اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

پودر کربنات کلسیم صنعتی چیست؟

 سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم در سراسر جهان پراکنده شده‌اند. به همین دلیل است که کربنات کلسیم بیش از 5000 سال است که جزو پرمصرف‌ترین مواد خام به شمار می‌رود. مدت‌ها پیش، مصری‌ها اهرام خود را با سنگ آهک ساختند. امروزه نیز ما از صدها میلیون تن کربنات کلسیم تنها در صنعت ساختمان استفاده می‌کنیم. با این حال، اگرچه ذخایر این ماده خام در طبیعت فراوان است، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها از کیفیت کافی برای کار کردن برخوردارند.

ساختار و روش تولید کربنات کلسیم صنعتی

درباره ساختار و روش تولید پودر کربنات کلسیم آریا پودر باید گفت که سه کانی کلسیت، آراگونیت و واتریت – از مهم‌ترین کانی‌های حاوی کربنات کلسیم هستند. کربنات کلسیم طبیعی از این سنگ‌ها استخراج می‌شود. اما سنگ‌ها تنها ذخایر کربنات کلسیم در طبیعت نیستند. بیشتر بخش‌های آب و گیاهان و جانوران بی‌شماری حاوی مقادیر زیادی کربنات کلسیم هستند.

پیوند بین این منابع طبیعی چرخه کربنات کلسیم است. مرحله اول تولید کربنات کلسیم فرآیند رسوب گذاری است که گچ و سنگ آهک از آن سرچشمه می‌گیرد. هنگامی که فرآیند ته نشینی کامل می شود، منجر به تشکیل سنگ آهک می‌شود. اگر فرآیند ته نشینی در آب حاوی منیزیم انجام شود، ممکن است دولومیتاسیون رخ دهد.

سنگ مرمر نیز یک سنگ دگرگونی است که حاصل فرآیند تبلور مجدد سنگ آهک در شرایط فشار و دمای بالا است. سنگ های کربناته، گچ، سنگ آهک، دولومیت و سنگ‌های مرمر در معرض فرسایش قرار می گیرند. تحت تأثیر باد، دما و آب حل می شوند و ممکن است چرخه دوباره شروع شود.

تنها در صورتی که خلوص، درجه سفیدی، ضخامت و همگنی قابل قبول باشد، استخراج تجاری کربنات کلسیم ارزشمند است. پس از استخراج، تصفیه بیشتر برای پردازش کربنات کلسیم طبیعی با بالاترین کیفیت مورد نیاز است. این نوع کربنات کلسیم که در طبیعت ساخته شده و توسط انسان استخراج و پردازش می‌شود‌ به عنوان کربنات کلسیم زمین (GCC) شناخته می‌شود. کربنات کلسیم رسوبی (PCC) نیز یک کربنات کلسیم مصنوعی است که به صورت صنعتی و با استفاده از فرآیند کربن‌سازی مجدد تولید می‌شود. هر دو GCC یا PCC را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها در صنعت استفاده کرد.

What is industrial calcium carbonate powder

کربنات کلسیم صنعتی چیست

کارخانه تولید کربنات کلسیم پارس شیمی ، تولید کننده انواع مختلف کربنات کلسیم صنعتی و پودر میکرونیزه صنعتی در دانه بندی های مختلف و بسته بندی های متنوع است. جهت تهیه این محصول و یا اخذ اطلاعات تکمیلی با بخش بازرگانی این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

از نظر کاربردها و موارد مصرف به دو نوع کربنات کلسیم صنعتی و کربنات کلسیم خوراکی تقسیم بندی می شود. کربنات کلسیم صنعتی می تواند از نوع کربنات کلسیم معدنی GCC یا کربنات کلسیم رسوبی PCC باشد که بستگی به نوع مصرف آن دارد. صنایع زیادی از کلسیم کربنات به عنوان فیلر و یا ماده اولیه استفاده می کنند زیرا کلسیم کربنات قیمت مناسبی داشته و از نظر شیمیایی یک پر کننده بسیار عالی است.

کربنات کلسیم صنعتی از نظر خلوص و کیفیت در درجه پایین تری نسبت به کربنات کلسیم خوراکی قرار دارد. همین امر سبب شده تا قیمت ارزان تری نیز داشته باشد. برای مصارف صنعتی معمولا از کربنات کلسیم معدنی استفاده می شود زیرا به وفور می توان آن را تهیه نمود در حالی که برای تولید مکمل های دارویی و غذایی ، کربنات کلسیم رسوبی مورد مصرف قرار می گیرید تا فاقد هر گونه ناخالصی بوده و برای سلامت انسان زیان آور نباشد.

کربنات کلسیم در ساخت و ساز

از کلسیم کربنات در صنایع فراوانی استفاده می شود. بیشترین کاربرد این ماده در امور ساختمانی است و هم به صورت خام و هم به شکل فراوری شده یعنی انواع آهک استفاده می شود. کربنات کلسیم برای تهیه ملات و نیز مصالح ساختمانی مناسب و در جاده سازی برای زیر سازی کاربرد دارد.

کربنات کلسیم کاغذ سازی

پس از مصارف ساختمانی ، بیشترین زمینه مصرف کربنات کلسیم صنعتی در تولید کاغذ است. امروزه در کشور ما نیز بسیاری از تولید کنندگان کاغذ ، مقوا ، شانه تخم مرغ و … به مزیت های استفاده از کربنات کلسیم در تولید محصولات خود پی برده اند. کاربرد آن علاوه بر اینکه مزایای مختلفی در افزایش کیفیت کاغذ و مقوا دارد ، همچنین موجب کاهش چشمگیر قیمت تولید محصول نیز می شود.

کربنات کلسیم خوراک دام و طیور

درصد بالای کلسیم در ساختار کربنات کلسیم سبب شده تا این ماده یک مکمل کلسیمی عالی در تغذیه دام و طیور باشد. کربنات کلسیم دامی از سایز بندی خاصی بین کلوخه و پودری برخوردار بوده و باید دارای میزان مشخصی کلسیم باشد.

کربنات کلسیم در تولید لاستیک ، پلاستیک و پلیمر

از کربنات کلسیم صنعتی با مش بندی مشخص (بسیار ریز و میکرونیزه) در ترکیب اولیه تولید انواع لاستیک ها و پلیمر ها جهت تولید پلاستیک استفاده می شود. این ماده علاوه بر اینکه قیمت محصول نهایی را کاهش می دهد ، همچنین به بهبود بافت ، افزایش استحکام و جلوگیری از رشد قارچ در لاستیک و پلاستیک نیز کمک شایانی می نماید.

قیمت این محصول بر اساس ویژگی های آن تعیین می شود. کربنات کلسیم صنعتی بسته به نوع کاربرد آن در انواع گوناگون با دانه بندی های مختلف تولید می گردد که بر قیمت آن ماثر است. کلسیم کربنات صنعتی از نوع کلوخه ، پودری ، میکرونیزه و نانو قابل تولید است و هر یک قیمت خاص خود را دارد.

منابع کربنات کلسیم کدام است ؟

بسیاری از ما برای اولین بار در کلاس مدرسه با پودر کربنات کلسیم مواجه می شویم، جایی که از گچ تخته سیاه استفاده می کنیم. گچ بیش از 10000 سال است که به عنوان یک ابزار نوشتن استفاده می شود و یک ماده ریز و ریز کریستالی است. در ، کربنات کلسیم یک سنگ بیوژنی است و فشرده تر از گچ است. در عنوان ، کربنات کلسیم یک سنگ کریستالی درشت و دگرگونی است که هنگام تبلور مجدد گچ یا سنگ آهک در شرایط دما و فشار بالا تشکیل می شود. ذخایر بزرگ سنگ مرمر در آمریکای شمالی و اروپا یافت می شود.

کاربرد کربنات کلسیم چیست ؟

همانطور که کربنات کلسیم ممکن است در طبیعت جالب باشد، تأثیر و ارزش آن در زندگی روزمره ما واقعاً خارق العاده است.

  • کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش
  • همانطور که بالاتر گفته شد کربنات کلسیم پرمصرف ترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش است هم به عنوان پرکننده و هم به دلیل رنگ سفید خاص خود به عنوان رنگدانه نیز استفاده می شود.  به دلیل خاصیت روشن کنندگی بالا ارزش دارد و به عنوان پرکننده ارزان قیمت برای تولید کاغذ مات روشن استفاده می شود. فیلر در انتهای ماشین های کاغذ سازی استفاده می شود و به پرکننده کربنات کلسیم اجازه می دهد تا کاغذ روشن و صاف شود. کربنات کلسیم به عنوان یک گسترش دهنده می تواند تا 30 درصد وزن را در رنگ ها نشان دهد همچنین نیز به طور گسترده ای  به طور گسترده استفاده می شود.
  • سلامت شخصی و تولید مواد غذایی:  
  • کربنات کلسیم به عنوان یک مکمل کلسیم رژیمی موثر، آنتی اسید، اتصال دهنده فسفات یا ماده پایه برای قرص های دارویی استفاده می شود. همچنین در بسیاری از قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی در محصولاتی مانند بیکینگ پودر، خمیر دندان، مخلوط دسر خشک، خمیر و شراب یافت می‌شود.  همچنین  و پسماند برای محیط زیست مفید است.
  • مصالح ساختمانی و ساخت و ساز:
  •  حیاتی است، هم به عنوان یک مصالح ساختمانی به خودی خود (به عنوان مثال سنگ مرمر)، و هم به عنوان یک ماده تشکیل دهنده سیمان استفاده می‌شود. پودر کربنات کلسیم در ساخت ملات مورد استفاده در چسباندن آجر، بلوک‌های بتنی، سنگ‌ها، زونا سقفی، ترکیبات لاستیکی و کاشی‌ها کمک می‌کند.

شکاف چیزی است که باعث می‌شود کریستال‌ها در جایی که نیروهای پیوند ضعیف هستند و می‌توانند به صفحات تبدیل شوند، زاویه پیدا کنند. کلسیت از این نظر منحصر به فرد است که شکاف آن در سه جهت مجزا است. کریستال‌های کلسیت نیز در رنگ‌های مختلف وجود دارند، اما معمولاً سفید یا شفاف هستند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم کریستال کلسیت خاصیت شکست مضاعف آن است. انکسار مضاعف زمانی اتفاق می‌افتد که یک پرتو نور از یک محیط عبور می‌کند و به دو پرتو مختلف تقسیم می‌شود، یکی آهسته و دیگری با سرعت حرکت می‌کند.

دو پرتوهای مختلف در دو زاویه انکسار مختلف خم می شوند. این ویژگی شکست مضاعف یک ویژگی ارزشمند برای تعدادی از کاربردهای نوری است.

آیا کربنات کلسیم در صنایع دیگری به جز صنایعی که ذکر شد استفاده می‌شود؟

بله، کربنات کلسیم در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. این ماده در زمینه‌های مختلفی از جمله صنایع زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1) صنعت نساجی: کربنات کلسیم به عنوان یک عامل ضد استاتیک در فرآیند تولید الیاف مصنوعی مانند پلی استر و نایلون استفاده می‌شود.

2) صنعت نسخه‌ سازی و چاپ: در صنعت چاپ و نسخه‌ سازی، کربنات کلسیم برای تهیه جوهر های چاپ و تثبیت رنگ در کاغذ استفاده می‌شود.

3) صنعت آب و فاضلاب: کربنات کلسیم به عنوان یک ماده ته نشینی در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

4) صنعت آبزی‌ پروری: در صنعت آبزی‌ پروری، کربنات کلسیم به عنوان یک منبع تامین کلسیم برای رشد و سلامتی ماهیان استفاده می‌شود.

5) صنعت لوازم التحریر: کربنات کلسیم به عنوان یک ماده پرکننده در تولید مدادهای رنگی، قلم‌های خود رنگ، و کاغذهای سنگی استفاده می‌شود.

این فقط چند مثال از صنایع است که کربنات کلسیم در آنها استفاده می‌شود، و بسته به نیازهای هر صنعت، کاربردهای دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد.

ویژگی های پودر کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم یکی از مواد معدنی مهم در صنعت می‌باشد که در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی و … استفاده می‌شود. ویژگی های پودر کربنات کلسیم شامل :

1- خواص آرایشی و بهداشتی: پودر کربنات کلسیم به دلیل داشتن خواص ضدعفونی کننده، ضدبواسیر، ضدتعریق و خشک کننده برای پوست، در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان یکی از مواد اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- خواص غذایی: پودر کربنات کلسیم به عنوان یک منبع غنی از کلسیم، بهبود سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را به دنبال دارد. همچنین، مصرف این پودر در محصولات غذایی مانند نان، شیرینی، سس، آبمیوه و … به عنوان یک عامل حفظ کننده، رنگ‌دهنده و روان‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- خواص دارویی: پودر کربنات کلسیم در صنایع دارویی به عنوان یک منبع مهم برای تولید داروهایی با خواص ضد اسیدی، ضد التهابی و ضد سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع کربنات کلسیم چیست ؟

کربنات کلسیم به طرز قابل توجهی در زندگی انسان استفاده می شود ، همانطور که ذکر کردیم کربنات کلسیم در صنعت ، دارو ، غذا استفاده فراوانی دارد ، انواع کربنات کلسیم از نظر تولید و ساختار متفاوت است.

نکات ایمنی کار با کربنات کلسیم

برای کار با مواد اولیه و پودرهای صنعتی باید نکات ایمنی خاصی را رعایت کرد.  عبارتند از:
● با وجود این که این ماده غیر سمی است، اما ممکن است باعث تحریک مکانیکی مجرای تنفسی و چشم‌ها بشود. بنابراین هنگام کار با این ماده از از عینک‌های ایمنی استفاده کنید. در صورتی که این ماده با چشم یا پوست شما تماس پیدا کرد، محل تماس را با آب فراوان شست و شو دهید.

مش کربنات کلسیم

“مش” واحد اندازه گیری اندازه ذرات پودرهای صنعتی است. انواع  برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود. شرکت الوان پودر نیز عرضه کننده این پودر صنعتی با مش بین 50 تا 800 با بالاترین میزان خلوص و سفیدی است.

نمایش بیشتر