اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

تفاوت کرم ضد چروک صورت و ضد چروک دور چشم

زمان مطالعه: 11 دقیقه

پوست اطراف چشم به دلیل نازک بودن، یکی از حساس ترین بخش‌های صورت است که اگر به شکل مداوم به آن رسیدگی نشود، می‌تواند اولین علائم پیری پوست را با چین و چروک بروز دهد. محصولات مختلفی وجود دارند که به اشکال مختلف برای بهبود این ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله آن‌ها می‌توانیم به سرم و کرم دور چشم اشاره کنیم.

اینکه هر یک از این محصولات چه مزایایی برای پوست دور چشم دارند، موضوعی است که می‌خواهیم در این مطلب از مجله اسنپ مارکت به آن اشاره کنیم. بنابراین با ما همراه باشید که تفاوت سرم دور چشم و کرم دور چشم را با هم بررسی کنیم تا ببینیم عملکرد کدام یک از این دو محصول بهتر است.

بررسی ساختار و بافت سرم دور چشم و کرم دور چشم

در بررسی فرق سرم دور چشم و کرم دور چشم، اولین چیزی که باید به بررسی آن بپردازیم، ساختار این دو نوع محصول است. از نظر ظاهری کرم دور چشم یک مایع خامه ای به رنگ سفید یا بی رنگ است که از نرم کننده، مرطوب کننده یا ترکیبی از هر دو به همراه دیگر مواد مؤثر ساخته می‌شود. یک کرم دور چشم از نظر بافت سنگین و چرب است و اغلب پس از استفاده روی پوست احساس می‌شود. کرم‌های دور چشم نشانه‌های پیری این ناحیه را هدف قرار می‌دهند و عاملی برای ایجاد پوستی صاف تر و بهبود خطوط ریز اطراف چشم هستند. یک کرم دور چشم بیش از هر چیزی برای پوست‌های خشک کاربرد دارد.

این محصول همچنین روغن بیشتری نسبت به یک لوسیون معمولی دارد، به همین دلیل در رفع مشکلات ناحیه چشم مؤثرتر از لوسیون‌ها است. در مقابل سرم چشم محصول کاربردی دیگری برای پوست اطراف چشم محسوب می‌شود که بافت سبک و آبکی تری نسبت به کرم دارد، به همین دلیل بسیار راحت تر جذب پوست می‌شود. ضمن اینکه یک سرم چشم برای انواع پوست قابل استفاده است. سرم‌های چشمی به گونه ای فرموله شده اند که برای مشکلات خاص پوستی مانند حلقه‌های تیره زیر چشم کاربرد دارند.

به طور کلی سرم‌های چشم برای درمان مشکلات دور چشم و رفع نگرانی‌های خاص در مورد این ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین به عنوان محصولات زیبایی با خاصیت ترمیمی برای مقابله با مشکلات موجود مراقبت از پوست شناخته می‌شوند. در مقابل هدف اصلی یک کرم دور چشم، هیدراته کردن پوست ظریف اطراف چشم است که برای مقابله با علائم پیری پوست کاربرد دارد. به همین دلیل است که کرم‌های دور چشم بیش از خاصیت درمانی، برای یک روند پیشگیرانه به صورت روتین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت سرم دور چشم و کرم دور چشم در ترکیبات

اگرچه عملکرد سرم و کرم دور چشم در کل بسیار شبیه به یکدیگر است، اما بسته به برندی که استفاده می‌کنید، ممکن است نتیجه متفاوت باشد. در تفاوت سرم دور چشم و کرم دور چشم بد نیست که با ترکیبات این دو محصول نیز آشنا شویم. سرم دور چشم از ترکیبات فعالی تشکیل شده است که اغلب از نظر مولکولی کوچک تر هستند. به همین دلیل است که بافت این محصول سبک تر است و این اجازه را پیدا می‌کند که به صورت بهتری به سطح پوست نفوذ کند.

در مقابل کرم‌های دور چشم به اندازه سرم‌ها دارای ماده فعال نیستند و بیشتر به عنوان یک ماده مرطوب کننده شناخته می‌شوند. در واقع کرم‌ها از همان ابتدا با هدف آبرسانی به پوست خشک ناحیه اطراف چشم برای پیشگیری از پیری پوست ساخته شده اند. این در حالی است که ترکیبات به کار رفته در سرم‌ها برای رفع مشکلات گسترده تری از چشم به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به صورت مجزا در مورد این ترکیبات بیشتر صحبت می‌کنیم.

ترکیبات کرم دور چشم

کرم‌های چشم متفاوتی در بازار وجود دارند که هر یک از ترکیبات مختلفی برای پوست تهیه شده اند. گاهی حتی دو کرم با ترکیبات مشابه به دلیل نوع فرآوری و فرآیند آماده سازی یا کیفیت مواد به کار رفته در فرمول خود ممکن است یک تأثیر مشابه را روی پوست چشم نداشته باشند. به طور کلی یک کرم دور چشم باید از مواد زیر تشکیل شده باشد.

هیالورونیک اسید و سرامیدها

هیالورونیک اسید یکی از بهترین مواد برای پر نگه داشتن حجم و آب زیر پوست است که می‌تواند رطوبت را از هوا بگیرد و تا 1000 برابر وزن خود آب را نگه دارد. به همین دلیل تمامی محصولات حاوی این ماده در بهبود ظاهر پوست بسیار مؤثر عمل می‌کنند. از طرفی سرامیدها از دیگر ترکیبات فعالی هستند که به حفظ هیدراتاسیون پوست کمک می‌کنند.

رتینول

رتینول از دیگر مواد مهم در تهیه کرم دور چشم محسوب می‌شود. این ماده در گردش سلولی و تولید کلاژن بسیار مؤثر عمل می‌کند و به عنوان یک مشتق ویتامین آ منجر به کاهش عیوب پوستی مثل لکه‌های ناشی از نور خورشید و خطوط ریز می‌شود.

نوروپپتیدها

برخی از سازندگان کرم دور چشم برای تولید این محصولات به منظور استفاده برای پوست‌های حساس، از پپتیدها در ترکیبات خود بهره مند می‌شوند. عملکرد پپتیدها چیزی شبیه به رتینول است و در تولید کلاژن و البته الاستین پوست به خوبی کار می‌کنند. برای مثال استیل هگزاپپتید یا آرگیرلین به عنوان پپتیدهای پوستی شناخته می‌شوند که برای جلوگیری از بروز چین و چروک کاربرد دارند.

ویتامین‌ها

علاوه بر ویتامین آ، یک کرم دور چشم بهتر است از ویتامین‌های ای و سی نیز تشکیل شده باشد. ویتامین سی به صورت اختصاصی در بهبود حالت ارتجاعی پوست مؤثر است و به عنوان یک ترکیب ضد پیری قوی شناخته می‌شود. این در حالی است که ویتامین ای باعث تسکین پوست و محافظت از آن در برابر عوامل مخرب می‌شود.

سایر مواد ضروری

بسته به نیاز خود می‌توانید به دنبال محصولاتی از کرم دور چشم باشید که دارای روغن‌های غیر انسدادی مثل روغن آووکادو باشند. برخی از متخصصین نیز اعتقاد دارند وجود کافئین در کرم دور چشم می‌تواند عاملی برای رفع پف کردگی چشم و تغییر سلول‌های مرده پوست باشد. ضمن اینکه به انقباض عروق خونی کمک کرده و برای کاهش تیرگی پوست مؤثر عمل می‌کند. از طرفی آرنیکا هم می‌تواند اثر ضد التهابی داشته باشد و به رفع پف کردگی کمک کند.

ترکیبات سرم دور چشم

ترکیباتی که در سرم‌های دور چشم استفاده می‌شوند، در بسیاری از مواقع شباهت بالایی با کرم‌های دور چشم دارند، زیرا هر دو تقریباً یک عملکرد دارند و آن هم بهبود کیفیت پوست دور چشم، رفع نواقص این ناحیه و پیشگیری از بروز پیری پوست است. این محصولات اغلب مملو از آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد رنگدانه‌ برای بهبود رنگ پوست هستند. از ترکیبات موجود در یک سرم چشم علاوه بر نمونه‌های مشابه استفاده شده در کرم دور چشم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ویتامین‌ها

در تهیه یک سرم چشم از ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین ای، ویتامین آ، ویتامین سی و گروه ویتامین‌های بی استفاده می‌شود. هر یک از این ویتامین‌ها در نوع خود تأثیر زیادی روی بهبود مشکلات پوست دور چشم دارند.

آب

یکی از ترکیبات اصلی سرم دور چشم، آب موجود در آن است که باعث ایجاد بافتی سبک در این محصول می‌شود. آب در کنار سایر مواد مانند هیالورونیک اسید باعث می‌شود که پوست به خوبی هیدراته شود.

گلیسیرین

این ماده در سرم‌های چشم می‌تواند به مرطوب کردن پوست برای رفع چین و چروک کمک زیادی کند. البته بوتیلن گلیکول و پروپاندیول هم از دیگر ترکیباتی هستند که به حفظ رطوبت این ناحیه کمک می‌کنند. گلیسیرین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی شناخته می‌شود که در پوست ما هم وجود دارد. مرطوب کننده‌های با گلیسیرین بالا اغلب برای درمان پوست‌های بسیار خشک گزینه‌های فوق العاده ای هستند.

گلیکولیک اسید

از دیگر ترکیبات اثربخش در بهبود کیفیت پوست دور چشم، گلیکولیک اسید است که به عنوان یک لایه بردار نقش عمده ای در کاهش تیرگی پوست دارد.

نیاسینامید

این ماده را می‌توان یکی از ترکیبات فوق ستاره برای مراقبت چند منظوره از پوست با چندین مزیت اثبات شده دانست که در رفع چین و چروک و صاف کردن پوست دور چشم مؤثر است. زمانی که از این ماده در غلظت 4 تا 5 درصد استفاده شود، چروک‌های پوستی به مرور کاهش پیدا می‌کنند. همچنین زمانی که این ماده به تنهایی یا همراه با موادی همچون استیل گلوکزامین استفاده می‌شود، در محو کردن لکه‌های تیره و قهوه ای پوست مؤثر عمل می‌کند.

این ماده همچنین سنتز سرامید را افزایش می‌دهد و عاملی برای آبرسانی پوست و بهبود سلامتی آن محسوب می‌شود. البته نیاسینامید علاوه بر سرم چشم در تولید دیگر محصولات پوستی برای کاهش آکنه، رفع بیماری روزاسه و درماتیت آتوپیک هم به کار می‌رود.

استیل تتراپپتید

ادعا می‌شود که این پپتید چهار آمینو اسیدی با اثراتی که روی پوست دارد، در بهبود کیسه‌های پف کرده زیر چشم عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. البته اثر این ماده در همه افراد به شکل یکسانی نخواهد بود.

کافئین

بر اساس تحقیقات انجام شده کافئین تنها یک ماده انرژی بخش نیست، بلکه به عنوان یک ماده همه کاره شناخته می‌شود که همین مزیت باعث می‌شود در ساخت انواع کرم و سرم دور چشم از آن استفاده شود. کافئین از مولکول‌های کوچک و دوستدار آب با توانایی خوب برای نفوذ به پوست تشکیل شده است. همچنین این ماده خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی دارد که از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و عاملی برای پیشگیری از پیری پوست اطراف چشم خواهد بود.

نکته: اغلب ترکیبات ذکر شده در تهیه سرم دور چشم می‌توانند بر اساس اهداف مورد انتظار (موارد استفاده از سرم) و البته نوع تولید کننده محصولات متفاوت باشند. پس لزوماً تمامی سرم‌ها نباید حاوی این مواد باشند. در عوض اغلب مواد سازنده کرم‌های دور چشم مانند اسید هیالورونیک در سرم‌های دور چشم نیز به چشم می‌خورند.

نحوه عملکرد سرم و کرم دور چشم

در تفاوت سرم دور چشم با کرم دور چشم به این موضوع اشاره کردیم که سرم‌ها موادی بر پایه آب با فرمول‌های سبک هستند، این در حالی است که کرم‌های دور چشم مرطوب کننده‌های غنی با خواص انسدادی محسوب می‌شوند. بنابراین هر دو محصول اگرچه برای یک ناحیه تولید شده اند اما عملکرد متفاوتی دارند.

برای مثال کرم چشم بیشتر لایه‌های سطحی پوست را هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که سرم چشم به دلیل فرمول خود، نسبت به سایر مرطوب کننده‌های معمولی، به صورت عمیق تری به پوست نفوذ می‌کند و این اجازه را پیدا می‌کند تا سلول‌های زیرین پوست را هدف قرار دهد و لایه‌های بیشتری از پوست را تغذیه و سالم نگه دارد.

نحوه استفاده از سرم و کرم دور چشم

برای استفاده همزمان از دو محصول باید به شکل مناسب آن‌ها را در روتین خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که ابتدا سرم، سپس مرطوب کننده و بعد از آن کرم دور چشم یا روغن مخصوص صورت را استفاده کنید. هنگامی که قرار است از سرم یا کرم دور چشم برای زیر آرایش صورت مانند کانسیلر زیر چشم یا خط چشم استفاده کنید، حتماً زمان کافی را برای جذب محصولات اوردینری اختصاص دهید.

شیوه استفاده هر دو محصول به صورت روزانه است. برخی از سرم‌ها حتی قابلیت استفاده دو بار در روز را نیز دارند، این در حالی است که کرم‌ها نیز بین 1 تا 3 بار در روز بسته به نوع برند و مواد تشکیل دهنده قابل استفاده هستند. اما شاید دوست داشته باشید بدانید که زمانبندی بین استفاده از سرم تا کرم دور چشم چقدر است.

در این صورت باید بگوییم که این زمان حدود یک دقیقه خواهد بود. در استفاده از هر دو محصول بهتر است آن‌ها را روی پلک‌ها نزنید، مگر اینکه در خود دستورالعمل محصول به این مسئله اشاره شده باشد و انجام آن را بی خطر توصیف کند.

از سوی دیگر در هنگام استفاده از ضد آفتاب هم حتماً دو محصول را قبل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در هر بار استفاده از سرم چشم دقت داشته باشید که 3 تا 4 قطره کفایت می‌کند و می‌تواند کل ناحیه دور چشمان شما را بپوشاند. این در حالی است که برای استفاده از کرم دور چشم بهتر است اندازه یک نخود از آن بردارید.

زیرا کرم دور چشم سنگین است و استفاده بیش از حد از آن توصیه نمی‌شود. برای بهره مندی از بیشترین مزایای هر دو محصول بهتر است یکبار در صبح و یکبار در شب از آن‌ها بهره مند شوید، در غیر این صورت این کار را تنها در شب انجام دهید.

مضرات سرم دور چشم و کرم دور چشم

مانند هر محصول پوستی دیگری، استفاده بیش از حد از محصولات دور چشم می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوستی شود و شرایط پوست را بدتر کند. از آن گذشته این محصولات از ترکیبات شیمیایی مختلفی ساخته شده اند که ممکن است در زمان استفاده زیاد، تأثیرات خوبی روی پوست نداشته باشند. به یاد داشته باشید که پوست اطراف چشم بسیار نازک است، بنابراین محصولات حاوی مواد تحریک کننده می‌توانند منجر به ایجاد حساسیت پوستی شوند.

به همین دلیل بسیار مهم است که در مورد محصولات مورد انتظار خود تحقیقات لازم را انجام دهید. حتی ممکن است برخی از محصولات در مدت زمان کوتاهی به صورت موقت چین و چروک‌ها را از بین ببرند، اما استفاده آن‌ها گذرا خواهد بود و خاصیت درمانی ندارد. بنابراین هدف اصلی شما باید روی مواد تشکیل دهنده و برند سازنده باشد و انتظارات خود را برای مشاهده تغییرات در استفاده از این محصولات منطقی تر کنید. به این شکل که به دنبال اثرات مثبت این محصولات در طولانی مدت باشید.

نکات مهم در خرید سرم و کرم دور چشم

تا به اینجا به بررسی چندین تفاوت سرم چشم و کرم دور چشم پرداختیم. اما برای خرید بهترین محصولات متناسب با نیاز پوست خود، باید موارد مهمی را نیز در نظر بگیرید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نوع پوست

نوع پوست یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید سرم یا کرم دور چشم محسوب می‌شود که اگر خرید محصول مطابق با آن باشد، می‌تواند حداکثر بازدهی را به دنبال داشته باشد. در ضمن محصولی را انتخاب کنید که کمترین میزان التهاب و تحریک را به دنبال داشته باشد، حتی اگر رایحه خوشایندی ندارد. زیرا محصولات خوشبو اغلب تحریک کننده تر از محصولات بدون بو هستند.

مواد سازنده

همانطور که در تفاوت سرم دور چشم و کرم دور چشم ترکیبات را بررسی کردیم، هر یک از این محصولات می‌توانند در برخی از مواد سازنده مانند اسید هیالورونیک با برخی ویتامین‌ها مشابه هم باشند. اما بافت هر دو محصول و نتایج آن‌ها ثابت می‌کنند که باید هنگام خرید یک محصول به مواد سازنده آن دقت کنید. به این منظور حتماً به نیاز خود توجه داشته باشید.

شرکت تولید کننده

هیچ شرکتی بدون عملکرد مناسب شناخته نمی‌شود. در واقع زمانی یک برند تولید کننده به شهرت می‌رسد که توانسته باشد اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. پس هنگام خرید سرم یا کرم دور چشم، به سراغ برندهای ناشناخته یا نوظهور نروید.

قیمت خرید

اگرچه محصولات گران قیمت لزوماً بهتر نیستند، اما اکثر محصولات ارزان قیمت کیفیت لازم را ندارند. به همین دلیل یکی از موارد دیگری که در خرید سرم یا کرم دور چشم حتماً باید به آن توجه کنید، قیمت است. برای مثال می‌توانید بودجه خود را تعیین کرده و مطابق با بودجه خود محصولات مورد نظر را لیست کنید. سپس در بین گزینه‌های موجود محصولی را انتخاب کنید که مواد سازنده بهتری دارد و توانسته رضایت بیشتر مشتریان را جلب کند.

کارایی

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید سرم یا کرم دور چشم، کارایی آن‌هاست. اغلب محصولاتی که در بازار وجود دارند همه کاره هستند، اما نمی‌توانند انتظارات ما را به خوبی برآورده کنند. به همین دلیل برای خرید یک محصول بهتر است روی یک یا نهایتاً دو مشکل تمرکز کنید و محصولی را انتخاب کنید که روی حل آن‌ها تأکید دارد.

استفاده از محصولات مراقبت از دور چشم از چه سنی بهتر است؟

اگر کمی در این زمینه تحقیق کنید، خواهید دید که سن ثابتی برای مصرف سرم و کرم دور چشم وجود ندارد. بنابراین همه چیز به پوست و نیاز مصرف کننده برمی‌گردد. ضمن اینکه همیشه باید پیشگیری را سرلوحه خود قرار دهید، به این معنی که بسته به حالت پوست خود، باید قبل از بروز مشکلات پوستی مانند چین و چروک، تیرگی یا پف کردن نسبت به بهبود کیفیت این ناحیه اقدام کنید.

به همین دلیل توصیه می‌شود که از دهه 20 زندگی خود استفاده از این محصولات را در روتین روزانه خود قرار دهید. نکته جالب در استفاده از سرم و کرم دور چشم این است که می‌توانید این دو محصول را هم به صورت مجزا و هم در کنار هم استفاده کنید. البته طبق توضیحاتی که در بخش خطرات دادیم، نباید بیش از مقدار توصیه شده از این محصولات روی پوست خود استعمال کنید.

بهترین برندهای سرم و کرم دور چشم

بازار پر است از محصولات مراقبت کننده دور چشم و شرکت‌های متنوعی که ادعا می‌کنند تمام مشکلات اطراف چشم و علائم پیری آن را بهبود می‌دهند. با این حال به دلیل حساس بودن این ناحیه از صورت باید حتماً جانب احتیاط را رعایت کنید و تنها روی محصولاتی تحقیق کنید که ثابت کرده اند حاوی مواد مؤثر برای پوست دور چشم هستند و مشتریان از استفاده از آن‌ها رضایت دارند. برندهای سازنده محصولات دور چشم مانند سایر محصولات به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند.

برندهای سرم دور چشم

  • سرم دور چشم کریتونس
  • سرم دور چشم بالانس
  • سرم دور چشم بلفامد
  • سرم دور چشم بریلی
  • سرم دور چشم آردن
  • سرم دور چشم سینره
  • سرم دور چشم درمالاین
  • سرم دور چشم پریم
  • سرم دور چشم دکتر راشل
  • سرم دور چشم دکلره
  • سرم دور چشم و لب گلنیک

برندهای کرم دور چشم

  • کرم دور چشم سینره
  • کرم دور چشم نیتروژنا
  • کرم دور چشم ام کیو
  • کرم دور چشم نئودرم
  • کرم دور چشم گیاهی ژاک آندرل پاریس
  • کرم دور چشم درمالیفت
  • کرم دور چشم الارو
  • کرم دور چشم اودینری
  • کرم دور چشم مدیلن
  • کرم دور چشم فیس دوکس
  • کرم دور چشم بادی شاپ
  • کرم دور چشم رولی سیمپل
  • کرم دور چشم کلینیک

آرایش |بهترين كرم دور چشم |بهترین کرم دور چشم بدون ایجاد میلیا

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی تفاوت سرم دور چشم و کرم دور چشم پرداختیم و درباره ویژگی‌ها، مزایا و خطرات آن‌ها سخن گفتیم. همانطور که بررسی کردیم اگرچه عملکرد هر دو محصول تقریباً مشابه است، اما کرم دور چشم بیشتر حالت پیشگیرانه و سرم دور چشم بیشتر حالت درمانی دارد.

اما اگر شما هم قصد خرید هر یک از این محصولات را دارید، بهتر است به نکات مهم برای تهیه آن از جمله مواد سازنده، کارایی و نوعی پوست خود دقت داشته باشید. برای سفارش هر یک از محصولات پوستی مورد نظر خود می‌توانید به اپلیکیشن یا سایت اسنپ مارکت سر بزنید و آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست اطراف چشم شما نازک‌تر و حساس‌تر از سایر نقاط است. به همین علت است که در پوست این ناحیه بیشتر شاهد پف‌کردگی، خشکی، خطوط و چین و چروک های ظریف و حلقه‌های سیاه هستیم. سعی کنید با انتخاب یک کرم ضد چروک مناسب و استفاده منظم از آن با این مسائل مقابله کنید. انتخاب کلیه محصولات مراقبت از پوست اصول و شرایط خاصی دارد و این موضوع در مورد کرم دور چشم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که یک کرم دور چشم مناسب حاوی چه ترکیباتی است و چگونه باید از آن استفاده کنید؛ پس با ما همراه باشید.

کرم‌های ضد چروک چگونه چروک‌ها را از بین می‌برند؟

قبل از مقایسه انواع ضد چروک‌ها، احتمالاً اولین سؤالی که به ذهنتان می‌رسد این است که چه عواملی باعث پیری پوست می‌شود؟ به‌طورکلی پوست بدن در حالت عادی از سلول‌های جوانی تشکیل شده که مقاومت بالایی دارند و می‌توانند سلول‌های جدید و جوان‌تر بسازند. به‌علاوه اینکه، تولید مداوم پروتئین‌های الاستین و کلاژن همانند یک زیربنا، قوام و انعطاف پوست را حفظ می‌کند و باعث می‌شود که پوست شاداب به نظر برسد. سن که بالاتر می‌رود، توانایی تولید کلاژن و الاستین کاهش می‌یابد و پروتئین‌های موجود در پوست، تخریب می‌شوند. همچنین به‌مرورزمان، ترمیم سلول‌ها با مشکل مواجه می‌شود و یا به آهستگی انجام می‌شود.

ناگفته نماند که عوامل محیطی مختلفی مثل آلودگی هوا، تغییرات هورمونی، خشکی و کم‌آبی پوست و رادیکال‌های آزاد نیز تأثیر مستقیمی در پیری پوست و ایجاد علائم پیری دارند. برای کنترل این شرایط و به تأخیر انداختن هر چه بیشتر آن بهترین روش استفاده از ضد چروک‌هاست. به‌طورکلی سازوکار عمل به این صورت است که با دارا بودن ترکیبات ویژه‌ای باعث تقویت سلول‌ها و تولید کلاژن در پوست می‌شوند که اصلی‌ترین نیاز پوست برای حفظ جوانی و شادابی است و درنهایت روند پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.

حتما بخوانید: The Ordinary

تفاوت کرم ضد چروک صورت با کرم ضد چروک دور چشم چیست؟

شاید این سؤال را بپرسید که چرا لزوماً باید از کرم دور چشم استفاده کرد؟ نمی شود از کرم ضد چروک صورت در تمامی قسمت‌های پوست استفاده کرد؟ یکی از تفاوت‌های اصلی کرم‌های ضد چروک صورت با کرم ضد چروک دور چشم این است که کرم‌های صورت حاوی لایه‌بردار خفیفی هستند که با حذف سلول‌های مرده باعث بهبود بافت و درخشان‌تر شدن پوست می‌شود. این کرم‌ها با میزان بالای کلاژنی که دارند به لطافت و قوام پوست کمک می‌کنند و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهند. غلظت بالای کلاژن در این‌گونه کرم‌ها از کرم‌های دور چشم بیشتر است و باعث احیا پوست می شود. ظاهر چین‌وچروک‌ها را کاهش داده و از تحلیل رفتن پوست جلوگیری می‌کند.

بعلاوه، در کرم ضد چروک صورت در مقایسه با کرم دور چشم، مواد آب‌رسان بیشتری به کار می‌رود؛ بنابراین آب‌رسانی یا هیدراتاسیون مهم‌ترین کاری است که این کرم‌ها برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و بازسازی آن انجام می‌دهند. در انتخاب کرم‌های ضد چروک صورت بیشتر باید به این توجه داشته باشید که کرم حاوی ترکیبات ضد چروک مانند رتینوئیدها باشد که علاوه بر خاصیت کلاژن سازی تا حد ممکن چروک‌ها و خطوط پوست را به حداقل برساند و از ایجاد چروک‌های جدید پیشگیری کند. ترکیباتی به نام پپتیدها نیز در کرم‌های ضد چروک وجود دارند که باعث افزایش کلاژن سازی آن می‌شوند.

اگر به دنبال یک محصول لیفت کننده پوست هستید ممکن است کرم ضد چروک تمام خواسته شما را برآورده نکند؛ چراکه کرم‌های ضد چروک هدف اختصاصی‌تری را دنبال می‌کنند. در این مورد می‌بایست از کرم‌های لیفتینگ یا سفت کننده پوست استفاده کنید. کرم‌های ضد چروک صورت، در طول روز، حداقل دو بار باید استفاده شود. همچنین انواع کرم نیز برای بازسازی پوست اطراف چشم و یا سایر نقاط بدن تولید شده که می توانید از آنها استفاده کنید.

کرم‌های دور چشم چه کار ویژه‌ای انجام می‌دهند؟

همان‌طور که در بخش قبل خواندید، اگر بخواهیم از موارد حساس چشم‌پوشی کنیم و یک مقایسه کلی‌تر از کرم‌های ضد چروک صورت و چشم داشته باشیم، می‌توان گفت که استفاده از کرم ضد چروک صورت در اطراف چشم مانعی ندارد؛ اما درصورتی‌که باعث ایجاد واکنش پوستی در این ناحیه نشود؛ بنابراین قبل از استفاده برای دور چشم باید در قسمت دیگری از پوست تست شود؛ اما به‌هرحال ساختار کرم دور چشم با کرم ضد چروک صورت متفاوت است و طراحی آن بی‌علت نیست.

دور چشم اولین جایی است که آثار پیری پوست را نمایان می‌کند؛ بنابراین لزوم مراقبت از آن بیشتر از سایر نقاط پوست است. پوست در ناحیه چشم حساس‌تر و نازک‌تر است و علاوه بر آن به‌طور مداوم در طول روز در حال فعالیت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ما در طول روز بیش از هزار بار پلک می‌زنیم! بعلاوه، چشم‌های شما در نشان دادن تمام احساساتتان نقش دارند؛ بنابراین این بخش از پوست بیش از همه در معرض چروک قرار می‌گیرد و اولین نشانه‌های پیری پوست را نمایان می‌کند.

درست است که کرم‌های دور چشم همانند کرم‌های ضد چروک پوست با استفاده از فناوری‌های جدید و مواد طبیعی از ایجاد چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کنند اما عملکردهای اختصاصی دیگری هم دارند. مثلاً کرم دور چشم باعث از بین رفتن پف و هاله سیاه دور چشم می‌شود؛ درحالی‌که کرم‌های صورت، ترکیبات مخصوص برای رفع تیرگی و پف زیر چشم را ندارند. کرم دور چشم علاوه بر این‌که میزان کلاژن و الاستین پوست را افزایش می‌دهد، با تقویت غشاء مویرگ‌های پوستی باعث بهبود گردش خون می‌شود و درنتیجه پوست ظاهر بهتری پیدا می‌کند و جوان‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

دلیل این‌که متخصصان کرم‌های دور چشم را توصیه می‌کنند این است که این کرم‌ها بسیار سبک‌تر از کرم‌های ضد چروک صورت هستند و به‌سرعت توسط پوست نازک و حساس دور چشم جذب می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که احتمال کشیده شدن پوست به حداقل برسد و بعلاوه پف چشم‌ها تشدید نمی‌گردد. علاوه بر این‌که معمولاً در فرمولاسیون کرم‌های ضد چروک دور چشم مواد عطری و دیگر مواد حساسیت‌زا به کار نمی‌رود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ”  ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

در کرم دور چشم دنبال چه موادی بگردیم؟

برای انتخاب کرم ضد چروک دور چشم باید به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه داشته باشید. توجه کنید که کرم حاوی میزان مناسبی مواد مؤثر ضد پیری باشد و مطابق با سنتان انتخاب شود. این را در نظر داشته باشید که پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است و درواقع حدود ۱۰ برابر حساس‌تر از پوست دیگر نواحی بدن شماست! و چون غدد چربی کمتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارد زودتر خشک می‌شود. پوست خشک و بدون آب، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد چین و چروک است؛ بنابراین یک کرم ضد چروک دور چشم در وهله اول، باید حاوی ترکیبات و آب‌رسان باشد.

ترکیبات مؤثره به‌کاررفته در کرم‌های دور چشم ضد چروک

از ترکیبات متنوع و گسترده‌ای در فرمولاسیون کرم‌های ضد چروک دور چشم استفاده می‌شود. در ادامه با برخی از متداول‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • قهوه سبز:کاهش اثرات مضر رادیکال‌های آزاد، حاوی آنتی اکسیدان های قوی، افزایش گردش خون، بستن منافذ پوستی و ضد التهاب
  • چای سبز: کاتچین های موجود درچای سبز به‌عنوان ضد التهاب برای کاهش پف زیر چشم عمل کرده و به‌عنوان آنتی اکسیدان ها با نشانه‌های پیری مبارزه می‌کند.
  • روغن و عصاره گل رز: حاوی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب که بافت، ساختار و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد.
  • ویتامین سی: یک ویتامین آنتی اکسیدان است که باعث هیدراتاسیون (آبرسانی) و روشن شدن پوست شده و تولید کلاژن را به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.
  • ویتامین E:پوست را نرم و لطیف می‌کند، باعث کاهش لک‌های پوستی، خطوط ظریف و چین و چروک ها می‌شود.
  • آلوئه ورا: آب‌رسان و تسکین‌دهنده پوست است و التهاب و قرمزی پوست را از بین می‌برد.
  • رتینول: رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که معمولاً از ریشه هویج استخراج می‌گردد. حضور این ترکیب در کرم‌های دور چشم ضد چروک به‌منظور تحریک نوسازی لایه‌های بالایی پوست و حذف سلول‌های آسیب‌دیده می‌باشد.
  • سلول‌های بنیادی، سلول‌های بنیادی که در برخی از کرم‌های دور چشم به کار می‌روند قادرند سلول‌های پوستی انسان را در مقابل اثرات پیری تقویت کنند؛ و همچنین سلول‌های ضعیف شده یا پیر شده را بازسازی می‌کنند.
  • روغن‌های گیاهی مختلف: این روغن‌ها دارای خواص مرطوب‌کننده هستند و رطوبت طبیعی پوست را حفظ می‌کنند. همچنین با برخورداری از ویتامین‌های A، C و برای تقویت پوست، تولید کلاژن و افزایش نرمی و لطافت آن مؤثرند.
  • کره بابونه: این گیاه تسکین‌دهنده پوست است، درحالی‌که عمیقاً آن را آبرسانی می‌کند.
  • روغن نارگیل: دارای خواص آنتی باکتریال است و یک مرطوب‌کننده قوی و غنی از اسیدهای چرب است. با توجه به محتوای بالای تری گلیسیرید، روغن نارگیل می‌تواند ساختارهای پروتئینی و کلاژن را بازیابی کند.
  • کره آووکادو: مؤثر در آبرسانی پوست دور چشم و به حداقل رساندن لکه‌های تیره و چین و چروک های این ناحیه
  • زردآلو: دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی با توجه به برخورداری از ترکیبات فلاونویید طبیعی

۱ترکیبات کلاژن ساز

حضور ترکیباتی که باعث تحریک ساخت کلاژن در پوست می‌شوند، در تمام کرم‌های دور چشم الزامی است. ترکیبات متنوعی وجود دارند که می‌توانند این تأثیر را داشته باشند که بسته به نوع محصول می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از محصولات نیز، ترکیباتی حضور دارند که از تخریب کلاژن‌های موجود در پوست جلوگیری می‌کنند؛ این کار را معمولاً از طریق مهار آنزیم کلاژناز انجام می‌دهند. اهمیت حضور ویتامین C موجود در اکثر کرم‌های ضد چروک علاوه بر عملکرد آنتی اکسیدانی اش، به دلیل شرکت در ساخت کلاژن می‌باشد.

۲کافئین

معمولاً در ساختار کرم‌های دور چشم کافئین به کار می‌رود، کافئین باعث می‌شود چشم شما آرامش بیشتری پیدا کند و در ضمن تیرگی‌ها و پف زیر چشم را کمتر می‌کند؛ بنابراین اگه نگران تیرگی‌های دور چشمتان هستید یا اینکه می‌خواهید پف زیر چشم تا از بین برود دنبال محصولی باشید که کافئین داشته باشد.

۳آنتی اکسیدان ها

وجود آنتی اکسیدان در کرم دور چشم هم می‌تواند در رسیدن به هدفتان به شما کمک کند. آنتی اکسیدان موجود در این کرم‌ها بسیار مفید هستند و باعث از بین رفتن چروک‌ها می‌شود و حتی می‌تواند از ایجاد آن پیشگیری کند.

۴روغن‌ها و مرطوب‌کننده ها

با توجه به اینکه پوست دور چشم رطوبت کمتری دارد و غدد چربی این بخش از پوست کمتر است، وجود انواع روغن‌ها در کرم دور چشم می‌تواند به مرطوب نگه‌داشتن آن کمک کند و باعث شود چروک‌ها دیرتر پدیدار شود.

کرم‌هایی با این ترکیباتی که گفته شد برای استفاده در شب کاملاً مناسب‌اند اما به خاطر داشته باشید که اگر کرم دور چشم را روز استفاده می‌کنید، علاوه بر همه این موارد، باید حاوی میزان مناسبی spf هم باشد. توصیه می‌شود کرم دور چشم، شب‌ها استفاده شود که چشم‌ها در حالت استراحت قرار دارند و پوست در آرامش کامل می‌تواند بازسازی شود.

با توجه به اینکه رتینول حساسیت پوستتان را نسبت به نور خورشید افزایش می‌دهد، استفاده از کرم ضد آفتاب در این مواقع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شاید بهتر باشد به دنبال کرم دور چشمی باشید که حاوی SPF نیز باشد. در یک کرم ضد چروک عالی در کنار ترکیباتی نظیر رتینول و ، حتماً ترکیبات ضد آفتاب نیز وجود خواهد داشت تا اثربخشی کرم به‌شدت بهبود یابد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ”  ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

چه زمانی برای استفاده از کرم دور چشم بهتر است؟

معمولاً بیشتر افراد زمانی که اولین نشانه‌های پیری و چروک پوست را در اطراف چشم مشاهده می‌کنند تازه به استفاده از کرم دور چشم فکر می‌کنند؛ اما باید بدانید که بهترین زمان مصرف بعد از ۲۵ سالگی و پیش از بروز هرگونه علائم ناشی از افزایش سن می‌باشد. ضرورت مصرف این کرم در بانوان با توجه به پوست حساس‌تری که دارند نسبت به آقایان بیشتر است. بااین‌وجود، به آقایان نیز پیشنهاد می‌شود از سن ۳۵ سالگی، استفاده از کرم‌های ضد چروک را آغاز کنند.

روش استفاده از کرم‌های ضد چروک در ناحیه دور چشم چگونه است؟

هنگام استفاده از کرم حواستان باشد که میزان مناسبی از کرم را روی انگشتتان بردارید و به‌طور یکنواخت با حرکات دورانی و اندکی حالت ضربه‌ای در اطراف چشم پخش کنید. سعی کنید بیشتر از حد کرم استفاده نکنید چراکه به خاطر میزان بالای مرطوب کنندگی که دارند ممکن است در روز بعد با حالت پف‌کردگی چشم مواجه شوید. همچنین از مالیدن و کشیدن زیاد پوست در هنگام مصرف کرم خودداری کنید به این دلیل که کشیدن و مالیدن مداوم باعث شل شدن پوست می‌شود.

کرم ضد چروک مناسب پف چشم را نیز از بین می‌برد!

پف زیر چشم زمانی ایجاد می‌گردد که در این ناحیه آب جمع شود که همین موضوع باعث تورم و پف‌کردگی این ناحیه می‌شود. گاهی ممکن است علت این پف‌کردگی، آلرژی‌های مختلف، کمبود خواب یا رژیم غذایی نادرست باشد. کرم دور چشمی که حاوی کافئین و یا عصاره خیار باشد، می‌تواند به برطرف کردن این پف‌کردگی کمک کند. همچنین اگر در کرم ضد چروک شما عناصری چون عصاره چای سبز، آلوئه ورا، روغن نارگیل، بابونه و ریشه شیرین‌بیان وجود داشته باشد نیز، اثرات این کرم در رفع تورم و پف زیر به‌شدت بهبود می‌یابد. سعی کنید کرم دو چشم خود را در یخچال قرار دهید. خود خنک بودن محصول به‌تنهایی می‌تواند اثرات مفیدی در رفع پف و سیاهی زیر چشم داشته باشد.

حواستان به رفع سیاهی زیر چشم باشد!

درصورتی‌که شما هم مثل بسیاری از دیگر افرادی که با سیاهی زیر چشم دست‌وپنجه گرم می‌کنند هستید، باید حواستان به حضور ترکیبات خاصی در کرم دور چشم ضد چروکتان باشد. درصورتی‌که کرم شما حاوی ، ویتامین K و کافئین باشد، تأثیر به سزایی در رفع سیاهی زیر چشم خواهد داشت. خیار و کوجیک اسید نیز عناصر بسیار خوبی در رفع این حلقه‌های تیره‌رنگ هستند. همچنین بد نیست اگر در کرم دور چشم شما ترکیبات منعکس‌کننده نور وجود داشته باشد؛ این موضوع باعث می‌شود که پوست این ناحیه روشن‌تر دیده شود.

کرم دور چشمتان باید متناسب با نوع پوستتان باشد!

همان‌طور که در انتخاب دیگر محصولات مراقبت از پوست، نوع پوستتان را در نظر می‌گیرید، در اینجا هم این موضوع اهمیت دارد. درصورتی‌که پوست چرب دارید حواستان باشد که کرم ضد چروک شما حاوی روغن نارگیل نباشد. یا اگر پوست خشک دارید، به دنبال کرم‌های دور چشم مرطوب‌کننده باشید. برای پوست‌های مختلط نیز باید به دنبال محصولی متناسب با هر دو نوع پوست خشک و چرب باشید.

حواستان به مواد حساسیت‌زا باشد!

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، پوست این ناحیه به‌شدت حساس است؛ بنابراین از نبود مواد حساسیت‌زا در کرم ضد چروک خود مطمئن شوید. بهتر است از کرم‌های دور چشمی استفاده کنید که حاوی شی باتر، روغن جوجوبا و موم زنبور عسل هستند. افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، به دنبال محصولاتی باشند که حاوی نعناع و رزماری هستند، زیرا می‌توانند خشکی پوست را برطرف کنند. به‌طورکلی، قبل از خرید نگاهی به ترکیبات سازنده محصولی که قصد خریدش را دارید بیندازید، بدانید که هرچقدر یک کرم ترکیبات طبیعی بیشتری داشته باشد، بیشتر به نفع پوستتان خواهد بود زیرا با طبیعت پوستتان سازگاری بیشتری خواهد داشت. حضور روغن‌های طبیعی نیز به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک خواهد کرد، اما اگر پوست چربی دارید به دنبال سایر عناصر مرطوب‌کننده طبیعی باشید. ازآنجاکه پوست این ناحیه بسیار حساس است، حواستان به عطرها و رنگ‌ها باشد.

کرم دور چشم خانگی هم مؤثر است!

درصورتی‌که قصد دارید پولتان را پس‌انداز کنید و یا استفاده از ترکیبات طبیعی و تازه را ترجیح می‌دهید، می‌توانید کرم دور چشم خانگی درست کنید. شما می‌توانید خیار، نعناع، آلوئه ورا و روغن بادام را با هم ترکیب کنید و یک ترکیب منحصربه‌فرد برای تغذیه و آب‌رسانی ناحیه دور چشم و همچنین رفع سیاهی زیر چشم آماده کنید. یا می‌توانید با ترکیب کردن قهوه، روغن زیتون و موم زنبور عسل یک کرم دور چشم خونگی عالی برای کاهش خطوط و چین و چروک های این ناحیه آماده کنید.

اگر به دنبال راهی برای ساختن کرم ضد چروک خانگی هستید،مطالعه مقاله “پیشنهاد می‌شود.

خرید مورد نظر خود را انجام دهید. اولین چیزی که سن شما را نشان می‌دهد است و چون پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است خیلی زود آسیب می‌بیند، پس باید حتما مراقب پوست دور چشم باشیم حالا در هر سنی که باشیم !!

استفاده از یک محصول مناسب حول و حوش 20 سالگی برای محکم و بی‌چروک ماندن چشم‌ها بسیار مفید است. به گفته بسیاری از متخصصین پوست کلینیک صدف استفاده از کرم دورچشم بسیار حایز اهمیت می‌باشد برای اینکه پلک چشم فاقد غدد چربی است و به خاطر همین بسیار نازک است و دور چشم اولین نقش را در صورت برای نشان دادن سن شما به عهده دارد. حقیقت تلخ این است که بسیاری از افراد در همان ابتدای 20 سالگی متوجه خطوط نازک اطراف چشم خود می‌شوند. به مرور زمان که پوست شما نازک‌تر هم می‌شود کبودی زیر چشم نیز بیشتر نمایان می‌شود.

هم‌زمان با استفاده از کرم دور چشم‌، مصرف ویتامین c‌، چای سبز و دیگر آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود که اطراف چشم روشن‌تر شود و تولید در پوست تسریع گردد. شب‌ها از کرم دور چشم استفاده کنید البته می‌توانید صبح‌ها هم دوباره کرم را تجدید کنید برای این منظور می‌توانید از یک کرم با فرمولاسیون سبک‌تر استفاده کنید.

در این سنین سعی کنید از محصولی استفاده کنید که حاوی رتینول باشد تا خطوط ریز دور چشم، بافت و حتی رنگ پوست را بهبود بخشد. همچنین باید اسید هیالورونیک هم برای حفظ رطوبت پوست داشته باشد. از کرم‌های حاوی رتینول فقط شب‌ها استفاده کنید اگر پوستتان خشک است‌، می‌توانید روزها از کرم حاوی اسید هیالورونیک برای مرطوب نگه داشتن چشم استفاده کنید.

در این سنین شما نیاز به محصولی دارید که حاوی فاکتورها رشد با نام مستعار فاکتورهای رشد اپیدرمال ( egf) باشند. فاکتورهای رشد عبارتند از مگاپپتید که باعث رشد سلول‌های پوستی شده و بیشتر اساس گیاهی دارند. ( به عنوان یک مثال سلول‌های بنیادی سیب ) و یا به طور مصنوعی تولید می‌شوند. برای کمک به تولید دوباره پوست‌، محصولاتی که حاوی فاکتورهای رشد می‌باشند، نمای ظاهری خطوط دورچشم و چین و چروک‌ها را بهبود می‌دهد‌. روزی دوبار از این کرم‌ها استفاده نمایید‌، اگر دورچشمتان کدر است محصولی که حاوی کافئین است می‌تواند موثر باشد.

سرم‌ها چون فرمول ساده‌تری دارند، برای استفاده روزانه و برای افرادی که پوست چرب دارند مناسب‌ترند. سرم‌ها به طور مجزا برای دور چشم استفاده می‌شوند اما استثناهایی هم وجود دارد. مثلا اگر می‌خواهید از سرم‌های ضد پیری در شب استفاده کنید، بهتر است یک لایه کرم روی آن قرار گیرد مخصوصا اگر پوستتان خیلی خشک باشد.

استفاده از کرم آرایشی نباید باعث ایجاد واکنش در پوست شود. اگر کرمی واقعا آرایشی باشد، استفاده از آن روی پوست و اطراف چشم ایرادی ندارد اما اگر این کرم روی پوست عکس العمل نشان می‌دهد، نباید آن را اطراف چشم زد. این موضوع در مورد کرم‌های ضدآفتاب هم صدق می‌کند. کرم‌های آرایشی پوست صورت و کرم‌های آرایشی دور چشم از نظر ترکیب تفاوت چندانی با هم ندارند. کرم دور چشم را می‌توان برای تمام صورت استفاده کرد اما اگر کرم‌های آرایشی صورت تحریک کننده پوست اطراف چشم باشد، نباید آنها را دور پلک بمالید. ابتدا باید کرم را روی بخشی از پوست امتحان کرد.

این نوع کرم‌ها را باید به پوست زیر چشم زد. برای پلک بالا نیازی به استفاده از کرم نیست زیرا آفتاب به هیچ وجه به پوست آن نمی‌تابد.

، بهترین کلینیک در اصفهان است که فرصتی ویژه را برای علاقه مندان به زیبایی فراهم خواهد کرد.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف

نظرات کاربران درباره این مطلب :الهه داستانپور [ 1402-07-05 ]
خانم دکتر کرم ضد چروک برای دور چشم من کدلی استفاده میکنم و خیلی راضیم ولی فکر میکنم تزریق بوتاکس برای چروک دور چشم عالی باشه میخوام یکبار انجام بدم ونتیجش رو ببینم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .

نمایش بیشتر