اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

عقیق خراسان بهتر است یا یمن؟ آشنایی با انواع انگشتر عقیق سبز و مشکی

در کشور ما، ایران بیشترین کاربرد و استفاده از عقیق یمنی در ساخت زیورآلات و جواهراتی نظیر انگشترهای عقیق مشکی و گردن آویز می‌باشد. به دلیل احادیث، توصیه ها و روایات فراوانی که در دین اسلام در مورد استحباب و ثواب استفاده از عقیق یمانی وجود دارد، استفاده و کاربرد سنگی که منشا و مبدا استخراج آن کشور یمن می‌باشد در ایران و همچنین مسلمانان سایر کشورهای دیگر طرفداران زیادی دارد که در ادامه به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. البته این اقبال در خصوص خواص سنگ عقیق یمنی قهوه ای (جزع یمانی) و سرخ از قدیم وجود داشته چنانچه که امیر معزی در این خصوص و در یکی از اشعار خود می‌فرماید :
می به رنگ عقیق یمن که چون ز قدح
دهد فروغ که گویی ستاره یمن است

12210-gem-stone-icon عقیق یمنی: روش تشخیص + شگفت انگیزترین خواص عقیق سرخ یمنی اصل  مشخصات

  • سختی سنگ عقیق یمنی  ٧ _ ۶/۵ می‌باشد.
  • عقیق یمنی اصل چه رنگی است؟ پرتقالی، قرمز (سنگ عقیق سرخ معروف ترین رنگ ان است)، قرمز مایل به قهوه ای، قهوه ای، جگری (کبدی)، کرمی مایل به زرد، کبود، سوسنی، عسلی و سیاه
  • از نوع دانه ریز کوارتز است.
  • دارای شفافیت کم تا زیاد.
  • دارای وزن مخصوص در حدود 2.6
  • از قدیم قبایل و ملل کهن در نقاط مختلف جهان، این گوهر ار مقدس و با ارزشی  می‌دانستند و به همین علت آن را از خود دور نمی‌کردند آن‌ها بر این باور بودند که این نگین در برابر حوادث و بلایا از آنها محافظت می‌کند.

دلیل تفاوت رنگ در سنگ عقیق

شاید بپرسید دلیل این همه تفاوت در رنگ انگشترهای عقیق سبز چیست؟ همانطور که می‌دانید عقیق اصل، در دل زمین یا اعماق کوه و بر اثر فعل و انفعالات فشارهای هسته‌ی زمین به وجود می‌آید. در واقع عقیق نوعی کانی است که با توجه به جنس خاک، لایه های زمین و انفعالات شیمیایی در زمین و مواد معدنی، رنگ های مختلفی را به خود می‌گیرد. اینکه بگوییم یک رنگ از رنگ های دیگر عقیق بهتر است، شاید درست نباشد. مسئله رنگ، موضوعی کاملاً سلیقه ای و فردی می‌باشد. هر کس با توجه به سلیقه ای که دارد می‌تواند رنگ عقیق مورد نظر خود را پیدا کند.
البته باید توجه داشته باشید، رنگ عقیق و نوع آن گاهاً در خواص و تاثیراتی که می‌گذارد، موثر است. در مطالب دیگر راجع به خواص عقیق صحبت کرده ایم. عقیق ها به صورت عمومی دارای خواصی برای روح و جسم ما هستند. برخی از عقیق ها با توجه به محل تولید و نوعشان ممکن است خواص ویژه‌ای داشته باشند. اما به صورت کلی نمی‌توان گفت یک رنگ عقیق بر دیگر رنگ ها ارجحیت دارد. شاید بتوان عقیق سرخ را معروف تر و موثرتر از دیگر مدل های عقیق محسوب کرد.

آشنایی |اسلام |ایران

انواع رنگ انگشتر عقیق

  • عقیق سرخ

عقیق سرخ مشهورترین رنگ انگشتر عقیق است. عقیق یمانی یکی دیگر از نام های این انگشتر می‌باشد. این مدل از عقیق، جایگاه ویژه ای در میان ادیان مختلف دارد و در اسلام نیز به آن توجه بسیاری شده است.

  • عقیق زرد

عقیق زرد را بسیاری از افراد با نام شرف الشمس می‌شناسند. رنگ خورشید مانند و جذاب این عقیق باعث شهرت و محبوبیت بسیار آن شده است. این مدل از عقیق دارای خواص ویژه ای است و به عقیده بزرگان و علما، موجب افزایش رزق و روزی و برکت می‌شود.

  • عقیق سلیمانی

باباقوری، خلنگ یا عقیق سلیمانی یکی از خاص ترین انواع عقیق است. در واقع این سنگ زیر مجموعه عقیق یمانی است که دارای رگه های خاص سیاه و سفید می‌باشد. در کتاب های قدیمی برای این سنگ خواص شگفت انگیزی ذکر کرده و آن را انگشتر اهل قدرت نامیده اند.

  • عقیق سیاه

عقیق سیاه یک سنگ خاص و بسیار جذاب است. این مدل از عقیق را در رینگ ها و رکاب های اسپرت سوار می‌کنند. شاید خواص منحصر به فردی مانند دیگر عقیق ها نداشته باشد، اما زیبایی و ظاهر پر از ابهت آن، چشم های زیادی را به خود جذب می‌کند.

جهت خرید انگشتر عقیق یمن کلیک کنید

نمایش بیشتر

مهرداد مهرآور

مهرداد مهرآور، نویسنده و متخصص حوزه سنگ‌های قیمتی، با شور و اشتیاقی فراوان به بررسی و به اشتراک گذاری دانش خود در این زمینه می‌پردازد. او از جوانی علاقه‌مند به زمین‌شناسی و معدن‌کاری بوده و این علاقه او را به دنیای گوهرها و سنگ‌های قیمتی سوق داد.