اقتصادی

معاملات ETF‌ آتی بیت کوین چیست؟

خرید بیت کوین (تبدیل) تبدیل به یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال شده و در حال حاضر درصد قابل توجهی از کاربران در بازار ارز دیجیتال معاملات خود را تنها بر روی بیت کوین در نظر گرفته و از انجام معامله بر روی سایر رمز ارزها امتناع می‌نمایند. محبوبیت بسیار زیاده بیت کوین در میان کاربران جهانی باعث شده تا روش های مختلف معاملاتی بر روی آن نیز به وجود آید و شاهد ایجاد صندوق های معاملاتی بیت کوین در بازارهای بورس و سهام نیز باشد. در حال حاضر صندوق های معاملاتی بسیار زیادی از بیت کوین در بازار سهام به وجود آمده و کاربران این امکان را دارند تا به جای خرید و معاملات مستقیم بر روی بیت کوین از خدمات معاملات ETF آتی بیت کوین استفاده نموده و از این طریق به سود های زیادی در این باره برسند. اما درصد قابل توجهی از کاربران نیز اطلاعات کافی درباره این صندوق ها و شرایط انجام معاملات آنها ندارند. در این مقاله در کنار شما هستیم تا تشریح کاملی نسبت به معاملات ETF آتی بیت کوین داشته باشیم.

با شناخت این صندوق های معاملاتی امکان استفاده از روش های مختلف برای سرمایه گذاری برای شما به وجود خواهد آمد و از این طریق می‌توانید خطا در بازار سهام نیز از مزیت های نوسانات بیت کوین برای رسیدن به صورت استفاده کنید. در ادامه با انواع استراتژی خرید بیت کوین  و معاملات ETF بیشتر آشنا خواهید شد.

صندوق ETF چیست؟

برای اینکه شما را با معاملات ETF آتی بیت کوین آشنا کنیم در قدم اول لازم است تا یک تعریف مختصر از انواع صندوق ای تی اف برای شما داشته باشیم. صندوق ETF در معاملات بازار بورس و بازار سهام در واقع صندوق‌های قابل معامله هستند که پشتوانه مشخصی برای آنها تعیین می شود و تغییرات و نوسانات قیمت آن ها نیز بر اساس تغییرات و نوسانات پشتوانه ای در نظر گرفته شده برای آنها است. به عنوان مثال در سالهای اخیر دولت سعی کرده تا برای تامین بودجه خود صندوقهای ETF مختلفی را در بازار بورس ایجاد نماید که بیشترین صندوق ها دارای پشتوانه سهام شرکت‌های پتروشیمی هستند.

نحوه تغییرات قیمت سهام شرکت های پتروشیمی اصلی ترین تاثیر را بر روی روند قیمت این صندوق ها گذاشته و به نوعی می توان این معاملات ETF را مرتبط با شرکت های زیر شاخه آن در نظر گرفت. با معاملات این صندوق‌ها کاربران در واقع در حال معامله شرایط حاکم بر شرکت های پتروشیمی در بازار بورس هستند. البته شایان ذکر است که قیمت یک صندوق همیشه با سهام و یا کالای اصلی مرتبط با آن تغییر نمی کند و ممکن است نوسانات قیمتی صندوق با کالای اصلی تفاوت هایی داشته باشد.

معاملات ETF بیت کوین چیست؟

معاملات ETF آتی بیت کوین در واقع یک صندوق قابل معامله آتی بیت کوین در بازار بورس هستند که کاربران به جای خرید مستقیم بیت کوین و سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال می توانند با خرید این صندوق ها در بازار بورس از روند افزایش قیمت بیت کوین به سود برسند. صندوق های اینچنینی دارای پشتوانه بیت کوین بوده و راه اندازی آنها نیاز به داشتن مقدار بیت کوین در نظر گرفته شده توسط صندوق توسط افراد توسعه دهنده دارد.

صندوق معاملات ETF آتی بیت کوین معمولاً بر اساس نحوه نوسانات قیمت بیت کوین در بازار جهانی نوسان می‌نماید و قیمت آن تحت تاثیر قیمت بیت کوین است. البته دقت داشته باشید که هیچگونه برابری قیمتی میان صندوق معاملات و خود بیت کوین وجود نداشته و حتی میزان نوسانات قیمت بیت کوین و این صندوق ها نیز ممکن است تا حدی با یکدیگر متفاوت باشد. اما با این حال نمی‌توان تاثیر پذیری این صندوق‌ها با روند قیمت بیت کوین را در نظر نگرفت.

مزیت های معاملات ETF بیت کوین چیست؟

شاید این پرسش در ذهن شما به وجود آمده باشد که معاملات ETF آتی بیت کوین چه مزیت هایی دارد و چرا کاربران باید به جای خرید مستقیم بیت کوین از این صندوق ها برای رسیدن به سود استفاده کنند؟ موارد مختلفی را می توان در این باره مطرح کرد. به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها کاربران با خرید این صندوق دیگر نیازی به مواجه شدن با چالش‌های مختلف خرید بیت کوین مانند پرداخت کارمزد های بالا و یا خطرات حضور در بازار ارز دیجیتال نخواهند بود و می‌توانند با دغدغه های کمتری برای سرمایه گذاری بر روی بیت کوین اقدام نمایند. با توجه به اینکه شبکه ارز دیجیتال بیت کوین به صورت کاملا غیر متمرکز اداره می شود عملا هیچگونه قانون خاصی برای آن وجود نداشته انجام معاملات بر روی دیدگاه ممکن است با چالش‌های بسیاری همراه شود.

این در حالی است که معاملات ETF آتی بیت کوین بسیاری از چالش های انجام معاملات مستقیم بر روی بیت کوین را نخواهد داشت. البته شایان ذکر است که همین موضوع باعث عدم استقبال بسیاری از کاربران از انجام معاملات آتی بیت کوین نیز شده و در حال حاضر شاهد حضور چنین صندوق هایی در بازار بورس ایران نیستیم.

Etf چیست ارز دیجیتال |Etf صرافی هات بیت |ارز دیجیتال

معایب معاملات ETF بیت کوین چیست؟

لازم به توضیح است که معاملات ETF آتی بیت کوین در کنار تمام مزیت هایی که دارد دارای معایبی نیز خواهد بود که بررسی این معایب نیز برای سرمایه گذاران و معامله گران اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از اصلی‌ترین معایبی که می‌توان برای این معاملات در بازار سهام در نظر گرفته تفاوت قیمت های موجود میان قیمت بیت کوین در بازار ارز دیجیتال و قیمت واحدهای این صندوق ها است. این تفاوت قیمت ها باعث می شود تا ما دیگران هم بتوانند با استفاده از آربیتراژ به دنبال رسیدن به سود از طریق انجام معاملات همزمان بر روی خود بیت کوین و این صندوق ها باشند. به صورت کلی هم جلو افتادن قیمت واحدهای صندوق آتی بیت کوین که به اصطلاح Contango شناخته می شود و هم عقب افتادگی قیمت این صندوق‌ها نسبت به قیمت بیت کوین در بازار واقعی که با اصطلاح Backwardation شناخته می شود می تواند معایب خاص خود را برای معامله گران به دنبال داشته باشد.

همچنین یکی دیگر از معایب معاملات ETF آتی بیت کوین در وجود تفاوت های میان قراردادهای گذشته با قراردادهای جدید در زمان رسیدن به تاریخ انقضای قرارداد های قدیمی آتی است. در واقع کاربری که تعداد مشخصی از قراردادهای آتی بیت کوین را در تاریخ انقضا فروخته است نمی تواند با همان سرمایه در دسترس به همان تعداد قرارداد جدید را خریداری نماید که این موضوع به دلیل وجود تفاوت قیمت میان قیمت قرارداد جدید با قراردادهای قبلی است.

روی صندوق ETF بیت کوین سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟

در حال حاضر چنین صندوق هایی در بازار بورس ایران ایجاد نشده و هنوز چالش‌های بسیار زیادی برای ایجاد چنین صندوق هایی در بازار بورس ایران وجود دارد و بسترهای لازم برای این منظور فراهم نشده است. اما اگر بعد از به روی کار آمدن انواع صندوق های آتی بیت کوین به دنبال سرمایه گذاری بر روی صندوق ها باشیم بایستی تمام جوانب را در نظر بگیریم. سرمایه گذاری بر روی این صندوق ها می‌تواند مانند شمشیر دولبه عمل کرده و به جای رسیدن به سود باعث کاهش ارزش دارایی های کاربران شود. زیرا برای انجام معاملات آتی بیت کوین شما هم نیاز به تخصص لازم برای تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین خواهید داشت و هم نیاز است تا شناخت کافی نسبت به نحوه تغییرات و نوسانات قیمت صندوق ETF را نیز داشته باشید.

نمایش بیشتر