اخبار همه جانبهکسب و کار ایرانی

راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک و نکاتی که باید بدانید

نکات مهمی که در نگهداری از گیربکس اتوماتیک باید بدانید

گیربکس یا جعبه دنده، یکی از مهم ترین اجزای خودرو می باشد که وظیفه ی تنظیم سرعت و انتقال گشتاور از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. پس از گیربکس های دستی، گیربکس های اتوماتیک برای ایجاد راحتی و عملکرد بهتر خودرو طراحی شدند. گیربکس اتوماتیک تحول بزرگی در صنعت خودروسازی به شمار می رود که با استفاده از آن، وضعیت دنده به صورت خودکار و به راحتی تغییر پیدا می کند.

گیربکس اتوماتیک در ایجاد آسایش و راحتی رانندگان، عملکرد بهتر خودرو و افزایش عمر گیربکس نقش بسیاری دارد. اگرچه رانندگی با گیربکس اتوماتیک لذت بخش، راحت و ایمن است اما توجه و نگهداری صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه در صورت استفاده نادرست، متحمل هزینه های سنگین برای انجام امور تعمیراتی خواهید شد. در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که رعایت آن ها برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک ضروری می باشد. لازم به ذکر است در صورتی که گیربکس خودرو کیا شما به مشکل خورد می توانید با متخصصان تعمیر گیربکس اتوماتیک مدرن گیربکس تماس بگیرید. امدادان ما به رفع مشکل شما می پردازند.

چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالمه |حالت n در دنده اتوماتیک |خلاص كردن ماشين اتومات خاموش

مزایای استفاده از گیربکس اتوماتیک

  • رانندگی راحت: به طور کلی رانندگی با گیربکس اتوماتیک به دلیل نداشتن کلاچ و تعویض دنده بسیار راحت‌ تر بوده و راننده از آسایش و رفاه بیشتری برخوردار است.
  • استهلاک کمتر: در خودروهای گیربکس معمولی، سرعت بیش از حد یا عدم هماهنگی بین تعویض دنده و استفاده از کلاچ، باعث فرسودگی قطعات و استهلاک سریع خودرو می شود.
  • عملکرد مناسب در شیب تند: یکی از مزایای استفاده از سیستم گیربکس اتوماتیک، عملکرد عالی در شیب های سربالایی و سرپایینی می باشد.
  • استفاده آسان تر در ترافیک سنگین: گیربکس اتوماتیک به راننده این امکان را می دهد تا بدون نیاز به تعویض دنده و فشار دادن پدال، در ترافیک سنگین حرکت کند.

حالت های دنده در گیربکس اتوماتیک

معمولا خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک برخوردار هستند، بر روی دنده آن ها حروف های P، D، N وR نوشته شده که هر یک از این حروف ها معنا و مفهوم خاصی دارند.

حرف P

علامت P نشان دهنده حالت Park است. هنگام پارک کردن، خودرو باید در حالت پارک قرار داده شود. در این وضعیت چرخ ‌های خودرو قفل شده و حرکت نمی‌ کند. برخی از خودروها طوری طراحی شده اند که فقط در حالت P روشن می شوند.

حرف D

حرف D به معنی Drive یا رانندگی است که در این حالت دنده برای حرکت رو به جلو فعال می ‌شود. با فشار دادن پدال گاز، دنده، توان موتور را به چرخ ها منتقل کرده و با افزایش سرعت، دنده ها را رو به جلو تعویض می کند.

حرف R

حالت R یا Reverse همانند خودروهای گیربکس معمولی برای دنده عقب است. هنگامی که دنده را از حالت P به R تغییر می ‌دهید،‌ گیربکس از حالت پارک خارج شده و دنده معکوس درگیر می ‌شود.

حرف N

حالت N یا Neutral نشان دهنده خلاص بودن گیربکس خودرو است. این حالت باعث می شود که چرخ‌ های خودرو به طور آزاد بچرخند. پس از خلاص کردن دنده خودرو قادر به ادامه حرکت خواهد بود اما در صورتی در حالت پارک قرار داشته باشید خودرو به طور ثابت باقی خواهد ماند.

نکات نگهداری از گیربکس اتوماتیک

با توجه به اینکه با استفاده از گیربکس اتوماتیک رانندگی راحت تر و آسان تر صورت می گیرد اما نگهداری از آن دشوار بوده است. در ادامه به بررسی نکاتی مهم و اساسی در نگهداری گیربکس اتوماتیک می پردازیم:

خلاص نکردن خودرو در ترافیک های کوتاه

عده ای از رانندگان به منظور جلوگیری از استهلاک و کاهش مصرف سوخت هنگام توقف پشت چراغ قرمز، دنده را در حالت N یا خلاص قرار می دهند. پیشنهاد می شود در توقف های کوتاه مدت و زیر ۲ دقیقه، دنده در حالت D باقی مانده و پای خود را روی ترمز قرار دهید. قرار دادن دنده در حالت خلاص باعث درگیر شدن دوباره گیربکس شده و دمای روغن را تا حد زیادی افزایش می دهد.

عدم تعویض دنده در حال حرکت

هنگامی که خودرو در حال حرکت است به هیچ عنوان دنده را تعویض نکنید چراکه فشار زیادی به گیربکس وارد شده و به مرور باعث خراب شدن آن می‌ شود. در صورت تغییر حالت دنده، ابتدا پدال ترمز را فشار داده و پس از آن دنده را تغییر دهید. برای مثال اگر می خواهید خودرو را از حالت درایو به پارک یا برعکس تغییر دهید خودرو باید متوقف باشد.

عدم گاز دادن درجا

یکی از مواردی که به گیربکس آسیب بسیاری وارد می کند گاز دادن درجا است. انجام این کار باعث افزایش استهلاک خرابی گیربکس می شود. خوب است بدانید گاز دادن درجا فقط باید در حالت D انجام شود.

تعویض روغن گیربکس و فیلتر آن

یکی از راه های نگهداری از گیربکس اتوماتیک بررسی سطح روغن و تعویض به موقع آن است. حداکثر عمر مفید روغن در شرایط مطلوب هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر و در شرایط نامطلوب هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر می باشد. گیربکس ‌های جدید از فیلتر روغن برخوردار هستند بنابراین پیشنهاد می ‌شود در صورت کثیف شدن فیلتر روغن، آن را تعویض کنید چراکه فیلتر کثیف باعث عبور کمتر جریان روغن خواهد شد.

خلاص نکردن دنده در سراشیبی

برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک بهتر است در سرازیری ها، خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید. قرار دادن دنده در حالت N در سراشیبی به منظور کاهش مصرف سوخت باعث اختلال در روان کاری قطعات گیربکس و در نهایت خرابی آن می شود. امکان کنترل خودرو در حالت خلاص بسیار دشوار بوده و موجب بروز حادثه می شود.

استفاده از حالت پارک بعد از توقف

برای استفاده از وضعیت پارک ابتدا خودرو را به طور کامل متوقف کرده و ترمز دستی را بالا بکشید. سپس وضعیت دنده را در حالت پارک قرار دهید. در صورتی که در وضعیت P به خودرو نیرویی وارد شود، احتمال آسیب به قطعات داخلی گیربکس به خصوص پین قفل کننده آن بسیار می باشد.

انجام سرویس های دوره ای

با وجود هزینه های بسیار تعمیر گیربکس اتوماتیک پیشنهاد می شود که سرویس های دوره ای خودرو به موقع صورت گیرد. لازم به ذکر است زمان توصیه شده برای سرویس‌ های دوره‌ ای گیربکس اتوماتیک بین ۲۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر می باشد.

نمایش بیشتر