزایش میدهید، مشتریان بیشتری خواهید یافت که با سوالات و پیشنهادات زیادی به سمت شما رو می‌آورند. و این چیز خوبی است.

به عنوان مثال، اینستاگرام می‌تواند به عنوان یک کانال پشتیبانی مشتری برای پاسخ به سوالات دنبال کنندگان شما استفاده شود تا به آنها در تصمیم گیری در مورد خرید بازدید استوری اینستاگرام خاصی کمک کند. در نتیجه، اینستاگرام پلتفرم دیگری برای جمع‌آوری بازخورد و درک آنچه مردم از برند شما می‌خواهند است. این بینش‌های ارزشمند می‌تواند به بهبود محصولات‌تان و تنظیم دقیق استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما در کل کمک کند.

منبع:

معمولاً به صورت B2C (تجارت الکترونیکی بین شرکت و مشتری) در نظر گرفته می‌شوند، اما تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که این نوع تجارت می‌تواند به صورت B2B (تجارت الکترونیکی بین ۲ شرکت) نیز انجام شود. این نوع تجارت، به اندازه‌ای کارآمد است که می‌تواند به‌عنوان اصلی‌ترین شیوه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود.

نتیجه‌ی نظرسنجی وب سایت Ombono از ۱۱۵ متخصص بازاریابی در مورد روش‌های بازاریابی B2B نشان داد که ۷۹% متخصصان، شبکه‌های اجتماعی را موثرترین کانال بازاریابی دانسته‌اند. ۳۸% آن‌ها نیز اعلام کردند که در سال جدید بودجه‌ی اضافی شرکت را روی بازاریابی شبکه های اجتماعی صرف خواهند کرد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا شبکه‌های اجتماعی تا این اندازه در افزایش کارایی بازاریابی B2B موثر هستند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B (یا همان بازاریابی صنعتی!) را بررسی کنیم و به شما بگوییم که چگونه می توان از شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B استفاده کرد.

چرا شبکه‌های اجتماعی برای بازارایابان B2B مهم هستند؟

انسان‌ موجودی اجتماعی است و همواره سعی می‌کند در تصمیم‌گیری‌های خود از تجربه‌ی معاشرتش با دیگران استفاده می‌کند. ما هر روز با افراد زیادی در ارتباط هستیم. اعتماد، دانش و عمل کردن به وعده‌ها محور اصلی این ارتباطات را مشخص می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی نیز دقیقاً، معادل آنلاین همین ارتباطات هستند. به این ترتیب، بازاریابان B2B می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محصولات و خدمات خود را معرفی کنند.

، مدیر عامل شرکت معتقد است در دنیای بازاریابی B2B، شبکه‌های اجتماعی و تاثیر بسیار زیادی در افزایش ترافیک سایت دارند. در بازاریابی B2B، مردم در اولین قدم خدمات و محصولات را به صورت آنلاین ارزیابی کرده و سپس برای خرید آن‌ها اقدام می‌کنند. پس اولین جایی که برای ارزیابی محصولات و خدمات یک در نظر می‌گیرند، وب‌سایت آن شرکت است. بنابراین، هرچه ترافیک بیشتری وارد وب‌سایت شما شود، مطمئناً شانس فروش محصولات‌تان نیز بیشتر می‌شود.

باب دیرسلی در این باره می‌گوید:

بازاریابی B2B برای محصولات و خدمات، سخت‌تر است

بازاریابی B2B سخت است و به افراد متخصصی احتیاج دارد که تفاوت بین محصولات و مخاطبان آن محصولات را به خوبی متوجه شوند. همچنین این نوع بازاریابی، معمولاً در بلند مدت جواب می‌دهد. بنابراین نمی‌توان از یک شیوه‌ی بازاریابی نتیجه‌ی سریع گرفت. گاهی اوقات خریدهایی که توسط شرکت‌های دیگر صورت می‌گیرد، ضروری نیستند.

بسیاری از شرکت‌ها تنها به دلیل رفع نیازهای خود، از خدمات شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنند و نه به این دلیل که فکر کنند خرید این محصول، تفاوتی در روند کسب‌و‌کارشان ایجاد می‌کند! آن‌ها با خرید بازدید پست اینستاگرام یک محصول مناسب می‌توانند تا مدت‌ها نیازهای خود را برطرف کنند. در نتیجه، دیگر نیازی نیست تا در این مورد سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین تولید کردن محتوایی که بتواند شنوندگان را درگیر کرده و مشتری‌ها را جذب کند، چالش بزرگی در بازاریابی B2B است.

بهترین راه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B و B2C کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. برقراری ارتباط در شبکه‌ی اجتماعی تنها به تعداد مخاطبان بستگی ندارد، بلکه نوع محتوا، کیفیت و عمق ارتباط بسیار موثر است. در بازاریابی B2B نیز مانند بازاریابی B2C، هدف جلب توجه کاربران است، با این تفاوت که در بازاریابی B2B کاربران کمی دقیق‌تر و جزئی‌تر به خدمات شرکت شما نگاه می‌کنند. مخاطبان شما در بازاریابی B2B معمولاً افرادی هستند که از تجربه و دانش کافی در این زمینه برخوردارند و به روش‌های تحقیقی کاملاً مسلط هستند. مشتریان شما در بازاریابی B2B افرادی هستند که خود یا صاحب کسب‌و‌کارند و یک مخاطب معمولی نیستند.

از طرفی در بازاریابی B2C هدف این است که مشتری‌ها با برند درگیر شوند و شما را به عنوان یک برند بشناسند، اما در بازاریابی B2B، هدف اصلی ارائه راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات است.

معمولاً اکثر شرکت‌ها بازاریابی B2C را در اولویت کار خود قرار می‌دهند، اما بازاریابی B2B نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ۴ روش زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید در بازاریابی B2B، ترافیک بیشتری را از طریق شبکه‌های اجتماعی به وب‌سایت خود هدایت کنید.

۱بر روی زوایای جذاب کسب‌و‌کار خود تمرکز کنید

بازاریابی B2B معمولاً کسالت‌آور است، تا جایی که آن را به شوخی مخفف می‌نامند! البته، صاحبان کسب‌و‌کار نیز این موضوع را می‌دانند و این واقعیت روی عملکردشان تأثیر می‌گذارد. اجازه دهید این موضوع را با ذکر یک مثال، دقیق‌تر توضیح دهیم.

فرض کنید شرکتی سیستم‌های تولید بخار آکواریوم می‌فروشد. مشتری‌های آن‌ها باغ وحش‌ها و مراکز تحقیقات دانشگاه‌ها هستند. در نظر اول، شاید این کار کمی کسالت‌آور به نظر برسد. در چنین شرایطی بازاریابی B2B باید در تبلیغات خود، خلاقیت داشته باشد. بازاریاب B2B ابتدا باید با مفهوم دستگاه‌های تولید بخار آکواریوم آشنایی پیدا کند. این دستگاه‌ها به خزندگانی مانند مار پیتون کمک می‌کنند که در محیطی غیر از محل سکونتشان زنده بمانند. درنتیجه، محققان می‌توانند روی رفتارهای آن‌ها مطالعه داشته باشند. شاید افراد زیادی به این دستگاه‌ها علاقه نداشته باشند، اما مطمئنا مردم زیادی به مارهای پیتون و محافظت از جنگل‌های بارانی علاقه دارند.

این نوع محصولات، تنها مورد توجه قشر خاصی از مردم هستند و شرکت‌های تولیدکننده‌ی این محصولات، باید تبلیغات جذاب و قابل فهمی برای خدمات خود داشته باشند. مطمئناً هیچ شخصی، درباره‌ی دستگاه‌های تولید بخار آکواریوم توییت نمی‌کند. بنابراین، این شرکت باید افراد علاقه‌مند به مارهای پیتون و جنگل‌های بارانی را مورد هدف قرار دهد. این‌ها زوایای جذاب محصولات شرکت بوده و بازاریابان B2B باید تمرکز خود را روی این موضوع بگذارند.

۲از اشخاص واقعی برای تبلیغات استفاده کنید

یکی از کاستی‌های بازاریابی B2B، مخصوصاً در بخش تولید و صنعت این است که نمی‌توانند ارتباط خوبی با انسان‌ها برقرار کنند. کمبود این نوع ارتباط، به مشتری این احساس را می‌دهد که با یک ربات صحبت می‌کند. بنابراین، تمام این شرکت‌ها باید فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوای خود را به سمت انسانی شدن هدایت کنند. رعایت موارد زیر در انجام این کار به شما کمک می‌کند:

۳یک فرد متخصص استخدام کنید

اغلب شرکت‌ها از افراد متخصص برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که نتیجه‌ی خوبی از تلاش‌های خود نگیرند. اشتباهات رایج در بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی به شرح زیر است:

استخدام افراد غیر متخصص برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از شرکت‌ها، برای شبکه‌های اجتماعی خود اقدام به استخدام افرادی می‌کنند که در حوزه‌ی کاریشان متخصص هستند و نه در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی! درصورتی که مسئول شبکه‌های اجتماعی، باید از عملکرد شبکه‎های اجتماعی و نوع مخاطبانش آگاه باشد. بازاریابی B2B از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار سخت است و کارمند این بخش، باید تجربه‌ی خوبی در زمینه‌ی بازاریابی داشته باشد.

تولید محتوای غیرحرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از شرکت‌ها از پیچیدگی شبکه‌های اجتماعی اطلاعی ندارند و برای بازاریابی B2B به دنبال افرادی هستند که کارهای معمولی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تنها به توییت کردن و پُست گذاشتن در فیسبوک محدود نمی‌شود. شرکت‌ها باید به دنبال افرادی باشند که در شبکه‌های اجتماعی، جنبش ایجاد کرده و صدای برند را به گوش مشتری‌ها برسانند.

عدم اطلاع از چگونگی درگیر کردن مخاطبان

بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی، به معنای جذب علاقه‌مندان یک صنعت خاص نیست. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بسیاری از کسب‌و‌کارها، محصولاتی تولید می‌کنند که نمی‌توانند مخاطبان زیادی را از طریق آن در شبکه‌های اجتماعی جذب کنند. به همین دلیل، بازاریابان باید به فکر توسعه دادن چیزی فراتر از محصولات تولیدی خود باشند.

شبکه‌های اجتماعی این نوع کسب‌و‌کارها نیازی ندارند که ارتباط مستقیم با خدمات شرکت داشته باشند. آن‌ها می‌توانند روی موضوعات جذاب‌تر کار کرده و به‌طور غیرمستقی، برای خدمات و محصولات شرکت، بازاریابی کنند.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

۴استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی

کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی، بدون استفاده از بازاریابی محتوا به موفقیت نخواهند رسید. این دو موضوع به هم متصل بوده و برای موفقیت ضروری هستند. آمار ارائه شده توسط Content Marketing Institute نشان می‌دهد که بیشتر بازاریابان B2B نیز از بازاریابی محتوایی برای موفقیت کمپین‌های خود استفاده می‌کنند.

آمار نشان می‌دهد که بیشتر بازاریابان B2B از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. تصویر از

با این حال، آمار نشان می‌دهد که همه‌ی آن‌ها به درستی از بازاریابی محتوایی استفاده نمی‌کنند.

ما بر اساس تحقیقات و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به این نتیچه رسیدیم که هرچه یک شرکت در بازاریابی محتوایی قوی‌تر باشد، در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز موفق‌تر عمل می‌کند.

از کدام شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B استفاده کنیم؟

این روزها، شبکه‌های اجتماعی زیادی توسط مردم سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمرکز کردن روی همه‌ی شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه در بازاریابی B2B توصیه نمی‌شود زیرا باعث می‌شود که نتوانید به یک موضوع توجه کنید. در نتیجه، بازخورد خوبی از تبلیغات‌تان نمی‌گیرید.

برای بازاریابی B2B نیازی نیست که از همه‌ی این شبکه‌های اجتماعی به‌طور همزمان استفاده کنید. مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم مناسب‌تر از بقیه هستند:

لینکدین

اگر می‌خواهید تنها از یک شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنید، را در اولویت قرار دهید. این جمله را صرفاً به خاطر بررسی چند تحقیق نمی‌گوییم. ما در نوین از ابتدای راه‌اندازی وب‌سایت تا امروز، مشتریان بسیار خوبی را از طریق لینکدین به سمت خود جذب کرده‌ایم. روند روبه‌رشد ، گواه این موضوع است.

این شبکه‌ی اجتماعی بیش از ۴۵۰ میلیون عضو از سراسر دنیا دارد. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از لینکدین، امکان آشنایی با افراد جدید و برقراری ارتباط با آن‌ها است. کلید اصلی موفقیت در این شبکه‌ی اجتماعی این است که اطلاعاتی درجه یک و مفید در اختیار کاربران و گروه‌ها قرار دهید. همچنین، لینکدین به شرکت‌ها کمک می‌کند که برند خودشان را ساخته و بازاریابی کنند.

گروه‌های لینکدین بسیار مهم هستند. در حال حاضر بیش از ۱ میلیون گروه در این شبکه‌ی اجتماعی وجود دارد که در یک صنعت خاص فعالیت می‌کنند. بیشتر درگیری‌های بین مشتری‌ها با یک برند نیز از طریق کامنت‌ها صورت می‌گیرد.

شما می‌توانید صفحه‌ی تجاری شرکت خود را راه‌اندازی کرده و آن را به دیگران معرفی کنید. کاربران با کلیک کردن روی لینک شرکت، وارد وب‌سایت شما شده و در نتیجه ترافیک سایت بالا می‌رود. مهم‌ترین نکته در استفاده از لینکدین به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی B2B این است که می‌تواند در هر زمینه‌ای، کاربران حرفه‌ای را مورد هدف قرار دهد. درنتیجه، شما می‌توانید با این افراد ارتباط برقرار کرده و برای انجام مذاکرات بیشتر با آن‌ها یک جلسه‌ی حضوری هماهنگ کنید.

پیشتر مقاله‌ای در باب منتشر کرده‌ایم که خواندن آن را به شما عزیزان توصیه می‌کنم.

گوگل پلاس

گوگل پلاس با داشتن بیش از ۵۴۰ میلیون کاربر فعال، حتی از لینکدین و توییتر هم بزرگ‌تر است. با این حال، رتبه‌بندی لینکدین در موتورهای جستجو بهتر بوده و فعالیت در این شبکه‌ی اجتماعی نمی‌تواند به اندازه‌ی لینکدین تأثیرگذار باشد. بهتر است که گوگل پلاس به عنوان یک لایه‌ی اجتماعی در نظر گرفته شود و نه یک شبکه‌ی اجتماعی. یعنی چی؟ یعنی به فعالیت خود در گوگل پلاس ادامه دهید، اما تمرکز خود را بر روی آن معطوف نکنید.

زمانی که محتوایتان در گوگل پلاس منتشر شود، رتبه‌ی بهتری در نتیجه‌یِ جستجوهایِ افراد موجود در دایره‌ی دوستانتان خواهید گرفت. عکس‌ها و ویدئوهایتان نیز بیشتر در معرض دید دیگران قرار می‌گیرند. همچنین، گوگل پلاس یک ابزار کاربردی برای تأیید محتوا به شمار می‌رود. زمانی که محتوای شما به‌عنوان یک محتوای باکیفیت در موتورهای جستجو شناخته شود، شانس شما برای نشان داده شدن در نتیجه‌ی جستجو نیز بیشتر می‌شود.

گوگل پلاس نیز مانند لینکدین، امکان ساختن صفحه‌ی مخصوص کسب‌و‌کار را برای شما فراهم می‌کند. درنتیجه، شانس شرکت را برای آشنایی با ارتباطات جدید بالا می‌برد. با این حال، همانطور که می‌دانید گوگل پلاس در ایران چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اگر دایره دوستان کمی در گوگل پلاس دارید و یا دوستان‌تان فعالیت چندانی در این شبکه ندارند، بهتر است که قسمت بیشتری از وقت خود را به فعالیت در لینکدین و توییتر اختصاص دهید.

اینستاگرام

شاید بتوان گفت که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی نزد ما ایرانیان است. با اینکه این شبکه اجتماعی به هیچ وجه ماهیت B2B ندارد، اما به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه در قبال شبکه‌های اجتماعی در ایران، تقریباً همه اشخاص و کسب‌و‌کارها به اینستاگرام روی آورده‌اند. البته باید گفت که خود اینستاگرام نیز با اضافه کردن امکانی نظیر ساخت صفحات Business محور (با اتصال صفحه اینستاگرام به فیسبوک) قدم مثبتی برای کسب ‌و‎کارهای به وجود آورده است.

زمانی که صفحه اینستاگرام خود را به یک صفحه تجاری تبدیل می‌کنید، اینستاگرام آمار دقیقی از Engagement کاربران و تعداد فالوورهای شما در اختیارتان قرار خواهد داد. این آمار به روند بازاریابی شما کمک بسیاری خواهد کرد، تا جایی که شما حتی می‌توانید ساعات و روزهایی که کاربران بیشترین تعامل را با صفحه وب‌سایت شما داشته‌اند را مشاهده کنید.

یکی از مشکلات اینستاگرام این است که تنها اجازه می‌دهد یک لینک را در قسمت بیو (Bio) صفحه خود قرار دهید و شما نمی‌توانید در پست‌های ارسالی خود از لینک استفاده کنید. به همین دلیل، انتقال کاربر به صفحه مورد نظر شما کمی دشوار است. با این حال، همانطور که اشاره کردیم، ما ایرانی هستیم و عادات خاص خود را داریم. مطمئناً هم اکنون که تقریباً تمامی کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، اینستاگرام می‌تواند محل مناسبی برای بازاریابی B2B باشد.

آشنایی |آکواریوم |آموزش

تلگرام

خب، تلگرام که دیگر نیازی به معرفی ندارد. تلگرام امروزه محبوب‌تری ابزار ارتباطی ما ایرانیان است. قابلیت‌ ساخت کانال تلگرام، ابزار اطلاع‌رسانی خوبی را در اختیار کسب‌و‌کارها قرار داده است. داستان تلگرام نیز، دقیقاً مانند اینستاگرام است. تلگرام ماهیت B2B ندارد، اما به دلیل حضور اکثر کاربران ایرانی و کسب‌و‌کارها در آن پتانسیل بسیار خوبی را در اختیار بازاریابان B2B قرار می‌دهد.

توییتر

توییتر نیز یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در سراسر دنیا است که امکان ارسال توییت‌هایی با محدودیت طول ۱۴۰ کاراکتر را برای کاربران فراهم می‌کند. همه‌ی توییت‌ها توسط همه‌ی افراد خوانده می‌شوند و هیچ چیز فیلتر نمی‌شود. این شبکه‌ی اجتماعی، امکان هدایت کاربران را به صفحه‌ی وب‌سایت شما از طریق لینک مهیا می‌کند و درنتیجه ترافیک سایت را بالا می‌برد. در حال حاضر، بیشتر کاربران اینترنت برای انتشار اخبار جدید از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند.

توییتر را مانند یک مهمانی بزرگ در نظر بگیرید که از طریق آن می‌توانید با افراد بزرگی مانند رهبران معروف در یک کسب‌و‌کار یا حتی رقیبان خود صحبت کنید. شما می‌توانید حرف‌های آن‌ها را گوش داده و از جدیدترین اخبار روز، باخبر شوید. توییتر همچنین امکان ساختن لیست‌های عمومی و خصوصی را مهیا می‌کند. لیست‌ها به شما اجازه می‌دهند که بتوانید اخبار مورد نظر خود را فیلتر کرده و تنها روی یک موضوع خاص تمرکز کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید لیستی از خبرنگارانی درست کنید که اخبار مرتبط با صنعت شما را پوشش می‌دهند. اگر آن‌ها سوالی بپرسند یا در مورد موضوع نیاز به کمک داشته باشند می‌‌توانید به آن‌ها پاسخ داده و درنتیجه ارتباط خود را تقویت کنید.

همچنین، می‌توانید در توییتر کلمات مرتبط با صنعت خود را جستجو کرده و در صحبت‌های دیگران مشارکت کنید. شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز در برای بازاریابی B2B مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این ۳ مورد تأثیر بیشتری روی بهبود نتیجه‌ی بازاریابی شما خواهند گذاشت.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم، تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B بسیار پررنگ است. از آنجایی که این بازار هدف شما در این نوع بازاریابی کسب‌و‌کارها هستند و نه مردم عادی، پس باید از شیوه‌های خاصی در آن استفاده شود. برای مثال تمرکز روی جنبه‌های جالب‌تر یک محصول باید به‌عنوان اولویت در نظر گرفته شوند.

همچنین، بازاریابان B2B باید به این نکته توجه کنند که همه‌ی شبکه‌های اجتماعی برای این منظور مناسب نیستند. لینکدین، توییتر و گوگل پلاس ۳ شبکه‌ی اجتماعی هستند که باید بیشتر از بقیه مورد توجه قرار بگیرند. از آنجایی که در بازاریابی B2B با مشتردم عادی تعامل ندارد، در نتیجه باید تمرکز خود را بر روی روش‌های رفع مشکلات مخاطبان بگذارد.

در آخر فراموش نکنید که رقابت در بازار کار بسیار زیاد است. درنتیجه، افرادی که قصد بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی را دارند، باید با بهترین روش استفاده از آنها آشنا باشند. بازاریابی محتوایی لازمه‌ی فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و جذب مشتری است.

نمایش بیشتر