اخبار استانی

گزارش کردوار نیوز از حمله سگ‌های ولگرد به کودکان مازندران

کردوار نیوز/مازندران حمله سگ‌های ولگرد به کودکان و مردم در شهرها معضلی است که تلاش شهرداری‌ها را از یک سو و بودجه دولتی و مصوبه‌ی قانونی را از سوی دیگر می‌طلبد.

مرتضی امامی کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا در گفت‌وگو با کردوار نیوز خاطرنشان کرد: در راستای جمع آوری سگ‌های ولگرد در مناطق شهری از سوی شهرداری‌ها اقداماتی انجام شده است اما در روستاها تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته این یک معضل جدی در روستا تلقی می‌شود.

ساماندهی سگ‌ها در روستاها انجام نمی‌شود

وی با اشاره به اهمیت موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد در روستاها، گفت: در این راستا با فرمانداری‌ها هم صحبتی انجام شده اما هنوز نتیجه قطعی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد در روستاها به جایی نرسیده است.

کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا با اشاره به اینکه حامیان حیوانات نیز در این جولان با ایجاد نقش تدافعی چالش ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: این در حالیست که عدم ساماندهی درست سگ‌ها، خسارت جانی به انسان‌ها وارد کرده و توجیه خاصی ندارد.

امامی تصریح کرد: جمع آوری سگ‌ها نیز برای شهرداری‌ها هزینه بر بوده و بدون بودجه‌های حمایتی کنترل کامل میسر نخواهد بود.

افزایش بیماری هاری

وی گفت: بیش از ۲۰ سال بود که بیماری هاری نداشتیم اما به دلیل افزایش سگ‌ها و حمله آنها به انسان‌ها بیماری هاری و مرگ و میر ناشی از آن افزایش پیدا کرده است.

گزارش ایسنا از حمله سگ‌های ولگرد به کودکان مازندران

کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا با اشاره به راه کنترل و پیشگیری بیماری هاری، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون این بیماری در صورتی به این بیماری پاسخ می‌دهد که محل گاز گرفتگی به نواحی خاص سر و صورت نزدیک نباشد.

جمع آوری سگ‌های ولگرد نیازمند قانون

امامی افزود: در قانون باید جمع آوری سگ‌های ولگرد لحاظ شود تا نگهداری از آنها که هزینه بر است، چالش ایجاد نکند.

وی با تاکید بر اینکه نگهداری سگ‌ها در این حجم برای محیط زیست و انسان‌ها خطرآفرین خواهد بود، خاطرنشان کرد: به طور مثال ظرفیت سگ‌ها در منطقه نکا یکصد قلاده است اما در منطقه شهری ۳۰۰ قلاده سگ داریم که امکان نگهداری از آنها را سخت می‌کند.

کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا تنها راه جلوگیری از پیشروی بیماری را واکسیناسیون به موقع دانست و افزود: متاسفانه درمان جدی برای بیماری هاری در دنیا وجود ندارد و تنها درمان، دارویی بود که به همراه واکسن برای فرد انجام می‌شود.

تامین امنیت جانی انسان‌ها در اولویت

امامی با تاکید بر ضرورت تامین امنیت جانی انسان‌ها، گفت: حامیان حیوانات با حمایت‌های بدون تفکر و فیلمبرداری از کمپ‌های نگهداری سگ‌ها و انتقاد از عقیم کردن آنها، این فیلم‌ها را منتشر کرده و تنش ایجاد می‌کنند و آنچه پر واضح است این است که جمع آوری سگ‌ها باید انجام شود اما چگونگی آن و هزینه نگهداری آنها در شرایط اقتصادی فعلی بسیار دشوار است و شهرداری‌ها و شورای شهر با تامین این بودجه قطعاً دچار مشکلاتی خواهند بود.

گزارش ایسنا از حمله سگ‌های ولگرد به کودکان مازندران

کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا ادامه داد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند گاز گرفتگی و انتقال بیماری هاری تنها از طریق گاز گرفتگی سگ است، اما گاز گرفتن خر، اسب و گوسفند که ناقل بیماری هاری باشند نیز می‌تواند بیماری هاری را به انسان منتقل کند.

امامی در توصیه‌ای تاکید کرد:  افراد در صورت مشاهده هرگونه گاز گرفتگی فرد حادثه دیده را فورا به به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل کنند.

شهرداری‌ها مکلف به جمع آوری سگ‌ها شدند

پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران، نیز در این راستا با ابراز تاسف از حوادث ناگوار اخیر مرتبط با سگ های ولگرد در استان، به دادستان های مازندران دستور داد در راستای حفظ حقوق عامه، با مکلف کردن شهرداری‌ها، در اسرع وقت نسبت به حل و فصل مشکل و جمع آوری سگ‌های ولگرد اقدام شود.

وی افزود: متاسفانه افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهرهای استان مازندران موجب وحشت و ناامنی مردم شده که می‌طلبد با تعیین ساز و کار مشخص، اقدام جدی و قانونی از سوی شهرداری ها در این خصوص لحاظ شود.

ساماندهی سگ‌ها نیازمند مصوبه‌ی مجلس/دامپزشکی پای‌کار آمد

یوسف نوری استاندار مازندران نیز  در گفت‌وگو با کردوار نیوز با اشاره به فوت دو کودک در اثرگازگرفتگی سگ گفت: در این راستا جلسه‌ای برای حل این معضل برگزار  شد و تصمیماتی در این راستا گرفته شد که در دو بخش اجرا می شود.

استاندار مازندران افزود: بخش اول مربوط به مدیریت سگ‌های ولگرد و بخش دیگر مربوط به سگ‌هایی که صاحب دارند، است که بر اساس دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، صاحبان سگ‌های نشان‌دار موظف به اجرا هستند.

نوری افزود: سازمان دامپزشکی در راستای  برخورد منطقی با این قضایا مصوبه ای را به مجلس می برد.

وی گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها مکانهایی را برای سگ‌های ولگرد در نظر گرفتند که با صرف هزینه‌های زیادی این کار انجام می‌شود.

استاندار مازندران ادامه داد: این موضوع را در مرکز مطرح می کنم که کمک بگیریم و قطعا با دستورالعمل‌های موجود کار تسریع بخشیده می‌شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر