اقتصادیکسب و کار ایرانی

چرا سیم جاروبرقی جمع نمی شود

فیلم معرفی دلایل خرابی سیم جمع کن جاروبرقی

اجزا مختلف سیم جمع کن جاروبرقی

سیم جمع کن از اجزا مختلفی ساخته می‌شود که عبارت اند از:

  • فیوز شیشه ای: فیوز شیشه ای موظف به انتقال برق مورد نیاز موتور است.
  • قرقره: سیم جارو برقی دور قرقره پیچیده می‌شود.
  • ترمز: به منظور باز نشده بیش از حد سیم و در پی آن جدا شدن سیم از رول، از ترمز استفاده شده است.
  • حلقههای مسی: سیم با شاخک‌های فلزی به بالا و پایین این حلقه‌ها متصل است و همه این‌ها در قرقره جای دارند.
  • سیمهای رابط دارای رنگهای روشن و تیره
  • شاخک فنری: این شاخک‌ها به منظور عدم ایجاد اختلال در انتقال برق به موتور، موظف به اتصال سیم به قسمت بالایی و پایینی رول هستند.

 نحوه کار سیم جمع کن جاروبرقی

تعمیر جاروبرقی در اصفهان :در ابتدا بهتر است تا با نحوه کار سیم جمع کن آشنا شویم. سیم جمع کن دارای دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی است. قسمت الکترونیکی تشکیل شده از کابل برق، پلاتین‌های اتصال برق به حلقه‌های مسی، دو شاخه و همچنین شاخک‌ها. قسمت الکترونیکی نیز تشکیل شده است از قرقره، پایه‌های نگهدارنده و نیز ریل‌های دوار.

نحوه عملکرد سیم جمع کن جاروبرقی به این صورت است که قسمت انتهایی سیم به کنتاکت‌ها وصل شده و کنتاکت‌ها به ریل‌های دوار وصل شده اند. این ریل‌ها خود به قرقره متصل شده اند. با بیرون کشیدن سیم، قرقره می‌چرخد. برای اینکه اتصال برق موتور با شبکه قطع نشود، شاخک‌های ثابت شکل خود را حفظ خواهند کرد و چون خاصیت فنری دارند، سیم جمع کن قادر خواهد بود تا بدون داشتن هیچ گونه گیری و بسیار راحت بچرخد و در صورت دریافت برق موتور جاروبرقی روشن گردد.

بیشتر بخوانید:

دلایل خراب شدن سیم جارو برقی

  • کشیده شدن سیم: در صورتی که سیم جاروبرقی بیش از اندازه کشیده شود، ارتباط الکتریکی قطع خواهد شد.
  • پاره شدن سیم: ممکن است به دلایل مختلف سیم جاروبرقی پاره شود. این امر نیز می‌تواند موجب خراب شدن سیم جاروبرقی شود.

 

  • پیچ خوردگی سیم: اگر بعد از جارو کردن سیم را جمع نکنید امکان این وجود دارد که رشته‌های سیم پیچ بخورند و سیم جمع کن دچار مشکل شود.
  • گرد و غبار: استفاده مکرر از جارو برقی سبب می‌شود تا به مرور زمان گرد و غبار وارد جاروبرقی شود و این امر ممکن است موجب مشکلاتی برای سیم جمع کن شود.

مشکلات سیم جمع کن جارو برقی و تعمیر آن

  • قطعی سیم: ممکن است که سیم جارو برقی دچار قطعی شده باشد. در این طورت ناچار به تعویض سیم خواهیم شد.
  • خراب بودن ترمز سیم جمع کن جارو برقی: ممکن است تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگامی که سیم را به بیرون می‌کشید تا جارو کنید، سیم دیگر به داخل باز نمی‌گردد. این مشکل ناشی از خرابی ترمز است. برای رفع این مشکل می‌توانید در مکان قرار گرفتن ترمز سه شیار ایجاد کنید تا عملکرد بهتری را مشاهده کنید.
  • خرابی فنر سیم جمع کن جارو برقی: در صورتی که سیم را به بیرون می‌کشید اما سیم ثابت نمی‌ماند و اصطلاحا در می‌رود، مشکل از فنر است. برای حل این مشکل باید سیم را به دور فنر بچرخانید. جهت مناسب قرارگیری فنر با حرکت دادن سیم مشخص می‌شود.
  • خرابی فیوز شیشه ای: ممکن است در اثر استفاده زیاد از جار وبرقی، فیوز‌های شیشه ای دچار مشکل شوند. در صورت بروز این مشکل بایستی این قطعه تعویض گردد.
  • خرابی حلقههای مسی: به دلیل استفاده زیاد از جارو برقی ممکن است که حلقه‌های مسی دچار مشکل شوند. در صورتی که این حلقه‌ها با مشکل روبرو شوند راه حل آن تعویض و یا تعمیر این قطعه است.

تکنیک سرویس پارس همچنین خدمات ، و را توسط تکنسین‌های مجرب و آموزش دیده و با ضمانت کیفیت انجام کار ارائه می‌دهد. از طریق شماره‌های 09337788989 – 02166175744 با ما تماس بگیرید.

چه کار کنیم تا سیم جمع کن جارو برقی عمر بیشتری داشته باشد؟

برای دوام و عمر بیشتر سیم جمع کن جارو برقی شما می‌توانید طولی از سیم جارو ( به طور مثال 1 متر)  را انتخاب کنید و علامتی روی آن بزنید. هنگام بیرون کشیدن سیم مراقب باشید که آن را بیشتر از حد نشانه گذاری شده بیرون نکشید.

نحوه کوک کردن سیم جمع کن

اگر تمایل دارید که سیم جمع کن جارو برقی شما سریع‌تر سیم را جمع کند باید آن را کوک کنید. چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ تنها کافی است که سه دور کامل سیم جمع کن را بپیچانید. با انجام این کار سیم جمع کنی با سرعت بالاتر خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

نحوه جا انداختن فنر جارو برقی

این کار ممکن است در برند‌های مختلف تفاوت داشته باشد اما به طور کلی همه آن‌ها مراحل مشابهی دارند. به این منظور باید ابتدا سیم را دور یک فنر بپیچانیم سپس با حرکت دادن سیم جهت مناسب فنر مشخص می‌گردد.

تمیز کردن قطعات داخلی سیم جمع کن

استفاده مکرر از جارو برقی می‌تواند موجب شود که قطعات داخلی گرد و غبار زیادی بگیرند. به مرور زمان این گرد و غبار‌ها موجب ایجاد مسدودی خواهند شد و این امر موجب می‌شود که دیگر سیم جمع کن روانی نداشته باشیم. به همین خاطر نیاز است تا با نحوه تمیز کردن قطعات داخلی سیم جمع کن جاروبرقی آشنا شویم. به این منظور در ابتدا باید توسط چراغ قوه مسیر حرکت سیم را معین کنیم و سپس با استفاده از مکنده‌های هوا گرد و غبار موجود را از بین ببریم. گاهی اوقات برای این کار حتی نیاز به باز کردن جارو برقی برای مشاهده بهتر قطعات نیز می‌شود.

نحوه باز کردن سیم جمع کن جارو برقی و تعویض سیم

برای باز کردن سیم جمع کن جارو برقی و تعویض سیم مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • گام اول: جارو برقی را باز کرده و با برداشتن قطعات موتور جارو را بیابید. توجه داشته باشید که این مرحله برای جاروبرقی‌های مختلف متفاوت است.
  • گام دوم: ممکن است با توجه به مدل جارو برقی، نیاز شود که فیلتر را برداشت. بدین منظور پیچ‌ها را باز کنید.
  • گام سوم: تمامی بست‌های نگهدارنده موتور را بردارید.
  • گام چهارم: همه قطعات را جدا کنید تا محفظه موتور را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که موتور را از محفظه بیرون نکشید و خارج نکنید چون موتور به سیم متصل است.
  • گام پنجم: در این مرحله باید سیم‌ها را جدا کنیم. بهتر است که هر سیمی را که جدا می‌کنید محل آن را یادداشت کنید تا بعدا به مشکل بر نخورید.

 

دقت داشته باشید که چه بخشی به اتصالات موتور و چه بخشی به دو شاخه متصل است.

آموزش |آموزش تصویری تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی |برق

بیشتربخوانید:

  • گام ششم: در این مرحله باید سیم قدیمی جارو برقی را جدا کنید. به این منظور باید بخش‌های نگهدارنده سیم باز شوند. سپس قطعات برداشته و سیم قدیمی را بردارید.
  • گام هفتم: سیم جدید را در جای خود بگذارید. حال باید به صورت برعکس عمل کنید و تمامی قطعات را به ترتیب در جای خود قرار دهید. دقت کنید که قطعه ای را جا نیاندازید. به ترتیب و رنگ سیم‌هایی که قبلا یادداشت کرده اید توجه داشته باشید.
  • گام هشتم: در انتها باید محافظ نگهدارنده سیم در جای مخصوص خود قرار بگیرد. همه قطعاتی که جدا کرده بودید به ترتیب سر جای خود قرار دهید و سپس فیلتر جارو برقی را جای گذاری کرده و جارو برقی را ببندید.

 

تعمیر کردن سیم جمع کن جاروبرقی پارس خزر

تعمیر این نوع سیم جمع کن نیاز به فردی متخصص در این زمینه دارد. به این منظور شما می‌تولنید به نمایندگی این محصول مراجعه کنید تا با قطعات اصل سیم جمع کن جاروی شما تعمیر گردد.

بیشتر بخوانید:

 تعمیر کردن سیم جمع کن جاروبرقی بوش

جارو برقی بوش یکی از بهترین برند‌های جارو برقی است. تعمیر سیم جمع کن این جارو برقی‌ها هزینه زیادی در بر ندارد. این قطعه دارای بدنه پلاستیکی است. برای تعمیر سیم جمع کن ابتدا باید باز و بسته کردن جارو برقی را بلد باشید که در بالا آموزش داده شد. سپس نوبت به عیب یابی خواهد رسید. مشکلاتی که ممکن است برای یک سیم جمع کن اتفاق بیفتد نیز گفته شد که شامل خرابی ترمز، خرابی فیوز شیشه ای و غیره است. اگر قطعه قابل تعمیر نباشد و یا اینکه باید هزینه زیادی برای تعمیر آن بپردازید به شما توصیه می‌کنیم سیم جمع کن جدیدی تهیه کنید.

سخن نهایی: جارو برقی یکی از وسایلی است که روزانه همه از آن استفاده می‌کنند و می‌توان با اطمینان گفت که موجب صرفه جویی در وقت خواهد شد. هر مشکلی که برای این وسیله اتفاق بیافتد می‌تواند موجب شود تا شما به دردسر بیفتید. جارو برقی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام ممکن است خراب شوند. یکی از این قطعات سیم جمع کن است که در این مقاله به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم

منبع : ransomspares.co.uk

نمایش بیشتر