اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

چرا تامین نور مناسب محیط کار ضروری است؟

نورپردازی مناسب در محیط کار و محیط‌های تجاری تاثیر شگفت انگیزی در برجسته سازی جلوه‌های بصری محیط دارد. علاوه بر آن نور یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامت انسان بوده و در صورتی که محیط اداری به صورت اصولی نورپردازی شده باشد، راندمان کاری کارمندان نیز به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به همین جهت تامین روشنایی مناسب در محیط کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد.

در برخی از ادارات کارمندان به صورت شیفتی و در ساعات متفاوتی از روز در اداره حضور پیدا می‌کنند. به همین دلیل چیدمان اداری برای بهره بردن از نور طبیعی در طول شبانه روز اهمیت زیادی پیدا می کند. در واقع محیط کار باید طوری طراحی شود که کتابخانه،‌ فایلینگ و دیگر تجهیزات اداری مانع از تابش نور خورشید به فضای اتاق نشود.

به دلیل اینکه میزان نور محیط در سلامتی افراد حاضر در محیط کار موثر است،‌ سعی می‌شود که مبلمان اداری به صورت مناسبی در محیط چیدمان شود تا نور کافی چه طبیعی و چه مصنوعی در اختیار همه پرسنل باشد. در طراحی دکوراسیون اداری، باید این نکته را نیز در نظر داشته داشت که نور می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه افراد به موضوعات خاص داشته باشد. بنابراین می‌توان از نور برای جلب توجه مراجعان و مشتریان به خوبی بهره گرفت.

در محیط کار و در مواردی که کارمندان نیاز به تمرکز بر روی موضوعی خاص دارند، می توان از نورپردازی ویژه برای بخش خاصی از محیط کار استفاده نمود. این نور می‌تواند به صورت میز نور و یا تابلو در اختیار کارمندان قرار گیرد تا در صورت نیاز و عدم نیاز به نور، قابلیت روشن و خاموش شدن نیز داشته باشد.

اکثر تولید کننده برج های نوری توانایی نورپردازی مناسب محیط کار را نیز دارند.یکی از مزیت‌های استفاده از این نوع نور در محیط کار این است که نور به صورت متمرکز در بخش خاصی از محیط بوده و نورپردازی فضا را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. جهت مشاوره و نور پردازی محیط کار و همچنین اطلاع از قیمت برج نوری 18 متری برای مناطقی که نیاز به روشنایی ویژه دارند میتوانید از خدمات همپادکل استفاده کنید.

دلایل برتری روشنایی مصنوعی بر طبیعی

در حالت کلی به دلایل زیر استفاده از روشنایی مصنوعی بر طبیعی برتری دارد:

  • میزان نور طبیعی در حال تغییر است.
  • استفاده درست از نور طبیعی بستگی به طرز و محل نصب پنجره دارد.
  • شدت و ضعف نور طبیعی قابل کنترل نیست.

حال اگر برای تامین نور مناسب محل کار خود قصد استفاده از منابع روشنایی مصنوعی دارید، در نظر گرفتن نکات زیر کمک شایانی در انتخاب کردن منبع نوری مناسب برای محل کار شما می کند:

نور حاصله از منابع روشنایی باید تا حد امکان به روشنایی روز نزدیک باشد.

منبع روشنایی حرارت ایجاد ننماید.

تابش فرا بنفش منابع نوری حداقل باشد.

مقدار نور حاصله از منابع روشنایی باید ثابت و به اندازه کافی و بر کلیه سطوح محیط کار به طور یکنواخت توزیع شود تا از به وجود آمدن سایه و زوایای تاریک جلوگیری شود.

تاثیر روشنایی بر روی کارمندان

حال که با انواع روشنایی در محل کار آشنا شدیم، باید بدانیم که تامین نور کافی در محیط‌های کاری چه تاثیری بر روی کارمندان دارد. مهم‌ترین اثرات روشنایی مطلوب محیط کار بر کارمندان عبارت‌اند از:

  1.     جلوگیری از ایجاد آسیب‌های چشمی
  2.     افزایش بازدهی افراد و جلوگیری از خستگی در حین کار
  3.     افزایش دقت عمل در کار و جلوگیری از ایجاد خطا
  4.     کاهش احتمال بروز حوادث در حین کار
  5.     جلوگیری از آسیب به ستون فقرات و گردن

نکات مهم برای بهبود تاثیر روشنایی در محیط کار

برای اینکه بتوان تاثیر روشنایی در محیط کار را بهبود بخشید، نیاز است که نکات زیر را رعایت کنید:

    رعایت تناسب میان نور طبیعی و مصنوعی

همیشه استفاده از نور طبیعی برای محیط‌های کاری گزینه خوبی نیست؛ زیرا تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد خیرگی شود. از سوی دیگر در ساعات پایانی روز یا روزهای ابری که نور خورشید به اندازه کافی نیست، باید از منابع روشنایی مصنوعی مناسب استفاده کنید. بنابراین اگر به دنبال بهبود تاثیر روشنایی بر محیط کار هستید، استفاده از منابع روشنایی ال ای دی که نزدیک‌ترین ویژگی‌ها را به نور خورشید دارند، توصیه می‌شود.

    تامین روشنایی بر اساس نوع کار

از دیگر نکات مهم برای بهبود تاثیر روشنایی محیط کار می‌توان به در نظر گرفتن نوع کار اشاره کرد. هر چقدر که کار ظریف‌تر باشد، میزان روشنایی موردنیاز برای آن بیشتر خواهد بود. البته در این موارد توصیه می‌شود که بیشتر از نورپردازی محلی استفاده کنید که می‌تواند نور موردنیاز برای هر قسمت را بر اساس نیازمندی‌های همان بخش تنظیم کند.

    آرایش صحیح لامپ‌ها

نحوه نورپردازی و چیدمان لامپ‌ها در بهبود تاثیر روشنایی در محیط کار بسیار اهمیت دارد. باید دقت کنید که همه لامپ‌ها در یک محل متمرکز نشوند و فاصله آنها از هم مناسب باشد. این موضوع را هم باید در زمان نورپردازی محوطه بیرونی و هم بخش‌های داخلی در نظر داشته باشید. برای مثال برای محوطه‌های بیرونی استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی می‌تواند استانداردهای لازم را فراهم کند؛ در محیط داخلی هم انواع چراغ‌های خطی می‌توانند روشنایی کافی را برای شما به وجود آورند.

چند نوع نورپردازی برای محیط کاری وجود دارد؟

به طور کلی باید بدانید که انواع مختلفی از سبک های نورپردازی برای فضاها و محیط های اداری وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

    آشنایی با سبک نورپردازی تاکیدی

منظور از نورپردازی تاکیدی این است که در نقطه مورد نظر قدرت و منبع نور بیشتر از مناطق دیگر باشد. برای مثال ممکن است منبع نور بر روی یک شیء خاص باشد و هدف برجسته کردن ویژگی های شاخص آن است. شما می توانید این تکنیک نورپردازی را در فروشگاه ها مانند هنر های دستی و یا فروشگاه های گل و گیاه و نقاشی مشاهده کنید.

به طور کلی به این سبک، نورپردازی متمرکز هم گفته می شود. معمولاً برای روشن کردن فضاهای کاری که کوچکتر هستند، از سبک نورپردازی تاکیدی استفاده می شود. در مورد نورپردازی تاکیدی معمولا از چراغ های فضای باز، چراغ های دیواری و یا چراغ ریلی سقفی نصب هستند، استفاده می کنند.

    بررسی تکنیک نور پس زمینه

نور پس زمینه هم به عنوان تکنیک کنترل شده شناخته می‌شود که باعث روشن شدن نور پس زمینه اشیا می شود. جالب است بدانید که از تکنیک نور پس زمینه هم بیشتر برای نمایش اثر های گرافیکی و هنری استفده می شود.

بررسی تکنیک نور از بالا

جهت انعکاس و پرتاب نور در این تکنیک قسمت پایین است.

تکنیک نور از پایین

معمولاً در مواردی که نیاز است انعکاس و پرتاب نور به طور غیر مستقیم به سقف ایجاد شود، از تکنیک نور از پایین استفاده می کنند.

نکات طلایی در نورپردازی اصولی محیط کار

ایجاد تعادل در محیط کار بیش از هر چیزی اهمیت دارد. در واقع باید یک نوع بالانس بین نور های مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.  از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم در نورپردازی محیط کار می توان به فعالیت بصری اشاره کرد که تاثیر شگفت انگیزی در انتخاب نور و منبع آن دارد. برای ایجاد فعالیت بصری بسیار خوب در محیط کار می توان از چند نوع منبع نور استفاده کرد. استفاده از لامپهای ال ای دی بهترین راهکار برای مصرف کمتر نور در محیط است. استفاده از قاب هالوژن جدید مانند  قاب هالوژن فلزی که لامپ های آنها نور مناسب و کم مصرفی هم دارند، بهترین گزینه در محیط های مانند محیط کاری هستند.

   برج نور استادیومی

برج و دکل استادیومی نوعی از پایه روشنایی است که برخلاف اسم آن فقط کاربرد ورزشی ندارند! و دارای سبدی متفاوت با برج های بکار رفته در سایر محیط ها هستند. برج نور استادیومی مانند مدل های دیگر ، نور را به تمام جهت ها منتشر نمیکند بلکه فقط در یک جهت خاص منتشر میکند. (دقیقا مانند برج های روشنایی یک ورزشگاه) به همین دلیل به این اسم شناخته شده است.

 موارد کاربرد برج نور استادیوم

  •      کارخانه ها
  •      ورزشگاه ها
  •      استادیوم ها
  •      پالایشگاه ها
  •      زمین های ورزشی
  •      اسکله های بارگیری در بنادر

تنوع برج‌های روشنایی استادیومی

جهت تأمین روشنایی استادیوم‌ها، سالن‌های ورزشی و محوطه‌های وسیع به‌کار می‌رود و دارای هد مستطیل شکل هستند. نورپردازی استادیوم‌های ورزشی توسط این برج‌ها به‌صورت یک‌طرفه انجام می‌شود. برج های روشنایی دارای چند ردیف از پروژکتورهای پرقدرت هستند و می‌توانند فضایی مشخص را روشن کنند. طراحی خاص سبد پروژکتورهای برج روشنایی استادیومی، موجب می‌شود که نور در یک جهت خاص منتشر شود. برج روشنایی استادیومی برای فضاهای بزرگ کاری و کارگاهی ممکن است مناسب باشد.

نمایش بیشتر