اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

راهنمای خرید قالب لارج پنل

راهنمای خرید قالب فلزی بتن

زمانی که میخواهید اقدام به خرید قالب بتن فلزی یا کنید ، لازم است تا به چند نکته توجه داشته باشید. اولین موردی که بسیار مورد اهمیت است و حتما باید توجه ویژه ای به آن شود ، استحکام قالب بتن فلزی است. ای قالب ها باید دوام و مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. دیگر نکته ای که باید به آن اهمیت بدهید ، تمیزی ، یکنواختی و صاف بودن سطح قالب است. اگر مواردی که گفته شد در قالب وجود نداشته باشد ، باعث ایجاد حفره در بتن میشود. شرکت قالب گستر سپنتا، امکان طراحی و تولید قالب های خاص ساختمانی را با بهترین کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه فراهم کرده است.

از طرف دیگر باید به داغ شدن قالب در فصل گرما نیز توجه داشته باشید. داغ شدن بیش از اندازه میتواند در صاف بودن و یکنواختی بتن تاثیر مستقیم بگذارد. بنابراین باید به خنک بودن قالب در فصل گرما توجه ویژه ای داشته باشید. قالب بتن فلزی نسبت به سایر قالب ها دارای وزن بیشتری است و آن هم به دلیل این است که استحکام و دوام بالاتری دارد.

انواع قالب فلزی بتن چیست؟

  • قالب گرد
  • قالب جدول
  • قالب تیرچه
  • قالب لبه 5
  • قالب ستون دو تکه
  • قالب ستون چهار تکه
  • قالب لبه 6

نکات مهم در استفاده از قالب فلزی بتن

تمیزی و یکنواخت و صاف بودن سطح قالب فلزی بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم صافی و یکدست بودن در حین بتن ریزی ممکن است ایجاد حفره های ریز و درشت در سطح سازه گردد و باعث عدم صاف و یکنواختی سازه شود لذا باید توجه نمود که سطح قالب صاف باشد و اغلب برای حل این مشکل سطح قالب با روغن چرب می شود .

توجه به داغ بودن قالب فلزی بتن در فصل گرما بسیار مهم است به دلیل اینکه داغ بودن علاوه بر تاثیر بر صافی بتن و سازه ممکن است ایجاد تغییر رنگ بتن گردد و کیفیت سازه را پایین بیاورد، از این رو دقت کنید قالب مورد استفاده در فصل گرما حتما خنک باشد. همانطور که گفته شد مهمترين مراحل در ساخت سازه‌ بتني، نحوه قالب ‌بندی میباشد. به همين خاطر بايد مجری سازه‌های بتنی كاملاً در جريان امور مربوط به قالب‌ بندی، از تجهیزات قالب بتن فلزی تا مشخصات و جزئیات ابعاد و روشهای اجرا قرار داشته باشد.

بررسی قالب فلزی بتن

قالب بتن چوبی یا تخته قالب بندی که قیمت های مناسب تری نسبت به جنس های فلزی دارند . دلیل ارزان بودن این نوع از قالب این بود که نجار ها در محل پروژه مطابق تقشه برای اون پروژه قالب چوبی را میساختند و پروسه زمان بری را شاهد بودیم و این نوع قالب عمر مصرف طولانی نداشتند . این نوع قالب بندی ( قالب بندی چوبی) از لحاظ کار بسیار ساده هستند اما استفاده کمتر از آنها در پروژ ه بزرگ به دلیل زمان بر بودن تولید این مدل از قالب ها هست .

قالب بتن فلزی اکثر معایبی که قالب چوبی داشت را برطرف کرد همانند ضریب تکرار پذیری بالا سرعت در ساخت ، قالب بندی و سطح نسبتا صاف و صیقلی که ایجاد میکرد .

قالب بتن فلزی دارای سایز های استاندارد که از عرض 10 سانتی متر شروع با مضربهای عدد 5 نهایتا تا عرض 50 سانتی متر تولید میشود . طول استاندارد این قالبها نیز ، 1 متری ، 1.5 متری و 2 متری است جهت قالب بندی ستونها غالبا از کنج بیرونی (5*5 ) – ( 5*10) و (10*10) و طول کنجها بدلیل اینکه درز قالبها و کنجها روبروی هم نیافتد معمولا 1.5 متری انتخاب میکنند.

قالب مذکور بدلیل مدولار بودن در قسمت های مختلف پروژه مثل فونداسیون ، ستون ها (در ابعاد مختلف ) ، دیوار ها و تیر و دال قابلیت کاربرد دارد، البته جهت تسریع در امر قالب بندی بهتر است در قالب بندی دیوار از پنل بزرگتر استفاده شود . جهت مهار قالب بتن که در زیر پل و یا سقف استفاده می شود، در صورت کم بودن ارتفاع و کم بودن حجم بتن از جک سقفی و در غیر اینصورت غالبا از داربست مثلثی استفاده میشود .

اجزا تشکیل دهنده قالب فلزی بتن چیست؟

اجزا تشکیل دهنده قالب فلزی بتن در کنار یکدیگر سبب می شوند تا سازه ای یکپارچه، مستحکم و مقاوم، بدون هیچ عیب و نقصی ایجاد شود، در تمامی انواع قالب بتن اجزای مشخص و بدون تغییری وجود دارد که عبارتند از:

حائل، ستون، رویه، بدنه، پشت بندها، مهارها و غیره از اجزای قالب فلزی بتن می باشند. این قالب بتن می توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و سیستم های پیچیده تری چون قالب مدولار، قالب بالا رونده، قالب میزی، قالب چرخشی، قالب چکشی، قالب لغزنده و غیره را به وجود بیاورند.

هر چقدر که سازه پیچیده تر باشد قالب فلزی بتن پیچیده تر بوده و قالب از اجزای بیشتری تشکیل خواهد شد، از طرفی هر چقدر سیستم قالب فلزی بتن پیچیده تر باشد قالب بندی فلزی نیز سخت تر و پیچیده تر خواهد بود. قالب بندی فلزی را برای تمام سازه ها به طور کلی در قالب فلزی بتن خیس شده را ریخته و پس از خشک شدن قالب فلزی را از آن جدا می نمایند.

تولید قالب فلزی بتن چگونه است ؟

برای تولید قالب فلزی بتن ، در قالبهای جوشی از ورق 3 میل برای کف و ورق 5 میل برای تسمه های آن استفاده میشود ولی در قالب های خم ، کلا با ورق 3 میل تولید می شود . بنابرین وزن هر متر مربع قالب بتن جوشی لبه 5 سانت، 40 کیلو گرم – لبه 6 سانتی 43 کیلو گرم و قالب بتن لبه خم، حدود 37 کیلو گرم در هر متر مربع وزن دارد .

قالب های لبه خم با اینکه سبک و مقاوم هست، برای اجرای دیوارهایی که نیاز به اجرای اکسپوز دارند مناسب نیست . بدلیل اینکه باتوجه به خم شدن کنار قالب (تسمه ها) وقتی قالب ها در کنار هم قرار میگیرند کاملا بهم نمی چسبند بنابراین بعد از بتن ریزی و دکفره کردن قالب ها ماهیچه های بتنی کاملا مشهود است .

متعلقاتی که در اتصال قالب بتن به یکدیگر لازم است عبارتند از : پین و گوه ، گیره متوسط (کلیپس) ، بلت ، کلمپس ، بلت عصایی جهت اتصال قالب بتن به سولجر ، مهره بلت ( خروسک ) و واشر دولوله ، واشر کاس  و تنگ تسمه ای (تسمه بلت) ورق استفاده شده در تولید قالب بتن یکی از مهم ترین دلیل سبب تغییرات قیمت بین کارخانه های تولیدی قالب ها است.

تولید قالب فلزی بتن ، در قالب جوشی یا تسمه ای از ورق 3 میل برای کف و ورق 5 میل برای تسمه آن استفاده میشود ولی در قالب خم ، کلا با ورق 3 میل تولید می شود. بنابرین وزن هر متر مربع قالب بتن جوشی لبه 5 سانت ، 40 کیلو گرم – لبه 6 سانتی 43 کیلو گرم و قالب بتن لبه خم، حدود 37 کیلو گرم در هر متر مربع وزن دارد .

بهترین ورق های قالب ها از ورق های فولاد مبارکه استفاده میکنند ولی باز هم قیمت قالب آنها برابر نیست این هم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد  کیفیت قالب های ساخته شده به نیرو کار شرکت های تولید کننده نیز بستگی دارد نیرو و پرسنل های حرفه ای و ماهر میتوانند خروجی با کیفیت داشته باشند و دستمزد پرسنل تولید کننده قالب ها میتواند بر روی قیمت قالب بتن تاثیر داشته باشد مدیریت هزینه های شرکت هم میتواند قالب های تولید شده را با هزینه های سربار و اضافی خود را کنترل کند یا با همان هزینه ها تولید خود را افزایش دهد .

قالب لبه خم با اینکه سبک و مقاوم هست،از این رو برای اجرای دیوارهایی که نیاز به اجرای اکسپوز دارند مناسب نیست . بدلیل اینکه باتوجه به خم شدن کنار وقتی قالب ها در کنار هم قرار میگیرند کاملا بهم نمی چسبند بنابراین بعد از بتن ریزی و دفره کردن قالب ها ماهیچه بتنی کاملا مشهود است .متعلقاتی که در اتصال قالب بتن به یکدیگر لازم است عبارتند از : بلت عصایی جهت اتصال قالب بتن به سولجر، مهره بلت (خروسک) و واشر دولوله، پین و گوه، گیره متوسط (کلیپس)، بلت و تنگ تسمه ای ( تسمه بلت). تمامی مدل قالب ها چه چوبی و چه فلزی توسط تولید و قابل سفارش است.

نمایش بیشتر