اقتصادیکسب و کار ایرانی

تبلیغات چه تاثیری بر ما، یعنی نحوه‌ی تفکر ما و چگونگی صرف زمان و هزینه‌ ما می‌گذارد؟

اهمیت تبلیغات

صرف هزینه برای تبلیغات در  تلویزیون شهری صورت می گیرد. طی تحقیقات صورت گرفته برآورد شده که در دنیا بالای ۴۰۰ میلیارد دلار برای تبلیغات خود خرج می کنند. این سطح از هزینه ای که صرف تبلیغات می شود می تواند از هزاران شرکت و میلیون­ ها شغل پشتیبانی کند.در حقیقت، در بسیاری از کشورها رسانه­ هایی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه بدون درآمدی که از تبلیغات به دست می آورند، نمیتوانند در کسب وکار باقی بمانند.

در حالی که تبلیغات در سرتاسر جهان از شرکت کنندگان مهم رشد اقتصادی محسوب می شود، شخصی نقش متفاوتی از تبلیغات بازی می کنند. برای بعضی از سازمان ­ها امکان دارد تبلیغات در ابعاد کمی انجام شود و به جای آن بودجه ترفیع بر روی موارد دیگری از ارتقا مانند فروش شخصی توسط تیم فروش، هزینه شود. برای برخی از شرکت ­های کوچکتر تبلیغات ممکن است شامل تبلیغات گاه به گاه و در مقیاس بسیار کوچک، مانند تبلیغ در قسمت های کوچکی از بخش ­های طبقه بندی شده در روزنامه ­های محلی باشد. یا شامل تبلیغات آنلاین از قبیل ، تبلیغ در فیسبوک یا دیگر شبکه های اجتماعی با بازدید بالا باشد.

اما بیشتر سازمان ­های کوچک و بزرگی که بر بازاریابی برای ایجاد هیجان در مشتری تکیه می کنند، درگیر استفاده مداوم از تبلیغات برای تحقق اهداف خود می باشند. این مورد شامل توسعه مداوم کمپین­ های تبلیغاتی می شود که شامل مجموعه ­ای از تصمیمات برای برنامه ریزی، ایجاد، رساندن پیام به مخاطبان و ارزیابی عملکرد تبلیغات است.

آسان |آموزش |انواع تبلیغات در کسب و کار

انواع تبلیغات

اگر از مردم بپرسید منظور از ” انواع تبلیغات چیست ” ، آنها معمولاً کانال های دریافت تبلیغات را به این عنوان یاد می کنند، مانند رادیو، تلویزیون و… . اما در بازاریابی منظور از انواع تبلیغات ابتدا به پیامی که از این طریق فرستاده می شود، برمی گردد. وبر این اساس تبلیغات به ۴ طبقه بندی زیر تقسیم میشود :

۱ ) تبلیغات مبتنی بر محصول

تمرکز بیشتر تبلیغات مستقیما بر ارتقا یک محصول، خدمت یا ایده مشخص است که به شکل مجموعه ­ای به عنوان محصول سازمان برچسب می خورند. در بسیاری از موارد هدف تبلیغات مبتنی بر محصول ارتقا یک محصول به خصوص برای مخاطبان هدف است. بازاریابان میتوانند از راه های گوناگون به این هدف دست یابند از رویکرد های ساده مانند دادن اطلاعات اولیه در مورد محصول گرفته تا تجدید نظری آشکار در آن و تلاش برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصول که ممکن است شامل مقایسه محصول یک شرکت در مقابل رقبای آن باشد.

) تبلیغات تصویری

تبلیغات تصویری در درجه اول برای افزایش اهمیت درک سازمان ­ها از بازار هدف به اجرا درآمد. تبلیغات تصویری بر محصول خاصی به اندازه­ ی آنچه سازمان برای ارائه دارد، متمرکز نمی شود. در این نوع از تبلیغات، اگر محصول مورد ذکر قرار گیرد همراه با این محتوا است که “ما چه کاری انجام می دهیم” نه اینکه تبلیغی باشد که منافع این محصول را بیان کند. از این تبلیغات معمولاً در شرایطی استفاده می شود که سازمان نیاز دارد به مخاطبان هدف در مورد مسأله ­ای آموزش دهد. به عنوان مثال از این تبلیغات در شرایطی استفاده می شود که دو شرکت با هم ادغام شده باشند و شرکت شکل گرفته جدید تحت نام تازه­ای شروع به فعالیت کند و لازم باشد مخاطبان را از این امر آگاه کنند و یا اگر شرکتی بازخوردهای منفی از عموم دریافت کند شرکت از این طریق سعی می کند جو شکل گرفته را به وسیله اطلاع رسانی درست به مخاطبان، آرام کند.

۳ ) تبلیغات دفاعی

سازمان ها همچنین از تبلیغات برای فرستادن پیام تعیین شده جهت نفوذ و تأثیر گذاری در بازار هدف استفاده می کنند. در بیشتر موارد در گیر شدن در تبلیغات تدافعی برای سازمان ها از منافع اساسی مطلوبی برخوردار است. به عنوان مثال، ممکن است شرکت­ ها از مسائل عمومی ای جانب داری کنند که، گمان می کنند آن مسئله برروی بازار هدف تأثیر منفی می گذارد و با تبلیغات هدف دار می توانند موقعیت خود را در مقابل این مسأله عنوان کنند.

) تبلیغات در خدمات عمومی

در برخی از کشورها سازمان­ های غیر انتفاعی مجاز به اجرای تبلیغات از طریق رسانه ­های خاص رایگان هستند، اگر پیام شامل نگرانی­ های مربوط به یک مشکل رایج باشد و در جهت خوبی جامعه عنوان شود. برای مثال، تبلیغات که مشکلات اجتماعی را هدف می گیرند مانند استفاده از سیگار یا مواد مخدر، که ممکن است از تلویزیون، رادیو و سایر رسانه ­ها پخش شود، بدون آنکه سازمان برای آنها هزینه ای پرداخت کند

جلب توجه

تبلیغات اصل و زیربنای ساده‌ای دارد، جلب توجه! هدف اصلی از تبلیغات، جلب توجه به محصولی است که قرار است فروخته شود. در تبلیغات سعی می‌شود تا مردم نسبت به خرید کالایی که ممکن است به فکر خریدش نباشند یا نیازی به آن نداشته باشند، متقاعد شوند. از طرف دیگر تبلیغات کمک می‌کند تا بازار یک محصول حفظ شود و تضمینی برای تداوم خرید مصرف‌کنندگان فعلی باشد. کلید اصلی این کار بدون شک برقراری ارتباط است. در تبلیغات با هوشمندی تمام سعی می‌شود تا پیامی هدف‌مند به مخاطب ارسال شود و از این طریق بر روی رفتار خرید وی تاثیر گذاشته شود. این اصل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تبلیغات است که از زمان‌های دور در این صنعت وجود داشته است. جالب است بدانید مفهوم تبلیغات توسط تاجران قرن هفدهم میلادی شکل گرفت. در آن زمان آن‌ها برای مجاب کردن مردم به خرید دانه‌های قهوه برای درست کردن نوشیدنی‌های خوش‌طعم به تبلیغات می‌پرداختند. شرکت‌های بزرگ امروزی نیز به همین طریق سعی در متقاعد کردن خریداران دارند.

نفوذ علم روان‌شناسی در تبلیغات

در اوایل قرن بیستم بود که برای فروش بیشتر محصولات، روانشناسی نیز به حوزه تبلیغات وارد شد. جاذبه‌های احساسی، تاکتیک‌های ترس و وعده‌های غیرمحتمل به ابزار دست تبلیغ‌کنندگان تبدیل شد. کمپین‌های تبلیغاتی زیادی از نگرانی‌های مردم سوءاستفاده می‌کردند، برند معتبر ژیلت به عنوان اولین ابداع‌‌کننده تیغ اصلاح در اوایل قرن نوزدهم، یکی از معروف‌ترین برند‌هایی بود که با توسل به این ابزار کمپین‌‌ تبلیغاتی خود را پیش برد. در این تبلیغ‌ شاهد توضیح مختصری در خصوص راحتی و آسان بودن استفاده از تیغ‌های ژیلت بودیم، سپس به این نکته اساسی اشاره می‌شد که اگر از تیغ‌های ژیلت استفاده کنید از خطراتی که در اثر تماس با فرچه، صابون و تیغ‌های آرایشگاه بیشتر مردان را تهدید می‌کند در امان هستید. این یک رویکرد کاملاً جدید برای فروش کالا بود. تبلیغات ژیلت به شکلی تاثیرگذار به مخاطب تلقین می‌کرد که نه تنها محصولی وجود دارد که تا پیش از این هرگز احساس نیاز به آن نمی‌کردید، بلکه بدون استفاده از آن مستعد جذب عوامل بیماری‌های پوستی می‌شدید که هرگز وجود نداشتند. این شیوه‌ تبلیغاتی اثربخشی بالایی داشت و جای هیچ مقاومتی را در برابر این محصول باقی نمی‌گذاشت. همین امر باعث شد تیغ‌های ژیلت با قیمت گزاف ۵ دلاری خود بتوانند راه خود را به دل مردانی که اصلاح می‌کنند باز کرده و ژیلت به یکی از ثروتمندترین شرکت‌های آن زمان تبدیل شد. در مدت زمان کوتاهی آژانس‌های تبلیغاتی زیادی از ژیلت درس گرفتند و مطبوعات پر شد از تبلیغاتی که با پرسش‌های نگران‌کننده، ذهن مخاطب را هدف قرار می‌داد.

  • آیا با دقتِ تمام مواظب موهای خود هستید؟
  • آیا از دستمال کاغذی مناسب استفاده می‌کنید؟
  • آیا مادر طبیعت، سرخی را در گونه‌های شما قرار نداده است؟

آژانس‌های تبلیغاتی ناخوشی‌ها و آشفتگی‌های زیادی را به رخ مخاطب می‌کشیدند تا از این طریق وی به سمت خرید محصولات مورد نظر سوق داده شود.

ظهور تلویزیون

بزرگ‌ترین رشد در تبلیغات از زمان ورود رسانه‌ای جدید به نام تلویزیون آغاز شد. این موج از آمریکا شروع شد و آرام آرام راه خود را به تمامی کشورها باز کرد. در اول جولای سال ۱۹۴۱، ایستگاه تلویزیونی نیویورک برنامه‌های عادی خود را قطع کرد و بدون هیچ توضیحی شروع به تبلیغ ساعت مچی بولُوا (Bulova) کرد. به مدت ۶۰ ثانیه ساعت بولوا به صورت رمزآلود بدون اینکه کسی در این تبلیغ صحبت کند نمایش داده شد، سپس تصویر محو شد و این ایستگاه تلویزیونی پخش برنامه‌های عادی خود را از سر گرفت. این تبلیغ با تمام کاستی‌های خود توانست عنوان اولین تبلیغ تلویزیونی دنیا را از آن خود کند. امروزه با توسعه‌ رسانه‌های جدید در قالب تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای و اینترنت و گسترش تجارت الکترونیک، پتانسیل تبلیغات افزایش چشم‌گیری یافته است. اما اصول همچنان به همان شکل گذشته است؛ انتقال پیام به مخاطب، با هدف ایجاد حس خرید. هدف اصلی، دستیابی به مصرف‌کنندگانی است که به هیچ وجه به فکر خرید کالا نیستند و از طریق تبلیغات سعی می‌شود مصرف‌کننده به جای خرید محصول رقبا به سمت محصولات یک برند به‌خصوص سوق داده شود. در ادامه این فرآیند را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد

منبع :  https://www.gtlamp.ru/en/news/ustanovka-led-ekrana-v-razvlekatelnom-komplekse-fabrika-g-roslavl.html

نمایش بیشتر