اخبار همه جانبه

درباره مواد شیمیایی صنعتی بیشتر بدانید

به موجب بند 4 ماده شانزدهم امتیازنامه شرکت نفت انگلیس و ایران مصوب 1312، این شرکت «سالیانه مبلغ 10 هزار لیره استرلینگ برای اینکه اتباع ایران در انگلستان علوم و فنون مربوط به صناعت نفت را فراگیرند تخصیص خواهدداد.» از آن زمان به بعد، انتقال دانش فنی و تربیت نیروی انسانی در کم و بیش همه قراردادهای نفتی به ویژه بیع متقابل مورد توجه قانونگزار بوده است. چنانکه در بند (ک) بخش سوم این مقاله دیدیم، جمعاً 12 قرارداد براساس قانون نفت 1336 منعقد شد. از مخازن به منظور حداکثرسازی ارزش اقتصادی ذخایر نفتی در خلال عمر مخازن و نه در خلال عمر قرارداد میباشد، نمیتوان راجع به ویژگیهای بهینة قراردادهای نفتی اظهارنظر کرد. میعانات گازی نیز بوسیله نفت کش از منابع نفت و گاز جنوب کشور به این پالایشگاه منتقل می­گردد. کنترل موثر و اعمال یک مدیریت صحیح مواد زاید صنعتی، برای بهداشت، حفظ محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی، از اهمیت خاصی برخوردار است (5) . بر این اساس هدف از این پژوهش، شناسایی و طبقه بندی پسماندها و مواد شیمیایی مصرفی در واحد الفین شرکت پتروشیمی مارون می باشد. تحقیق حاضر که به صورت میدانی و کتابخانه­ای در پالایشگاه نفت شیراز انجام شد، از آذر ماه 1391 آغاز و تا خرداد ماه 1392 ادامه یافت، طی این مطالعه، پس از شناسایی و برررسی فرآیند تولید در پالایشگاه نفت شیراز، به شناسایی نقاط تولید پسماند، نوع پسماند، حجم و دوره تخلیه پسماندها، محل تخلیه و اقدامات کنترلی جهت کنترل کاهش آلودگی آن­ها اقدام شد.

یافته ها : بررسی ها حاکی از ان است که در این واحد 18 پسماند غیرخطرناک و 9 پسماند خطرناک که همگی در فاز جامد ، مایع و نیمه جامد بوده شناسایی گردید . از طرفی در طی ساخت و تهیه محصولات صنعتی، پسماندهایی به حالت­های مختلف اعم از گاز، مایع و جامد به­وجود می­آید پسماندهای خطرناک مواد زاید جامد یا مایعی هستند که به علت کمیت، غلظت و یا کیفیت فیزیکی شیمیایی و یا بیولوژیکی میتوانند باعث افزایش میزان مرگ و میر و یا بیماریهای بسیار جدی شوند و از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند.رشد سریع تکنولوژی دستیابی به پروسه­های جدید تولید، جایگزینی مواد مصنوعی به جای الیاف طبیعی و سنتز هزاران نوع مواد و ترکیبات شیمیایی باعث افزایش حجم پسماندهای صنعتی و دربرخی موارد باعث تولید پسماندهای خطرناک گردیده است. مواد زاید صنعتی به صورت جامد، نیمه جامد و مایع بوده و از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند.رشد سریع فناوری، دستیابی به فرایندهای جدید تولید، جایگزینی مواد مصنوعی به جای الیاف طبیعی و سنتز هزاران نوع مواد و ترکیبات شیمیایی، باعث افزایش حجم زیادی از زباله های صنعتی و در بعضی موارد، باعث تولید پسماندهای جامد و مایع خطرناک گردیده است (6) هر سیستم مدیریت کنترل پسماندهای شیمیایی، برای دستیابی به موفقیت نیازمند قوانین و آیین نامهها، ابزار و تسهیلات مناسب برای بازیافت، تصفیه و دفع مناسب پسماندهای خطرناک و تدوین برنامههای آموزشی برای مدیران دولتی و خصوصی، بهره برداران و کارگران است.( 7). در سال های اخیر تحقیقاتی در زمینه کمینه سازی مواد زاید در ایران و سایر کشورها صورت گرفته که چند مورد از آن ها تحقیقاتی است که انجام شده است.

تری فلوئوراستیک اسید (TFA) یک مایع بی رنگ، محلول در آب و مونوکربوکسیلیک است که به عنوان حلال، عامل جفت سازی یون در کروماتوگرافی مایع (HPLC)، تولید نمک های تری فلوئورو استات و ساخت مواد شیمیایی دیگر استفاده می شود. استالدهید (اتانال) مایعی بی رنگ، فرار و قابل اشتعال است و بوی خفه کننده دارد. شرکت سیگما ایران وارد کننده اصلی محصولات برند مرک ( Merck) در ایران می باشد. در حال حاضر به طور کامل مشخص نیست که به عنوان مثال تاثیر این سیاستهای صرفه جویانه در حمایت های مالی وسیعی که کشورهای عرب صادر کننده نفت و گاز از گروه های جنگ طلب و متحدان آنها در افغانستان پاکستان مالزی و سایر نقاط میکنند چه خواهد بود و یا عواقب آن بر کشورهای رقیب منطقه ای مانند ایران که آماده توسعه وسیع تولید نفت و گاز به دنبال برداشتن تحریم های فعلی است چه خواهد بود. جهت طبقه­بندی یک ماده زاید در فهرست های یاد شده، نام آن را با تک تک مواد موجود در 4 فهرست مقایسه نموده، فهرست­های تهیه شده، به طور اختصار دارای نام های F,K,P,U می­باشد. بالغ بر 5/2 میلیون بشکه درروز، علاوه بر این انرژی های تجدید پذیر به طور گسترده در ایالات متحده و سایر مناطق جهان مورد توجه قرار گرفته است.

ترکیبات مشخصه این مواد با توجه به خطرات حاصله از آنها در محیط مشکلاتی را به وجود آورده است که مقابله با آنها به سادگی امکان پذیر نیست (3). تولید پسماند، نتیجه طبیعی توسعه و فناوری بوده و امری ناگزیر است. 7) با بهبود سودآوری،نگهداشت وجه نقد شرکت های فعال در بورس افزایش می یابد. محصول حاصل به مخازن ذخیره منتقل و جهت توزیع و فروش به شرکت پخش فراورده های نفتی تحویل داده می­شود. نفت خام از طریق یک خط لوله 10 اینچی به طول 230 کیلومتر از منابع نفتی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می­شود. مجموع عملیات انجام گرفته در واحدهای جانبی منجر به بهبود شرایط محصول می­شود. در برج اتمسفر و برج خلاء که واحدهای بعدی فرایند می­باشند، مواد بر اساس میزان فراریت و وزن حجمی به محصولات مورد نظر تفکیک و سپس برای گوگردزدایی و بهبود شرایط محصول به واحدهای جانبی ارسال می­گردند. بحث و نتیجه گیری : لذا از 000/900/1 تن در سال مواد خام مصرفی جهت تولید محصول در واحد الفین 9/323 تن پسماند خطرناک تولید گردیده است . در واحدهای جانبی محصولات را از روی بسترهای کاتالیستی خاصی که از جنس اکسیدروی، آلومینا، مس و یا نیکل است عبور داده و سود سوزآور به آن می­افزایند.

منبع: https://irchem.ir/industrial/

نمایش بیشتر